דיפלומטיה בקצב הסמבה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('dc019cde-05d9-45a4-bcfc-5019f1b6fc53','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('dc019cde-05d9-45a4-bcfc-5019f1b6fc53','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

יוסי שלי כבר שנים ידוע כאיש רב פעלים. לאחרונה חזר משהות ממושכת בברזיל, שם תפקד נאמנה כשגריר ישראל במדינה הדרום אמריקאית, תוך כדי שהוא מייצב עצמו כדיפלומט בעל חוש אנושי מרהיב. נפגשנו איתו לשמוע לראשונה על התקופה במדינה המרוחקת, על התאקלמות המשפחה, על היחסים הטובים עם נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו וגם – האם ירוץ בעתיד לראשות עיריית באר שבע?

 

"מגדיר אותו בתור חבר קרוב", שלי לצד נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו. קרדיט - צילום פרטיבשנת 2017 זכה יוסי שלי, פעיל ליכוד ותיק מבאר שבע, חבר מועצת העיר ומנכ"ל העירייה בעברו, להתמנות לשגריר ישראל באחד מהמדינות הגדולות בעולם, ברזיל. המינוי, אשר היה חלק ממספר מינויים פוליטיים של ראש ממשלת ישראל דאז, בנימין נתניהו, לווה בתהיות רבות בציבור לגבי יכולתו של שלי לתפקד במעמד דיפלומטי גבוה כל כך. אבל הוא מבחינתו היה מאד בטוח בעצמו – "כמובן שהרימו עליי גבה, כי חשבו שהביאו איזה לא יוצלח. ואני הוכחתי אחרת לגמרי. תראה, מבחינתי אין דבר כזה שאי אפשר. אני לגמרי מאמין בזה, והצלחתי בכל דבר שרציתי לעשות בחיי. אמנם לא גדלתי בבית מפואר, שכן אבא שלי היה מסגר ואמא שלי עקרת בית – אבל החינוך אצלנו היה מעל הכל, וההורים שלי כל הזמן תמכו בי, והיה להם חשוב שילדיהם יצאו בני אדם טובים. אני באמת מאמין שכל אחד יכול להגיע להצלחה, אבל צריך להירתם לזה, ולתת את כל כולך. וכמובן שצריך לעבוד קשה".

כמה זמן היית בברזיל בעצם?

"הייתי מפברואר 2017 עד מרץ 2021. תחילה היה המינוי ל-3 שנים ואז האריכו אותו לעוד שנה".

זה משהו שתוכנן מראש? איך עובד תהליך הבחירה בשגריר?

"תראה, לראש ממשלה שהוא גם שר החוץ, יש את הסמכות למנות עשרה אנשים, שהם לא מהשירות הציבורי הרגיל. אפשר לראות מינויים כמו במקרה שלי גם בניו יורק, או"ם, רוסיה וצרפת, כלומר - מדינות שיש להם משקל מסוים מעבר לניהול יחסים רגיל כמו במדינות אחרות. ואחרי שסיימתי תפקיד בחברה פרטית (קבוצת אחים יעקבי), ואחרי שעברתי בדואר ישראל (בתפקיד המנכ"ל), התחלתי לבדוק מה פנוי, ואיפה אני יכול להתברג. ובמקרה או לא במקרה, מישהו הציע לי לנסות את מזלי בשגרירות. ואמרו לי להציע את עצמי למינוי. בזמנו, הלכתי להתייעץ עם ביבי אישית, ששלח אותי כמובן לעבור את הוועדות הרצויות".

אז איך החזרה לארץ? כבר התרגלת?

"החזרה לארץ מערבת בתוכה רגשות מעורבים – מצד אחד אני ממש מרוצה שחזרתי למשפחה. מצד שני כל כך התחברתי לברזיל וכל מה שקורה שם. אבל בסופו של יום, כל דבר טוב צריך להיגמר, ואין כמו ישראל בעולם".

איך השפיע המרחק המשפחתי?

"קודם כל, אנשים אמרו לי מראש שזה לא פשוט להיות שגריר. ויש משהו במעבר הזה שהוא "קנס ופרס". תראה, מדובר במדינה שהטיסה אליה היא כמעט 15 שעות, וזה לא פשוט. זה לא כמו אירופה שאפשר לקפוץ לביקורים תכופים. אז בשביל להיות ביחד, אשתי שהיא מורה לאנגלית במקיף ז', לקחה חל"ת והצטרפה אליי. כמובן שבהתחלה הייתי שם לבד, אבל אחרי שנה של קוקטיילים ומסיבות היכרות, בסוף אתה רוצה לעשות לביתך. אני יכול להגיד לך שלעשות את זה לאדם צעיר עם ילדים קטנים זה קשה, ולמזלי גם הילדות שלי גדולות, מה שהקל קצת על העניין".

יוסי ואשתו דינה. קרדיט - צילום פרטישלי מוגדר כאחד השגרירים היותר פעילים בשנים האחרונות. כדמות הדיפלומטית הבכירה באזור, קידם האחרון מספר פרויקטים בתחומי אנרגיה ותעשייה, ובכלל – כלל לא התנהג כזר, אלא להפך. מהר מאד התחבר שלי למנהיגים המקומיים – "נכון שבתור זר אתה באופן טבעי מתחבר לזרים. אבל אני הבנתי שדרכם אני לא אצליח לקדם כלום. אז לאט לאט חיפשתי את ה"לא דיפלומטים", וזה מה שעשה אתה ההבדל בשירות שלי שם".

יחסית לדיפלומט זר, מיצבת את עצמך כדמות רצינית בפוליטיקה הברזילאית.

"כשהגעתי, תחילה עוד הייתי נפגש רק עם שאר השגרירים האחרים. אבל עם הזמן, התחלתי להגיע לאירועים מקומיים, והתחילו להכיר את השם שלי ואני פשוט מאד התחלתי להתחבר למי שצריך. ואמנם חשוב להכיר שגרירים אחרים, אבל בסופו של יום העבודה היא מול הפוליטיקאים המקומיים. ולאט לאט התחלתי להזמין שרים הביתה, ואחד אחד הם היו מגיעים והיינו עושים שיתופי פעולה רבים, בהם הגענו לפתרונות טכנולוגיים נפלאים, ויחד עם משרד החוץ, הפקנו במדינה כמה פרויקטים באמת חסרי תקדים".

הקבוצה אליה שלי כיוון במיוחד היו האוכלוסייה האוונגלית. 100 מיליון מתושבי ברזיל משתייכים לזרם הנוצרי, שכחלק מהשקפת עולמו, רואה את מדינת ישראל כיעד עולמי קדוש וחשוב שיש להגן עליו ככל שאפשר. מי שייצג את אותו זרם הוא חבר הפרלמנט ז'איר בולסונארו שהפך לאחד החברים הקרובים של יוסי שלי בזמן שהותו שם. אותו בולסונארו נבחר בתחילת שנת 2019 לנשיאות ברזיל, לאחר שנים בהם שלטו במדינה מפלגות השמאל.

אתה מגדיר את עצמך חבר של בולסנארו?

"לגמרי, חבר אישי. אני יכול להתקשר אליו מתי שאני רוצה, והוא תמיד עונה לי. ותמיד שאני חוזר לשם, הפגישה הראשונה שלי היא כמעט תמיד אצלו. הכרתי אותו עוד לפני שנבחר ב-2019. וכחלק מהרצון להתחבר לאותם אוונגלים, הזמנתי אותו, והתחלנו לדבר על התמיכה בישראל, והטענה שלו הייתה - שכל השגרירים שהגיעו מישראל עם הבטחות על שותפות, גם חזרו מהר מאד. אבל אני הוכחתי להם שאנחנו ביחד. והוא ממש לקח אותנו כמודל. וככל שההשפעה שלו גברה, זה השפיע גם עליי כמובן".

ומה אתה חושב על הדמיון שטוענים בינו לבין ביבי?

"תראה, זה שני אנשים שונים לגמרי. הוא יותר ברזילאי, מנהיג דרום אמריקאי, עם טמפרמנט שמתאים למנהיגים מהסוג הזה. מעבר לכך, אני לא בטוח שיש שם דמיון כל כך ענק. בסופו של יום היחסים ביניהם מאד טובים, והממשלה הושיטה יד לא אחת כשצריך".

 אתם עדיין חברים טובים אתה וביבי נתניהו?

"תשמע, אני פחות פעיל כרגע. ואני לא מסתובב יותר מידי במעגלים האלו. אנחנו כן בקשר מידי פעם, אבל אי אפשר להגיד שאנחנו שותים תה כל יום. בסופו של דבר אני מתרכז כרגע בלחיות את חיי".

שלי לצד נשיא ברזיל לשעבר, ז'איר בולסונארו ורוה"מ בנימין נתניהו. קרדיט - צילום פרטי

מעבר לעשייה הפרלמנטרית, הצלחת קצת להנות משאר התרבות במדינה?

"בוודאי. זאת מדינה פשוט מדהימה. הייתי ב-3 קרנבלים, גם בריו, באמזונס ובסלבדור. והייתי בקופה אמריקה, וראיתי כוכבי כדורגל עתידיים, ונפגשתי עם פלה האגדי, ונגעתי בכמה חתיכות היסטוריה. ולמרות שאני איש כדורסל זה היה מדהים (צוחק). אמנם התדמית שלהם זה רק "סמבה וכדורגל", אבל זה לגמרי לא רק זה. הרבה לא יודעים זאת, אבל ברזיל היא המדינה השלישית בעולם בתפוצת תוצרת חקלאית, והם לבד מאכילים קרוב למיליארד אנשים שאוכלים מאסם התבואה הברזילאי. זאת לצד מערכות סוציאליות אדירות שפותחו במדינה, והרבה אנשים לא יודעים זאת, וכחלק מהתפקיד שלי שם היה חשוב לי להפיץ את זה למי שרק אפשר".

עכשיו חזרת, יש לך זמן לעצמך?

"עכשיו חזרתי למשפחה אחרי ארבע שנים שבהם כמעט ולא הייתי בבית. ואני כבר חושב קדימה, וכעת אני עסוק בלתחזק קשרים עם המדינות שבהם הייתי, לצורך רעיונות ומיזמים עסקיים שאני מתכנן".

האמנת בתור ילד בבאר שבע שתגיע לאן שתגיע?

"אני נולדתי בשנות ה-50 במשק עזר, מה שמכירים היום כנווה נוי. בזמנו זאת הייתה מעברה שהגיעו אליה עולים מצפון אפריקה. והמשפחה שלי הגיעה לארץ היישר לחיפה, ומהצפון הנה לבאר שבע. אפשר לומר שקצת עבדו עלינו שהגענו לפה, ומשכו אותנו לנגב עם הבטחות גדולות, שבפועל לא היה בהם הרבה. ואני גדלתי שהשכנים שלנו היו משפחת אביטן ומצליח, ותראה לאן הם הגיעו בחיים. אז לשאלתך, אני לגמרי חושב שמי שמאמין בעצמו בסוף יגיע לאן שהוא רוצה. אני התחלתי יחסית מעמדה נחותה, וכך גם הרבה מחבריי. אבל עשינו את שלנו, ואני בניתי את חיי ומסלולי. והגעתי לאן שהגעתי בזכות החינוך הטוב של הוריי והרצון העז שהיה לי".

יוסי שלי. קרדיט - נלקח מפייסבוק (תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א')ועכשיו שאתה כבר עם ניסון דיפלומטי כזה, אתה חושב שמקומך שוב בפוליטיקה המקומית?

"אני מאמין, שכשאתה הולך לפוליטיקה המקומית, זה צריך לקרות אם אתה מאמין שבאמת חסרה "פעילות טובה" נקרא לזה. ואותי לא כל כך מעניין להיות שוב חבר מועצה, כי כבר הייתי. מעבר לכך, אפשר לראות שהכול מתפקד, וכעת יש ראש עיר בסדר גמור".

אתה חושב שרוביק מתפקד טוב?

"כן, לגמרי. כמובן שאף אחד לא מושלם. אבל אתה רואה שהעיר מתקדמת, ויש עשייה טובה ובאר שבע על המפה בהמון תחומים, ובשורה התחתונה זה מה שחשוב".

נראה אותך רץ בבחירות הבאות?

"לא יודע, שאלה טובה. אני כעת לא רואה את עצמי רץ. אולי לכנסת. תשמע, אף פעם לא היה חבר כנסת ליכודניק מבאר שבע, כי תמיד הביאו רק מהאזור, מקריית גת ומשדרות. אבל איפה באר שבע בכל הסיפור? צריך להביא לממשלה מישהו משלנו, ויש פה חור שאני יכול לגמרי למלא, ולדאוג לעיר שלנו מתוך הכנסת".

"מגדיר אותו בתור חבר קרוב", שלי לצד נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו. קרדיט - צילום פרטי

"לא רק סמבה וכדורגל". קרדיט - נלקח מפייסבוק (תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א')

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('60f8f387-00c0-4c9a-b39b-a4aab6585ec6','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה