לאחר הסיקור הבלעדי בבאר שבע נט: ניצחון מרשים לתושבי מיתר כנגד ענק הבנייה

$(function(){setImageBanner('4461b322-72b7-44f8-93fd-cf320cbce144','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

לאחר מאבק ממושך של תושבי היישוב כנגד ענקית הבנייה י.ח דמרי, אשר ניסתה לשנות ייעוד מקורי של בניית דיור מוגן לטובת הקמת מרכז מסחרי - קבעה הוועידה הארצית כי על הקבלן לשמור התכנון המקורי

השטח המדובר שנמצא בידי י.ח דמרי. קרדיט - צילום פרטי

דוד נגד גוליית, גרסת היישוב מיתר: הוועדה הארצית לתכנון ובנייה קבעה בשבוע האחרון, לאחר מאבק ממושך, כי ענק הנדל"ן יגאל דמרי והחברה שבבעלותו ''י.ח דמרי'', ייאלצו לבנות דיור מוגן לקשישים ביישוב ולא מרכז מסחרי ומגורים כפי שהתכוון הקבלן.

כאמור, מדובר בהחלטה חשובה, שהגיע לאחר מאבק משפטי ממושך של תושבי המקום כנגד החברה הקבלנית. אנחנו בבאר שבע נט סיקרנו את הנושא בבלעדיות כבר לפני כשנה וחצי, אז החלו התושבים להתאגד על מנת לערער על ההחלטה שהתקבלה בוועדה המחוזית ובמועצת מיתר עצמה. 

בוועדה, טענו התושבים כי ''הוועדה המחוזית שגתה בהחלטתה בדבר שינוי הייעוד והיה עליה לדחות את התכנית ולהותיר את המקרקעין בייעוד הקודם. לעמדתם, לכתחילה נקבע הייעוד מתוך הכרה בצורך ממשי בהקמת פרויקט לדיור מוגן במקרקעין, וצורך זה אך גבר במרוצת השנים בשל נתוני קצב גידול האוכלוסייה והזדקנותה, נושא שגם הוגדר בהחלטות ממשלה כאסטרטגי, ולכן יש לפעול למימוש הייעוד ולא לביטולו''. 

חברת דמרי מצידה, טענה בוועדה כי עצם ההתנגדות נובעת ''ממאבק פוליטי עירוני המובל על-ידי שניים מהעוררים חברי מועצת העיר, אליו דמרי נקלעה על כורחה. כמו-כן נטען מטעם החברה כי הוועדה המחוזית קבעה שמיקום התכנית מתאים למגורים ולא לדיור מוגן והכרעה זו מנותקת משאלת קיומה של אפשרות חלופית לדיור מוגן''. עוד נטען מטעם דמרי כי ''שהחלטת הוועדה המחוזית מבוססת על מאפיינים ונסיבות קונקרטיות ובין היתר הגדלת הצפיפות הקיימת ביישוב ותייצר אפשרות לדיור לצעירים, לאוכלוסייה מבוגרת ואחרת שמבקשת לגור במגרשים קטנים מהמקובל כיום ביישוב. דמרי מפנה לתשתית שעמדה לפני הוועדה בהקשר זה שכוללת בין היתר פרוגרמה לצרכי ציבור וכן מסמכי התכנית הכוללנית שבהם נספח פרוגרמתי ונספח המבנה היישובי – ואלו לעמדתה מוכיחים את הצורך בשינוי הייעוד''.

בהחלטה, נראה כי בוועדה הארצית לא התרשמו מטענותיו של דמרי וקבעו כי "במקרה הנוכחי הייתה קיימת הצדקה לבחינת קידומה של התכנית לרבות בחינת הייעוד במסגרתה'' ובנוגע לטענותיו של דמרי כי אין בתכנית כדאות כלכלית, קבעה הוועדה כי ''לא שוכנענו שכלכלית הקמת דיור מוגן שכיר ביישוב מיתר אינה אפשרית". עם זאת, בוועדה ציינו כי היא לא מתעקשת על מימוש התכנית המקורית לבניית דיור וביקשה מהוועדה המחוזית לבחון לה חלופות''.

תושבי מיתר באחד הדיונים בנושא. קרדיט - צילום פרטי

על מנת להבין את בסיס העתירה נחזור אחורה, אל שנת 2010. אז, החליטה מועצת מיתר בראשותו של ראש המועצה דאז - אבנר בן גרא, על הקמת פרוייקט דיור מוגן במסגרתו יוקמו 300 יחידות דיור לרווחת האוכלוסייה המבוגרת ביישוב. כאמור, מדובר כחלק מתכנית מתאר של המועצה אשר ייעדה את הקרקע מבעוד מועד למען ''אזור משולב'', בהגה המקצועית. לאחר אישור התכנית, יצאה המועצה במכרז, במסגרתו זכתה אחת מחברות הבנייה הגדולות בדרום - י.ח דמרי והעומד בראשה, יגאל דמרי בזכויות לבניית הפרוייקט.

