חשיפה: נכה בת 75 מבאר שבע גרה שלושה חודשים ברחוב - כי בעמידר סירבו לספק לה דירה הולמת



תושבת באר שבע, אישה בת 75 ונכה, גרה במשך כ-3 חודשים ברחוב בתנאים סניטריים ירודים כי לטענתה חברת ''עמידר'' סירבה לספק לה דיור ציבורי שהולם את בקשתה. אנו במערכת באר שבע נט החלטנו לפנות אל בנה אולג בכדי לנסות ולהבין את פרטי המקרה

קרדיט: באדיבות המשפחה

כפי שפורסם ב''באר שבע נט'' לפני כחודשיים וחצי, (31.3), פרצה שריפה בשכונת נחל בקע שבבאר שבע. השריפה החריבה את ביתה של אישה כבת 75, והותירה אותה ללא קורת גג. אנו במערכת באר שבע נט החלטנו לבדוק מה קרה מאז עם אותה אישה והאם נמצא פתרון הולם בעבורה. בשיחה שניהלנו במערכת באר שבע נט עם בנה אולג הוא מספר לנו כי נאלץ לגור עם אימו ברחוב עקב סירובה של עמידר לספק להם דיור חלופי בקומת קרקע ההולם את צרכי אימו הנכה והמבוגרת.

מה גרם לשריפה?

"הייתי בבית ביום שישי והרחתי ריק פלסטיק שרוף, רצתי מהר לסלון וראיתי כי משקע החשמל יוצאים להבות, הבאתי מטף ודלי של מים והתחלתי לכבות את האש. אך האש התפשטה במהירות. לאור זאת, החלטתי להימלט מהבית. למזלי לא נפגעתי, אך עקב השריפה הדירה הפכה ללא ראויה למגורים".

איזה פתרון דיור חלופי עמידר הציעו לכם?

"הציעו לאמא כמה חלופות: הראשונה דירה בשכונה ד' בקומה רביעית והשנייה הייתה בית אבות. אך אימא לא יכלה לעבור ולגור בקומה רביעית, ולא רצתה לגור בבית אבות אלא להמשיך ולגור בדירה רגילה, ועל כן העדיפה שלא לבחור באף אחת מן החלפות שהוצעו ולהמשיך להמתין לפתרון הולם. העדפתה הייתה להמשיך ולגור בנחל בקע".

"אמא שלי גרה כמעט כל חייה בבתי קרקע. הדירה בנחל בקע שנשרפה הייתה דירת קרקע גם כן. הסיבה שאמא שלי חיה בדירת קרקע הייתה היותה אישה מבוגרת (בת כ-75) ונכה (75% נכות) מה שמקשה עליה פיזית לעלות הרבה קומות, ועל כן מגורים בקומה רביעית אינה הולמים את צרכיה שכן בשל היותה נכה ומבוגרת, היא אינה יכלה להגיע לדירה שבקומה רביעית מבחינה פיזית".

"מעבר לכך לפני מספר שנים היה מקרה שבו נפל טיל על ביתה של אישה מבוגרת. אותה אישה פונתה, כפי שנאמר לה, לדיור 'זמני' בשכונה ד'. אך אותה אישה עד היום גרה בדיור 'זמני' בשכונה ד', וזאת למרות שעברו מספר שנים וכבר שיפצו את ביתה הקודם ואף נתנו אותו למישהו אחר. אז פחדנו שאם היא תתפנה לשכונה ד', היא תחייה שם כל חייה בקומה רביעית. מעבר לכך שחיה בעבר בשכונה ד' ופחדה לצאת מהבית לאחר השעה 7 בערב. שכן מדובר בשכונה מאוד לא בטוחה".

איפה גרתם מאז השריפה?

"גרנו כמעט 3 חודשים מחוץ לבית, ליד ההריסות. היינו בחוץ רוב הזמן, ואנשים טובים ושכנים סייעו לנו ככל יכולתם. עצוב לומר זאת, אך האנשים הפרטיים סייעו יותר מהממסד. אני ישנתי במחסן מאחורה ואמא ישנה באוהל, ליד הריסות של מבנים. נשארתי שם בכדי להיות ליד אמא שלי. יש לי דירה משלי בשכונה ט'. הצעתי לאימא לבוא אליי לדירה, אך בשל העבודה שביתי היה בקומה שנייה הדבר הקשה עליה לעלות לדירתי שכן לקח לה כמעט 20 דקות לעלות לדירה שלי בכל פעם, ועל כן לא יכלה לגור עימי".

האם פניתם לעמידר והסברתם להם את הצורך של אימך בדירת קרקע?

"פנינו אליהם לא מעט בכדי לנסות ולהסביר את הסוגייה, ואפילו סגן ראש העירייה פנה אליהם כמה פעמים בכדי לנסות ולעזור. ניסינו לפנות בכל מיני דרכים וערוצים, אך מדובר בגוף אטום שלפעמים לא מקשיב כלל. בנחל בקע מול הבית שלנו שנשרף, הייתה דירה ריקה של עמידר שעוד לא סגרו אותה ואטמו אותה והיה פשוט ניתן להעביר את אימא שלי לדירה הזו. למה לא לתת אותה?! לדעתי אם הם באמת היו רוצים הם היו יכולים לתת אותה".

"יש בנחל בקע בין 50 ל-60 דירות נטושות של עמידר והשכונה הזו נטושה. בד"כ עמידר אוטם את הדירות הללו בבלוקים, וחבל שכן ניתן היה לתת אותם לזוגות צעירים לאנשים מבוגרים ולמעוטי יכולת-בשביל זה הדיור הציבורי קיים. צריך לפתח את השכונה הזאתי- השכונה לא מפותחת! 90% מהבתים שיש שם הם של עמידר. בנחל בקע בכל רחוב יש לפחות 3-4 דירות של עמידר שהן נטושות, אך משום מה מחליטים להרוס אותן בפנים".

הבית בנחל בקע שנשרף. קרדיט: באדיבות המשפחה

מה הייתה תשובת עמידר כשפינתם אליהם?

"תשובתם הייתה שהם לא נותנים דירות בנחל בקע, ולא טרחו להסביר למה. כמו כן הציעו לנו גם חלופה נוספת בדמות של בית מלון בעיר העתיקה. מדובר על מלונות לפי שעה. אלו מקומות שככל היכרותי איתם מגיעים אליהם לרוב גברים שבוגדים בנשותיהם. אלה דברים שלטעמי לא ראוי שאישה מבוגרת תיחשף אליהם".

אז למי פניתם בכדי לבקש עזרה?

"ראש העיר וסגנו הלכו למשרדים של עמידר וניסו לעזור. סגן ראש העיר פנה לעמידר באמרו: "יש לכם פה בן אדם שהוא גוסס ושדמו נשפך. אישה מבוגרת שישנה בחוץ ומוקפת בזוהמה ופיח, ללא תנאים סניטרים וללא חשמל ומים. אם היא תיפצע או תמות אני אתבע אתכם ראשונים- מדובר על אישה מבוגרת תושבת ב"ש ואתם באים וצוחקים לה בפנים".

לאחר התערבות סגן ראש העיר קיבלתם מענה?

"עמידר ניסו להתנער גם ממנו באמרם שמדובר על עולה חדשה, ועל כן עליה ללכת למשרד העלייה, וזאת למרות שאנחנו בארץ מ-1994. אך לאחר שהבינו שאין להם דרך לחמוק מטיפול בסוגייה, עמידר החליטו להקצות לאמא דירת קרקע בנחל עשן. כרגע עמידר משפץ את הדירה, ואימא צפויה להיכנס אליה בשבוע הבא".

הבית בנחל בקע שנשרף .קרדיט: באדיבות המשפחה

מסגן ראש ומחזיק תיק הרווחה בעיריית באר שבע גדי מזוז, נמסר: "טיפלתי במקרה ביחד עם רוביק. הגיעה לידי ידיעה על אישה מבוגרת שביתה וכל רכושה נשרף כליל, בעוד היא מצוייה ברחוב וישנה בקרטונים ואף אחד לא בא לעזרתה. למעשה, עד שאני לא התערבתי עמידר כלל לא התייחסו לגברת אלא הציעו לה בית מלון או אכסנייה עד להודעה חדשה, ורק לאחר התערבותי החלו בכלל להציע לה הצעות לדירות, וגם אלה היו הצעות לא הולמות שכן מדובר היה בדירות הרבה פחות טובות בהשוואה לדירה שנשרפה, שלא באשמתה כאמור".

''האישה התעקשה על דירת קרקע כמו שהייתה לה ולא משנה באיזו שכונה. היא פחדה להתפנות זמנית לבית מלון, מתוך חשש שאם תעזוב את המקום אף אחד לא יתייחס אליה לאחר מכן, והאמת היא שאני מבין אותה: הבית נשרף לא באשמתה, והיא לא רצתה לרדת ברמת החיים ולקבל בית פחות טוב. לטעמי עמידר לא ירדו לסוף דעתה של הגברת בכדי לרצות אותה בצורה הטובה ביותר. הדבר נובע מכך שלמשרד השיכון ולעמידר כבר אין היצע גדול של דירות, ועל כן יש נטייה לתת לאנשים דירות שלא על פי בקשתם וצרכיהם, ועל כן הבנתי שמאבקה של הגברת מוצדק. החלטתי לפנות לדובר עמידר מנכ"ל עמידר ולמשרד השיכון ולבסוף היא נכנסה לדירה חלופית".

מחברת עמידר נמסר: "עמידר דוחה מכל וכל את טענות הדיירת. העובדות הן ההפך המוחלט מהנטען. לכל אורך הדרך פעלה החברה לפנים משורת הדין, תוך ניסיון לתת לדיירת מענים מותאמים עבורה. בניגוד מוחלט לנטען, החברה הציעה לדיירת לשהות באופן זמני במלון לאונרדו מקבוצת פתאל, כולל ארוחות והתנאים הנלווים. במקביל, עירבה עמידר את עיריית באר שבע ואת אגף הרווחה על מנת להסתייע בהם לקבל את הסכמת הדיירת לעבור לדיור חלופי, במלון שהוצע או בדירה חלופית. לצערנו לכל ההצעות סירבה הדיירת בתוקף, משיקולים זרים שאין כאן המקום לפרטו''.

"במהלך כל התקופה האחרונה פעלה החברה מול משרד הבינוי והשיכון כדי לאשר לה לפנים משורת הדין דירה חלופית זהה לזו שנשרפה, דירת קרקע עם 3 חדרים, למרות שכיום היא לא זכאית לכך ואינה עומדת בקריטריון לדירה שכזו. מרגע קבלת האישור החל שיפוץ מעמיק בדירה החלופית בסכום עתק, דבר שהצריך אישור חריג ומיוחד. השיפוץ יסתיים עוד השבוע וכבר בתחילת שבוע הבא צפויה הדיירת להיכנס לדירה החדשה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה