זאבות במדבר

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3310e810-fc3f-4280-8520-314365683969','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('3310e810-fc3f-4280-8520-314365683969','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

מתוך האמונה בעוצמה נשית והרצון לגרום לכל נערה להבין שהיא שווה, עצמאית וחזקה, הקימה נועה כחלון תכנית ייחודית להעצמת נערות. 'זאבות במדבר' יצאה השנה לפועל כאן בדרום כשבאירוע השיא חוו הנערות ארבעה ימים מרתקים במדבר. בראיון ל'באר שבע נט' מספרת נועה על הרצון לגעת בכמה שיותר נערות וליצור יחד איתן שינוי תפיסתי

"הייתי בטיול במדבר עם חברות שלי, באחת השיחות דיברנו על נשים וגברים, על הבדלי שכר ומעמדות, על השכלה ועל איך כל אחת מתנהלת כשהיא רוצה לדרוש למשל העלאה בשכר והיו דברים ששמעתי שפשוט הפריעו לי", שיתפה נועה כחלון, מקימת התכנית 'זאבות במדבר', "למה זה לא ברור שאנחנו כנשים יכולות וצריכות לדרוש לקבל יותר ושמגיע לנו יותר? למה אנחנו מפחדות להגיד על עצמנו שאנחנו נשים חזקות? למה אנחנו לא מחזיקות מעצמנו שוות? ואם הן מדברות ככה איך נערות צעירות מדברות או מה הן חושבות על עצמן?".

מתוך המחשבה הזו נולדה תכנית העצמת נערות 'זאבות במדבר' של רשת שותפויות מטרווסט בישראל בשיתוף הסוכנות היהודית, שם עובדת נועה כמנהלת חינוכית. השנה התכנית החלה לפעול ויצאה לדרך עם מגוון נערות מיישובי הדרום: אופקים, מרחבים וערד. במסגרת התכנית השנתית נבחרות כ-30 נערות מכיתות יא' שמגיעות למפגשים אחת לשלושה שבועות, ומדריכות מעבירות להן תכנים שעוסקים בעצמאות, מנהיגות והעצמה.

אירוע השיא של התכנית מוביל את הנערות לארבעה ימים במדבר, מנותקות מסמארטפונים ומדיה, ללא מראות או קשר עם האנשים בבית- רק הן, אחת עם השנייה, אחת למען השנייה.

זאבות במדבר. קרדיט צילום: יפתח אלרן

נועה עצמה למדה כנערה באולפנה בבאר שבע, אותה חינכה ציפי הרפנס, דמות חינוכית מובילה בבאר שבע והדרום שכזכור הדליקה משואה בערב יום העצמאות בשנה שעברה. נועה שגם מורה במקצועה, מעידה על ההשראה שקיבלה מציפי לאורך השנים: "אני שומרת על קשר איתה עד היום, היא אחת הנשים שאני הכי מעריכה את דעתן, האימפקט שלה על כל הבוגרים שלמדו אצלה הוא עצום, היא מודל לחיקוי". כעת נועה לקחה את המושכות ופועלת למען הדור הצעיר גם בעצמה כמנהלת חינוכית ובאמצעות 'זאבות במדבר'.

ספרי על התכנית שהקמת- למי היא מיועדת, מה קורה במסגרת התכנית?

"יחד עם הצוות החינוכי והרכזים בבתי הספר אנחנו בחרנו 30 נערות מאופקים, מרחבים וערד, אחרי שעשינו ראיונות אישיים ושאלונים. לאורך השנה יש לאותן הנערות שישה מפגשים עם מדריכות מהמתנ"ס בכל עיר. חיפשנו בנות עם ניצוץ, לא משנה לי איך הן מבחינת הלמידה בבית הספר, אם היא ילדה שקטה ומצטיינת או עם יותר קשיים... במסגרת המפגשים מדברות הנערות על מנהיגות, על מי הן, על חוזקות וחולשות שלהן ועוד. הכל כדי להכין אותן לאירוע השיא- מסע בן ארבעה ימים במדבר מנותקות מהכל כדי להצליח להתחבר לעצמן".

זאבות במדבר. קרדיט צילום: יפתח אלרן

ואיך עבר אירוע השיא- המסע של הנערות במדבר?

"הפינאלה היה באמת מיוחד, מסע במדבר בלי טלפונים, מראות או שעונים, כשהן מנותקות מהכל, בלי יכולת לגלול בטלפון, בלי לדעת איך הן נראות... הקסם הזה שאת מנותקת לגמרי גורם לך להבין שאת צריכה ליצור קשר כאן במרחב הפיזי וזה היה מדהים. החיבורים בין הבנות התחילו ברגע שהן עלו לאוטובוס, ראיתי למשל שתי בנות אחד מערד ואחת ממרחבים יושבות מחובקות ומדברות על הדשא, יש קבוצת וואטסאפ של כולן והם כבר מתכננות להיפגש בהמשך. במסע עצמו הן עשו כיף, היו בטיול ג'יפים וסנפלינג, קיימו מעגלי שיח עם נשים מובילות מהחברה הישראלית וסיימו את המסע בזריחה במצדה".

ומה משמעות השם שבחרת לתכנית – זאבות במדבר?

"בחרתי במילה זאב כי בעיני הוא יכול להיות בודד אבל גם מצד שני לא יכול לחיות בלי להקה. גם כל נערה ואישה יכולה להצליח לבד בצורה עצמאית אבל החוזק שלנו זה ביחד, להיות נשים אחת עבור השנייה. והמילה מדבר מסמלת את השקט והרוגע, כמו מה שחווינו במסע במדבר. כי מתוך השקט כל אחת יכולה לבחון את עצמה פנימה, לא רק להסתכל החוצה כל הזמן. גם בתקופה האחרונה, עם הקורונה, הסגרים, במציאות של היום עם המדיה, אנחנו כל היום בתוך המסך. אז במדבר יש לך הזדמנות להתנתק מכל מה שהחברה מכתיבה, להסתכל בחיוביות על עצמנו ולייצר טוב".

 זאבות במדבר. קרדיט צילום: יפתח אלרן

נועה גם מספרת כי בשנה הבאה התכנית תהיה עדיין בהרצה מתוך רצון להמשיך ולדייק אותה עבור אותן נערות, אך החידוש יהיה בשילובן של נערות מניו ג'רזי והפיכת התכנית לדו לשונית. "המטרה של התכנית היא גם כמובן לייצר את החיבור הזה בין ישראל ליהדות התפוצות, שנערות מכל העולם ידברו בשפה של העצמה ומנהיגות", היא מסבירה, "אני רוצה להנחיל שינוי בעולם שלנו, במיוחד בקרב הנשים. אותי מעניין לשמוע מאותן נערות עוד ארבע שנים, שבטווח הרחוק יגידו שהן עברו משהו משמעותי, שיש שינוי תודעתי אצל הנשים".

איך התגובות שקיבלת עד עכשיו? ראית שינוי בנערות שלקחו חלק?

"אני אציין שהיו הורים שמאוד חששו בהתחלה, כי בסוף אני דמות מהסוכנות היהודית ולא מבית הספר, אני מישהי חיצונית. אבל בסופו של דבר הפידבקים מהבנות היו מטורפים. שמענו מבנות שאמרו שמסע שינה להן את החיים, שהן הכירו חברות חדשות, האימפקט המידי הוא מדהים והיה כיף לראות את זה. גם בבית הספר רכזי השכבה ראו שינוי אצל הנערות שלקחו חלק, שהן יותר יוזמות ומשתתפות... אחת המדריכות למשל גם אמרה לי כמה המסע השפיע עליה, שהיא עכשיו מסיימת תואר ראשון והיא תשנה את הגישה שלה. בסוף זו המטרה, שכל מי שתהיה חלק מהמסע הזה- זה ישנה לה את החיים".

"כל נערה ואישה יכולה להצליח לבד בצורה עצמאית אבל החוזק שלנו זה ביחד, להיות נשים אחת עבור השנייה"

 זאבות במדבר. קרדיט צילום: יפתח אלרן

נועה כחלון, מקימת התכנית 'זאבות במדבר'. צילום פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ccd099dc-9b22-432f-b7d0-9711700bbcd5','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה