עונשי מינימום ומשילות חזקה: האם בן גביר באמת יצליח לעצור את תופעת הפרוטקשן בנגב?



לאחר שהצהיר לא אחת, כי התופעה הבזויה שפוגעת אנושות בחייהם של תושבי הנגב נמצאת בראש מעיינותיו - האם מי שמסתמן כשר לביטחון פנים הנכנס באמת יצליח להילחם ביד רמה בפרוטקשן או שגם הוא כמו אחרים יגלה כי האויב ערמומי משחשב?

קרדיט - מתנאל בושרי/תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'/ גוגל מפותבעוד המגעים להקמת הממשלה נמצאים בעיצומם, הכריז אתמול ראש מפלגת "עוצמה יהודית", איתמר בן גביר - כי אחד מעמודי התווך במסע ומתן שלו עם כניסתו לממשלה הוא השתת עונש מינימום על עבירות פרוטקשן. כן, לפי בן גביר, טענתו היא שענישה מחמירה היא הכלי הבטוח ביותר למלחמה בתופעה הבזויה. אבל האם זה באמת כך?

מזה שנים רבות שתושבי באר שבע והנגב כולו סובלים מהתופעה הכה מתסכלת שנקראת "דמי חסות", או בשמה היום יומי - פרוטקשן. הנוהל די פשוט, גורמי פשיעה שונים מגיעים לבתי עסק או לחלופין לאנשים פרטיים שבונים בית חדש ומבקשים תשלום סמלי תמורת "שמירה" על המקום או במקרים מסויימים - "להיכנס כשותפים". כן, ככה אכזרי ככה קל. בשנים האחרונות למעשה, יצא שרבים סובלים ממה שהוגדר לא אחת כרעה החולה ביותר של הנגב. 

למעשה, מלבד עסקי מסחר או תושבים פרטיים שבונים בית, נראה כי לארגוני הפשיעה לא כל כך משנה ממי אפשר לסחוט כסף ובאיזה דרך. בין אם זה בעלי מאפיות בשכונות נאון לון וד', כפי שקרה ב"ברכבת הלחם" ובמאפיית ''מרטין'' (בהתאמה) או מבעלים של חברות הסעות ואפילו קבלנים. גם אז, מצאו עצמם בעלי עסקים הגונים שרק רצו להתפרנס בכבוד למחייתם תחת מתקפה אכזרית של פושעים חסרי פחד. נראה כי המקרה האחרון שהתרחש במרטין שבר את גב הגמל. אותו גמל שנראה היה שבמשך שנים מחזיק מעמד, מתחיל גם הוא לאבד סבלנות לנוכח העומס הגדול שמונח על גבו.

בעבר כאמור הבאנו בפניכם את האופן הערמומי, בו מוצאים עבריינים מאזור עמק שרה לדאוג שבעלי העסקים "ידעו מי בעל הבית"חברות "שמירה", עמדות תצפית, שימוש בנשק חם וסימוני טריטוריה על הקירות – כך קבוצות של בדואים, משפחות, מסמנות רחובות שלמים כשלהם וגובים דמי חסות מבעלי העסקים במקום בתמורה ל"שמירה" על עסקיהם הפרטיים. מי שיסרב לשלם ימצא את העסק שלו במהרה שבור, שרוף או אפילו עלול לשלם על כך בפגיעה בגופו ואף במשפחתו. כך נראה שבעלי העסקים נותרו חסרי אונים אל מול אוזלת היד של מערכת החוק.

מבין בעלי העסקים הרבים ב'עמק שרה' שנאלצים לשלם פרוטקשן מחשש לשלום עסקם הפרטי, נחשף בזמנו סיפורו של אהרון אלגריסי, בעל מוסך בבאר שבע שנשדד לפני 8 שנים באיומי אקדח לאחר שלא נענה לדרישת התשלום של העבריינים. יום אחד הגיעו חמישה רעולי פנים, בדואים ככל הנראה, תקפו ושדדו את אהרון ושותפו לעסק דוד באיומי אקדח.

רחובות מסומנים כטריטוריה. צילום גוגל מפות

אנחנו בבאר שבע נט ראיינו את איתמר בן גביר עצמו בשנה שעברה, כאשר הגיע לסיבוב בחירות בבאר שבע. "המציאות בדרום היא לא נורמלית. לא יכול להיות שאם בונים שכונה בבאר שבע, יגיעו אנשים אלימים וייגרמו לנזקים אם לא ישלמו להם כסף. זה הזוי. זו מציאות שחייבים להפסיק'', אמר בן גביר בזמנו, כאשר ככל הנראה לא חשב לרגע שביום מן הימים יהיה חלק אינטגרלי מממשלת ישראל.

עוד הוסיף בן גביר בזמנו: ''אנחנו בנינו תכנית מקיפה שלא השכילו ליישם אותה, בכוונתנו למגר את הפשע בדרום לחלוטין ולהחזיר את תחושת הביטחון. יוכרז מצב חירום לאומי בדרום, יוקם ימ"ר ייעודי - יחידה מרכזית שתפקידה לעסוק בחקירת פשיעה חמורה, עבור הפשיעה בנגב בלבד, שיתוקצב במאות מיליוני שקלים ויזכה בתקנים רבים. תופסק מדיניות ה"הכלה" והניסיון להגיע להבנות עם מנהיגי כפרים מהם יוצאים עבריינים, ותינקט מדיניות של אפס סובלנות. כפרים מהם יצאו פורעים יסומנו כ"איזור אדום" ותתבצע שם אכיפה אינטנסיבית. פלוגות מג"ב יפטרלו באיזורים השונים ויחזקו את תחושת הביטחון. תוחמר משמעותית הענישה על עבירות פרוטקשן, כאשר בעלי עסקים שייפגעו מגובי הפרוטקשן יפוצו על ידי המדינה ויזכו למימון מלא של אמצעי הגנה על העסק. יוקם בית משפט ייעודי שתפקידו יהיה לטפל בפשיעה בנגב, על מנת לזרז את מיצוי הדין עם העבריינים". 

כך או כך, אין ספק שבן גביר עצמו רציני לגבי כוונתיו. למעשה, כנגד חבר הכנסת החדש ושותפו, בצלאל סמוטריץ' - החלה היום קריאה מצד קהל המצביעים שלהם למימוש הצהרותיהם. כאמור, בימים האחרונים צצה מחאה חדשה של מצביעי "הציונות הדתית" מהנגב והגליל שדורשים מהשרים לעתיד איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לקיים את ההבטחות הרבות שנתנו בימי הבחירות – ולדרוש לידיהם גם את תיק הנגב והגליל.

במסגרת המחאה תושבים רבים פנו אל השניים בדרישה, הוקם דף פייסבוק כחלק מהמחאה ומתוכננות פעולות מחאה נוספות נגד שני ראשי המפלגות שהבטיחו במהלך מסע הבחירות לשים את הנגב והגליל בראש סדר העדיפויות שלהם – ובפועל במשא ומתן כלל לא מבקשים את תיק הנגב והגליל לו יש השלכה ישירה לחיי המצביעים שלהם. יש לציין כי ביישובי הדרום קפצה התמיכה במפלגת "הציונות הדתית" בעשרות אחוזים על סמך ההבטחות של סמוטריץ' ובן גביר – וכעת התושבים דורשים מהם: "הבטחתם? תקיימו"!

אז האם איתמר בן גביר באמת יצליח להרתיע את גורמי הפשיעה בדרום? אין ספק שיש צורך ביד נוקשית מול אותם עבריינים אשר גובים דמי חסות וממררים את חייהם של תושבי העיר, אך האם החמרת הענישה היא הפתרון? על פניו, אכן אין סיבה שמי ששורף עסק, מסכן חיי אדם וסוחט באלימות כספים מאזרחים שומרי חוק עליו לשלם את המחיר, אך טרם ברור האם אנחנו בפתחה של מלחמת חומרה או שארגוני הפשיעה יחששו למצוא עצמם תחת הזרקור. 

קרדיט - אודי טנא

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה