פער בלתי נתפס: איך בעירייה חילקו כאלף קנסות והמשטרה רק עשרות בודדות?
13.11.25 / 12:34
בעירייה טענו כי חולקו יותר מ־1,000 קנסות לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בתוך שנתיים, אך לפי נתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק – בבירת הנגב נרשמו בשנת 2024 רק 38 דוחות. הפערים מעלים שאלות על היקף האכיפה בעיר. מהעירייה נמסר: ''מדובר בשתי מערכות אכיפה נפרדות''
בעוד שבעיריית באר שבע דיווחו ל"באר שבע נט" כי בשנה האחרונה נרשמו למעלה מ־1,000 קנסות לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, מנתוני עמותת אור ירוק המתבססים על משטרת ישראל עולה תמונה שונה בתכלית: בשנת 2024 נרשמו בעיר כולה 38 דוחות בלבד נגד רוכבים שביצעו עבירות תנועה.
הפער בין הנתונים המקומיים לנתוני המשטרה מעלה תהיות — האם מדובר באכיפה כפולה בין גופי העירייה והמשטרה, או שמא באי־תיאום ובלבול בנתוני האכיפה?
בעוד שבתל אביב נרשמו 5,586 דוחות ובבני ברק 2,256, באר שבע מדורגת הרחק מאחור — עם מספר דוחות זעום במיוחד ביחס לגודל העיר ולמספר הרוכבים הפעילים בה. גם ערים קטנות ממנה כמו נתיבות (330 דוחות) או אופקים (166) רשמו פי כמה יותר דוחות בשנה שעברה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "הרוכבים לא מפחדים להיתפס על ידי המשטרה, מצפצפים על חוקי התנועה ומסכנים את החיים שלהם ושלנו. תחושת הביטחון הבסיסית נפגעת כאשר רוכב אופניים חשמליים נוסע על גבי המדרכה במהירות ובפראות. אין תחליף לנוכחות משטרתית ברחובות".
בחודש אוגוסט האחרון פרסמנו כאן ב"באר שבע נט" תחקיר רחב על התחזקות האכיפה בעיר. תושבים סיפרו כי הבחינו בניידות משטרה ובפקחים עירוניים בנקודות מפתח — סמוך לאוניברסיטת בן־גוריון, במרכזי קניות וברחוב רגר. באותו פרסום טענה העירייה כי אגף הפיקוח העירוני רשם כ־1,000 קנסות מתחילת 2023, וכי 45 פקחים מוסמכים מבצעים אכיפה שוטפת. אלא שעל פי נתוני המשטרה שהגיעו לידי אור ירוק, מדובר בפער של כמעט פי 30 פחות דוחות.

הפער הזה מעלה שאלות באשר להיקף סמכויות האכיפה של העירייה לעומת המשטרה, ולשאלה האם הנתונים מתייחסים לאותן עבירות. כך או כך, הנתון הארצי מראה על מגמה ברורה: למרות עלייה של 25% בכמות הדוחות הארצית, בדרום נותרת האכיפה כמעט זניחה — ובאר שבע, שנחשבת לבירת הנגב, נראית כמו נקודה עיוורת במפת האכיפה הארצית.
בעירייה מדווחים על שינוי ומחמירים את האכיפה, אך על פי נתוני המשטרה, באר שבע מדורגת כמעט בתחתית הרשימה הארצית. השאלה שנותרה פתוחה – האם תושבי העיר אכן מרגישים בטוחים יותר, או שמדובר באשליה של סדר במציאות שבה הרוכבים עדיין שולטים בכבישים ובמדרכות.
מעיריית באר שבע נמסר: "הנתונים שמפרסמת משטרת ישראל מתייחסים לדוחות שנאכפו על ידי שוטרים. במקביל, במרחב העירוני פועל אגף הפיקוח באמצעות פקחים מוסמכים לאכיפה ולפיקוח בתחום האופניים והקורקינטים החשמליים. מדובר בשתי מערכות אכיפה נפרדות, הפועלות במקביל להסדרת הרכיבה ולשמירה על שלומם של הרוכבים והולכי הרגל."
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]