לטענת התושבים, כפי שהוגש בעתירה שאורכה 37 עמודים, התחייב דמרי בפני המועצה כי תוך 36 חודשים יעמיד הקבלן פרוייקט מגורים ראוי. אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד. מרגע זכייתו במכרז, עמדו השופלים על שמריהם וכך גם הקרקע אשר נשארה חיוורת, שכן לא נעשו שום מהלכים תכנוניים מצידה של חברת הבנייה. לטענת תושבי מיתר, העדיף דמרי "להשקיע מרצו בנסיונות לקדם מהלכים תכנוניים שיאפשרו זניחת הייעוד לדיור מוגן והחלפתו בייעוד למגורים ולמסחר".

מצב העניינים נותר על כנו עד שנת 2018, אז נבחר ראש מועצה חדש ליישוב - שמעון מזוז. וכאן העניינים מתחילים להסתבך - לטענת העותרים לבית המשפט, החליטה מועצת מיתר והעומד בראשה, "בנסיבות ומשיקולים שאינם ברורים" להסכים לבקשתו של דמרי לשנות את המטרה הייעודית שלשמה אושרה התכנית, ולאשר ליזם הוותיק לבנות שכונת מגורים שתישא את שם חברת הבנייה שבבעלותו ואף לבנות מרכז קניות במקום. זאת כמובן, בניגוד גמור לתכנון המקורי.

תחילה, התקבלה ההחלטה בספקות רבות מצד חברי המועצה, אשר תהו מדוע הסכים מזוז לקבל את דעתו של דמרי. לטענת העתירה, מזוז נפגש כ-3 פעמים עם יגאל דמרי בעצמו. לאחר אותן פגישות הוא חזר אל חברי המועצה, והצהיר בפניהם (כפי שמצוטט בעתירה) כי - ''אין לו (דמרי) כל כוונה לבנות דיור מוגן והוא מבקש לשנות את הייעוד". בנוסף לכך, טען מזוז בפני חברי המועצה, כי הוא מוכן להסכים לשינוי בתכנית אך ורק אם תהיה היתכנות כלכלית. כפי שהוא מצוטט בפרוטוקול ישיבת המועצה מחודש מאי 2019, נשמע מזוז טוען בפני יושבי החדר כי במידה והיטל ההשבחה יהיה נמוך מ-20 מיליון ש"ח, הוא לא יהיה מוכן להמשיך עם התכנית החדשה.

עם זאת, לטענת אחד התושבים, ''פנה מזוז לשמאי מטעמו, אשר קבע באורח פלא כי שוויו של הקרקע הוא כמובן - קרוב ל-20 מיליון ש"ח.'' מקורב למקרה טוען בפני באר שבע נט - "נעשתה פה איזושהי הסכמה לא חוקית בכלל. הגיעו להסכמות מראש על היטל השבחה, דבר שאסור בחוק. איך הגיעו להסכמות על תכנית שעוד לא אושרה בזמנו? זה לא ייתכן. אז כשמקבלים החלטות על בסיס מניעים כלכליים, בלי לבדוק את הצרכים האמיתיים, אז אתה מבין שיש פה בעיה עמוקה וחמורה. זה לחלוטין לא תקין. לדעתנו זה מספיק בשביל לפסול את ההחלטה של הוועדה המקומית.''

החודשים חלפו, וזעמם של התושבים גבר מרגע לרגע. עם הזמן, החלו עוד ועוד תושבי מיתר להתנגד להסכם שנחתם בין המועצה לבין דמרי, כשהשיא הגיע עם נקיטת צעדי נגד מטעם התושבים. כאמור, לא פחות מ-115 תושבי מיתר חתמו על הסכם התנגדות אשר מגובה בחתימת עורכי דין מטעמם. בנוסף לכך, כ-1,200 תושבים חתמו על עצומה למען הפסקת בניית השכונה החדשה. כעת, הגיע המאבק לסיומו. לפחות לבינתיים.

מחברת דמרי נמסר: "ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית קבעה בהחלטה כי שינוי הייעוד למגורים של חטיבת קרקע של 75 דונם, הוא ראוי וזאת לאור צו השעה והאינטרס הלאומי של שוק הדיור. כמו כן קבעה הוועדה כי יש להשאיר כשני שליש מהשטח הקיים לצמודי קרקע לפי התכנון המוצע של חברת דמרי, וביחס לשליש משטח הקרקע בחלקה הדרומי בקשה לצופף ולהוסיף כ-200 יחידות דיור בבנייה רוויה בתמהיל מגוון כולל יחידות קטנות, שישמשו את כל סוגי האוכלוסייה לרבות האוכלוסייה הוותיקה וזאת לצורך ניצול יעיל של משאב הקרקע. חברת דמרי פועלת מזה עשרות שנים לבניית שכונות מגורים בכלל הארץ ובדרום בפרט, ותמשיך לעשות כן לטובת כל סוגי ומגוון האוכלוסיות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה