טענות קשות כלפי האוניברסיטה במהלך תקופת הבחינות; הסטודנטים זועמים

$(function(){setImageBanner('041fb173-2eb6-42d9-b9c0-a1ceb25ba654','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

אוניברסיטת בן גוריון הגבילה את רוב המבחנים לשעתיים מה שלאור נהלים שקיימים עוד מתקופת הקורונה מונע מהמוני סטודנטים את האפשרות להתפנות בזמן בחינות ופוגע קשות ביכולתם להתרכז במהלכן

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. צילום ארכיון באר שבע נט

במהלך הימים האחרונים, מוצפות קבוצות הפייסבוק של הסטודנטים בבן גוריון בתלונות רבות העוסקות באיסור לצאת לשירותים בזמן הבחינות. חוסר היכולת להתפנות יוצר לחץ פיזיולוגי מאסיבי אותו חווים הסטודנטים במהלך הבחינה ויוצר תנאי בחינה המקשים עד מאוד על רבים מן הסטודנטים להתרכז כהלכה בבחינות המאתגרות.

תקופת הבחינות באוניברסיטאות בעיצומה ובעבור סטודנטיות וסטודנטים רבים תוצאות הבחינות הן בעלות משמעות רבה שכן הן עשויות לקבוע את עתידם המקצועי. מיותר לציין כי בחינה הינה דבר מלחיץ ממילא שכן כל המאמץ הלימודי שמקדישים סטודנטים וסטודנטיות רבים במהלך סמסטר שלם מתנקז לכמה שעות גורליות ומורטות עצבים של כתיבה וחשיבה אינטנסיביים שמטרתם לצלוח את הבחינות המאתגרות.

השנה, כחלק ממתווה החזרה ללימודים תשפ"ד החליטו באוניברסיטה להוסיף סעיף לפיו בתקופת הבחינות הנוכחית משך כל בחינה יהיה עד שעתיים, כאשר בקורסים מסוימים ניתן יהיה לקיים מבחנים ארוכים יותר באישור ועדת ההוראה המחלקתית.

לאור נוהל הבחינות הקיים עוד מתקופת הקורונה לפיו אסורה יציאה לשירותים במבחנים שאורכם שעתיים ומטה, המשמעות היא שברובן המוחלט של הבחינות שהן כעת שעתיים ומטה, נמנעת מהמוני סטודנטים האפשרות להתפנות בזמן הבחינה, מה שפוגע קשות ביכולתם של הסטודנטים להתרכז בבחינות ומקשה עליהם שלא לצורך.

הנוהל לפיו חל איסור מוחלט לצאת לשירותים בבחינות ובבחנים שאורכם עד שעתיים, נקבע עוד במהלך תקופת הבחינות שבמהלך תקופת הקורונה, שהתאפיינה בבחינות מקוונות. יש לציין כי בשעתו היה בנוהל היגיון מסויים לאור העובדה שהיה קשה עד בלתי אפשרי למשגיחי הבחינות לפקח על הסטודנטים מרחוק באמצעות צילום הוידאו בזמן שאלה היו יוצאים לשירותים, ועל כן נקבע הנוהל שלפיו בבחינות ובחנים שאורכם שעתיים ומטה תיאסר כל יציאה לשירותים, זאת מתוך מטרה לצמצם את הזמן שבו הסטודנטים רחוקים מעיני המצלמה ויכולים לרמות ביתר קלות.

ואולם גם ששכחה עוצמת המגיפה והסטודנטים חזרו אט אט להיבחן באופן פרונטלי באוניברסיטאות, החליטה הנהלת האוניברסיטה להותיר את הנוהל על כנו מסיבה לא ברורה, וזאת למרות שבבחינות פרונטליות אפשר לפקח בצורה הרבה יותר הדוקה על הנבחנים. חשוב להדגיש כי טרם מגיפת הקורונה, תקופות המבחנים התנהלו היטב במשך שנים רבות ללא הנוהל שאוסר יציאה לשירותים בזמן הבחינות. 

על כן נדמה כי הנוהל מיותר ואף פוגע ביכולתם של הסטודנטים להתרכז בבחינות שכן הוא מאלץ את הסטודנטים להמשיך ולהיבחן במקביל לחוסר נעימות פיזית בלתי נסבלת שנובעת מרצונם להתפנות שאינה זוכה למענה, סיטואציה שמקשה עוד יותר על יכולתם להתרכז בשאלות הבחינה המאתגרות.

למרות שמטרת מתווה החזרה ללימודים הייתה בין היתר להקל עד כמה שניתן על הסטודנטים, לאור דחיית הלימודים והמצב המורכב אותו חווים כולם, נדמה כי באוניברסיטת בן גוריון עושים בדיוק את ההפך כאשר הם מותירים נהלים מיותרים הגורמים להגברת הלחץ בזמן הבחינות וזאת ללא כל צידוק הגיוני.

יש לציין שמי שמעוניין בכל זאת להתפנות צריך להגיש את טופס הבחינה ולסיימה, אחרת נכפה עליו להמשיך ולהיבחן תחת הלחץ הפזיולוגי שעשוי להיווצר עקב האיסור להתפנות.

נדמה שלא זאת בלבד שהנוהל האוסר על יציאה לשירותים פוגע ביכולת הריכוז של הסטודנטים, הוא אף מפלה בין סטודנטים בעלי הארכת זמן וכאלה שאין להם ויוצר מצב לפיו באותה הבחינה לחלק מהסטודנטים ניתנת האפשרות לצאת לשירותים, בעוד לחלק אחר לא, זאת ללא כל צידוק הגיוני.

כך למשל עפ"י הנהלים, במבחן שאורכו שעתיים, על סטודנט שאינו זכאי להארכת זמן נאסר להתפנות במהלך הבחינה, בעוד סטודנט הזכאי להארכת זמן כן זכאי לצאת להתפנות (כי הוא נבחן במשך זמן של יותר משעתיים בשל תוספת הזמן לה הוא זכאי).

רועי ברוך, סטודנט באוניברסיטת בן גוריון אשר נבחן ביום שישי האחרון (15.3), מתאר את חווית ההיבחנות הלא נעימה לאור הנהלים המחמירים: "יש לי תוספת זמן אז "זכיתי" היום לצאת לשירותים במהלך המבחן, אך באמת שזה עניין בכלל לא לגיטימי! איך בן אדם אמור להצליח לשבת, לנתק את המחשבות ולהתרכז אך ורק בלפתור תרגיל בזמן שיש לו צורך מטורף להתפנות?! שלא לדבר על חלק גדול של סטודנטים שצורכים תרופות של קשב וריכוז שרק מגבירות עוד יותר את הצורך בלהתפנות".

"ואיך נראית התוצאה של הדבר האבסורדי הזה בזמן מבחן אתם שואלים? סטודנטים שמתחננים לבוחנות לצאת לשירותים ותסכול שהולך וגובר בזמן מבחן ושמורגש היטב בכיתה וגורם לרעש (אין לי שום תלונות לסטודנטים- אם לא הייתי מצליח להתרכז בשאלה בגלל שאני חייב להתפנות אז כנראה שהזעם שהיה יוצא ממני היה הרבה יותר רועש)".

"ועוד יותר נוראי לשמוע ברקע את המשפט 'אההה יש לך תוספת זמן? כן אתה יכול לצאת לשירותים'- אם זה לא איזה ניסוי פסיכולוגי שבמסגרתו רוצים לבדוק מתי מבחן פשוט יצא משליטה, אז אני לא רואה טיפת הגיון בכל זה".

"אני מקווה שאחרי שכל הסטודנטים יבצעו את המבחן הראשון שלהם ויחוו את החוויה הלא נעימה הזו, אנחנו הסטודנטים נתקומם בהמונינו בסמוך למשרדים של ההנהלה הבכירה, זאת בתקווה שנזכה למעט התחשבות".

כל הסיפור מעלה שאלות ותהיות רבות: מדוע באוניברסיטה קיצרו את משך כל הבחינות לשעתיים?, מדוע הם מתעקשים על השארתו בתוקף של הנוהל המיותר האוסר יציאה לשירותים? ומדוע לא מקימים באגודת הסטודנטים קול צעקה כנגד הנוהל המיותר שפוגע בזכות כה בסיסית של רבים מן הסטודנטים?.

רועי מצידו טוען כי: "לטעמי, קיצור המבחנים לשעתיים נועד בכדי שהאוניברסיטה תוכל לערוך יותר מבחנים בכל יום ובכך לצמצם את הנזק הכספי בשל הדחייה של הסמסטר". בכדי לקבל תשובות מבוססות פנינו לדוברות האגודה הסטודנטיאלית והם טענו: "כבר שנים רבות שיש איסור על יציאה לשירותים במבחנים שאורכם עד שעתיים. כעת שהרוב המוחלט של המבחנים הוא שעתיים סטודנטים וסטודנטיות רבים טוענים שלא יוכלו להיבחן בצורה כזו, מה שמוסיף לחץ נוסף. דנו ארוכות על הנושא עם הנהלת האוניברסיטה, אך לא נמצא הפתרון המתאים לצערינו".

כשניסינו לברר מדוע באוניברסיטה כל כך מתעקשים על השארת הנוהל, מה הפתרונות שהוצעו ע"י שני הצדדים בדיונים שנערכו ביניהם, היכן המחלוקת המרכזית בין האגודה לאוניברסיטה ומדוע האגודה לא מקימה קול צעקה בנושא, נאמר לנו ע"י האגודה: "זאת לא ההתעסקות שלנו כרגע ואנו לא מתראיינים בנושא".

באוניברסיטת בן גוריון התייחסו בעבר לנוהל הבחינה אשר לא מאפשר יציאה לשירותים במבחנים שאורכם שעתיים ומטה באומרם: "אכן, נוהל הבחינות מאשר יציאה לשירותים רק בבחינות האורכות מעל שעתיים. נוהל זה, אשר אושר ע"י האגודה הסטודנטיאלית והסגל האקדמי, פועל מזה שנים רבות ומאות אלפי סטודנטים כבר נבחנו לפיו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('29fcd1af-a344-474c-8fa0-c4a80b63e0ff','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה