למה לדבר כשאפשר לשתוק?: גם השנה נבחרי הציבור בבאר שבע לא השמיעו את קולם של התושבים

$(function(){setImageBanner('7558fba6-3429-4ae6-aae6-dd38cd45c836','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

בבחינה מלאה של כלל ישיבות המועצה במהלך השנה האחרונה, עולה נתון מדאיג לפי כלל נבחרי הציבור השונים בבירת הנגב הגישו מספר מועט ביותר של הצעות לסדר היום - כאלו שאמורות להשפיע על החיים של כולנו כאן בבאר שבע. הפרטים המלאים בכתבה

צילום ארכיון באר שבע נט ישיבת מועצה

שנת 2022 תגיע בעוד יומיים לסיומה. זאת הייתה שנה מלאה באירועים, עליות ומורדות שאנחנו כאן בבאר שבע נט סיקרנו ללא הפסקה. אחד הנושאים שחשובים לנו יותר מכל ועליו אנחנו מקפידים לשים דגש הוא כמובן נבחרי הציבור של עיריית באר שבע. 

כן, אלו שתושבי העיר בחרו על מנת שישרתו את עמדתם נאמנה וייצגו את הציבור שבחר בהם ללא פשרות. אחד המקומות היותר חשובים בהם מובאים טענות ומענות הציבור בפתח מקבלי ההחלטות הוא בישיבות המועצה. אחת לחודש מתכנסים 27 חברי מועצת העיר באר שבע על מנת לדון בנושאים שונים שעל סדר היום. חשוב להבין, מליאת המועצה היא לא רק הפורום שבו חברי המועצה מצביעים ומאשרים החלטות, אלא גם הבמה להצגת עמדות, להשמעת דברי תמיכה או ביקורת. זהו הפורום שבו מתגלים ומתבררים נושאים בחיי היומיום של העיר, וזאת באמצעות נאומים, שאילתות, קריאות ביניים והצעות לסדר. בשנה החולפת התקיימו 16 ישיבות מועצה (כולל ישיבות שלא מן המניין).

אז בכמה מאותן ישיבות אכן השמיעו חברי המועצה השונים את קולם? ואילו הצעות עלו לסדר היום, אם בכלל ובאילו נושאים? חשוב להגיד משהו על הצעות לסדר היום, שכן לא מדובר בדבר זניח בכלל: לפני כל ישיבת מועצה, אשר מתקיימת כאמור בדרך כלל בתחילת כל חודש, חברי המועצה יכולים להגיש "הצעה לסדר יום" – נושא לדיון הנוגע לסוגיה כלשהי העוסקת בענייני העיר עצמה או בחיי התושבים. המטרה פשוטה: להעלות מודעות לנושא ולהסב תשומת לב בקרב ראש העיר וההנהלה הבכירה, לקדם את הנושא, או למצוא פתרון.

ובכן, מבדיקה מעמיקה של ישיבות המועצה השונות, עולה תמונה מדאיגה שאמורה להטריד כל אחד ואחת מהקוראים שלנו - במהלך השנה האחרונה הוגשו רק 6 הצעות לסדר יום: 3 בתחום ההנדסה, 1 בתחום המכרזים, 1 בתחום התחבורה, ו-1 בתחום הארנונה. 

כן, 6 בלבד. כל כך הרבה נושאים בוערים וכל כך הרבה חברי מועצה - אבל רק 6 הצעות הועלו לסדר היום. יש שיגידו שלא מעט מן ההצעות כבר "מטופלות" עוד לפני שהן מגיעות בכלל לשולחן המועצה, אך האם לא ראוי בכל זאת להציף נושאים חשובים לסדר היום? אנחנו כאן בבאר שבע נט לא יכולנו שלא להבחין שבמהלך השנה האחרונה לא עלתה ולו אפילו הצעה אחת שקשורה בנושאי - רווחה, ביטחון וחינוך. שלושה נושאים שמטרידים במיוחד את תושבי העיר.

חשוב לומר, שכל ההצעות הוגשו רק על-ידי יושב ראש האופוזיציה משה ינאי, וזאת למרות שהגשת הצעה לסדר יום היא זכותו של כל חבר מועצה, ומהווה כלי עבודה חשוב לנבחרי הציבור. נראה כי חברי המועצה אינם מודעים לכך מספיק ולכן אינם מממשים את זכותם (וחובתם).

משה ינאי. צילום: שרון טל

ומה בכל הקשור לשאילתות?: חברי מועצת עיר יכולים גם להגיש בישיבת המועצה שאילתות בנושאים ממוקדים לראש העיר או להנהלת העיר, והם מחויבים לענות את השאילתות באופן פומבי. אמנם ברוב המקרים הגשתן נעשית על-ידי חברי המועצה התופסים את ספסלי האופוזיציה, אך יש לא מעט רשויות שבהן גם חברי קואליציה מגישים שאילתות.

הנתון המדאיג הוא, שבשנת 2022 לא הוגשו שאילתות בישיבות מועצת העיר של באר שבע. מה גם, שבבדיקה שנערכה בין השנים 2019-2021, מתגלה שגם אז לא הוגשה אף לא שאילתה אחת בישיבות המועצה. האם לנבחרי הציבור בבאר שבע אין ולו שאלה אחת חשובה להעלות לשיח הציבורי? האם הכל מושלם וורוד? 

ניסינו לפנות לכמה מחברי מועצת העיר, (או לפחות לאלו שענו לשיחותינו) - להבין מהם מדוע לא נשמע קולם באף ישיבת מועצה במהלך 12 החודשים האחרונים. תחילה פנינו לשמעון בוקר, סגן ראש עיריית באר שבע וראש סניף הליכוד בעיר. כשאימתנו אותו עם הנתונים, טענתו הייתה משום מה כי "חברי קואליציה לא יכולים להעלות שאילתות והצעות לסדר היום". מדובר כאמור בטעות שגורה אצל חברי המועצה השונים. עוד הוסיף בוקר - "אני לא מעלה נושאים במועצה רק בשביל לייצר פרובוקציה, אני עובד בשטח. מהרגע שנכנסתי לתפקיד, המשרד שלי הוא ללא דלת, והוא פתוח לכולם. אני מסייר בעיר ושומע ופועל איפה שצריך".

חשוב לומר, כי על פי פקודת העיריות (סעיף 27א'): ''חבר מועצה רשאי להגיש הצעות לסדר היום של ישיבה מן המניין לא יאוחר מ־72 שעות לפני הוועדה''. בתוך כך, ''בכל ישיבה מן המניין לא יידונו יותר מארבע הצעות לסדר היום; הוגשו יותר מ־4 הצעות לסדר היום, הן בידי הקואליציה והן בידי האופוזיציה, יידונו לפחות שתי הצעות לסדר היום מטעם האופוזיציה; ההצעות לסדר יום יידונו לפי סדר הגשתן''.

חבר מועצה נוסף אליו פנינו הוא יוסי דדוש, יו"ר ארגון נכי ואלמנות עבודה בישראל ויו"ר ועדת הנחות בעיריית באר שבע, שטען תחילה באופן תמוה (כמו שמעון בוקר), ''כי חברי קואליציה לא מגישים שאילתות והצעות לסדר היום''. זה גרם לנו לחשוב האם מדובר בטעות מתגלגלת או שחברי הקואליציה באמת מאמינים בזה. בכל מקרה, דדוש בעצמו הוסיף בהמשך: "אני בעבר העלתי המון הצעות לסדר היום, אפילו יותר ממשה ינאי. אני יושב בועדת ההנחות, ושם אנחנו עוזרים להמון אנשים. גם בכל נושא נכי צה"ל והאלמנות אני פועל המון, מתוקף הכוח שיש לי כחבר קואליציה".

שמעון בוקר. צילום: שרון טל

חברי מועצה נוספים דוגמת אברהם וינברגר, סירבו להגיב לטענות. בהמשך, פנינו גם לחבר מועצת העיר ויו"ר תנועת ש"ס בב"ש, עופר כראדי שטען בפנינו: ''לי יש קו ישיר לרוביק, ומדובר במערכת דו כיוונית. אני לא צריך להגיש שאילתות במועצה, כי כל מה שאני צריך אני פונה לגורמים הרלוונטים מאחורי הקלעים".

אנחנו כאן בבאר שבע נט נמשיך לעדכן ולעקוב אחר כל ישיבות המועצה בעיריית באר שבע, ונביא בפניכם את כל השאילתות וההצעות לסדר היום שהועלו בפני המועצה.

הנתונים נאספו על ידי הלובי המקומי באר שבע, מיזם מקומי חברתי, אשר הוקם למען הגברת השקיפות בעבודת העירייה, הנגשת מידע לציבור, והרחבת הידע של התושבים בסוגיות שונות הקשורות לשלטון המקומי. ניתן לעקוב אחרי הפעילות בעמוד הפייסבוק שלו כאן: https://www.facebook.com/profile.php?id=100083018628213

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה