דו"ח חדש חושף: תושבי באר שבע נוסעים הרבה יותר ברכב – בגלל תחבורה ציבורית כושלת
22.07.25 / 12:30
פערים בין המרכז לפריפריה נחשפים בנתוני הנסועה: באר שבע בין הערים שבהן נוסעים הכי הרבה ברכב פרטי | המומחים מזהירים: "זו לא רק שאלה של תחבורה – זו שאלה של שוויון חברתי"
האוטובוס לא הגיע? אז נוסעים ברכב הפרטי – וכמה שיותר. דו"ח הלמ"ס לשנת 2023 מציג תמונת מצב ברורה: תושבי הפריפריה בישראל נוסעים הרבה יותר מאשר תושבי המרכז, פשוט כי אין להם ברירה. התחבורה הציבורית באזורים אלה לקויה, לא זמינה ולא תדירה – והתוצאה: תושבים נוסעים עשרות אחוזים יותר בכל שנה, סופגים עלויות כבדות, מבזבזים זמן יקר, ופוגעים באיכות האוויר ובאיכות חייהם.
לפי הנתונים, ממוצע הנסועה הארצי של רכב פרטי עומד על כ-13.4 אלף ק"מ בשנה, אך תושבי באר שבע נוסעים הרבה יותר – 14.7 אלף ק"מ בממוצע לרכב – מעל הממוצע הארצי ובמקום ה-17 מבין עשרות ערים. העיר ניצבת לצד יישובים פריפריאליים נוספים שנמצאים גבוה בדירוג, בראשם רהט (20 אלף ק"מ), ערד (19 אלף), כפר קאסם (17.8 אלף) ודימונה (17 אלף).
לעומתם, תושבי גבעתיים נסעו רק 10.2 אלף ק"מ, רמת גן 10.8, תל אביב 11.1 ופתח תקווה 11.7 – פער של אלפי קילומטרים בין תושבי המרכז לבין אלו שבפריפריה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "ההבדלים בנסועת כלי הרכב נובעים מאיכות התחבורה הציבורית. בפריפריה היא פשוט לא יעילה, ולכן אנשים נאלצים לרכוש ולהשתמש ברכב פרטי. זו לא רק בעיה תחבורתית – זו בעיה של פערים חברתיים ובריאותיים. המדינה חייבת להשקיע בתחבורה ציבורית בפריפריה – לא כהטבה, אלא כהכרח".
המצב גורר אחריו שורה של השלכות כבדות:
🛣️ הוצאה כלכלית גבוהה – משפחות מוציאות יותר על דלק, טיפולים, ביטוחים ורכישת רכבים.
🌫️ פגיעה באוויר ובבריאות – ככל שנוסעים יותר, מזהמים יותר.
⏳ בזבוז זמן – כל שעה על הכביש היא שעה פחות עם המשפחה או בלימודים.
📉 פערים בתעסוקה ובשירותים – ללא תחבורה זמינה, קשה יותר להגיע למרכזי תעסוקה, שירותי רפואה והשכלה.
ומה לגבי הפתרונות?
לפי עמותת אור ירוק ומומחי תחבורה, הפתרונות קיימים – אך דורשים החלטה ממשלתית אמיצה:
הגברת תדירות ואמינות התחבורה הציבורית בפריפריה ובין יישוביה.
פיתוח מסילות וקווים בין-עירוניים ולא רק קווים לעבר תל אביב.
תחבורה גמישה לפי קריאה, שיכולה לחולל שינוי באזורים כפריים.
תגמולים והנחות לשימוש בתחבורה ציבורית.
תיעדוף של השקעה אזורית במערכות תחבורה מקשרות – לא רק בין הפריפריה למרכז, אלא גם בתוך הפריפריה עצמה.
הנתונים מצביעים על כך שתלות גבוהה ברכב פרטי בפריפריה אינה תוצאה של בחירה – אלא של חוסר ברירה. תושבי באר שבע והנגב נוסעים יותר – כי הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לחכות בתחנה.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]
