שורת מחדלים במשטרת ישראל: העדות המטלטלת של שוטר לשעבר במרחב נגב

$(function(){setImageBanner('248f38a5-b513-4e7a-8a4f-db2402b35efe','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

שוטר לשעבר מתחנת עיירות מספר בראיון לבאר שבע נט על תחושת התסכול כשעבד בתחנה. בין היתר הוא סיפר על שחיתות שמתקיימת במערכת לטענתו והוסיף כי האזרחים לא מעניינים את הקצינים

ללא קרדיט

בזמן שתושבי באר שבע והנגב חשים בפחד להסתובב ברחובות החל גל התפטרויות פתאומי בתחנת משטרת עיירות. ברקע הדברים ראיינו את ג', שוטר לשעבר מתחנת עיירות שעבד במקום במשך כעשור והחליט להתפטר ממנה השנה לאור התסכול שחווה במהלך שירותו והשחיתות שלטענתו מתנהלת בדרג הפיקודי במשטרת ישראל. ג' החליט שנמאס לו והוא פותח את כל האמת על ההתנהלות נגד הפשיעה בפזורה הבדואית, המחסור בשוטרים והתנהלות בית המשפט. 

"התפטרתי מהתפקיד כי הפסקתי להאמין למערכת הזאת שנקראת משטרת ישראל. היא לא עושה את מה שמצופה ממנה לעשות. יש המון לכלוך, שחיתות ושקר במערכת. האזרח לא מעניין את הקצינים, השוטרים עצמם עובדים מאוד קשה, אבל הקצינים מעגלים פינות. הפיקוד הבכיר רוצה לסיים את הקדנציה שלו עם כמה שפחות תקלות בדרך ואז הפיקוד הזוטר נאלץ לשתף פעולה עם הפיקוד הבכיר כדי לתפס בסולם התפקידים". 

עוד אמר: "פעם שמענו בסמוך אלינו צרור של ירי אבל לא עשינו כלום. הקצין ניסה לשכנע אותנו שמדובר בזיקוקים. תאמין לי, אני יודע להבדלים בין זיקוקים לבין ירי חי. בתור אזרח אתה רוצה שעל כל דבר יבואו ויטפלו בך ולקבל מענה מהמשטרה, אבל זה לא עובד ככה לצערי, זה לא כי המשטרה לא רוצה, זה כי היא לא יכולה".

איך היה לקבל החלטה כזו אחרי 10 שנים של שירות פעיל?

"המערכת אוחזת אותך, יש משכורת כל חודש לטוב ולרע. המערכת עושה לך שטיפת מוח שבאזרחות אין שום דבר. יצאתי לאזרחות והבנתי שהכל שטויות. היו לי התלבטויות אבל הרגשתי שאני לא שייך למקום הזה, מקום עם הרבה שקר, עם הרבה עיגולי פינות. מחפשים אותך בקטנות, נותנים תלונות בשפע ומלכלכים לך את התיק האישי. משוטר הכי טוב אתה יכול להפוך במהרה לשוטר הכי גרוע בתחנה".

"בזמן הקורונה אמרו לנו במפורשות להסתובב ולחלק לדוחות למי שלא עוטה מסיכה. היינו מחוייבים לעמוד במכסה חודשית או יומית כלשהי. אבל המשטרה לא רוצה לעבוד קשה - היינו נוסעים לאיזה יער שלאף אחד לא היה באמת אכפת אם אתה בלי מסיכה. זה היה הכי קל במקום ללכת ולעבוד קשה בלחלק דוחות קורונה למי שבאמת צריך".

אתה חושב שהמשטרה מפחדת לטפל בפשיעה האמיתית?

"המשטרה לא מפחדת, היא לא מסוגלת. שירתי במשך כשנה וחצי בתחנת תל שבע, אתה פיזית לא יכול עם מספר מצומצם של ניידות להתמודד עם הפשיעה. לעיתים כדי לחלץ אישה שמותקפת על ידי בעלה, אתה נאלץ להוציא מיני מבצע צבאי כי במהרה כל השכונה יוצאת ומנסים להפריע לפעילות".

"יותר מזה, גם אם פעלת וירית, במשטרה יקריבו אותך כדי לא לגרום לבלגן גדול יותר ותאמין לי, היו מקרים. הפושעים עושים מה שהם רוצים, הם חכמים. המשטרה מגיעה לפשיטה ולא מוצאת כלום, על ירי ביישובים שלהם אין על מה לדבר, זה קורה על בסיס יום יומי, זריקות אבנים על ניידות ולא חסר".

ללא קרדיט

כמה המחסור של השוטרים משפיע על פעילות המשטרה?

"אין מספיק שוטרים. התחנה שלי הייתה אחראית על הטיפול במיתר, כרמית ועומר. ביישוב עומר פריצות זה משהו שקורה על בסיס שבועי והמשטרה לא מצליחה לאכוף את זה.  היינו עם ניידת אחת על כל היישוב. מודדים את היכולות שלנו על פי המהירות שנסענו, בלימות וכדומה עם הרכב, אי אפשר לעבוד ככה. מצפים שלא ניסע מהר אבל נתפוס הרבה".

אתה חושב שיש פתרון לבעיית הפשיעה בנגב?

"השוטרים מנסים לעבוד קשה, את הפיקוד זה לא מעניין. את הפיקוד מעניין לסיים את הקדנציה ולהמשיך הלאה ולא האזרח הפשוט, בלי הפגנות ודברים שיכולים להשפיע על הקידום שלהם. השוטרים עובדים מאוד קשה, אבל אין מספיק. בקצב הזה, זה עשוי להגיע למצב שהמפקדים יצטרכו בעצמם לצאת ולמלא ניידות".

זה מתסכל שבית המשפט משחרר את החשודים שאתם עוצרים?

"מאוד. מניסיון אישי כמה פעמים הכנסתי את עצמי ממש לסכנת חיים כדי לתפוס את החשוד: מרדפים, אלימות, זריקות אבנים או מישהו שבא ויורק עליך בפנים ובית המשפט מחליט לשחרר אותו. מה שוטר שווה אם כל אחד יכול לקום,  לירוק לשוטר בפנים ולמחרת כבר להיות בבית?"

מסבירים לכם למה שחררו את החשודים?

"לעיתים זה קורה בגלל טעויות של חוקר. לפעמים מפספסים דברים או שלא מסתכלים במצלמות כמו שקרה בירי בסורוקה. מספיק שלא מילאת את הדוח נכון, בא עורך דין חכם ומפיל את כל התיק. בלי שום קשר, בתי המשפט משחררים חשודים עם דברים הרבה יותר כבדים. תפסתי פעם עבריין שהחזיק סמים בכמויות מסחריות, הכל היה מצולם ומתועד – עדיין לא סיימתי למלא את הדוחות והוא כבר היה בבית".

"בתור שוטר אתה אומר לעצמך: אסור לעשות מרדפים, סביר להניח שבית המשפט ישחרר את החשוד, אז אם אני אעצור מישהו אני סתם אכניס את עצמי לסכנת חיים ואם אני לא אעצור אף אחד, אז פשוט לא יגידו לי כלום. זה הזוי לגמרי, אבל ככה המשטרה עצמה עובדת. המון עיגולי פינות".

איך קורה מצב שאנשים מגישים תלונה והמשטרה סוגרת במהירות את התיק?

"יש חוקר אחד שמקבל עשרות תלונות ביום, הוא צריך להחליט מה יותר חשוב לו באותו רגע. הוא לא באמת יכול להקדיש מאמץ כדי לבוא ולעזור לתושב, למרות שאם רוצים תמיד אפשר לבדוק את הדברים לעומק. כשרוצים למצוא בנאדם ספציפי, יודעים מצוין איך לעשות את זה גם אם הוא גר בתוך הפזורה".

"כשיש פריצה לבית, מה אתה חושב שעושים? באים לבית רושמים עדות מה נגנב, מגיע זיהוי פלילי ובודקים טביעות אצבע. אם יש טביעות אצבע אז טוב, אם אין אז 'אין קצה חוט', מנסים להשוות את הנתונים למאגר של משטרת ישראל, אם אין התאמה מה שנקרא נחתך הקצה חוט. לא באמת הולכים לבדוק מצלמות של שכנים ומשקיעים, אבל אם היו רוצים לעשות את זה אז לפחות 80 אחוז מהמקרים היו יכולים לפתור. אם היו יותר חוקרים, זה היה נראה אחרת".

ממשטרת ישראל נמסר כי מדובר באמירות אשר לא הובא להן כל ביסוס עובדתי ופוגעות בשוטרים מסורים אשר עושים לילות כימים למען בטחון הציבור. ככל שיש בידי מאן שהוא טענות, עליו לפנות לגורם המוסמך לבדיקתם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c6b12dfa-ea5e-4440-8e21-36965d7bbab3','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה