ח"כ יסמין סאקס פרידמן בראיון לבאר שבע נט: "ביבי איבד שליטה על הקואליציה שלו"

$(function(){setImageBanner('7695fa96-0ff5-4cbc-9419-428db5d22d04','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

חצי שנה מאז שהליכוד עלה לשלטון והשאיר את יש עתיד כעוסה על לא מעט חוקים שהם שרוצים להעביר, עד כדי כך שהצליחה להוציא אלפי מאות אלפי אנשים מהבתים כדי להפגין נגד הרפורמה. חברת הכנסת הראשונה מבאר שבע, יסמין סאקס פרידמן, מספרת לנו על המאבק היומיומי שלה לקידום ועזרה לנשים ובעלי חיים, על הנוכחות שלה בהפגנות נגד הרפורמה, מה דעתה על תפקוד הליכוד, על בן גביר, חוק דרעי וכל מה שמעביר בה כעס וחלחלה אישית. והיא כבר לא פוחדת להקיא הכל מהקרביים החזקות שלה.

יסמין סאקס פרידמן. צילום: אלעד גוטמן

תשאלו את חברת הכנסת יסמין פרידמן סקס מבאר שבע מה שלומה מאז שהליכוד עלה לשלטון לפני חצי שנה, והיא תענה בחיוך האופייני שלה אך הנחוש, שטוב. עם כל הכבוד לזה שהיא לא שרה בממשלה ומקדמת חוקים ראויים, היא הרי לא עוצרת לרגע ומשדרת עסקים כרגיל, רק פחות מהפרונט. היא כאן כדי להיאבק, לשנות, להגשים למען הנגב, להילחם למען בעלי החיים ולמען החוקים שעוד רוצה להעביר, ובעיקר לא חוששת להגיד מה דעתה הנחרצת על המשילות, בן גביר, חוק דרעי וחוק המתנות, כי מבחינתה היא עוד תהיה בדיוק במקום שאליו היא שואפת להגיע. "פתחנו השבוע את מושב הקיץ" סיפרה בדרכה הסבלנית "וכתמיד סדר היום שלי מלא בעשייה שאני הולכת איתה שנים רבות לרווחת בעלי החיים. בדיוק אתמול ציינו את יום בעלי החיים בכנסת וכ-400 פעילי בעלי חיים הגיעו, היו דיונים חשובים ונערך כנס נפלא בהשתתפות אורנה בנאי, אורלי וילנאי, מיקי חיימוביץ, דניס רי'צמונד ואלונה סער. מעבר לכך אני חברה בוועדת חינוך ששם יש כל יום כמה וכמה דיונים, אני חברה גם בוועדה של נגב גליל – מגיעה לכל הדיונים החשובים בנושא, וכמובן עוסקת בנשים, נשים שורדות זנות, בילדי אומנה ועוד".

מה מדאיג אותך?

"כרגע אני מאוד מודאגת מתקצוב הפנימיות בכפרי הנוער שנמצאים בקריסה ומדובר בנוער נפלא שהמקום הזה פשוט מציל את חייהם".

מאז שהליכוד עלה לשלטון – מה את מרגישה שהשתנה מבחינת אווירה כללית במדינה ומבחינתך האישית?

"השינוי לא היה בגלל שהתחלפה ממשלה, השינוי התחיל כשהם החליטו על פגיעה בכל יסודות הדמוקרטיה במדינה. כל החקיקות בנושא מטרידות מאוד וצריכים להטריד כל אזרח, לא משנה מה הוא הצביע  - ברגע שאין מערכת משפט עצמאית, פסקת התגברות זהו סוף הדמוקרטיה כמו שהכרנו אותה".

מה דעתך על תפקוד הליכוד מאז שנבחרו?

"בעיני נוראי, במקום לעסוק בדברים החשובים ולא חסרים אתגרים במדינת ישראל, מספר הנרצחים במגזר הערבי הוכפל, פיגועים, יוקר מחיה, משכנתאות שקפצו במאות שקלים, נשים נרצחות מידי שבוע, שביתות במערכת החינוך וכל מה שעסקו בו במושב הראשון זה רק החקיקות שמשמעותן הפיכה משפטית".

איך הגבת ששמעת על החוקים שרוצים להעביר כמו חוק המתנות?

"נכחתי בכל הדיונים האלה, חוק המתנות זו שחיתות אחת גדולה שבה הכנסת אומרת למעשה לציבור אנחנו שווים יותר מכם, מעבר לכך היא פתח נוראי, כי כל מהנדס עיר, כל נבחר ציבור, כל שוטר יוכל לקבל תרומות. למעשה, להיות חייב ומוטה לטובת נותני התרומו. כשכל מי שיושב בוועדה כולל מציע הצעת החוק. חבר הכנסת עמית הלוי יודע שזה מיועד לראש הממשלה שגויסו לו תרומות של כמה מליונים ואסור לו כרגע לגעת בזה".

חוק דרעי?

"נו מה יש לומר, אתה לא יכול להיות שומר בבית ספר ללא תעודת יושר, אבל רוצה להיות שר. שוב לשנות את החוק כדי שיתאים לנבחר ציבור מורשע פעמיים שישב בכלא, אבל שיהיה שר חוק החמץ. לדעתי חוק החמץ פשוט פגע במרקם מאוד עדין וצר לי על כך, לא זכור לי אי פעם שבסורוקה היו צריכים לאכוף חמץ. הסתדרנו לבד בלי חוקים שרק גורמים לאנטי".

ההפגנות  נגד הרפורמה – מה דעתך בעניין, האם את משתתפת בהן ומה את שומעת מהרחוב?

"בוודאי,  בכל מוצאי שבת אני משתתפת לרוב בבאר שבע, אבל גם נואמת ברחבי הארץ. אני חושבת שזה הדבר היחיד שעצר כרגע את בליץ החקיקות. יאיר לפיד היה הראשון שאמר, תעצרו שניה, בואו נכנס להדברות ומשא ומתן".

יסמין סאקס פרידמן. צילום: אלעד גוטמן

יסמין סאקס פרידמן. צילום: אלעד גוטמן

במי תפגע לדעתך ההפיכה המשפטית בעיקר?

"תפגע בכולם, אבל קודם כל בחלשים, בנשים שכל התקדמות בתחום הצלחנו להשיג אך ורק בזכות בג"צ – שיוויון בשכר, קורסי טיס, בג"צ, אישה מורדת ועוד ועוד. בתי המשפט אינם מושלמים ובהחלט זקוקים לגיוון, רק מנסה להבין מה עצר את הליכוד שכבר כמעט 40 שנה בשילטון לפעול למען גיוון. למעשה השופטת המרוקאית היחידה שהתמודדה לעליון, שמחה רוטמן, הצביעה נגדה - לכן ברור שלא הגיוון מעניין אותם, אלא עוד כוח וכוח בלתי מוגבל לממשלה הוא דיקטטורה. ניתן לראות בדיוק מה קרה בהונגריה כדי להבין לאן הם חותרים, ואסור אסור לתת לזה לקרות".

האם לדעתך ביבי יצליח להעביר בסוף את הרפרורמה?

"אני מאוד מקווה שלא, נדמה כרגע ממבט מבפנים שהוא איבד שליטה על הקואליציה שלו ".

האם ההפגנות הן רק נגד הרפורמה או גם נגד הממשלה עצמה?

"תראי, אני באמת לא יודעת מה מרגישים כל אותם מאות אלפי האנשים שיוצאים מידי שבוע, אף אחד לא היה יוצא להפגנות כאלה כל כך הרבה זמן רק כי לא מצא חן בעיניו תוצאות הבחירות. יש פה ממשלה שאין בה כמעט ייצוג נשי, יש בה חוסר שיוויון - הרי חוק לימוד תורה שהוא למעשה חוק ההשתמטות גם מקומם, אני חושבת שהמחנה הליברלי התעורר מחדש, נמאס לו. אין לנו רולקסים ובטח לא מרצדסים, יש לנו רצון לשמור על הזכויות שלנו וזה אפשרי רק בעזרת חוקה שתעגן את זכויות היסוד של האזרחים, כי החוזה הישן הופר. הממשלה נבחרה ברוב, אבל יש איזונים ובלמים בדמוקרטיה כדי למנוע את עריצות הרוב, ואת זה הם רוצים לבטל".

יס

למה לא עושים הפגנה גדולה נגד יוקר המחיה?

"אני חושבת שזה גם חלק מההפגנות, יש תחושה שהממשלה אינה עושה כלום כדי להילחם, וגם מעט הצעדים שנעשים זה פשוט המשך של מה שעשינו בממשלה הקודמת, כמו היבוא המקביל".

את בקשר עם יאיר לפיד - מה את שומעת מרחשי ליבו?

"כמו כולנו הוא מודאג מאוד, מהקרע בעם, מהשיח הנוראי, מכך שאנחנו יושבים במליאה לילות על גבי לילות שומעים שקוראים לטייסים בשמות גנאי ולמפגינים אנרכיסטים. זה קורע את לב כולנו, אבל יש עתיד -  כולנו כאחד נמצאים שם יום ולילה בכל וועדה בכל דיון בכל מליאה, אין לנו קיזוזים, אין ללכת הביתה, עובדים קשה מבוקר על לילה".

מה גם החוק למען בעלי החיים, עד כמה עוזרים או לא עוזרים כיום?

"חוק צער בעלי חיים קיים כבר 30 שנה, אבל זה הרבה יותר מורכב, כי אין תקנות, אין אכיפה ולמעשה כל חוק שאני מנסה לקדם בתחום נתקל כרגע בחומה בצורה, אבל אני באר שבעית עקשנית, זו אחת המטרות העיקריות שלי בחיים ואין לי שום כוונה לוותר על זה"

נושא המשילות - עד כמה אנחנו בנגב בסכנה והאם בן גביר לדעתך יעשה משהו הגנתי כמו שהבטיח?

"הנגב הוא העתיד ומדינת ישראל צריכה להבין את זה. בן גביר אחרי שקשקש עצמו לדעת במשך שנה, צבר כוח בפופוליסטיות רדודה, לפתע פגש את המציאות. עכשיו עם כל הכבוד, בן גביר שמעולם לא היה לא ניסיון בניהול, שלא היה יום בחייו בצבא, מורשע בשמונה כתבי אישום, לא היו לי שום ציפיות שהוא ישנה משהו, והעובדות הן שמספר הנרצחים הוכפל, פיגועים ורצח נשים. הנגב הופקר על ידי ממשלות הליכוד במשך עשורים ולתקן ייקח זמן, אבל הוא בטח לא האדם המתאים ".

מה חשוב לך לקדם כיום כחברת כנסת?

"רווחת בעלי חיים, נשים, דיור ציבורי שגם שם הלכנו אחורה, אבל כל פעם מגיע לפתחי נושא אחר שממש דורש טיפול ואני מנסה לעשות כמיטב יכולתי".

האם יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה הבא או לפי הסקרים בני גנץ?

"אני באמת לא חוזה עתידות. נכון לכרגע המגמה הברורה מהסקרים שהממשלה המכהנת יורדת באופן מאוד ניכר במנדטים, אנחנו לא מתרגשים מהסקרים ואין הרבה הבדל בין יש עתיד למחנה הציוני - אנחנו ממשיכים להיות נאמנים לדרך שלנו, לאג'נדה ולמה שתמיד עבדנו עבורו".

איך את מדמיינת את ישראל בעוד ארבע שנים?

"אני יכולה רק לקוות שיהיה שקט רגוע, שהקרע הנוראי בעם יתאחה אט אט ושנעבוד יחד כולנו למען עתיד טוב יותר לילדים שלנו".

  יסמין סאקס פרידמן. צילום:תומר נויברג

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('98328364-adde-481b-b556-2da9b2a61ae5','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה