אבטחה בעולם דיגיטלי: חוקי ברזל שחייבים לדעת

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b18ab492-0760-4988-942b-469ff0943a28','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('b18ab492-0760-4988-942b-469ff0943a28','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7]]);})

כיצד יש להתנהל בעולם הדיגיטלי, בכל הנוגע לרכישות ושמירה על פרטים אישיים? למה חשוב לשים לב בעת כניסה לאתר - ומהן הדרכים לביצוע תשלום אונליין? 10 חוקים להבטחת הבטיחות ברשת

גולשים באינטרנט? מחזיקים סמארטפון? מתחברים לרשתות וויי פיי? רוכשים מוצרים ושירותים אונליין? מיליארדי אנשים ברחבי העולם יענו כיום על השאלות בארבע פעמים "כן".

 Shutterstock

רובנו חיים את השגרה הדיגיטלית הזו כחלק מובנה של חיינו, כמעט בלי להקדיש מחשבה לסכנות האבטחה אשר אורבות לנו בכל פעם שאנחנו מתחברים, קונים עוד זוג נעליים באמזון, מזמינים פירות וירקות מהירקן הדיגיטלי שלנו ומגישים בקשה להלוואה דיגיטלית * מחברת האשראי. ויש בכך גם היגיון בריא: כיום, קשה מאוד לנהל שגרה תוך מחשבה בלתי פוסקת על איומים, גם אם מדובר באיומים דיגיטליים. מצד שני, הדחקה מוחלטת עלולה להוביל אתכם לפינות אפלות של הרשת שלא הייתם רוצים להגיע אליהן. דרך המלך להתנהלות נכונה בעולם הדיגיטלי היא להכיר מהם חוקי הברזל לאבטחה - ולשמור עליהם באדיקות. לא להתפתות, לא לעגל פינות, לא להתעצל - לשמור! זה המפתח. כדי לסייע לכם בכך, קיבצנו כאן 10 חוקי ברזל  לניהול נכון ובטוח של קניות אונליין ושמירה על הפרטים האישיים. 


Shutterstock

  1. גלשו רק באתרים מוכרים ומאובטחים

האינטרנט הוא באמת רשת עצומה וענקית, ורובנו מכירים בה רק קומץ קטן של אתרים, אם כי על פי רוב מדובר באתרים ובספקים הגדולים, היציבים והבטוחים ביותר. במידה ואתם לא מכירים את האתר שאתם גולשים בו, בין אם דרך המחשב או הסמארטפון, זה בדיוק הזמן לגלות חשדנות ולהיזהר. באמזון, איביי או עלי אקספרס אתם יכולים להיות בטוחים ורגועים הרבה יותר מכל מיני אתרי בוטיק, שהוקמו אתמול, ייעלמו מחר ועלולים לגרום לכם מפח נפש ונזק לכיס. 

 

חשוב להקפיד גם על גלישה ובעיקר על אופן הקנייה באתרים מאובטחים, שהעמודים שלהם מאובטחים בהצפנת SSL. הצפנה זו מונעת מהאקרים ופורצים אחרים לפענח את פרטי האשראי שלכם, ולעשות בהם שימוש לרעה. ניתן לזהות אתרים מאובטחים בשתי דרכים:

  1. סימן של מנעול סגור לצד כתובת האינטרנט.
  2. צירוף האותיות https בתחילת כתובת האתר, בניגוד לצירוף האותיות http באתרים לא מאובטחים. קו חוצה או צבע אדום לאותיות http פירושם איתות חד משמעי שהאתר לא מאובטח - ועדיף לכם להימנע מגלישה ו/או קנייה בו. 



  1. ערכו תחקיר משלכם

הרשת מאפשרת לקבל מידע רב ומתעדכן כמעט על כל דבר. חבל לא לנצל את הכוח הזה ממש לפני שאתם רוכשים חופשה בחו"ל, קונים מוצר יקר אונליין או אפילו רוכשים מוצר יד שנייה בזירות מסחר כמו eBay. אחת הדרכים העוצמתיות והאפקטיביות ביותר לקבל מידע היא לברר כיצד התרשמו צרכנים אחרים מהמוכר, המוצר או השירות. ביקורות גולשים עשויות לגלות לכם האם הדירה שאתם עומדים להזמין ב-Airbnb אכן מפנקת ומרשימה כמובטח, או לחילופין רועשת, מלוכלכת ומוכת מקקים. מומלץ, אגב, להתחיל תמיד מהתגובות הגרועות ביותר ולהתקדם למעלה. ואם בכל זאת אתם מעוניינים לקנות באתרי מסחר קטנים ופחות מוכרים, נסו לברר קודם לכן האם הם מעמידים לרשות הצרכנים שירות לקוחות זמין ופעיל. אם לא, לפניכם זרקור אדום. 



  1. פקפקו בדילים זולים או טובים מדי 

בטח לחשו לכם כבר בעבר שכמעט ואין בעולם מה שנקרא "ארוחות חינם", כך שאם מחיר של מוצר כלשהו באתר כמו אמזון נופל במאות דולרים, אתם בהחלט אמורים לחשוש מהונאה. כך גם אם מציעים לכם אייפון חינם או 1,000 דולר אם רק תעשו לייק לעמוד הפייסבוק כזה או אחר, או תורידו אפליקציה מסוימת. הפעילו תמיד שיקול דעת ואם העסקה המוצעת לכם נראית טובה מדי באופן קיצוני, אולי באמת כדאי להימנע ממנה.  



  1. שימו לב לתנאי תשלום מוזרים או חריגים 

שלב התשלום הוא רגע האמת מבחינתכם כצרכנים - וספקי המוצרים והשירותים אונליין חייבים לטרוח ככל שביכולתם לגרום לכם להרגיש רגועים ובטוחים. זה אומר, לפני הכול, הצגת מידע מפורט על כל מה שחשוב ברכישה, כולל כאמור שירות לקוחות זמין ומספר טלפון שאפשר להגיע דרכו לנציג שירות אנושי. אין? אולי עדיף לא לקנות. כמו כן, אם הספק דורש לקבל כסף בהעברה בנקאית או במזומן ומסרב לקבל כרטיס אשראי - המשיכו הלאה. שימו לב לדרישות מוזרות, יוצאות דופן מכל סוג, הן בדרך כלל מבשרות רעות בקניות אונליין.

  

 

  1. שלמו בכרטיס אשראי או בפייפאל

תשלום באשראי, גם דרך אפליקציות תשלומים, יבטיח לכם שקט יחסי עקב שימוש בטכנולוגיית EMV למניעת הונאות. לטובתכם עומדת גם מדיניות חברות האשראי להחזיר כסף באופן מלא בתוך 30 ימים, אם יוכח שפרטי האשראי שלכם נוצלו לרעה. בנוסף לכך, גם תשלום באמצעות PayPal מומלץ לאור רמת האבטחה הדיגיטלית. בכל מקרה, אל תתפתו להשאיר פרטי אשראי באתר רק כדי שיהיה לכם יותר נוח ומהיר בקנייה הבאה, זה מקל מאוד גם על הפורצים.

 

  1. צרו שם משתמש וסיסמה ייחודים לכל אתר וספק

נכון, מסובך לנהל, לשמור ולזכור סיסמאות ושמות משתמשים של כמה אתרי קניות, אבל צירוף אחד לכל האתרים עושה חיים פשוטים לכל מי שחפץ בלפרוץ לחשבונות שלכם. אם הם יצליחו לשים יד על שם המשתמש והסיסמה שלכם, הם יקבלו למעשה כרטיס פתוח לכל הקניות שלכם אונליין. לכן, הקפידו על שם משתמש וסיסמה שונים לכל אתר שיש לכם בו חשבון קניות, תוך החלפת הסיסמאות פעם בחודשיים-שלושה. 

 

  1. גלו זהירות בלחיצה על לינקים ותמונות שנשלחים אליכם

החיים הדיגיטליים, במיוחד בסמארטפונים, עמוסי מלכודות. קיבלתם לינק או תמונה מגורם לא מוכר, בסמס, מייל או ווטסאפ? אל תלחצו מתוך סקרנות רק כדי לגלות שהמכשיר שלכם נגוע בווירוס. מחקו את ההודעה מיד, מבלי להיכנס. לא בטוחים מה לעשות? שימו לב לפרטים הקטנים: האם כתובת השולח נראית אמינה? האם מובטח לכם פרס גדול? האם זר מוחלט פונה לבקש מכם עזרה? כל אלה עשויים לרמוז לכם מה לא לעשות: לא ללחוץ, לא לענות, לא לשתף. אם משהו נראה לכם חשוד, תמיד אפשר לבצע עליו חיפוש מהיר בגוגל - לפעמים זה כל מה שצריך כדי לחשוף מתחזים. 

  1. אל תשתמשו בWIFI לקניות אונליין 

רשתות אלחוטיות חינמיות אמנם מוצעות כיום כמעט בכל מקום, אבל רמת האבטחה שלהן נותרה בעייתית בהשוואה לחיבור נתונים מספק התקשורת שלכם. לכן, כשאתם מחוברים לוויי פיי, השתדלו להסתפק בגלישה ולהימנע מביצוע קניות.

 

  1. עברו על פירוט הקניות בכרטיסי אשראי

 

מעבר דו שבועי על פירוט העסקאות שלכם באשראי, הזמין לכם באתר או באפליקציה של חברת האשראי או הבנק, יאפשר לכם שליטה על מספר העסקאות והיקפן, כמו גם איתור של עסקאות בעייתיות.

 

  1. תעדו כל עסקה

ודאו שאתם מקבלים מייל אישור לאחר ביצוע עסקאות, וכן שמרו על אישור התשלום ועל הודעות בנוגע לאספקת המוצר, לפחות עד שתקבלו את המוצר ותהיו מרוצים ממנו. כך תוכלו להבטיח שהכל ייעשה בהתאם למה שהובטח לכם, ובלי בעיות אבטחה או בעיות אחרות. 

 

בשורה התחתונה, חוקי הברזל לשמירה על אבטחה בעולם הדיגיטלי נועדו לא רק להגן עליכם כצרכנים, אלא גם לאפשר לכם לגלוש, לרכוש וליהנות ברשת ללא חשש ומתוך מודעות בריאה אך לא מוגזמת לסכנות. הקפידו עליכם - ותהיו בטוחים (במידת האפשר) גם בעולם הדיגיטלי. 

 

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('651f0722-b0e4-4765-9923-e45662df2784','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה