הנתונים חשפו: המיזם שאמור היה לשנות את התחבורה בעיר – הפך לסמל של בזבוז

$(function(){setImageBanner('7fee7a8b-a789-4e91-a45a-2737ff406587','/dyncontent/2025/10/21/f9963a8e-dc60-4bf5-aeef-427c125cafe1.jpg',20148,'נטו ספיר 0925 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

שנתיים לאחר שנחנך ברוב טקס והוצג כפתרון ירוק חדשני, מתקן החניה הרובוטי לאופניים בתחנת הרכבת צפון–האוניברסיטה בבאר שבע רושם שימוש זעום: פחות משלושה זוגות אופניים בממוצע ביום מתוך 51 מקומות חניה – שיעור תפוסה של כ־5.7% בלבד. הנתונים מעלים תהיות על נחיצות המיזם וההשקעה הכבדה בו, אך עם זאת, ברכבת ישראל טוענים דווקא: ''במהלך הפיילוט, נרשמה במהלך שנת 2025 עלייה של עד כ-50 אחוז בתפוסת המתקנים, תוך שביעות רצון גבוהה מהמשתמשים''

קרדיט: באדיבות ארגון מגמה ירוקהמתקן החניה הרובוטי לאופניים בתחנת הרכבת צפון–האוניברסיטה בבאר שבע, שנחנך ברוב חגיגיות לפני כשנתיים בהשקעה של מיליוני שקלים, כמעט ואינו בשימוש, כך עולה מתחקיר של התנועה לחופש המידע. מתוך 51 מקומות חניה זמינים, מנוצלים בפועל בממוצע פחות משלושה זוגות אופניים ביום – שיעור תפוסה של כ־5.7% בלבד. הנתונים, שנחשפו בעקבות בקשת חופש מידע, מעלים שאלות קשות על יעילות המיזם ועל ניהול הכספים הציבוריים.

נחזור אחורה - ביוני 2023 נחנך המתקן החדשני בתחנת באר שבע צפון–האוניברסיטה, במסגרת מיזם "בייק בוקס" של רכבת ישראל. המיזם הוצג כהישג טכנולוגי פורץ דרך: חניה רובוטית מאובטחת, מצולמת וממוגנת מפני גניבות ופגעי מזג האוויר.

ההפעלה נעשית באמצעות אפליקציה ייעודית ומסכי מגע, והפקדת זוג אופניים אורכת כ־15 שניות בלבד. השירות הובטח תחילה בחינם, ובהמשך בתעריף סמלי של שלושה שקלים לשעה לאחר 13 שעות חניה חינמית.

בפתיחה דיברו על "מהפכה ירוקה" שתקל על רוכבי האופניים ותעודד שילוב בין תחבורה דו־גלגלית לבין הרכבת. אלא שנתוני השימוש שנחשפו לאחרונה מספרים סיפור שונה לחלוטין: המתקן כמעט נטוש. בבאר שבע, שיא השימוש היומי בשנת 2024 לא עבר את 5.7% מהקיבולת – כלומר, פחות משישה זוגות אופניים ביום במתקן המיועד ל־51.

המיזם כולו, שכולל ארבעה מתקנים בארץ – בבאר שבע, נתניה, הרצליה ותל אביב – עלה עשרות מיליוני שקלים, אך בפועל כמעט שאינו בשימוש. בתחנות אחרות המצב מעט טוב יותר: בנתניה נרשמה תפוסה של עד 35% ביום, ובהרצליה עד 25%. ואולם, בבאר שבע, העיר שנבחרה להיות אחת הראשונות לארח את הפיילוט, המספרים צנחו לתחתית.

עו"ד הידי נגב, מנכ"ל התנועה לחופש המידע, ביקר בחריפות את המיזם: "פרויקט החניה הרובוטית לאופניים מעלה שאלות ביחס למינהל תקין במשרד התחבורה וברכבת ישראל. הנתונים הנמוכים מעלים תהיות לגבי נחיצות המיזם והעלויות הגבוהות שלו, במיוחד כשקיימות חלופות פשוטות וזולות יותר – כמו מתקני קשירה הולנדיים."

רכבת באר שבע. קרדיט - צילום פרטי

חלומות גדולים – שטח ריק

המיזם הוגדר כחלק ממדיניות לעודד תחבורה ירוקה ושילוב אופניים בנסיעות יומיומיות, אך נראה שהציבור לא אימץ אותו. רוכבים מעדיפים מתקני קשירה חיצוניים – אולי בשל נוחות, אולי בשל חוסר מודעות או אמון בטכנולוגיה החדשה. כך או כך, החניון בבאר שבע, שהוצג בזמנו כפתרון פורץ דרך, נותר רוב הזמן ריק כמעט לחלוטין.

השאלה הגדולה: מה יקרה הלאה? הנתונים מעלים סימני שאלה כבדים על המשך הפעלת המיזם בבאר שבע. האם יוחלט להשקיע עוד בשיווק והסברה? האם יוצבו מתקנים חלופיים ופשוטים יותר? או שמא מדובר בכסף ציבורי שכבר ירד לטמיון?

מרכבת ישראל נמסר: ''במסגרת השקעותיה הרבות בקידום תחבורה ציבורית, הורדת הגודש בכבישים ושיפור מרקם החיים, פועלת הרכבת רבות לקידום קישוריות וחיבוריות של תחנות הרכבת לאמצעי תחבורה נוספים ואופניים. כחלק מכך, פורסים משרד התחבורה ורכבת ישראל מתקני אופניים רובוטיים מתקדמים וחדשניים, הקיימים במדינות כגון גרמניה, יפן, הולנד וכ', בתחנות רכבת נבחרות, לטובת עידוד השימוש באופניים כתחבורה משלימה לנסיעה ברכבת. זאת לצד סלילת שבילי אופניים בקרבת התחנות, שילוב קרונות ייעודיים לאופניים ועוד''.

''מדובר על פיילוט, שפריסתו עדיין לא הושלמה ולכן עוד מוקדם לבחון הצלחתו. אך כבר מנתוני שנת 2025, אנו רואים צמיחה בביקושים וזאת עוד בטרם נחנך המתקן הגדול ביותר בתחנת ת"א סבידור מרכז, בה עוברים כ-50 אלף נוסעים ביום בממוצע, הצפוי להיחנך עד סוף השנה. מיקום המתקנים נקבע בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות, אשר עודדו את הקמתם בשל ביקושים גבוהים לרכיבה בשטחן''.

''במהלך הפיילוט, נרשמה במהלך שנת 2025 עלייה של עד כ-50 אחוז בתפוסת המתקנים, תוך שביעות רצון גבוהה מהמשתמשים.
אנו צופים שנתונים אלה יגדלו עם סיום הקמתם של כל המתקנים, והיכרותו של ציבור הנוסעים בשימוש במתקנים. בנוסף, צפוי בתקופה הקרובה שדרוג של המתקן בתחנת הרצליה, אשר יביא לגידול בהיקפי השימוש בו''.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('5b67e32a-0df6-4706-a2d6-d69c36c7a1c7','/dyncontent/2025/11/30/ed6644f2-80bc-4005-9044-7e78f9badcd7.jpg',20500,'אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה