מהפך: מסדרת פשע מדוברת להרצאות חינוכיות באקדמיה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('ab933824-f357-416f-a8d9-9aae91ddb8cb','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('ab933824-f357-416f-a8d9-9aae91ddb8cb','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

כבר דובר וסופר ואף נמרח מכל צד אפשרי על דרמת הפשע “בני אור", שכיכבה בyes, ועל היוצרים הבאר שבעים המוכשרים, גיא בלילה ואלעד ביטון, שהפכו לקונצנזוס בארץ אחרי כל מי שעקב אחר סיפורם של הנערים מרחוב “בני אור", שהתדרדרו לפשע בשכונה ב' בבאר שבע, שעורר הדים רבים מאז אפריל האחרון. מצד אחד פופולריות לשמה, ומצד שני סופגת ביקורות ועליהום שלא משתמע לשתי פנים (היה מי שטען כי בני נוער ביצעו עבירות “בהשראת” הסדרה) אבל השניים לא רואים כך את המציאות - המטרה שלהם היתה ועודנה להביא חוויה אישית, סיפור חיים, להסביר איך כל ילד יכול להתדרדר לפשע. עכשיו, אחרי שהסערה קצת דעכה, שכרו השניים משרד נאה בעיר העתיקה בבאר שבע והחלו לכתוב את העונה השניה, שעליה הם עומלים יום יום כדי להביא בשורה מפתיעה. מצד שני, הם גם התחילו להרצות במכללת קיי על איך ההורים צריכים להתמודד עם בני נוער ולהביא את הסיפור שלהם. בקרוב גם לפני אסירים. קבלו ראיון אופטימי עם אחד היוצרים, אלעד ביטון.

 צילום: פרטי

כשאני מספרת לאלעד ביטון, אחד מהיוצרים של סדרת הפשע "בני אור", ששני חברי ילדות שלי גדלו בשכונת 'בני אור', זה די מצחיק אותו, כי כל נושא ה"אני מכיר מישהו מהשכונה" הפך להיות  טרנד לגיטימי מגניב, שבו אנשים מרגישים צורך לשתף את מי הם מכירים משם מהעבר ("זה יפה, כי אנשים מתחברים לתקופה שהייתה שם ועשו מזה גאווה") אלעד, אחרי ימי מבול התגובות, חווה בצורה מינורית את התגובות החריפות, בטענה כי הם קיבלו גם המון תגובות מרימות וחיוביות "אני ראיתי את הצד שבא לספר שיש יוצרים ויצירה" שיתף אלעד "ומי שמכניס את הראש  פנימה אומר בוינה ,יש פה סדרה חזקה ובבאר שבע עושים הצלחות. את זה ספגתי. הקטע של הביקורת הפחות חיובית היא מאותם אנשים שלא ראו את הסדרה עד הסוף, ראו קצת אלימות והגיבו. פנו אליי מרצים להוראה שלומדים במכללת קיי  וסיפרו לי שהם ראו את הסדרה והחליטו לפתח תוכנית חינוכית שבה אנחנו מסבירים להורים איך צריך להתעסק עם בני הנוער ועם הילדים בבית בקשר לתכנים שהם רואים. הם באמת צריכים הדרכה איך להתמודד עם הילד והתוכנית מדברת  על כך שצריך ללוות אותו בצפייה, כי הוא במלא הוא צופה. לדבר איתו על החוויה, להרגיש אותו תוך כדי, לעזור לו לפתוח ולפרק ולהכיל. אנחנו נהנים מהתוכנית. יש או אין אלימות אני חווה אלימות בטלפון מאז שהוא קיים".

 יש לכם הרבה חומר לצאת בסדרת הרצאות

 "הרבה הרצאות. בחודש ספטמבר  אני מתנדב  להרצות בפני אסירים צעירים בכלא באר שבע. אמרתי שאני בא באהבה וחינם. כל התוכנית  היא שיש אסירים בגיל צעיר של 19, 20, שנמצאים בחוויית הסדרה 'בני אור', וזה מזכיר את החיים שלהם. התוכנית קשורה לכך שניתן לפרק את החוויה כנוער שהתדרדר ונהיה פושע. בתוכנית של האסירים רוצים שאספר את החוויה שלי ולתת את הזווית הפנימית, מה גרם לי לכתוב סדרה שהם כל כך מזדהים איתה."

הכוונה להביא את  הצד החיובי, גם לאלה ששואלים למה אתה מציג את בני אור  או העיר באר שבע, כמקום של פשע?

 "הסדרה לא מדברת באמת על שכונת בני אור, הסיפור שהשם נבחר כי אהבנו את השם בני אור  שמשתייך למלחמת בני האור ובני החושך. זה קשור בשורשים, מדבר על מלחמה של בן אדם אם הוא טוב או רע, זה למה בחרנו בשם. מדבר על תקופה שלא היה בו אינטרנט או פלאפון והילדים הסתובבו הרבה ברחוב, בסמים ופשע וחווינו חוויות כאלה. מכל עיר שלחו לי הודעות שבהן אמרו  שאנחנו סיפרנו את הסיפור של השכונה שלהם והגדילה, מכל הארץ. בני אור זה שם מכל עיר. בתוכנית החינוכית  אני מספר  את סיפור החיים שלי ואיך הגעת לכתוב סדרה ונקודות מקבילות בין החיים לסדרה. זה מעניין אנשים שרוצים לשמוע סיפור אישי  מאחורי הסדרה. יש ביקוש ואנחנו שמחים לעשות זאת, כי יש לי הזדמנות לשבת עם  תלמידי שכבה י"ב שיש בה רגשות מעורבים לסדרה, וזה המקום לפתוח ולקחת למקומות טובים

במשרד החדש

מה לקחת מכל החשיפה של העונה הראשונה?

 "חיכינו שכל העליהום שיש על נושא האלימות יירד קצת כדי שנקשיב מה באמת אנשים חושבים על הסדרה, וכיום הביקורות התחילו לדבר על התוכן, כמו שאני רואה אנחנו כנראה מעמדים בקטגוריית סדרה הטובה ביותר וראיתי כמה כתבות על זה. זו סדרה ממש טובה, כתבנו על חוויות ילדות, מה זה ילד שיכול להגיע מכל מיני סיבות ולהפוך להיות פושע, כמו ילד שיש לו בעיה והוא רוצה לעזור לאבא שלו. זה יכול להגיע משם".

 כדאי שתדעו שהשניים החלו לכתוב את העונה השנייה. הם התרגלו לשבת פעם בבית של גיא ופעם בבית של אלעד, על כוס קפה ומוזה בבית קפה, או כל מה שיכול להכיל שני אנשים יוצרים "ואז התחלנו לעלות מדרגה ולחפש מקום שבו נהיה יותר מסודרים ועם השקט שלנו" סיפר אלעד "שכרנו משרד במדרחוב בעיר העתיקה בבניין משרדים network, ששיך לניר דאי ועמית מהרבני, שהפך למקום עבודה. נפגשים גם עם אנשים שרוצים לדבר על הרצאות או כל פגישה אחרת. מקום טבעי"

 מה הולך להיות בעונה השניה, יהיה רך יותר? תן רמז

"יכולים רק להגיד שכרגע רק התחלנו. כן אפשר לספר שמאוד מעניין אותנו להביא את הצד של הקהילה בדרום שאף אחד לא התייחס אליה, שנקראת הכושים העבריים, אז  אולי העונה נביא את הסיפור. נביא את הערכים וגם נשחק עם הדמיון והדרך בפשע, שיש יש לה שני צדדים".

 בגלל הביקורות הפחות חיוביות יש מצב שתהיו רכים הפעם?

 "אני עם האמת שלי לא מתעסק. למדתי לגדל עור של פיל, למדתי לקרוא בין השורות והרגשתי שאלה שהגיבו בדרמטיות וקיצוניות לא ראו את כל הסדרה, רק נקודה מסוימת. בעיניי זה לא יכול להיות שיקול כשאתה קורא רק את הכריכה ולא את כל הספר. אני שלם עם היצירה ורוצה להעביר מסר חזק: חבר'ה תתעוררו, בני הנוער צריכים להיות ערים כי הם יכולים להגיע למצב כזה. אתמול ישבתי עם אחות של אשתי שאמרה לי מה הבעיה מבחינתה בסדרה, שהיא הרגישה שיש לה הזדהות עם החבורה ולראות כמה הם אחד עם השני מאוחדים, וחשבה מה, אם היא תלך לכיוון פשע היא תמצא את החברים הכי טובים? זה פעם ראשונה שחשבתי שעה כזאת על השאלה שלה. באמת ציירנו את החבורה כאחים, ואמרתי לעצמי שאם אני כותב על החוויה כנושא שהוא פשע, אני באמת מביא את הזהות של מה הם חברים? ומה זה חבר אחד? לא משנה הנושא, ככה הייתי רואה חברות בכל מצב."

צילום: פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c3e8a55c-844b-44fa-90dd-f7cd79cbdcaa','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה