ממשלה למען הנגב?: אחד היישובים המופקרים באזור ספג עוד מכה אנושה

$(function(){setImageBanner('1ba96f81-b949-41c1-84bf-a2a939b9a650','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

מקרי ירי בלתי פוסקים, חשש ממשי לחיי אדם וזעקות עזרה ללא מענה - החיים ביישוב כרמית הפכו לבלתי נסבלים בשנתיים האחרונות, וכעת החליטה הממשלה בצעד שנוי במחלוקת, לבטל את הטבות המס לגמרי ואפילו להעמיק עוד יותר את המשבר: "הורידו לנו בין 3-5 אלף בחודש. גמרו את הזוגות צעירים ששוכרים פה"

קרדיט - תוכן גולשים (ע''פ סעיף 27א')

יום כיפור, שנת 2021 - תושבי כרמית, אחד היישובים היוקרתיים בנגב (על הנייר) אשר היו בשיאו של הצום - מצאו עצמם לפתע נצורים בביתם במהלך התפילות. הסיבה - ירי בלתי פוסק מכיוון היישוב הסמוך, לקייה.

כן, במהלך השנתיים האחרונות הפך היישוב שנמצא בפאתי באר שבע לאחד המקומות אשר מסמלים את חוסר המשילות בנגב יותר מכל. נכון, אמנם מדובר ביישוב ברמה סוציואקונומית גבוהה, ועל פניו תושבי המקום חיים בוילות מפוארות. אבל המציאות? רחוקה מאד ממראית העין.

כרמית, שהוקמה בשנת 2014 - משכה אליה במשך השנים זוגות צעירים, אשר בחרו להקים את ביתם ביישוב, שכן נהנה במשך שנים רבות (לצד היישוב הסמוך מיתר) להטבה משמעותית בזיכוי המס, שעמדה על כ-13 אחוז.
מדובר בהטבה שניתנה ליישוב הוותיק מיתר ובהמשך לכרמית במשך שנים רבות, ונראה היה שהסכם האמון בין שניים צהיישובים הבכירים של הנגב למדינה - בלתי שביר. עד השנה.

ודווקא עכשיו, בשנת 2023, כאשר בשלטון נמצאת ממשלה שמספר רב של חברי כנסת בה מגיעים מהאזור, ואף השמיעו מעל כל במה אפשרית דברי תמיכה והלל כלפי הנגב, דווקא הממשלה הזאת ביטלה את הטבת המס, והותירה את תושבי כרמית ומיתר בתחושה של הפקרות מוחלטת. כאמור, ההטבה, אשר עומדת על 13 אחוז וניתנה לשני היישובים ממגוון סיבות גאוגרפיות ודמוגרפיות - נמחקה לגמרי, כאשר לטענת הממשלה הסיבה הרשמית היא עלייתם של שני היישובים באשכול הסוציו האקונומי.

כביש הגישה לכרמית. קרדיט חיים אוחיון

ביטול ההטבה היא פשוט יריקה בפנים של כל התושבים שגרים כאן

מבחינת התושבים, מדובר במכת מוות כלכלית ליישוב כולו שכן לטענתם אותה הטבה, אשר שוויה נאמד בכ-3,000 עד 5,000 שקל בחודש, מהווה מרכיב חשוב בהחלטתם של זוגות צעירים להתגורר במקום ולפתח את הנגב: "היישוב כרמית הוקם במטרה ליישב את הנגב ולעצור את הרצף הטרוטריאלי של הבדואים עם חברון'', מספר אחד מתושבי המקום לבאר שבע נט. 

"המטרה היתה להביא זוגות צעירים ועמידים לנגב בכדי לייצר פה משהו אחר. חשוב להבין, שמי שמתגורר פה הגיעו מרוב חלקי הארץ מתוך אמונה שלמה של הצורך בהתיישבות בנגב, ואותה הטבת המס גרמה לרבים מהם לרצות להגיע לפה. אותה הטבה, אפשרה לזוגות הצעירים, שכולם כמעט מהם משתייכים למעמד הביניים - להרשות לעצמם לשלוח את הילדים לחוגים, לחסוך למען לעתיד, לעשות דברים שאי אפשר אחרי שלוקחים משכנתאות עצומות ומשתעבדים לבנקים ולמדינה. ביטול ההטבה היא פשוט יריקה בפנים של כל התושבים שגרים כאן, זלזול באנשים וזה יגרום להגירה שלילית מהנגב. זאת תהיה בכיה לדורות''.

חשוב לומר, כי לא רק תושבי כרמית ייסבלו מביטול ההטבה. גם ביישוב הסמוך מיתר מודאגים מאד מהחלטת המדינה. בהצהרה ארוכה שפורסמה לאחרונה, טענו במועצה כי: ''הטבת המס מינפה את ההתפתחות של מיתר וכרמית ומשכה לכאן אוכלוסיות חזקות ואיכותיות שבחרו לגור כאן, במקום במרכז הארץ, בזכות ההטבה. עובדה היא שבמהלך השנים שבהן קיבלנו את ההטבה גדלה אוכלוסיית מיתר וכרמית בכ-40%''.

עוד טוענים במועצה - ''לא ברור כיצד ממשלה ששמה לעצמה למטרה לחזק את ההתיישבות בנגב, מתכוונת לקבל החלטה כזו שמשמעותה הכספית לתקציב המדינה היא זניחה לעומת הערך הרב שלה למשקי הבית ביישוב ולאינטרסים של מדינת ישראל בנגב. אנו מלאי הערכה כלפי ח"כ אלמוג כהן על התמיכה בעמדתנו וקוראים לממשלה לחזור בה מהכוונה לפגוע בתושבי מיתר שמתגוררים ביישוב צמוד גדר ותורמים לצמיחתה של כלכלת הנגב ולמאזן הדמוגרפי באזור. לנוכחותנו כאן יש משמעות ביטחונית רבה וראוי להזכיר כי במהלך מבצע "שומר חומות" לא ניתן היה לנוע בכביש 60 וגם לא בכביש 31, מה שמוכיח כי רק התיישבות ונוכחות מאסיבית של יהודים באזור, תבטיח חופש תנועה על הצירים הללו. לא נשלים עם גזירה כזו ונמשיך לפעול מול כל הגורמים הרלוונטיים, כדי להוכיח כי עלות ההטבה מבחינת המדינה, נמוכה לאין שיעור מתועלתה וערכיה המוספים''.

שמעון מזוז. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

פריצות, גניבות וחשש ממשי לחיים

במהלך השנתיים האחרונות, הפכו חייהם של תושבי כרמית לבלתי נסבלים לגמרי. היישוב היוקרתי שהיה אמור להוות מעין חולייה נוספת למיתר - מצא עצמו בחזית המאבק כנגד אובדן המשילות בנגב. נראה כי אין שבוע כמעט שבו לא מתרחש אירוע פלילי כזה או אחר במקום, ותושבי היישוב כבר לא יודעים את נפשם. כעת, עם אובדן הטבת המס, התחושה הרווחת בכרמית היא של "הרצחת וגם ירשת". 

אנחנו בבאר שבע נט דיווחנו לכם לא אחת על מקרי פריצות, גניבות, נסיעה מסוכנת בתחומי היישוב ועוד מגוון אירועים שונים שהתרחשו במקום במהלך השנה האחרונה. בעבר נרשמו במקום לא מעט מקרי פריצה, ירי שהתבצע לעבר בתים מכיוון היישוב הסמוך, לקייה וגם גניבות רכבים. דוגמא טובה לשגרה העגומה של תושבי היישוב היא אירועי יום כיפור לפני כשנה וחצי, שגרמו לסערה רבה בקרב התושבים. אז, עם צאת יום הכיפורים התקבל דיווח במערכת באר שבע נט על ירי לעבר הישוב כרמית שאירע מ-7:00 בבוקר והמשיך עוד שעות נוספות במהלך היום. "לתושבי היישוב כרמית שבנגב נמאס לחיות תחת ירי המקלעים מלקיה. ביום כיפור בשעה 07:00 תושבי הייישוב היו בבית הכנסת ונאלצו להתפלל תחת מטחי ירי בלתי פוסקים עד לשעות הערב". 

במהלך שיחת טלפון של תושב הישוב למשטרה, בה ביקש לברר מתי תגיע הניידת לטפל באירוע, מוקדנית המשטרה הגיבה בצעקות: האזינו לשיחה. לאחר פרסום השיחה על ידי הוועד להצלת הנגב, המשטרה עצרה תושב לקייה בן 25 בחשד למעורבות בירי. אבל נראה שהשיא הגיע בחודש שעבר - כאשר רכב פרטי אשר הסיע על פי החשד שב"חים, דרס שוטרת בשנות העשרים לחייה כאשר ניסה להימלט מהמקום.

בזמנו, סיפרו תושבי היישוב כי נראה שהרכב הפוגע הגיע מאזור מועד לפורענות, עליו דיווחו תושבי המקום לא אחת למשטרה. מדובר בציר הברחה שחולש מאזור סנסנה ועד הכיכר הסמוכה ליישוב היוקרתי: "הוא בטוח הגיע משם. זה ציר ידוע, שבאופן תדיר מגיעים דרכו רכבים עמוסים בנוסעים. המשטרה פועלת שם לא מעט, אבל הם ממשיכים להגיע משם כל הזמן, לפעמים עם פנסים דולקים ולפעמים לא''. 

ואכן, תושבי היישוב, שכבר לא ידעו את נפשם מרוב תסכול, התריעו לא אחת בפני גורמי האכיפה השונים כי היישוב היוקרתי עלול לאבד את יוקרתי מהר מהצפוי. יוסי נחמן, תושב היישוב ופעיל מוכר בקהילה הן בתחום החברתי והן בתחום הבטחוני, מספר לבאר שבע נט על המאבק העיקש אל מול אירועי הפשיעה השונים: ''המצב הביטחוני הפך למאיים בתקופת ''שומר חומות'' וזה גרם לנו להבין את מורכבות האזור בו אנחנו חיים. אנחנו התרענו, ממשיכים להתריע כל הזמן אבל לצערי לא מצפים שהמשטרה במצבה הנוכחי תצליח לטפל בבעיה. עם מחסור חמור בכח אדם והצורך בשימוש בצבא כדי לפרק את ארגוני הפשיעה מנשקם, זה גדול עליהם. חשוב להבין, שביום יום שלנו אנחנו נתקלים באופם כמעט תמידי בעבירות תנועה מסכנות חיים, ירי בלתי פוסק, פריצות לבתים, גניבות רכבים, הטרדות נשים ברחוב ומה לא".

תושבי כרמית מצידם לא אמרו נואש, ובשנה האחרונה הוקמה כיתת כוננות ביישוב, שתפקידה לתת מענה ראשוני ומהיר לאירועים שונים שמתרחשים ביישוב. היחידה הוקמה בתמיכה ובליווי של משמר הגבול יחד עם השוטר הקהילתי של היישוב, דודו בן סעדון. אותה כיתה אגב, הוקפצה ראשונה לזירה באותו אירוע דריסה שהתרחש לפני כחודש.

נראה כי מבחינת תושבי כרמית ומיתר, ביטולה של הטבת המס מהווה את המסמר האחרון בארון הקבורה שנקרא חוסר האכפתיות של הממשלה מתושבי הנגב. למרות הבטחות רבות מצד חברי כנסת שונים, אשר חלקם מגיעים מהנגב - הפעולות בשטח הוכיחו גם כעת כי אזור הדרום והנגב בפרט הינו שטח הפקר מוחלט. אמנם תושבי המקום מספרים לבאר שבע נט כי התקווה היא "שבן גביר ישנה את המצב", אך עם נבחן לעומק את פעולות הממשלה האחרונות, קשה לראות עתיד מזהיר במיוחד עבור תושבי היישובים הסמוכים. מה גם, כי נראה שביטול הטבות המס הינן חלק ממגמה רחבה יותר, שכן גם בדימונה קוצצה ההטבה בשלושה אחוזים. 

ביום ראשון הקרוב, מתכננים תושבי כרמית ומיתר להפגין כנגד החלטת הממשלה, והצפי הוא כי מאות תושבים יגיעו למחות כנגד ביטול ההטבה. כעת, מצפים ביישוב משרים דוגמת אלמוג כהן ובן גביר כמובן לפועל בנושא. טרם ברור האם ברצונה של הממשלה אכן להפוך את החלטתה, אבל ביישוב היוקרתי מקווים שמקבלי ההחלטות אשר מתגוררים באזור ומבינים את המשמעות הכבדה שטמונה בביטול הטבה עבור התושבים והאזור כולו.

ירי בלתי פוסק, עקירות עצים וגניבות. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה