מדוע גם השנה לא נפתחו צהרונים לילדי כיתות ג'?

$(function(){setImageBanner('85df7d7f-9b60-4a24-9ddb-1690c428a058','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

לאחר התחקיר שערכנו בחודש אוגוסט האחרון, ממנו עלה שקיים מחסור בכח אדם לפתיחת צהרונים לילדי כיתה ג' ותגובת העירייה שבאה בעקבותיו כי הנושא יבוא על פיתרונו, ניסינו להבין מדוע גם השנה לא נפתחו צהרונים לילדים הצעירים

צילום: shutterstock אילוסטרציה

עפ"י תחקיר שערכנו בחודש אוגוסט האחרון, בסוף חודש יולי האחרון הורים ל-37 ילדים בכיתה ג' בשכונת כלניות שהתעניינו בצהרונים בעבור ילדיהם, החליטו לפנות לחברת "כיוונים" (החברה המפעילה את הצהרונים מטעם עיריית ב"ש), בדרישה לפתיחת צהרון לילדי כיתה ג'. אך נדמה שב"כיוונים" לא מיהרו להיעתר לבקשתם זאת תוך הערמת קשיים, כשהם מתנים את פתיחת הצהרון בכך שיהיו מספיק נרשמים ומספיק כוח אדם, כאשר גם אז הודגש כי הצהרון לא יהיה מסובסד אלא במימון מלא של ההורים.

במסגרת תכנית "ניצנים" של משרד החינוך, פועלים צהרונים המיועדים לילדים בגילאי גן עד כיתה ב', ומטרתם לטפל ולהשגיח על הילדים עד שהוריהם יסיימו לעבוד ויתפנו לאסוף אותם. ואולם תחקיר שערכנו ב"באר שבע נט" בסוף חודש אוגוסט האחרון חשף כי לרוב בעבור ילדי כיתה ג' לא מופעל צהרון שכזה, זאת למרות שקיים ביקוש בקרב ההורים ולמרות שבהיעדר צהרונים לילדים הללו, נאלצים הילדים שהם לרוב מתחת לגיל 9 לחזור הביתה לבדם, זאת תוך חציית כבישים וחשיפה לסכנות הדרך, דבר שהוא בניגוד מוחלט להמלצות משרד החינוך לפיהם לא מומלץ שילד עד גיל 9 יחצה כביש לבדו.

בתחקיר המדובר שוחחנו עם מור, אחת האימהות המתגוררת בשכונת כלניות שהתכתבה עם הגורמים השונים בשם ההורים בשכונה אשר התעניינו בפתיחת צהרון לילדיהם. מור טענה בפנינו אז כי היא ושאר ההורים נתקלו בקשיים רבים מצד חברת "כיוונים" לפתיחת צהרון בשכונה, מה שלטענתם העיד על חוסר רצון אמיתי של הגורמים השונים לפתוח צהרון לילדי כיתה ג'.

בתחקיר, טענו ההורים כי היעדר צהרונים מסכן עד מאוד את בטיחות הילדים. מידי יום, ילדי כיתה ג' מסיימים את יום הלימודים בשעה 13:30, בעוד ההורים מסיימים את עבודתם לרוב בסביבות השעה 16:00. בכדי להשגיח על הילדים עד שהוריהם יסיימו את עבודתם וייתפנו לאסוף אותם, צריכה הייתה להתקיים מסגרת של צהרונים שאמורה לפעול בין השעות 13:30-16:30 ובמסגרתה הילדים מקבלים ארוחה חמה ונמצאים בהשגחה.

במצב בו אין צהרונים נאלצים הילדים לצאת מביה"ס ולצעוד הביתה ברגל לבדם, מה שמאלץ אותם לא פעם לחצות כבישים לבד ולהיחשף לסכנות הדרך תוך סיכון עצמי, שכן כידוע, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ואגף זה"ב נגישות ואורח חיים בטוח במשרד החינוך אינם ממליצים לאפשר לילדים לחצות כבישים לבד מתחת לגיל 9 (מדובר כאן על ילדים בני 7 ו-8).

אין מדובר רק על בעיה בלעדית לשכונת כלניות, אך הסכנה הנשקפת לילדי כלניות ולילדי שכונות אחרות המצויות בפיתוח ובנייה מאסיביים הינה גדולה במיוחד, שכן בשכונות מאין אלה משנעים כלים כבדים בכבישיה במהלך היום, אין מדרכות, אין שבילים מסודרים, יש שופלים, משאיות ומפגעים רבים בכל פינה מה שרק מגדיל את הסיכון אליו נחשפים הילדים כשהם חוזרים לבדם הביתה.

מלבד העובדה שילדי כיתה ג' לא מסוגלים וכשירים לחזור לבדם הביתה לאחר שעות בית הספר, חשוב לזכור כי מדובר על ילדים צעירים שמתקשים לשהות לבדם בבית ולבצע פעולות בסיסיות בעצמם כמו למשל חימום אוכל, כאשר מסגרת הצהרון נועדה בין היתר לגשר על הפער הזה ולוודא שמבוגר אחראי ישגיח על הילדים הצעירים ויוודא שכלל צרכיהם זוכים למענה.

לתחקיר המלא

התחקיר שערכנו בסוף חודש אוגוסט האחרון העלה כי הסיבה המרכזית לאי פתיחת צהרונים לילדי כיתה ג' הינה מחסור בכוח אדם הנדרש לפתיחת קבוצה מתוך צוות בית הספר. בחברת כיוונים טענו אז בפני ההורים כי קבוצה שכזו תלוייה במינימום נרשמים והדגישו כי גם אם יהיו מינימום נרשמים ותיפתח קבוצה שכזו היא לא תהיה מסובסדת (לילדי הגנים וכיתות א'-ב' יש צהרונים מסובסדים במסגרת תכנית ניצנים) והדגישו כי תשובות לגבי פתיחת הצהרונים לתלמידי כיתות ג' יתקבלו לקראת חודש נובמבר 2023.

במסגרת התחקיר המדובר, מור טענה בפנינו אז כי מדובר על מגמה הנמשכת שנים: "מדובר למעשה על תרחיש שחוזר על עצמו מספר שנים שבו מודיעים להורים בשלב מאוחר מאוד, עמוק בשנת הלימודים, על פתיחת צהרונים, זאת לאחר שכל ההורים כבר מצאו סידור לילדים או שהילדים התרגלו להישאר לבד בבית ואז נאמר להורים שאין נרשמים ולכן אין צורך בצהרונים וככה הבעיה מתגלגלת שנים".

מור טענה בפנינו בזמנו: ''זה חוסר אחריות מוחלט לתת לילדים ללכת ברגל הביתה לבד. בכל עיר מתוקנת שאנחנו מכירים פועל צהרון באופן אוטומטי מבלי שהורים יצטרכו להתחנן לאחד כזה, לרבות ערים אחרות בדרום כמו אשדוד, אשקלון וקריית גת וגם במועצה האזורית לכיש ממנה אני מגיעה שגם בה יש תוכנית לצהרונים לכיתות ג, אמנם לא במסגרת ניצנים, אך זה לא משנה'".

לאחר פרסום התחקיר, קם קול צעקה גדול של מאות הורים בשכונות נוספות בעיר שהבינו את גודל הסכנה הנשקפת לילדיהם, מה שהביא להתאגדותם של מאות הורים בדרישה לפתוח צהרון גם לילדי כיתה ג'. נדמה שגם בעיריית ב"ש נבהלו בשעתו מקול הצעקה הציבורית שההתעורר בטיימינג מאוד לא מוצלח מבחינתם, בסמוך למועד הבחירות שהיו אמורות להתקיים בחודש אוקטובר (ונדחו בסופו של דבר) ועל כן הודיעו העירייה וחברת כיוונים כי יגייסו כ"א לתפעול הצהרונים: "גם השנה תפעל בעיר תכנית ניצנים, התכנית הלאומית של משרד החינוך לילדי גן ולכיתות א' ו-ב׳. עם זאת העירייה והנהגת ההורים העירונית מבינות את הצורך החשוב במתן מענה גם לכיתות ג׳ ותדאג לתת מענה כפי שנתנה בעבר בהתאם לביקושים שיעלו".

"על כן, העירייה באמצעות חברת כיוונים נמצאת בעיצומה של היערכות למתן מענה לילדי כיתות ג'. בחודש הקרוב יאספו הבקשות מצד הורי כיתות ג', ובתיאום עם הנהלות בתי הספר ועם הנהגת ההורים, נערכת חברת כיוונים לגיוס כוח אדם להפעלת הצהרונים לאחר החגים".

נדמה שהתרחיש ממנו חששו הורים רבים יותר מכל שוב מתממש, כאשר גם השנה פתיחת צהרונים לילדי כיתות ג' לא יצאה אל הפועל.

חשוב לציין שההרשמה לצהרונים לכיתות ג' ו-ד' בעבור השנה הנוכחית אכן נפתחה ובתאריך 14.12 פירסמה העירייה את ההודעה הבאה שמתייחסת לפתיחת צהרונים בעבור ילדי כיתות ג' ו-ד' : "צהרון לילדי כיתות ג' ו- ד' בבתי הספר - ימים אחרונים להרשמה! הצהרון יופעל על ידי "אופק - מרכז למידה" ויכלול תכנית פדגוגית עשירה וחוג חיצוני אחת לשבוע, כאשר שעות פעילות הצהרון הם מסיום יום הלימודים ועד השעה 16:00. הצהרון יפעל בימים בהם משרד החינוך מפעיל את שעות הבוקר ועלות הצהרון היא 970 ₪ לילד לחודש (המחיר יפחת במידה ויהיו מעל ל-15 נרשמים). פתיחת הצהרון מותנית במינימום 15 נרשמים, המתחייבים להשתתף בצהרון עד חודש יוני. הצהרון בכיתות אלו אינו זכאי לסבסוד משרד החינוך, ועל כן המחירים הינם מלאים".

אז מדוע בכל זאת לא נפתחו הצהרונים לילדי כיתות ג' ו-ד' בסופו של דבר? סיוון, אחת מחברות קבוצת הוואטסאפ "צהרונים בכיתות ג' למה לא בבאר שבע?", במסגרתה התאגדו מאות הורים בדרישה לפתיחת צהרון לילדי כיתה ג', מסבירה: "ניסו לפתוח צהרונים לילדי כיתות ג' ו-ד' החל מחודש דצמבר בשביל שיהיו צהרונים עוד השנה, זאת דרך תכנית אפיקים, כאשר העלות הינה 970 ש"ח לכל חודש למשך חצי שנה. אך לאור המחיר היקר שאינו מסובסד גם לא היה ביקוש וההורים לא נרשמו".

סיוון מספרת בשיחה עם באר שבע נט על הסיבה שעיקבה השנה מציאת פתרון הולם לילדי כיתות ג': "יש לי קבוצה שמונה 487 הורים מודאגים שכבר הבינו שהשנה לא יהיה פתרון הולם בדמות צהרון בר השגה לילדים שלהם שבכיתות ג' ו-ד'. הסיבה לכך שלא נמצא פתרון בר השגה בדמות צהרון במחיר סביר לילדים היא שפתחו את הרישום מאוחר לכיתות א' ו-ב' והיה בלאגן כמעט כל השנה, מה שמנע את העיסוק בשכבות גיל מבוגרות יותר שגם זקוקות למסגרת אחה"צ. לאור העיכוב בפתיחת הצהרונים ואי מציאת פתרון בדמות צהרון במחיר סביר לכיתות ג' ו-ד', להורים לא נותרה ברירה והם מצאו מסגרות אחרות. כרגע אני נלחמת שיהיה פתרון בעבור השנה הבאה, אך אני חוששת שאנחנו נמצא את עצמנו שוב ללא פתרון הולם בשנה הבאה שייאלץ שוב הורים למצוא פתרון פרטי".

ממוטי גלר יו"ר הנהגת ההורים העירונית באר שבע נמסר:

"סוגיית הצהרונים לכיתות ג'-ד' הינה סוגייה מורכבת. נתחיל בהסבר כללי- הצהרונים מגילאי הגן ועד כיתה ב' פועלים ומסובסדים במסגרת פרויקט ניצנים של משרד החינוך".

"למרות מאבק שלנו, משה"ח עדיין אינו מסבסד את הצהרונים לגילאי ג'-ד', לאור זאת עלות הצהרונים לגילאים אלו עומד על כ-₪1,000 בחודש שהינו סכום לא מבוטל להורים ובטח בהשוואה לסכום המסובסד שעומד על סביבות ה-₪300".

"כמו כן, התפלגות הילדים/הורים המעוניינים במסגרת זו הינה נמוכה מאוד יחסית בגלל העלות, וגם הילדים מרגישים "גדולים" ופחות מעוניינים בכך, כך שבפועל אין מספיק תלמידים לפתוח קבוצה ולרוב אנחנו מצליחים לצרף את הילדים הללו לקבוצות ב' ".

"פרמטר נוסף שמקשה על תפעול מערך הצהרונים הוא משבר כ"א עירוני וארצי בתחום הסייעות בקרב כלל המפעילים, שמאוד חסרות לכלל המערך".

"שלא כבכל שנה, בתחילת שנה זו קיבלנו יותר פניות מבכל שנה (כנראה מגמה כלכלית/ חברתית של פוסט הקורונה), והתחלנו מהלך מול הרשות ומשה"ח לייצר מוקדים רלוונטיים, אך לצערנו היו פחות מ- 50 תלמידים בפילוג על כלל העיר, ולא היו מספיק תלמידים לפתוח קבוצה אורגנית. גם כאן עשינו מאמצים לשבץ את מרבית הילדים במקומות פנויים בקבוצות ב' קיימות".

"חשוב לציין שהנהגת ההורים העירונית באר שבע דוגלת בשיתוף פעולה ושקיפות, כאשר כל התהליך והמידע שוקף להורים שפנו אלינו, ואפילו חלקם שותף בתהליך עצמו. לאור כך, יזמה הנהגת ההורים העירונית באר שבע מהלך יחד עם הרשות ואחד ממפעילי הצהרונים להפעלה של צהרונים לכיתות ג'-ד' בשנה"ל תשפ"ה (לצערנו עדיין לא מסובסד ע"י משה"ח). אנו נמצאים בשלבי ההסדרה האחרונים מול הגורמים הרלוונטיים ונצא בפירסום להורים במטרה להסדיר רישום מתוקשב לשנה הבאה".

מחברת "כיוונים" אשר מפעילה את הצהרונים נמסר:

"בהתאם למתווה שקבע משרד החינוך לתכנית "ניצנים", התכנית מיועדת לילדי גן עד כיתה ב' ואנו נדרשים לתת להם קדימות במתן המענה. עם זאת, בעקבות בקשותיהם של מספר הורים לפתוח צהרון עבור ילדיהם הלומדים בכיתה ג', פתחנו רישום לרשימת המתנה והצענו להורים להירשם, כדי לבדוק את מידת ההיענות ולהיערך בהתאם".

"בפועל, מספר המתעניינים היה נמוך מאד. 8 ילדי כיתות ג' הביעו עניין. מתוכם נרשמו : 5 בכלניות ואחד בנאות לון. יש לציין כי, בהתאם להחלטת מינהל החינוך העירוני והנהגת ההורים, הפעלת צהרונים לתלמידי כיתות ג', לקראת שנת הפעילות תשפ"ה, הועברה לבחינה מול מפעיל חיצוני, על מנת לאפשר חלופה נוספת להורים. הפעילות לילדי ג' אינה מסובסדת והמחיר שיושת על ההורים יהיה מלא."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1399858c-961c-4c86-82b2-2f54b40a2839','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה