בית חולים, סרט מלחמה: האם המשטרה תצליח למנוע את הקטטה הבאה בסורוקה?

$(function(){setImageBanner('71bac3c8-ca96-40ff-9d6c-011456745074','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

קטטות ענק, תקיפות רופאים ויריות בחניה - בית החולים סורוקה הפך בשנים האחרונות לשדה קרב פורה למקרים רבים של אלימות. כעת, הודיעו במרכז הרפואי על פתיחתה של תחנת שיטור חדשה והשאלה הגדולה היא: האם זה מספיק בשביל למנוע את המקרה הבא?

קרדיט - תוכן גולשים (ע''פ סעיף 27א')

במהלך השנתיים האחרונות, הפך בית החולים סורוקה לשדה קרב של ממש - מאלימות חוזרת כלפי הצוותים הרפואים, ונדליזם, קטטות בין חמולות בלובי המרכזי והשיא כמובן הגיע בקרב יריות בתוך חניון חדר המיון.

אז איך הפך בית החולים המרכזי בנגב לקרקע פורייה לכל כך הרבה אירועים? בסורוקה טענו לא אחת, כי ידיהם כבולות בכל הקשור למיגור התופעה, ובמשך שנים רבות נשמעו טענות מצד בכירים במרכז הרפואי כלפי הזנחת המדינה בכל הקשור לנושא הביטחון האישי בבית החולים. מי שהתבטא בפתיחות לגבי הנושא הוא מנהל בית החולים סורוקה, ד"ר שלומי קודש. בראיון שנערך עימו בסוף שנת 2021, התייחס קודש לקשיים שנעמדים מולו מהפן הבטחוני. 

חודש לפני הראיון, מצא עצמו קודש, במרכזו של אירוע חריג ביותר: סכסוך של מספר שנים בין משפחת אל-קסאסי ומשפחת אל-טלאלקה, הוביל לקטטה אלימה במיוחד, במהלכה אף נעשה שימוש בנשק חם, כשאחד מהמתפרעים השתמש באקדח שברשותו על מנת לירות לעבר אדם אחר. חומרת האירוע, שהתרחש כל כולו בתוך כותלי בית החולים, הדליק אף יותר את הדיון על רמת המשילות בנגב וחוסר הביטחון של התושבים.

"מדובר היה בחציית קו אדום, כי בית החולים זה מקום קדוש" אומר קודש, שנאלץ לאחר האירוע לספק מספר תשובות, למשל – איך קורה מצב שמישהו נכנס עם נשק חם לתוך מתחם בית החולים: "לכל מי שגר בנגב, קטטות הם דבר מוכר, עם כל הצער שבדבר. אבל מה שקרה פה זה אירוע חמור אף יותר, וזה דבר שפשוט אסור להסכים איתו. באירוע הזה אמנם לא ירו על אף אחד מצוות הרפואה, אבל אמרתי גם אז, 'שבית חולים זה מקום קדוש ובו נשק הוא מחוץ לתחום לגמרי. אני לא רוצה בכלל לחשוב, מה היה קורה אם מישהו מהצוות היה נפגע."

עוד הוסיף קודש: "חשוב להבין - אם אני אציב 1000 מאבטחים, ואני אתחיל לעשות פה בידוק בטחוני ברמה של בסיס הקרייה, אף אחד לא יקבל טיפול רפואי ויהיה פקק מטורף בכניסה. אם זאת, זה מטריד אותי מאד שזה לא בידיים שלי. אמרתי את זה מספר פעמים, כי צריך להציב שוטרים בבית בחולים, כי בסופו של דבר שוטר זה דבר מרתיע. מה גם שבית החולים משתרע על כ-300 דונם, אז אולי בכלל צריך לשקול פה שיטור שינכח 24/7. אני יכול לספר לך, שחסרים פה לא פחות מכ-40 מאבטחים. הבעיה הגדולה היא, שאנשים לא עומדים בתור בשביל המשרה הזאת, אבל זה כבר מצריך חקיקה. אני התרעתי מספר פעמים, ואפילו הצעתי שחיילים שעשו שירות קרבי, יעבדו פה בתור עבודה מועדפת. אבל הממשלה לא הסכימה בזמנו, ואני אומר בכנות – אני בעצמי לא בטוח שאני כהורה, הייתי רוצה שהבן שלי יעבוד בתנאים הנוכחיים".

הסוף למקרי האלימות בסורוקה?

כשנה וחצי לאחר אותו הראיון, והשבוע מכריזים משטרת ישראל וסורוקה על נקודת תפנית במאבק כנגד מקרי האלימות במקום. בטקס חגיגי, בו השתתפו בכירים במשטרה ומשרד הבריאות, נחנכה באופן רשמי נקודת משטרה בבית החולים להנגשת שירותי המשטרה ומתן מענה מהיר ויעיל לאזרחים ולצוותים הרפואיים.

מי שיפקד על התחנה הוא מפקד רס"מ דודו פיטוסי ממשטרת באר שבע, שיפעל במקום ביחד עם שוטרים נוספים. שירותי המשטרה ינתנו לאזרחים המגיעים אל בית החולים ולצוות הרפואי במקום, אשר יוכלו להגיש תלונות ולקבל מידע ושרותים נוספים הניתנים על ידי משטרת ישראל. מגורמים במשטרה נמסר, כי, הצבת השוטרים בבית החולים, תשפר באופן משמעותי את זמן התגובה והיעילות למתן מענה משטרתי בעת אירועים פליליים שונים ככל שיתרחשו בתחום בית החולים, וכן טיפול וניהול משטרתי מידי בעת התרחשות אירועי חרום ואירוע רב נפגעים.

טקס חניכת נקודת המשטרה התקיים במעמד ראש העיר באר שבע רוביק דנילובץ׳, מנכ״ל כללית מר אלי כהן, מנהל סורוקה ד״ר שלומי קודש, מנהל הבטחון בסורוקה אמיתי פרנקל, מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר, סממ"ר נגב, נצ"מ אייל אזולאי, מפקד תחנת באר שבע, נצ"מ טירן יהוד, שוטרי נקודת השיטור, הנהלת ועובדי סורוקה.

טקס החניכה בסורוקה. קרדיט - סורוקה

מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר: "אני שמח לבשר על פתיחת נקודת משטרה במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. צוות רפואי צריך להיות קשוב לעבודתו ולטיפול בחולים בשקט ובביטחון, וזו המטרה העיקרית שלשמה הוקמה נקודת המשטרה בחדר המיון, לצד מתן מענה הולם לשירותי משטרה לכלל הציבור. למרות הפער בכ"א בחרנו להציב 3 שוטרים בנקודת המשטרה בסורוקה כחלק מחיזוק תחושת הביטחון לעוברים ושבים ולצוות הרפואי הדואג לשלומם של המטופלים. לשוטרים המוצבים בנקודת המשטרה אאחל הצלחה רבה בעבודתכם למען הציבור."

גם ד"ר קודש, אותו אחד אשר תקף את התנהלות המדינה, נשמע נרגש בטקס החניכה: "הצוותים בסורוקה מעניקים טיפול מציל חיים ולנגד עיניהם עומדת מטרה אחת: איך לתת את הטיפול הרפואי והשירות הטובים ביותר. אני מברך על פעילות המשטרה בכל מה שקשור למיגור האלימות. האלימות פוגעת לא רק בצוותים, אלא בכלל המטופלים, ולנוכחות המשטרה חשיבות רבה. אני מודה לצוות השוטרים שחבר אלינו ונוכחותם מהווה מכפיל כח משמעותי לצד צוות הבטחון של סורוקה שנמצא תמיד בשטחי בית החולים ועושה כל מה שנדרש כדי שבסורוקה ירגישו בטוח".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה