בצל המתיחות הבטחונית: "בעשרות אלפי דירות בבאר שבע אין בכלל ממ"ד"

$(function(){setImageBanner('7edf2d76-d818-4b47-90e7-39dee9aa902f','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום מיגון המבנים מאפשרות, כבר כיום, למגן בתוך שבועות בודדים מאות דירות במבנים ישנים ללא ממ"דים. בימים אלו השלימה חברת "אורטק" מחוף אשקלון פרויקט מיגון של כ-150 דירות לעולי הסוכנות היהודית במבנה לשימור בבאר שבע. בינתיים, לעשרות אלפי דירות בבאר שבע עדיין אין ממ״ד. האם מדינת ישראל תערך לסבב הלחימה הבא בזמן?

קרדיט - צילום פרטי

רק לפני כחודשיים מצאו את עצמם תושבי הדרום שוב בעיצומה של מערכה צבאית הכוללת ירי של יותר מ-1,400 רקטות וטילים לעבר העורף ואנו מוצאים את עצמנו שוב בעיצומה של מתיחות ביטחונית.

על אף שירי הרקטות לעבר ישראל בידי ארגוני טרור פלסטיניים נמשך כבר יותר מ-20 שנה, דו"ח מבקר המדינה מצא כי כמעט 30% מבתי האב בישראל אינם ממוגנים כלל. בבאר שבע לעשרות אלפי דירות אין ממ״ד. פתרון למחדל המיגון צריך להימצא כעת, כשזכר המערכה האחרונה עוד טרי ולפני שהמבצע הבא בעזה מתרחש.

תוכנית תמ"א 38 שנועדה לחיזוק מבנים ישנים במדינת ישראל וכוללת הוספת ממ"ד נחלה כישלון. במשך 16 שנים, מאז שיצאה לדרך ב-2005 ועד סוף 2021, הביאה התוכנית להוביל למיגון של כ-50 אלף דירות ישנות בלבד ברחבי הארץ. אחד הכשלים החמורים בתוכנית חיזוק המבנים הקיימת הוא שהיא משתלמת כלכלית באזורי הביקוש במרכז הארץ ובמקרים רבים לא משתלמת לקבלנים באזורי הפריפריה בהם היא נדרשת יותר מכל - עוטף עזה ויישובי קו העימות בצפון.  

חדר ממ"ד, צילום אילוסטרציה

במשך שנים, למרות הבטחות חוזרות ונשנות, לא הוקצה די תקציב למיגון ממשלתי יזום של דירות ומבני ציבור ביישובים בדרום ובגבול הצפון. עד 2022 תקצבו ממשלות ישראל בפועל את פרויקט המיגון ב-500 מיליון שקלים בלבד. אחת הבעיות המרכזיות היו שחלק מהתקציבים שהוקצו כבר עבור מיגון כלל לא מומשו. מיגון מבנים ישנים בישראל נתקל בשלל אתגרים תכנוניים, כאשר לא בכל מבנה ישן ניתן היה להוסיף ממ"דים, לא בכל דירה ניתן היה לעבות את הקירות בבטון ולא פעם התקשו דיירי בניין דירות להגיע להסכמה על המיגון. 

אולם, התפתחויות טכנולוגיות הסירו בשנים האחרונות את האתגר התכנוני ומאפשרות לייצר חדרים מוגנים כמעט בכל מבנה ישן ובקצב מהיר. בשנת 2019 פיקוד העורף יצא בקול קורא לתעשיות להציע פתרון למיגון חדרים קיימים בדירות ישנות וחברות ישראליות הרימו את הכפפה. אחת מהן היא חברה היושבת בקיבוץ כרמיה בעוטף עזה ושמה "אורטק". החברה המשתייכת לסקטור התעשיות הביטחוניות, אזרחה טכנולוגיית מיגון מתקדמים בעלת שימושים ביטחוניים.   

הפתרון של "אורטק" כולל החלפה של הפתחים הקיימים באחד מחדרי הדירה בחלון ודלת ממוגנים תקניים וחיפוי הקירות בפאנלים דקים, ברוחב 8 מ"מ בלבד, העשויים מחומרים מורכבים. החיפוי בפאנלים דקים מאפשר לבצע מיגון כזה, ללא קושי תכנוני מיוחד, כמעט בכל דירה בישראל. הליך חדשני זה נקרא שיפור מיגון, הוא נעשה בתקן של פיקוד העורף ונמצא בסדרה של ניסויים מעמיקים כעמיד בפני פיצוצים עוצמתיים. הפתרון מתאים גם למפעלים ומוקדי מסחר ומאפשר למגן לא רק חדרים אלא גם מסדרונות, אליהם יכולים למשל לצאת העובדים במתחם ייצור גדול בעת אזעקה, אם אין די זמן להגיע למקלט. 

הליך שיפור המיגון של "אורטק" נמשך פחות משבוע ולאחר שהחברה הכשירה עשרות קבלים, אדריכלים ומהנדסים חיצוניים בתכנון והתקנת המיגון, היא למעשה הצליחה לבנות יכולת למגן מאות דירות במקביל. בימים אלו, לבקשת הסוכנות היהודית, ממגנת "אורטק" כ-150 דירות לעולים במרכז קליטה "יעלים" בבאר שבע, המצוי בתוך בניין לשימור בו לא ניתו היה להקים ממ"דים. בחברה כבר עומלים בימים אלו על פרויקט נוסף שיצא לדרך בשיתוף עם הסוכנות היהודית ומקווים שעוד רשויות ירתמו למהלך המיגון המהיר של דירות בישראל, לפני סבב הלחימה הבא.   

כיפת ברזל. באר שבע. צילום נחמיה גרשוני

"אם הרשויות ירצו - ניתן למגן שכונות שלמות בכמה שבועות", אומר רן נאור, מנכ"ל "אורטק","אנו כבר ממגנים כיום מאות דירות ברחבי הארץ ואם רשות בדרום תחליט להשקיע בפרויקט כזה - אנו נסתער עליו בתוך ימים עם עשרות קבלנים, אדריכלים ומהנדסים שעברו אצלנו הכשרה ואנו מלווים אותם. ניתן למגן מאות דירות בתוך שבועות ולפני שיגיע סבב הלחימה הבא, ישבש את שגרת החיים בדרום ויסכן חיי אדם. תושבים רבים כבר אינם מוכנים לחיות בתנאי חוסר מיגון והדבר פוגע בהתפתחות יישובי הדרום וקו העימות בצפון. הרשויות חייבות להירתם למהלך, כפי שעשתה הסוכנות היהודית ולהעניק שקט נפש לתושבים באמצעות הליך מיגון מהיר של דירות ישנות ברחבי הארץ". 

מרחב דרום בהתאחדות התעשיינים פועל מול גופי השלטון המקומי והתכנון בדרום לקידום פתרונות מיגון ביישובי ומפעלי האזור. דנה שדה אופיר, מנהלת מרחב דרום בהתאחדות התעשיינים, מסרה: ״אם בעבר ניתן היה לתלות את האשם בהיעדר המיגון בדרום באתגרים טכנולוגיים ותכנוניים - לא עוד".

עוד הוסיפה אופיר: "התעשייה הישראלית נרתמה ב-4 השנים האחרונות, מאז יצא פיקוד העורף בקול הקורא ופיתחה פתרונות חדשניים המאפשרים מיגון של כמעט כל דירה בישראל. כל שנותר הוא עבור השלטון ורשויות התכנון למממש את הבטחתם לתושבי הדרום וקו העימות ולהתחיל בהליך מסיבי של יישום אותם פתרונות מיגון מתקדמים - לפני סבב הלחימה הבא".  

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fdcaf440-a126-452b-a540-21ccd3be43ed','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה