"מאד חבל שלצבא יש מדינה ולא למדינה יש צבא"

$(function(){setImageBanner('444a8aca-27dc-47e6-8e37-c94dbf7d8284','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

מאז ההכרזה על מעבר בסיסי צה"ל אל הנגב, כבר הספיק משרד הביטחון לבנות מספר בסיסים. אך ישנם כאלה שמנסים לעכב את בנייתם של כמה אחרים, ביניהם - קריית המודיעין בליקית. מדוע? כל המידע בפנים.

הדמיה של קרית המודיעין העתידית

בשנת 2002 החליטה ממשלת ישראל ומשרד הביטחון על העברת בסיסי צה"ל אל הנגב. עיר הבה"דים כבר הושלמה מזמן, וכמוה עוד מספר בסיסים. אך יש כמה פרוייקטים שנדחים באופן בלתי נסבל, ואחד מהם הוא העברת בסיס המודיעין אשר אמור לקום בסמוך לפארק התעשייה בעומר. מאז העברת ההחלטה בממשלה, הסחבת הבלתי נגמרת ממשיכה שנה אחר שנה, וכעת המאבק עולה שלב. ד"ר אסתי לוצאטו, יו"ר עמותת "ישראל למען הנגב"  - "נראה כי לפני 2028 החיילים לא ייכנסו בכלל לבסיס".

במכתב ששלחה העמותה בעזרתו של עורך הדין אלישע כהן ממשרד עורכי הדין "כהן ערב" לעברו של שר הביטחון בני גנץ, טוענים חבריה ובראשם ד"ר לוצאטו כי עליו להשיב תוך שבועיים מדוע נמשך העיכוב בהקמת קריית המודיעין בנגב, שאם לא כן בעמותה מתכוונים לעתור שוב לבג"ץ נגד משרד הביטחון ונגד שר הבטחון. 

אז על מה מדובר בכלל? ובכן, הכל מתחיל בשנת 2002, אז החליטה ממשלת ישראל להעביר את רוב בסיסי המודיעין של צה"ל אל איזור הגנב, וכפועל יוצא מכך גם אל באר שבע. מכרזים הופצו, חברות זכו, אך במשרד הביטחון שמרו את המעטפות סגורות ואטומות, ועקב כך עבודות הבנייה התעכבו באופן בלתי נסבל.

או אז החליטו בעמותת "ישראל למען הנגב", אשר מנהלת בשנתיים האחרונות את המאבק להקמת קריית המודיעין בנגב כי הדבר אינו יכול להימשך. ולנוכח העיכוב הרב (מאז החלטת ממשלה ב-2002) ומחשש כי הפרויקט יבוטל, עתרה העמותה לבג"ץ ביוני 2020 נגד משרד הביטחון בשל העיכוב הרב ביישומו של הפרויקט, ולאחר מכן הנחה גנץ להוציא את המכרז לפועל. ואכן ביולי 2020 נבחרה במכרז חברת "שיכון ובינוי" להקים ולהפעיל את קריית המודיעין במשך 26 שנה.

מכתבו של נתניהו בו הוא מתחייב להקמת קריית המודיעין בליקית

זמן קצר לאחר הזכייה, עתרו לבית המשפט המחוזי בתל אביב החברות "אלקטרה-מנרב" ו"שפיר הנדסה" אשר התמודדו אף הן במכרז, כנגד זכייתה של "שיכון ובינוי", ובעקבות כך יותר מעשר פעמים נדחה הדיון שעסק בזהות הזוכה במכרז, לרוב בעקבות דרישת משרד הביטחון. לבסוף, במאי 2021 דחה בית המשפט את העתירות "אלקטרה-מנרב" ו"שפיר הנדסה". אולם, מזה כארבעה חודשים לא חלה שום התקדמות בפרוייקט ותחילתו נדחית שוב ושוב באמתלות שונות ומשונות.

יש להזכיר כי המועד המתוכנן להקמת קריית המודיעין היה בשנת 2018, אולם, טוענים בעמותה כי בקרב קצינים בכירים באמ"ן היתה התנגדות למהלך – בראשותו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, עוד מימיו כראש אמ"ן. כוכבי ניסה לעכב ולטרפד את הפרויקט גם כשכיהן כסגן רמטכ"ל וכן מאז שנבחר לתפקידו הנוכחי.

יו"ר עמותת "ישראל למען הנגב הד"ר אסתר לוצאטו : "אנחנו שבעים מהבטחות, מעיכובים ומגרירת רגליים בלתי פוסקת. המכרז פורסם, יש זוכה, העתירות כנגד הזוכה נדחו כבר לפני חודשים – אז מדוע העבודות לא יוצאות לדרך? איזו סיבה יש למשרד הבטחון לעצור ולעכב את התחלת העבודות חמישה חודשים אחרי דחיית העתירות נגד הזוכה ?אני קוראת לשר הבטחון לשים קץ לסחבת, לתת לדחפורים לעלות על השטח ולהתחיל בהקמה של קריית המודיעין בליקית."

ד"ר אסתר לוצאטו | צילום: יורם רשף

עוד הוסיפה לוצאטו: "איך ייתכן שפרוייקט בסדר גודל היסטורי שאמור ליצור מהפך חיובי בנגב, כלכלי, חברתי וטכנולוגי - נדחה שוב ושוב בלי סיבה ובלי הסברים? עד מתי הנגב יהיה בן חורג לפרוייקטים לאומיים חשובים כמו בית החולים השני בבאר-שבע, שדה התעופה הבינלאומי בנבטים ועכשיו גם קריית המודיעין בליקית. עם ישראל חייב לקבל תשובה ברורה על השאלה האם המדינה מנהלת את מערכת הבטחון והצבא או שחלילה קבוצת קציני מודיעין גוברת על האינטרס הלאומי ומכתיבה את הרצונות שלה".

לטענת ד"ר לוצאטו, יש עניין יותר גדול מהתעכבות קלה בעבודות, אלא יותר דחייה עקרונית של כל הנושא - "הרי זה ברור שמחבלים בעניין הזה, אין לי דרך אחרת להסביר את זה. ראש אמ"ן לשעבר, הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי אמר במפורש שהוא מתנגד לפרוייקט, הקצינים הבכירים גם הם מתנגדים, וכל זאת ללא כל סיבה ברורה, הם אומרים במפורשות שהם לא רוצים לעבור. זה ברור שקציני המודיעין פשוט לא רוצים לעבור לנגב. ומאד חבל שלצבא יש מדינה ולא למדינה יש צבא".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8f775114-81ed-4cf5-ac70-e4cf361d8bf1','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה