לאחר שדודי בר יוסף, מנהל מתופפי המדבר, לקה בלבו - ממשיך בנו סאלי בדרכו לשמח אנשים

$(function(){setImageBanner('6943f6fb-90dd-4ea5-907c-363d169eb2b9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

כשדודי בר יוסף, המנהיג של מתופפי המדבר - נסמבל אינסטרומנטאלי אתני ולהקה יוצרת וספינת הדגל של עולם המתופפים והתופים הישראלי, שאין אחד שלא מכיר אותו בחיוך הנצחי ובתיפוף בכל אירוע שמח, לקה בלבו ועבר ניתוח לב לאחר שהתמוטט בפסטיבל סמילנסקי - הבן סאלי, חייל משוחרר ומוזיקאי בנפשו, משמיך דרכו באירועים שמחים בבר מצוות, חלאקות ועד חתונות. "כמה סימבולי שאבא התמוטט דווקא ברחוב שהוא שחר התרבות המוזיקלית בבאר שבע", אמר מי שרוצה שתזמינו אותו לשמח אתכם.

 צילום: פרטי

סאלי בר יוסף (20) מטנא עומרים, חייל קרבי משוחרר שנולד בבית שבו המוזיקה היא סם החיים ומנגינת המתופפים היא נר לרגליו, בזכות אביו בר יוסף שכולם מכירים ואוהבים מ"ממתופפי המדבר" שהטמיע בו ובאחיו את האהבה למוזיקה ולשמחת האדם, ביחד עם אשתו שרית. "נולדתי בבית שמנגנים בו הרבה ואוכלים הרבה" סיפר בחן "הבית שלנו ממוקם בדרום הרי יהודה, ישוב קטן עם בית שמשקיף מהגבוה לתצפית כמו בציור. הגינה הפרטית שלנו היא גן מאכל עם עשרות זני עצים ופירות ולתוך הנוף הזה נולדתי."

מה אתה זוכר בעיקר מנוף ילדותך?

"מאז שאני זוכר את עצמי, אני זוכר בעיקר הרבה מוזיקה ,הרבה חזרות באולפני הזולה אולפנים שבנינו במו ידינו כל הלהקה, וגם אני הייתי שותף לבנייה של האולפן שבו בעצם מתרחשת כל החוויה של להקת מתופפי המדבר שלתוכה נולדתי".

היחסים בבית מושתתים על טהרת הייחוד - בית שמבוסס על חופש וליברליות מאז ומתמיד שבו ההורים נתנו לילדהם חופש מלא ועצמאות לעשות את כל מה שהם רוצים ומרגישים טוב עם זה. בית של פירגון וקבלה. "אמא תמיד חיכתה לנו עם ארוחה חמה בצהריים" נזכר סאלי "בזולה היו מפגשים מעניינים עם כל מיני אומנים שהגיעו ואני ספגתי את האווירה. כבר בגיל צעיר מאוד הייתי חלק זה כלל הופעות בפסטיבלים כמו הבובמלה ואירועים כמו חתונות חינות וכדומה. האולפן שלנו הוא גן עדן למוזיקאים שיש בו מכלים אתניים, תופים, גיטרות מערכות הגברה שהיו לי לחוויה מהילדות. בגיל צעיר מאוד למדתי קלידים כי בישוב שלנו לומדים מה שיש, עד שמורה למוזיקה מגיע ללמד כאן במקום הרחוק אז מתפשרים. אחרי שנתיים למדתי במקביל מערכת תופים בקונסרבטוריון בבאר שבע וגם גיטרה ומאוחר יותר התחלתי לנגן בכלים אתניים כמו עוד ג'ומבוש בגלמה ועוד".

והיכן נכנסה הזיקה לפייטנות?

"בגיל בר מצווה למדתי את כל טעמי המקרא בסגנון הבבלי והתחלתי להתאהב בסגנון החזנות והפייטנות של בית הכנסת. כבר בגיל 13 התחלתי לקרוא בתורה בנוסח עיראקי תמי וירושלמי. בהמשך התחלתי להתפתח בכיוון השירה והתחלתי לכתוב ולהלחין שירים."

והוצאת גם שלושה סינגלים

"קצת לפני שהתגייסתי הוצאתי שלושה סינגלים של שירים מקוריים שכתבתי והלחנתי והם הופקו על ידי המפיק המוזיקלי נדב ביטון. התגובות היו חמימות והשיר הראשון אפילו זכה ל70,000 צפיות ביו טיוב, אבל אז התגייסתי לחטיבת כפיר גדוד דוכיפתו ונשארה לי רק החוויה הטובה מהצעדים הראשונים של הפריצה".

איך עבר עליך השירות הצבאי?

"השירות שלי היה בעיקר בשטחים יחידת קרבית עם סיורים, שמירות ומעצרים. חוויה מאתגרת ללא ספק. עכשיו כשהשתחררתי אני מנגן בלהקת מתופפי המדבר ומחליף את אבא שמחלים מאירוע לבבי, ובנוסף אני מלמד בני נוער קריאה בתורה ומעלה אותם בבית כנסת בטקס מיוחד שאני מפיק בעזרת אמא שלי שהיא אמרגנית ואבא שלי שהוא בעל עשרות שנים של ניסיון בכל סוגי השמחות."

דודי וסאלי בר יוסף. צילום: פרטי

בפסטיבל סמילנסקי האחרון, הזמינו את להקת מתופפי המדבר לשמח חתן וכלה ביום חתונתם בתהלוכת מתופפים ושופרות כמו שאבא דודי בא יוסף עושה שנים והחלו ללוות את הזוג המיוחל מהמלון לאולם. .ףבאיזשהו שלב, בתהלוכה, בזמן שהוא שר ומרקיד את כל האורחים, הרגיש אבא לחץ בחזה" סיפר סאלי "אבל כמו אומן גדול הוא המשיך את התהלוכה בלי שקהל שם לב בכלל. הוא סיים את התהלוכה התמוטט והלב הגדול שלו בגד בו".

מה קרה ללב?

"הלב שלו לא יכול יותר להכיל את כמויות השמחה שאבא שימח ב55 שנות חייו עשרות, אולי מאות אלפי אנשים שרקדו ושמחו סביבו וסביב התוף הגדול בחתונות, בבר מצוות ובכל אירוע שמח. תמיד הוא לקח את המוזיקה וההרקדה עד הקצה, לא הסתפק רק בתשומת לב הקהל ולא היה מרפה עד שכולם סביבו לא היו בשמחה אמיתית. הוא פונה באמבולנס של טיפול נמרץ לבית חולים 'סורוקה', כמה סימבולי להתמוטט דווקא ברחוב שהוא שחר התרבות המוזיקלית בבאר שבע, אותם מקומות שאבא סיפר לי על רחוב הפאבים הציוריים כמו ה'סימטה' והברנש', ששם הוא ראה את ההופעות הראשונות של הזמרים בשנות ה80 המוקדמות מה אכלו מה שתו, והעביר לי את החוויה דרך סיפורים יפים. שם הוא גם הכיר אומנים כמו למשל מאיר בנאי ושלמה בר מ״הברירה הטבעית״, שהפך לחבר קרוב של המשפחה". 

מה אתה זוכר מהרגעים בבית החולים?

"אבא הגיע עם טיפת דמו האחרונה כשחמשת העורקים סתומים, הוא פונה מידית לשולחן הצנתור שם נקבע כי אין מנוס מניתוח לב פתוח שחייב להתבצע בדחיפות, ושמה גם נודע לנו לראשונה על הנס והחסד של כולנו: 20 דקות הפרידו בין החיים למוות. או כמו שאבא אומר 20 דקות מהחדר קירור. הדרך  לבית החולים הייתה ארוכה תרתי משמע, ואז אני רואה את אבא עם מכשירים ומסנן אליי בחיוך ״עברנו את פרעה נעבור גם את זה״ בלחן של מאיר אריאל."

כולם מכירים את אבא ודאגו לשלומו

"כמות הטלפונים והווצאפים שקיבלנו מחברים ומכרים הייתה בלתי נתפסת. לאבא יש חברים מחברים, הוא איש של אנשים שנפשו קשורה בנפשם, מחסידי ברסלב בהרי מירון דרך קבצני רחוב מהכותל וערבים מסילוואן שבמזרח ירושלים. מגיל צעיר אני בדרכים עם אבא מתופפי המדבר ומופיעים בכל הארץ באירועים שנערכים במקומות מדהימים במדבר יהודה ובצפון הארץ. אבא מכיר בכל עיר חברים שכל כך שמחים שהוא מגיע, אף פעם לא חזרנו מהופעה יישר הביתה, תמיד זה המשיך לשעות הקטנות של הלילה בכל מיני מקומות ותמיד המוזיקה הייתה שם."

והבנת ישר שאתה מחליף דרכו ומשנתו?

"מצאתי את עצמי מרים טלפונים ומחליף את אמא שלי בכל העבודה המשרדית. מאחורי מתופפי המדבר עומד מנוע גדול ומישהו היה חייב להניע אותו. נכנסתי לנעליים ענקיות. היום אני מנהל את הלהקה לאורו של אבא ממנו למדתי איך לעשות סדנאות, ממנו ינקתי את כל הבסיס המוזיקלי, אבא הוא אדם ליברל ונתן לנו כמו לשאר חברי הלהקה להתפתח בדרך שלנו."

כמוהו כמוך

"היום אני מחליף את אבא ומנהל את הלהקה. יחד עם זאת הוא תמיד שם עם עצה טובה, עם הניסיון המרבי שלו עם קהל. ביום אחד אתה יכול להופיע בבוקר בגן ילדים עם תוכנית לגיל הרך.  בצהריים בתיכון עורכים סדנא ל 200 בני נוער ובערב הופעה בבית אבות. לכן הידע והניסיון של אבא הוא חשוב מאוד, מעבר לכך שאבא הוא אוצר של עשרות מקצבים מאפריקה ומברזיל וקובה, מקצבים ושירים שהוא למד ממאסטרים."

סאלי בר יוסף. צילום: משה דאלי

מה מצבו כיום?

"כיום אבא בשיקום אינטנסיבי, עושה הכל לפי ההוראות של הרופאים.אני מאמין מאוד באבא כי הוא לוחם ואריה גדול ואני בתקווה אמיתית שבקיץ הקרוב הוא יוכל לחזור לשמח את עם ישראל, כי זה באמת מה שחסר לו בתקופה המאתגרת הזו. "

מה הכנסת ממך לתפקיד חייך?

"מאז שנכנסתי ללהקה הוספתי את ההפקה של בר מצווה בבית כנסת בה אני משמש כחזן ופייטן ומלמד את חתן בר המצווה לקרוא בתור. ברוח צעירה ומקרבת. להפוך להם את הבר מצווה לקלילה וכיפית, עם הרבה שירים. בשיחה קצרה עם החתן אני יכול ומבין אם הוא רוצה לקרוא את המינימום ואם יש חתן שאוהב ורוצה אני מלמד אותו את הכל. מה שאני מביא אחרת לדעתי זה העובדה שאני בסך הכל לפני כמה שנים חגגתי בר מצווה ואני זוכר טוב מאוד את ההתרגשות, לכן יש לי חיבור שונה עם החתן חיבור שהוא יותר חברי. עוד עניין הוא שאנחנו מתאימים כל אירוע למשפחה עצמה".

מה מיוחד בבר מצווה?

"זה בר מצווה בסגנון קצת שונה, אנחנו עורכים תפילה עם שירים מיוחדים שמתאימים לאווירה התפילה מאוד שמחה אנחנו שרים ונותנים הרבה תשומת לב לחתן ברוח ואווירה צעירה. ההפקה כוללת גם ארוחה וחפלה עם להקת מתופפי המדבר".

מה החלום שלך?

"להמשיך להתעסק במוזיקה, לא משנה באיזו צורה או דרך. בעזרת השם בקרוב אוכל להמשיך ליצור מוזיקה מקורית ולהוציא לאור את מה שאני כותב ומלחין. ועם אותם שירים להגיע ולגעת בכמה שיותר אנשים".

לצפייב באתר, לחצו על הלינק:https://www.drum.co.il/cantor-bard-singer-for-a-bar-mitzvah-in-a-synagogue/

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8f9cce56-0a2c-469c-9b15-60bdd8336a32','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה