לצד העשייה: אלו הדברים שהעירייה צריכה לבקש עליהם סליחה מהתושבים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('54b38f3c-9dab-4199-89f6-97cecfd4002f','/dyncontent/2024/5/20/f0657091-8a36-456e-aca6-84f540310acb.jpg',17891,'אלקטרה 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('54b38f3c-9dab-4199-89f6-97cecfd4002f','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('54b38f3c-9dab-4199-89f6-97cecfd4002f','/dyncontent/2024/5/6/5a911776-e691-4112-b485-28aa508cfd19.jpg',17855,'טכנולוגית 0523 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

לצד בנייה מרובה ופיתוח העיר, קשה להתעלם מכמות התחקירים והחשיפות שערכנו במערכת האתר ואשר נגעו באופן ישיר להתנהלות של עיריית באר שבע. לרגל יום הכיפורים, יצאנו לבדוק - האם גם לעירייה יש על מה לכפר?

קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'יום הכיפורים שיחל בעוד מספר שעות, מהווה הזדמנות יוצאת דופן עבור כל אחד ואחת מאיתנו לעשות חשבון נפש על השנה שעברה. לצד המעשים הטובים שעשינו, ייתכן כי ישנם אירועים שאנחנו קצת פחות מתגאים בהם, כאלה שהיינו רוצים לבקש עליהם סליחה, להתחרט שקרו ולכפר על שנעשה.

עיריית באר שבע, כמי שפועלת בשנים האחרונות באופן יוצא דופן בפיתוח העיר, המרחב הציבורי, הדיור, תרבות וספורט - נתפסת לא אחת כמודל של מטרופולין, אשר מאגד אליו מידי יום מאות אלפי אזרחים שנעזרים בשירותים השונים שיש לעיר להציע. לצד המחמאות על הקמת קמפוסים חדשים, מעבר צה"ל דרומה ובנייה מרובה של שכונות, בשנה האחרונה צפו מעל פני שטח גם לא מעט עוולות שראוי לחזור אליהם, לתהות מה נעשה ומדוע והאם יש על מה לבקש סליחה.

אנחנו בבאר שבע נט יצאנו לבדוק, פשפשנו בארכיון וגילינו לא מעט כתבות שהועלו באתר וחשוב לתת עליהם את הדעת במיוחד ביום הזה. הנה כמה מהם:

בזבוז כספי ציבור

במהלך השנה האחרונה, סיקרנו לא מעט פרויקטים ומיזמים רחבי ידיים שהוקמו או מתוכננים לקום כאן בעיר. מהמדבריום המפואר, ועד הקמת קומפלקס הבריכות בצפון העיר, יש מי שיגיד שבבאר שבע קופת העירייה מנוצלת היטב. אממה, דיבורים לחוד ומציאות לחוד. בתקופה האחרונה, הגיעו לידי מערכת האתר תיעודים ועדויות מצד תושבי העיר ובעלי העסקים, אשר לנו על אופן הטיפול בשני איזורים בעיר שעלות בנייתם גבתה מיליוני שקלים מכיסם של התושבים.

הראשון הוא כמובן טיילת פארק הנחל, ובמיוחד הקטע המשתרך מאחורי מתחם MALL7. בסיור שערכנו במקום, התגלתה בפנינו תמונת מצב עגומה לפיה חוסר הטיפוח וההזנחה במתחם זועקת לשמיים. מיליוני שקלים הושקעו שם, אך מסיבה שאינה ברורה לעין, במשך תקופה ארוכה עמד המקום שומם לחלוטין, כאשר העשבייה הצהובה וכמויות הזבל הגדולות החלו לתפוס את מרבית השטח. 

חשוב לציין כי עיריית באר שבע פעלה בנושא די במהירות, ולאחר כתבה שהועלתה כאן באתר, התבשרנו כי המקום נוקה לחלוטין. עם זאת, מעבר לבזבוז הלא ברור של כספי הציבור וההזנחה של המקום, עולה השאלה - לאן ממשיכים מכאן? בשיחה שערכנו לאחרונה עם בעלי עסקים במקום, חודש וחצי מאז פרסום הכתבה ולא נראה כי עיריית באר שבע או החברה הכלכלית פנו לגורמים הרלוונטיים. עדויות שונות על שיח חירשים נשמעו ללא הרף ונראה כי גם בשנה הקרובה, אלא אם כן תתרחש תפנית דרמטית - תמשיך הטיילת לעמוד שוממת ומוזנחת.

המקטע שבסמוך ל-MALL7. קרדיט - באר שבע נט

מטיילת אחת לאחרת: זמן לא רב לאחר פרסום התחקיר על טיילת פארק הנחל, החלו להתקבל הודעות במערכת האתר אודות מתחם אחר שהושקעו בו מיליונים ונותר מוזנח לחלוטין - מתחם M טאוור במרכז העיר.

במתחם עצמו עובדים כעת מאות סוחרים, כאשר גם אחת מקופות החולים הגדולות בארץ אמורה להעביר את שירותיה אליו בתקופה הקרובה. כיום, את הבניין והאזור פוקדים מידים יום אלפי אנשים, כאשר מספר זה אמור לגדול לאור הקמתו של בניין בית חולים אסותא בסמוך עליו. המחשבה מאחורי חיזוק האזור מגיעה לאחר שנים של טענות כלפי העירייה, כי אינה משקיעה בפיתוח מרכז העיר, זאת בניגוד לערים אחרות גדולות בארץ. 

בשיחה שערכנו עם סוחרים במקום, אשר מוציאים מידי חודש עשרות אלפי שקלים על השכרת מתחמים בתוך הבניין המפואר, עולה תמונת מצב מדאיגה. אחד מהם מספר לבאר שבע נט: ''אנחנו משלמים שכירות לא קטנה, שנובעת מהעובדה שהבניין אמור להיות ממוקם בתוך שטח חי ותוסס, שאפשר להביא אליו לקוחות. אבל הרושם הראשוני של מי שמגיע לפה פשוט נותן סטירה מצלצלת. משקיעים שמגיעים ורואים את חוסר הטיפוח נרתעים, ואין לקוח אחד שנפגשתי איתו בתקופה האחרונה שלא תהה לעצמו - מה קורה פה? שדרה שלמה של כ-100 מטר מלאה בלכלוך, עשבייה וקקי של ציפורים. בסופו של דבר זה המשרד שלי מייצג אותי, אבל לאור מה שקורה פה, אני לא יכול לעשות כלום חוץ מלהתבייש ולהתנצל".

קרדיט - באר שבע נט/צילום פרטי

אז איך קרה שמגה פרוייקט שכזה, אשר אמור היה להפוך לפנינה של מרכז העיר - נותר גם הוא ללא פיקוח? האם גם כאן, כפי שקרה בטיילת נחל הפארק, ניתן לקרוא לזה פרויקט תכנוני כושל? פנינו לעיריית באר שבע בנושא ומהם נמסר בתגובה: ''נחל האייס עומד בפני פיתוח כפינת טבע עירונית. הזרימה הטבעית במקום תהיה חלק מפיתוח ירוק של הנחל. לגבי לשלשת האנפות – מדובר בציפור מוגנת ואנו בוחנים אמצעים להתמודד עם הבעיה''.

גם כאן, חשוב לציין כי עיריית באר שבע מיהרה לשלוח צוות ניקוי שיטפל במקום. עם זאת, סוחרים במתחם טוענים כי מדובר ב''כוסות רוח למת''. על פי אותם גורמים, מלבד אותו צוות הניקוי, חודש עבר מאז פרסום הכתבה וגם הפעם החליטה העירייה שלא להחליט. שום שיח לא בוצע מול אותם הגורמים, כך לטענתם, והלשלשת על הטיילת שנבתנה מכספנו? היא עדיין שם, מרוחה על הרצפה.

השכונה היוקרתית שעומדת במקום

כחמש שנים עברו מאז הוקמה שכונת ''כלניות'', ונכון לעכשיו, נראה כי ההבטחות הרבות ל''שכונה כפרית בתוך באר שבע'' די ירדו לטמיון והתממשו באופן חלקי לגמרי. בעיות שונות שנוגעות לטיפוח השכונה עולות באופן תכוף בתקופה האחרונה, ורחובות רבים בשכונה נותרו ריקים לחלוטין, נקיים מצמחייה ירוקה ומלאים בבטון ועפר. בעירייה טענו בפני התושבים כי שתילת העצים תימשך עד דצמבר, אך חוסר הריצוי והמיצוי ניכר בשיחות עם תושבי השכונה.

אם לא די בכך, בעיית המדרכות עליה כתבנו מספר פעמים בשנה האחרונה ממשיכה להטריד את התושבים במקום. תחילה בעירייה עוד התפנו לענות לשאלות הקשות, אך עם הזמן וככל שהבחירות מתקרבות למועדן, נראה כי תושבי השכונה החדשה נשכחו הרחק מאחור. אירועים דומים התרחשו בעבר בשכונת הפארק כזכור, אך נראה שיש מי שעושה איפה ואיפה. תושבי השכונה טוענים, כי בדיעבד, את המיליונים שהשקיעו בבתיהם הפרטיים, ייתכן כי היו בוחרים במחשבה שנייה לנסות את מזלם ביישובי הלווין הסמוכים לעיר. 

האם לעירייה יש עוד דרך לחזור בה? בהחלט - לאחרונה התבשרו התושבים כי חברת הבנייה CPM, החלה להפעיל צוות קשרי קהילה שיפעל בשכונה, ככל הנראה על מנת להרגיע את הרוחות הסוערות. טרם אפילו דיברנו על בעיית הביטחון ומכת גניבות הרכבים שתוקפת את השכונה בכל העת, וזאת כי יש שכונת וילות אחרת שסובלת אף יותר מאותו הנושא בדיוק.

המון אדום לבן והבטחות, מעט מאד צמחייה. קרדיט - באר שבע נט

הטירוף חוגג, והתושבים כבר לא מוכנים לסבול את זה

אחת השכונות הפופולאריות בעיר היא ללא ספק שכונת נווה נוי. הרחובות ההולנדים, האווירה הכפרית והקהילתיות בקרב התושבים - משכה לא מעט משפחות במשך השנים לעבור לגור בשכונה שנמצאת בדרום העיר.

עם זאת, במהלך השנה האחרונה משהו נסדק במרקם השקט ואירועי פשיעה רבים גרמו לטלטלה באמון שבין התושבים לעירייה. פריצות, גניבות, מקרי אלימות, ירי והשיא - חפץ חשוד שהונח ברחוב באמצע ארוחת ראש השנה, הפכו את החיים בשכונה כמעט לבלתי נסבלים עבור רבים מהתושבים. לא מעט מהם שולחים הודעות לראש העיר באופן פרטי, אחרים מנסים לארגן מחאות והתאגדויות שונו על מנת שלמישהו יהיה אכפת. 

ועדיין, בעוד המשטרה עיבתה לאחרונה כוחות במקום, רבים מהתושבים מרגישים כי דווקא האחריות מוטלת על כתפיה של העירייה. הבטחות שונות שניתנו בשנה האחרונה לתושבים, בשיח שנערך גם אל מול סיירת הביטחון המקומית, יצרו תחושה כי המצב עומד להשתנות. עם זאת, ערב יום הכיפורים, נראה שלא מעט תושבים בנווה נוי מרגישים שצריך לבקש מהם סליחה. תושבת המקום הגדירה זאת היטב בשיחה עם באר שבע נט: ''אנחנו משלמים אגרת שמירה ומקבלים כלום בתמורה. אנחנו עובדים בעיר, משלמים ארנונה, רוצים לגדל פה את ילדינו, אבל נראה שפשוט לאף אחד לא אכפת''.

קרדיט - באר שבע נט/ תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

העיר טובעת בזבל

ללא ספק, אחד הנושאים שהכי מטרידים את מנוחת התושבים בבאר שבע. כמה כתבנו על הלכלכוך הגואה בנקודות רבות בעיר, וכל פעם מחדש אנחנו נתקלים במערכת האתר בסאגה אחרת. מרחבת השוק הבדואי, דרך החורשה בווסרמיל ועד הרחובות שנמצאים בשכונות הישנות בעיר - נראה לפעמים שאיפה שלא נסתכל, נראה זבל ואשפה.

נכון, פעמים רבות מדובר גם באחריות התושבים עצמם, כפי שחשפנו כיצד דיירים בנווה זאב משליכים את האשפה מחלון הבית היישר לרחוב, אך אי אפשר להתעלם ממהזנחה הלעיתים גורפת במוקדים שונים בבאר שבע.

לקראת החג שמתקרב, קיבלנו עדות נוספת כיצד הלכלוך ברחובות משפיע על חיי התושבים. כך כותבת לנו תושבת העיר שהלינה על אופן הטיפול של העירייה בנושא: ''באר שבע טובעת בזבל. בכל דרך רחובות יש ערימות של זבל, זבובים, ברחשים ונודף ריח רע. מעל שנה אני פונה פעם בשבוע למוקד העירייה, שולחת תמונות וכמעט בכל פעם אני מקבלת תשובה שזהו שטח פרטי''.

''זה מזהם את האוויר, גורם להתפשטות עכברים, חולדות שמפיצות מחלות, וגם התושבים נושמים את זה. העירייה לא עושה כלום, לא קונסת דיירים שאוגרים ערימות של זבל מתחת לבית. בשום מדינה מפותחת איו תופעה כזו, שדיירים זורקים את הזבל לחצר הבניין המשותף והעירייה לא עושה כלום. אני כותבת לפניות הציבור של עירייה, לראש העיר ואינני מקבלת מענה''. 

קרדיט - באר שבע נט

אכן, נראה שלטענות אין עונה ולעיתים רבות גם לא מענה. אנחנו במערכת האתר מלאים בתקווה שלקראת השנה הקרובה תבחר עיריית באר שבע לקחת את אותם עוולות לידיה ולתקן אותם למען עתיד טוב יותר של כלל התושבים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('663eef89-7b1a-4417-907a-2b61ece07c5f','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('663eef89-7b1a-4417-907a-2b61ece07c5f','/dyncontent/2024/5/12/ee37cad6-a98b-4394-9d4a-04fd731542e7.gif',17870,'פאלאס 0524 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה