תלונות על אלימות, שמועות והמון אי שקט: שנה סוערת בצהרונים ובמעונות של "כיוונים"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0396978b-6d41-47d9-a19d-42f62745fef7','/dyncontent/2024/5/6/5a911776-e691-4112-b485-28aa508cfd19.jpg',17855,'טכנולוגית 0523 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('0396978b-6d41-47d9-a19d-42f62745fef7','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('0396978b-6d41-47d9-a19d-42f62745fef7','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

שנה לא שקטה בחברת "כיוונים", במהלכה עלו מספר תלונות של הורים על יחס לא הולם של צוותי החינוך במעונות ובצהרונים כלפי ילדיהם. אז החלטנו לבדוק כיצד מטפלים ב"כיוונים"במקרים החריגים וכיצד מנסים למנוע את המקרה הבא. התשובות מספקות טיפה אופטימיות.

צילום: shutterstock אילוסטרציה

שנה לא שקטה במוסדות החינוכיים של חברת כיוונים, במהלכה עלו לא מעט תלונות לאלימות וליחס לא הולם מצד צוותי החינוך במעונות ובצהרונים של חברת "כיוונים", כאשר בחלק מן המקרים ההורים המודאגים אף הגישו תלונה למשטרה. אז החלטנו במערכת האתר לבדוק כיצד ב"כיוונים" מנסים למנוע הישנות של מקרים מעין אלה ומהי עמדתם לגבי הצבת מצלמות?

ראשית תזכורת קצרה לגבי חלק מן המקרים החריגים שהתרחשו השנה. בחודש ספטמבר 2022 טענה אמא לילדה בכיתה ב' הלומדת בצהרון של"כיוונים" בבית ספר הרצוג בשכונת רמות, כי בסביבות חודש יולי 2022, לפי דבריהם של ילדים בכיתה, אחת הסייעות צעקה על בתה ועל שאר ילדי הצהרון ובנוסף קיללה אותה, השפילה אותה ודחפה אותה ועוד ילדה אחרת מכיתתה על הקיר כשבמקביל הסייעת מנעה מהילדה להתקשר אל האם. אימהות בצהרון עירבו באופן מיידי את העירייה, כאשר לטענת האם בכדי לטפל בסוגיה חברת "כיוונים" שלחו מישהו מטעמם שישאל את ילדי הצהרון האם המקרה המדובר אכן קרה, בצעד שעורר את זעמה של האם שלטענתה הפך את הילדים לנחקרים ופתח פצע פתוח מול הילדה שנפגעה, בצורה לא אחראית.

מלבד זאת לטענת האם לאור ההחלטה של "כיוונים" להמשיך ולהעסיק את הסייעת, החליטו האימהות לפתוח תיק במשטרה כנגדה ולמרות זאת גילתה האם כי הסייעת המשיכה להיות מועסקת בגן טרום חובה ובבית ספר נוסף בשכונה כחודשיים לאחר פתיחת התיק המשטרתי, זאת למרות טענת האם כי בכירים בחברת "כיוונים" טענו בפניה כי אסור להם להעסיק סייעת שיש כנגדה חקירה משטרתית, לפחות עד תום הבירור. האם טענה אז בפני רוביק כי העובדה שכיוונים מדווחים לו על סיום העסקה של עובדת, לא אומרת שהיא לא נמצאת בגן או בית ספר אחר ושהיא מכירה אישית מספר מקרים זהים שסייעות נחקרו, היכו ילדים והמשיכו לעבוד.

מקרה נוסף התרחש בתחילת חודש ינואר השנה ובו עלה חשד לאלימות במעון של חברת "כיוונים" בשכונת סיגליות, זאת לאחר שהורי הגן פנו למשטרה בטענה כי 4 עובדות במעון נקטו באלימות כלפיי ילדיהם. העובדות שתועדו פועלות באלימות כלפי הפעוטות במעון עוכבו לחקירה, כאשר בחברת "כיוונים" טענו כי ברגע שנפתחה החקירה, הושעתה עבודתן של שתיים מן המטפלות שנגדן נפתחה חקירה ולגביהן עלו מירב החשדות בקשר לאשמה. עדיין המקרה עורר בהלה בקרב הורים בגן כאשר לא פחות מעשרה זוגות הורים הוציאו את ילדיהם מהגן בעקבות המקרה.

מקרה אחר התרחש בתחילת חודש מרץ השנה ולפיו עלה חשד כי סייעת בשנות ה-60 לחייה, אשר עבדה באחד מגני החברה בשכונת נווה זאב, נהגה לנעול מספר ילדים בתוך המקלט במעון. לאחר שההורים גילו על האירוע החמור שהתרחש לכאורה, הוגשה תלונה במשטרה. על פי עדויות הילדים, הסייעת נהגה להכניס ילדים שצרחו ובכו בכוח אל תוך המקלט, שם הוכרחו לשבת בחושך, בעודם בוכים וצורחים תוך התעלמות הסייעת. למרות שנפתחה חקירה במשטרה, גילו ההורים כי בגן המדובר אין כלל מצלמות אבטחה מה שהעלה חשש בקרב ההורים שייתכן ונעשו מעשים גרועים בהרבה לילדיהם, עליהם הם לא יכולים לדעת בהיעדר מצלמות. עקב כך ההורים פנו לעיריית באר שבע במטרה שיותקנו מצלמות בגן.

אילוסטרציה

לגבי המקרים המצוינים בכתבה נמסר מ"כיוונים": "במקרה המדובר במעון בשכונת סיגליות,  הייתה המלצה של המשטרה להמשך נקיטת הליכים ובחינת האפשרות לפתיחת תיק כנגד אותן עובדות, ומרגע שהמשטרה הודיעה שהיא מגישה כתבי אישום כנגד העובדות שהיו מושעות עד אותה עת, הופסקה העסקתן ב"כיוונים". נכון שבמקרה הזה הורים בחרו להוציא את ילדיהם מהצהרון של כיוונים וכיבדנו זאת - הם קיבלו את כל כספם בחזרה ובנוסף הצענו להם שירותים של פסיכולוג שילווה אותם קבוצתית ופרטנית ועשינו כל מה שניתן לעשות במסגרת האמצעים שלנו".

"לגבי האירוע במעון בשכונת נווה זאב לפיו ילדים ננעלו במקלט חשוך ע"י הסייעת, האירוע תוחקר על ידנו בצורה אינטנסיבית כולל גביית עדויות מאנשי הצוות האחרים בכדי לשמוע בדיוק מה קרה, והתחקיר העלה כי הסייעת ישבה עם אותו ילד במטרה להרגיע אותו וכי אין מדובר על ילדים שננעלו במקלט והושארו בחושך כפי שנטען. במעון הזה ספציפית היו שלושה אנשי צוות: 2 אנשי צוות שאנחנו שיבצנו שם ועוד אשת צוות של העירייה (סייעת עירייה) ועל כן הסיכוי שיקרה מצב בו איש צוות עושה משהו מסויים ושני אנשי הצוות האחרים לא יודעים על כך הינו אפסי".

"אף אחד מהאנשים שהתייחסתה אליהם בשיחתנו לא חזר לעבוד בצהרונים, אלא לאחר שנסגר התיק, ועד להודעה על סגירת התיק היו העובדות מושעות מעבודתן. מבחינתנו כל אירוע אלימות מטופל ללא דיחוי, מובא לידיעת הנהלת האגף במיידי ומתוחקר במלוא חומרת הדין: הסייעת או המובילה לא מגיעות למוחרת לעבודה אלא מגיעות לתחקיר ולמבדק ובמידת הצורך מעלים אותן לשימוע ועבודתן מופסקת עד לסיום הבירורים. אנו בעד מערכת חינוכית נקייה, טובה, איכותית שבאמת תורמת לילדים".

"כאשר הורה פונה אליי על משהו שקרה בגן או בצהרון אני מודה לו על כך שהוא שיתף אותי, כי מבחינתנו התנהגויות פסולות צריך לעקור מהשורש. כמו שאמרתי, במידה ויש תלונה כנגד עובדת שנקטה אלימות היא קודם כל מושעית מעבודתה ובמידה ומוגשת תלונה למשטרה, הסמכויות עוברות למשטרה ולא ל"כיוונים" ובמצב שכזה אנחנו פועלים עפ"י הנחיות המשטרה בעניין המשך העסקתה. במידה והחוקרת אמרה שאין הנחייה מיוחדת בנוגע להמשך העסקתה וזה לא הולך להתקדם להגשת תביעה או המשך הליכים, אז אין הכרח לפטרה שכן לא כל מי שמגישים נגדו תלונה במשטרה צריך לפטרו, שכן לפעמים התלונות הן לא תלונות אמת".

לאור רצון ההורים להכניס מצלמות בגן בנווה זאב, האם אתם מתנגדים למהלך של הכנסת מצלמות לצהרונים?

"לגבי מצלמות, אנחנו חברת "כיוונים" היינו הראשונים בארץ שהתקנו מצלמות בכל המעונות שלנו עוד לפני שהחוק של מצלמות בכל המעונות שהמחוקק קבע נכנס לתוקפו. שנה טרם כניסת החוק לתוקפו כבר כל המעונות שלנו ברשת "ילדים" היו מרושתים במצלמות. אנחנו מאמינים בשקיפות וחשוב לנו לוודא שהפעילות שנעשית במוסד החינוכי שלנו הינה פעילות חינוכית ערכית, שמתייחסים לילדים בכבוד ומקדמים אותם כל אחד לפי מה ואיך שהוא צריך וזה למעשה החזון החינוכי שלנו ומי שחורג ממנו לא יהיה חלק מ"כיוונים", וזאת המדיניות של הארגון".

"לגבי הצבת מצלמות בצהרונים, זה נושא שלגביו צריך לפנות למשרד החינוך או לרשויות המקומיות ולא למי שמפעיל צהרונים- והצבת מצלמות במוסד חינוכי זה משהו שהוא גורף ולא קשורה רק לצהרון-לא ניתן להפעיל מצלמה רק בשעת הפעלת הצהרון אך לא להפעיל אותה כשהגננת נכנסת בבוקר וכרגע החוק לא מחייב הצבת מצלמות. כאשר החוק יחייב, זה יהיה אקט שאותו יוביל משרד החינוך ואין לנו התנגדות למהלך שכזה, להפך אנו נשמח". 

"חשוב להבין שמצלמות לא תמיד אפקטיביות במניעת מקרים שכאלה, כפי שמעיד המקרה של כרמל מעודה ולכן בכדי למנוע מקרים שכאלה יש לנו מספר מנגנוני פיקוח לרבות רכזים פדגוגיים ורכזים בבתי הספר. אחריות הרכזים הפדגוגיים היא להסתובב בין הגנים ולתצפת על אנשי הצוות ועל פעילות הילדים בצהרונים ולתת את ההנחיות לצוותים כשדברים לא מתנהלים כשורה, למשל אם יש שיח שהוא בקולות רמים אז הרכז הפדגוגי מעיר, מנחה ונותן את ארגז הכלים המתאים לצוות החינוכי בכדי שיוכל להתמודד עם הסיטואציה בצורה מיטבית. הביקורות הן שוטפות ונעשות כל הזמן ולא רק בתיאום מראש. מעבר לכך, הרכזות הפדגוגיות באות אל הגנים, מדברות עם הילדים ושומעות איך הם מרגישים ומה הם עושים באופן שוטף".

"לצערנו לפעמים יש מקרים שנופלים מתחת לרדאר שאינם תקינים, כגון גננת או מורה שרצתה שיקשיבו לה וצועקת על הילדים, אך אנו עושים הכול בכדי שזה לא יקרה ואם זה קורה אנו עושים בדק בית ומנסים לתת כלים לאותה אשת חינוך להתמודד עם הסיטואציה בצורה טובה יותר ואם זה לא עובד אז היא לא נשארת. למרות שיש מקרים שקורים בשוליים, זה לא חזות הכול ורבים מבין מאות עובדינו בצוותים החינוכיים, עובדות ועובדים מכל הלב והנשמה".

"במסגרת המערך התומך, יש לנו צוות שמנהל את הצהרונים בצורה מקצועית ואין אירוע שעובר מתחת לרדאר. לפעמים יש מקרים, לווא דווקא תלונות של אלימות, שלא מוצאים חן בעיני ההורים ונדיר שהצלחתי להפתיע את הצוות באירועים חריגים שקורים, כלומר לספר לצוות משהו שלא ידעו קודם: לדעתי הצלחתי להפתיע את הצוות באירוע אחד ב-5 השנים האחרונות ואינני מגזימה בכך והצוות תמיד יודע. חשוב להבין כי ישנה חובת דיווח לרכזי הצהרונים של "כיוונים" על כל מה שחורג מהסטנדרט- הצוותים מחויבים לדווח וזה לא נתון לשיקול דעתם".

"אך כמובן שלא הכל מושלם ואכן ברמת המדינה יש מחסור גדול של אנשי חינוך, של צוותים חינוכיים והבעיה חמורה לא רק בב"ש. אנו ב"כיוונים" כל הזמן עובדים בלגייס צוותים שישתבצו בצהרונים בכדי שנוכל לחלק את הילדים לקבוצות קטנות יותר, מה שמחסור בכוח אדם לא מאפשר לנו לעשות כיום".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fa76f5c9-8924-4555-a9b7-9dd24f1379ea','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה