"יש לי עוד מה לקדם, אבל אני לא רואה את עצמי בתפקיד עוד עשרים שנה"

$(function(){setImageBanner('91097336-7021-4956-9dd1-d171214badad','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

ניר שמואלי (47), סגן מנהל מחוז דרום של משרד החינוך, לא מרבה להתראיין. האיש והחזון, רב האמביציות, התושייה, העשייה והנכונות לעשות הכל לקידום פני העיר בתחום החינוך, סוגר 12 שנים בתפקיד שבו הוכיח את האג'נדה שטמונה בו כפי שראש העיר, רוביק דנילוביץ, הטמיע גם בו - רק החולמים מגשימים. האיש שאמון על כל מאה העובדים (לערך) במנהל, ועל כל הפרמטרים החשובים להיערכות פתיחת שנה בבתי הספר - קיבל את התואר הנכסף: אבא ואמא בכל מה שקשור לבעיות וטיפול במחלקות. ועכשיו והוא הסכים לדבר על כל מה שחשוב בעצם מבחינתו - ההצלחה של המנהל לטובת התושבים.

צילום: פרטי

להוציא שנתיים שבהם יצא ניר שמואלי לחל"ת לטובת תפקיד מאתגר של ראש מנהל חינוך במועצה אזורית "אלקסום", ששייכת למחוז דרום וממוקמת בבאר שבע, אבל נותנת את כל השירותים מבאר שבע עד צומת שוקת ומורדות ים המלח לתושבים הבדואים בפזורה  - הסכים הפעם ניר להתראיין כדי לספר איך היה להקים במשך שנתיים את כל מנהל החינוך שעוד לא היה בה ותק, אלא תשתית מבורכת, ודאג לכל מה שקשור לבניית ופתיחת אגפים, יחידות מנהל, שפ"ח, לוגיסטיקה, תקציבים, רכש, אבל לא רק. "זה אתגר בלתי רגיל" שיתף ניר "גם רציתי ללכת למשימה הזאת, כי היא הייתה משימה לאומית כאיש הדרום שבא עם ידע וניסיון לפתח ולקדם את השירותים, בעיקר את שירות החינוך במועצה, גם לילדים שמגיעים מהפזורה הבדואית, שיושבים על קרקעות של המדינה, אבל עדיין לא התקבלה החלטה לגביי הייעוד של הקרקע, כי הם זכאים על פי חוק חינוך חובה לקבל שירותי חינוך. בגלל זה אנחנו לא עושים הפרדה בין ילד מעיר מיושבת לילד שיושב בפזורה".

מהן הבעיות של אותם ילדים שמקבלים שירותי חינוך מבחינת רמת השכלה?

"בסוף צריך לזכור, יש חלוקת תפקידים מאוד דיכוטומית ומסודרת בין משרד החינוך לאגפי החינוך ברשויות המקומיות, ששם פחות עוסקים בפדגוגיה שאת מדברת עליה, כי פה זה יותר פיקוח של משרד החינוך ומנהלי בית הספר. אנחנו  למעשה, במנהל החינוך, יצרנו תשתית חינוכית שמאפשרת למידה כגון בהקמת בתי ספר, גני ילדים, דרכי גישה לבית הספר, מעבדות למחשבים, למדעים, תקציב לטיפול שוטף לבתי ספר וכו'".

מה הבעיות המרכזיות שכן יצא לך להיתקל בהן?

"אין ספק שיש פערים כמעט בכל פרמטר, אבל כשאנחנו אומרים את זה צריך לזכור שיש היסטוריה. עכשיו אני לא רוצה להיכנס אליה, כי יש לזה חלק ממה שקורה במדינה במשאבים ותקציבים. בעשור האחרון קיים שינוי דרמטי במשאבים והתקציבים במערכת החינוך בחברה הבדואית, הוקמו עשרות בתי ספר וגני ילדים של המאה ה21 יפהפיים, בנויים ברמה המתקדמת הכי שאפשר, עם כל הפסיליטיז'. היכן את שואלת אותי בכל זאת הבעיות? אז יש בעיות בפערים בשפה, פערים בתחומי דעה כאלה ואחרים, הכשרת מורים, יש הרבה סוגיות שצריך לטפל  בהן ולדבר עליהן, אבל זה לא המקום". עם זאת, אני סבור שמערכת החינוך מהווה תשתית לשינוי המיוחל, כמי שמכיר את החברה הבדואית למעלה מעשרים שנה, עם מכרים רבים,  ניתן לראות את האור בקצה המנהרה, קיים צורך אמיתי בחיבור כלל הגורמים כאשר החינוך הוא החוט המקשר על מנת ליצור אופק חינוכי ותעסוקתי כאחד לבוגרים בחברה הבדואית".

 ניר נשוי ללימור ולהם שלושה ילדים. את התפקיד המוכצת 'אלקסום' הוא סיים בהצלחה לאחר שיישם את כל רצונותיו וחזר לתפקיד הקודם של סגן מנהל מחוז דרום בחינוך, כשבמצטבר הוא יכול למרקר 12 שנה של ותק והישגים. הוא יודע שאין הגבלת זמן מבחינת התפקיד והוא יכול להמשיך לנהל ולבצע בפועל עוד שנים רבות, אבל כאחד שאוהב אתגרים ומשימות עתידיות - לא רואה את עצמו בתפקיד הנוכחי עוד הרבה שנים "עשיתי הרבה דברים, יש עוד דברים שאני רוצה לקדם, אבל לא רואה את עצמי בגיל 47 ממשיך עוד עשרים שנה בתפקיד" חושף בראיון "כן רואה את עצמי ממשיך לקדם עוד משימות קיימות ואז מתפתח לאפיקים נוספים. זה יכול להיות בתחום החינוך וזה יכול להיות בתחום רשויות מקומיות. או גם וגם".

ספר לי על רעיונות, משימות, פרויקטים או כל מה שיכלת לצבור לטובתך ב12 שנה.

"עיקר התפקיד שלי עוסק במנהל, תקצוב, בינוי, פחות עוסק בפדגוגיה. אני יכול להגיד שבמסגרת התפקיד שלי אנחנו מנסים לקדם ולפתח משמעותית את הקמת מוסדות החינוך בחברה היהודית והבדואית. בשנים האחרונות נכנס כל נושא הסכם הגג שבו רשויות מקומיות הגיעו להבנה עם משרד האוצר על הקמת שכונות חדשות, למעשה הפועל היוצא שאנחנו במקביל להקמת השכונות, כמו שכונת סיגליות, כלניות והפארק, יחד עם הרשויות המקומיות,  צריכים לקדם ולהקים את מוסדות החינוך כמו בתי ספר וגנים. אפשר לראות שבחמש שש שנים האחרונות, בשיתוף פעולה בין המחוז לבין הרשויות, הצלחנו להקים קבוצה רחבה של בתי ספר, כמו בית ספר יסודי בשכונת הפארק, לפני שנתיים פתחנו בסיגליות, לפני שלוש שנים פתחנו בכלניות, שאין ספק שמצד אחד זה מנגיש את השירות, ומצד שני אתה מתיישב עם כל הסיפור של הסכמי הגג ולמעשה פועל הלכה למעשה בהתאם לסיכום בין המדינה לרשויות. החלק שלי בסיפור שאני מרכז בשביל המחוז את כל התקדמות הבנייה, הקשר מול הרשויות, הליך פתיחת בתי הספר, הקצאת משאבים ותקנים"

עיריית באר שבע משחררת תקציבים?

"המדינה קבעה פרמטרים יחד עם משרד האוצר לתקצוב בית ספר יסודי. לדוגמא, לבנות בית ספר יסודי, סתם זורק, עולה עשרה מיליון שקל. יכולה לבוא הרשות המקומית ולהגיד שהיא רוצה להפוך את הבית ספר לירוק ואני רוצה לקדם כמה נושאים, אז היא מוסיפה לתקציב עוד שלושה ארבעה מיליון קלים. רשויות חזקות כמו באר שבע, מסוגלות. בחברה הבדואית פחות תראי, כי רשות מקומית שם פחות יכולה להכניס יד לכיס כמו, רהט, לקייה, שגב שלום ולכן הם נצמדים לתקציב שנותן משרד החינוך. גם ההעסקה של המורים היא העסקה שלנו".

מה לגביי טיפול בכל נושא תלונות של המורים שהם עוברים מקצוע כי השכר לא תואם את הדרישה?

"לגביי כל נושא של מורים, החלק שלי הוא רק המנהלי. אחד התפקידים היותר משמעותיים שלי, מתוקף העובדה שאני גם סגן, אני אמון על כל ההיערכות לפתיחת שנה. אני מרכז עבור מנהל המחוז את כל הדגשים והסוגיות, ביניהם גם הסוגיות הפדגוגיות, היערכות פתיחת שנה בכל התחומים ההיבטים מנהלים, תקציביים, לוגיסטיים, שיבוצי מורים, פתיחת בתי ספר, הכל. אני מתחלל מול כל מחלקות המחוז ואני גם נציג של המחוז מול המטה בירושלים, בכך שאנחנו  נפגשים בפורום אחת לשבוע ומציגים התפתחות בקדימות פתיחת השנה."

צילום: פרטי

מה לגבי דרישה של בתי ספר לבנות אולם ספורט שלא קיים ואף רצוי?

"מלפני יותר מ15 שנה, מאז שהופרט משרד החינוך ולמעשה משרד התרבות והספורט הפך למשרד בפני עצמו, למעשה משרד החינוך לא בונה אולמות ספורט. מה שמשרד החינוך כן בונה זה מגרשים משולבים, זה כל המגרשים הקטנים של הקט רגל, שנמצאים בתוך הליך בניה של בית ספר, אבל בכל נושא האולמות לא עוסק משרד החינוך."

גם הבנתי שצלחתם את הפיילוט הראשוני של מתן שירות חדשני לעובדים

"אנחנו במחוז משקיעים בשנים האחרונות בשיפור שירות לעובדי הוראה. מרגע כניסת עובד להוראה ועד פרישתו, אנחנו כמחוז מלווים אותו בכל האספקטים הלוגיסטיים, שיבוץ, מתן דרגות ועוד, ולכן עשינו מהלכים לשיפור השירות  כאשר גולת הכותרת בחודש האחרון  היא שפיתחנו מערכת לזימון תורים. היום עובד הוראה שמגיע ורוצה לקבל שירות מהמחוז, הוא נכנס לפורטל עובדי הוראה ויש לו זימון תור, נפתח חלון אפשרויות שבו הוא יכול לבחור לאיזה מחלקה רוצה לקבוע תור ויש לו שלוש אפשרויות לפגוש את האנשים במחלקות, או פיזי, טלפוני או זום. לכל בעיה, משכר ועד קידום ופרישה. סוג של מהפך אצלנו. היינו הפיילוט והיום להלכה מעשה, מחוז דרום נכנסו לתוך מהלך זה ולאחרינו שאר המחוזות. הפידבקים מדהימים".

 בנוסף לתפקידו המסועף, ניר משמש גם כיו"ר ועדת האכלוס המחוזית – בחודשים ינואר ופברואר, בכל שנה, נפגש ניר יחד עם כל הרשויות המקומיות, ויחד בודק למולן את כל ההיערכות לפתיחת שנה, כדי לבחון ולראות שאין מחסור בכיתות לימוד, בבתי ספר, בגנים, ויחד עם כל רשות בונים תבנית פרוטוקול של החלטות שמתקבלות".

 איזה בעיות עולות בדרך כלל מחדש?

"בעיות של בינוי, אכלוס יתר בבתי ספר שמצריך פתרונות כאלה ואחרים, לעיתים מחסור בכיתות. וכן, תמיד פותרים. במקומות שבהם מתקדמת בנייה אנחנו מאיצים את הבנייה ואת מתן התקציבים. במקומות שבהם לא התחלנו לבנות או שאנחנו משמישים חללים מסוימים באמצעות שיפוצים באותם מוסד חינוכי או מגיעים מבנים עראיים שמשמים כיתות לימוד, שהם בדרך כלל יותר לאוכלוסייה הבדואית. במקביל נערכים לפתיחת בית ספר חדש".

 משפחת שמואלי

איזה בתי ספר עתידיים להיפתח?

 "הערכה שתוך שנתיים ייפתח בית ספר תיכון בסיגליות בבאר שבע. גם בשכונת הפארק. הערכה שלי שלא ירחק היום שייפתח בית ספר תיכון בשכונת כלניות".

מה לגביי החינוך המיוחד?

"נערכים לפתרונות בתוכנית ארוכת טווח  בכל הקשור לחינוך המיוחד, לקראת פתיחת בית ספר לאוטיסטים חדש בשכונת פלח 7. לצערי אני אומר יכולים לראות בחמש שש שנים גידול דרמטי בילדים אוטיסטים, נתון שמכפיל את עצמו אם לא יותר. ברמה הארצית הכוונה. אנחנו פותחים בגלל הצרכים, כי כשאתה רואה גדילה זה מצריך בית ספר. זה לא הראשון ולא השני, בעתיד אם נראה עוד עלייה  במגמה, נצטרך לפתוח עוד בתי ספר".

 האם קיים מיזם חינוכי שהמחוז מקדם?

מנהל המחוז הנוכחי, רם זהבי, פועל במגוון ערוצים, אולם מיזם אחד הוא שם במיקוד והוא קידום תיירות חינוכית בנגב. הרעיון בגדול הוא יצירת מיזמים חינוכיים במערכת החינוך בדרום בעיקר באזורים כמו עוטף עזה, מצפה רמון, ירוחם דימונה, הערבה ותמר. הרצון הוא להציג את המשאבים בנגב כפורצי דרך עבור האוכלוסייה ומערכת החינוך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('42548483-b362-4aaf-998a-7cb39316283e','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה