תוכנית ההתמחות של פארק ההייטק גב-ים נגב

$(function(){setImageBanner('cc5fad1e-db98-4e7b-a955-279ecdc96edf','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

אחת הבעיות הגדולות ביותר איתה מתמודדים הסטודנטים באקדמיה, היא החוסר במידע ובניסיון לקראת עולם העבודה שמחכה בסוף התואר. תוכנית ההתמחות של פארק גב ים נגב מאפשרת לסטודנטים המתאימים להתחיל את דרכם בחברות המובילות בפארק ההייטק, לצבור ניסיון וללמוד את התחום מהצד הפרקטי.

צילום: מיה לברוזו

הנהלת פארק ההייטק גב-ים נגב, מכריזה על המחזור השלישי של תכנית ההתמחות לשילוב סטודנטים "Starship" בחברות ההייטק הפועלות מהפארק. התוכנית היא ראשונה מסוגה בישראל ומתקיימת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן-גוריון, ארגון ארץ עיר וארגון אלומה. מטרת התוכנית לשלב סטודנטים ממקצועות ההנדסה מאזור באר שבע והנגב בחברות הייטק וסטארטאפים שהקימו מרכזי פיתוח בפארק ההיי-טק גב-ים נגב. בין החברות שמשתתפות בתוכנית:Mellanox , Taboola ,Playtika ,Allscripts ,Elbit systems מערך הסייבר הלאומי, RAD ועוד.

בכל אחד מ-2 המחזורים של תכנית ההתמחות Starship - שהושקה במרץ בשנה שעברה, כ-30 סטודנטים מצטיינים עברו התמחות בשלל חברות הייטק מהמובילות בעולם היושבות בפארק ההייטק גב-ים נגב בבאר שבע. חלק מהסטודנטים אף השתלבו בעבודה בחברות הפארק ואחרים השתלבו בחברות אחרות בפארק, בזכות הניסיון שצברו בתוכנית. למחזור השלישי נרתמו 15 חברות מהפארק, כעת 130 סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון מתחרים על 50 מקומות בהתמחות.

הצורך בתוכנית מגיע מהקושי שיש לבוגרי מוסדות אקדמאיים טריים להשתלב בעבודה בחברות הייטק או סטארטאפים. לרוב, בשל חוסר ניסיון וחוסר היכרות עם סביבות הפיתוח בתעשייה. 

אז מה בתוכנית?

במסגרת תכנית ההתמחות לסטודנטים, ניתנת ההזדמנות להתמחות בחברות הייטק מובילות בליווי מנטור מצוות הפיתוח של החברה ולהיחשף לאופי העבודה. בעיקר, לצבור ניסיון במגוון תחומים ואלו החברות מצידן יכולות להכיר טוב יותר את המתמחים ויכולותיהם - ולסייע להם להגדיל את סיכוייהם בתעשייה.

לאור משבר הקורונה, בימים אלה התוכנית מתאפשרת גם בעבודה מרחוק. הליווי של הסטודנט במהלך ההתמחות מתאפשר באמצעות אמצעי תקשורת מרחוק דוגמת Zoom. בנוסף, לחלק ההתמחות בחברה, התוכנית משלבת גם מפגשי מיטאפ ייעודיים, בנוסף לתכני פיתוח קריירה ומיומנויות שונות של המרכז לפיתוח קריירה באוניברסיטת בן-גוריון שיסייעו להם בסיום התוכנית להיכנס לעולם התעסוקה מוכנים ומנוסים יותר.

מה הייחוד של התוכנית?

החברות החונכות אינן נדרשות לשאת בשום עלות עבור המתמחים, והתוכנית גם מציגה פתרונות לחסמים בירוקרטיים כגון ביטוח, אי התקיימותם של יחסי עובד מעביד ונושאי קניין רוחני אשר מוסדרים במסגרת התוכנית. בנוסף, המתמחים מגיעים לאחת החברות מדי שבוע, וזוכים לשמוע הרצאות של מגוון אנשים מהתעשייה ביניהם גם כאלו שעובדים אצלנו בפארק. כל הרצאה מלמדת אותם על משהו פרקטי, וכל מתמחה מקבל ליווי של מנטור צמוד.

מהו המיט-אפ?

מפגשי המיט-אפ הם מפגשים שבועיים בהם כל המתמחים בתוכנית פוגשים נציג תעשייה מאחת מהחברות בפארק ושומעים ממנו על הדרך בה המתודות המקצועיות באות לידי ביטוי בעבודה היומיומית בתעשייה.

מי האנשים בתוכנית? מה אתם מחפשים בהם?

תוכנית ההתמחות מיועדת לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון במגמות של הנדסת מערכות מידע, הנדסת תוכנה, ומדעי המחשב בשנים ה-3 וה-4 לתואר. בתמורה להתמחות הם מקבל 3 נקודות זכות לתואר. תהליך הקבלה כולל סינון על פי קורות חיים, גיליונות ציונים, מספר ראיונות אישיים ותיעדוף של המועמדים היכן הם מעדיפים להתמחות.

אנו מעודדים אוכלוסיות מגוונות מאוד ומשתדלים להפיץ את זה במדיה ובפלטפורמות נוספות במטרה להביא את כל המגזרים לתוכנית. יש פניות מנשים ומגברים באופן שווה.

אנחנו מחפשים מתמחים מלאי מוטיבציה, חשוב להדגיש שמדובר בתוכנית של 140 שעות, אמנם מקבלים נקודות זכות אך ההתמחות דורשת השקעה ולמידה גם מחוץ לזמן התוכנית. אנחנו מחפשים אנשים עם מחויבות, רצון ללמוד ולהתפתח, וכמובן שניסיון קודם תורם.

אם יש מרחק גדול בין הפרקטיקה לאקדמיה, מדוע חשוב שממוצע ציונים יהיה חלק מתנאי הקבלה?

בסופו של דבר אנחנו רוצים להביא לאותן החברות סטודנטים מצטיינים, אמנם באקדמיה לא מקדמים כלים פרקטים, אך הסטודנטים לומדים שם דברים שמהווים בסיס ראשוני. מי שעשה קורס תכנות באוניברסיטה לא תמיד ידע לתכנת, אך יש לו בסיס טוב לזה, ועם ה'מנטורינג' הנכון הוא יוכל לעשות את זה בצורה טובה.

מה הערך המוסף של התוכנית?

הסטודנטים בתוכנית מקבלים טעימה מעולם התעסוקה. כשהם מגיעים לעולם הזה הם נוגעים בתחומים מאוד מגוונים, הם מקבלים שורה בקורות החיים שתעזור להם למצוא עבודה חדשה ומייצרים נטוורקינג שיכול לסייע להם למצוא את מקום העבודה הבא שלהם.

מה שקורה בפועל הוא שהסטודנטים המתמחים מקבלים "ראיון עבודה ארוך", כלומר חצי שנה שבה המעסיקים יכולים לבחון את המועמד בשטח ולבדוק את ההתאמה שלו. כבר קרה בעבר שמתמחים איכותיים גויסו לעבוד בחברה בה הם התמחו.

אפשר לומר שאחת המטרות היא להשאיר מתמחים בדרום?

אכן התקווה שלנו היא שהמתמחים ימשיכו לעבוד בפארק ויישארו בדרום. אחד האתגרים שלנו הוא למצוא את הדרך להביא להביא אנשים שירצו להתאקלם בדרום. יש הרבה אנשים מוכשרים שיכולים להתקדם והמטרה שלנו היא לסייע להם למצוא את הקהילה הנכונה בשבילם, זה לא מובן מאליו להגיע מהמרכז ולהישאר כאן. התחברנו לעמותה עלומה שעוזרת לאנשים להתאקלם בדרום.

ספרו על ה"אקו סיסטם", מה הכוונה?

פארק ההיי-טק גב-ים נגב שוקד בשנים האחרונות על בניית קהילה ואקו סיסטם טכנולוגי הכולל שילוב של חברות סטארט-אפ, חממות, חברות הייטק ישראליות וחברות רב לאומיות מובילות, מאפשר לסטודנטים ולבוגרי אוניברסיטת בן-גוריון הזדמנות להשתלב בחברות קטנות וגדולות שהקימו מרכזי פיתוח בפארק. קיימות יוזמות של הפארק לשילוב עוד ועוד אנשים בתוך האקו סיסטם של החדשנות והסטארטאפים ובכך להקל עליהם את ההשתלבות.

המטרה שלנו, פרט לבניינים מאוד יפים ומרשימים, בריכות מים ואגמים ברחבי הפארק, ובנייה ברמה מאוד גבוהה, היא גם האלמנט שאנחנו רוצים ליצור: חיבור בין הקהילות של העובדים, מנהלי החברות ובעצם ליצור משהו שהוא מעבר רק להגיע לעבודה וללכת הביתה.

עד עכשיו התוכנית הוכיחה את עצמה כהצלחה?

אנחנו מקבלים פידבקים מאוד חיוביים. יש לנו בוגרת של התוכנית מהמחזור השני שהתקבלה ל"אמזון". חמישים אחוז מכל הסטודנטים בתוכנית הצליחו למצוא עבודה בהייטק. במחזור הראשון מתוך 5 מתמחים מתוך 30 נשארו לעבוד ולגור בדרום. במחזור השני המספרים עלו.

מתן (28) בוגר התוכנית, כיום מפתח תוכנה בחברת וויקס (Wix) המפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט, מספר על החוויה שלו בתוכנית: "התחלנו בתהליך המיון ולמדנו ממנו הרבה, צברנו הרבה ניסיון איך להתכונן לראיון עבודה ואיך להגיש קו"ח. כשהתקבלתי להתמחות, התהליך היה מדהים, נפגשנו עם שני מנטורים שהיה להם מאוד חשוב לחנוך אותנו, אנחנו בקשר עד היום ומדברים על מה שעשינו.
הניסיון שצברתי בהתמחות הוא אחת המקפצות הכי גדולות שהיו לי, למדתי לעבוד בצוות, איך לחלק משימות בצורה שהיא עם הסתכלות לטווח הרחוק וזה מאוד חשוב בעבודה שלנו. אני חושב שכל סטודנט צריך לשאוף להגיע לתוכנית הזאת, מקבלים בה כלים וניסיון שלא מקבלים בשום מקום אחר. הערך המוסף מבחינתי היה שהתכנית יצרה עבורי ביטחון עצמי בראיונות עבודה וכך היא תרמה לי בקבלה לעבודה".

צילום: מיכאל דורון
רועי צוובנר, מנכ"ל פארק ההייטק גב ים נגב: "כשעלה לפני שלושה מחזורים הרעיון להקים תכנית התמחות לסטודנטים בפארק, לא שיערנו עד כמה הפידבקים יהיו מפרגנים וכל הצדדים החל מחברות ההייטק דרך האוניברסיטה וכמובן הסטודנטים יניבו ממנה ערך. החברות בפארק ממתינות בתור כדי לקבל עוד הקצאות ומתמחים בכל מחזור ואנחנו עושים את כל מה שאנו יכולים כדי לעמוד בביקוש. הסטודנטים המצטיינים שעוברים את תהליך המיון שלנו ומתקבלים לתכנית זוכים להזדמנות סופר משמעותית ולגשר ייחודי מעולם האקדמיה אל תעשיית ההייטק עוד במהלך הלימודים. לחברות יש הזדמנות ללמוד מקרוב על היכולות של מועמדים פוטנציאליים מבלי להתחייב וגם כמובן לתרום תרומה להכשרת הדור הבא של המהנדסים בתעשייה כל שכןהאם חברה לא מגייסת את המתמחה בסופו של דבר היא תרמה תרומה משמעותית לידע ולהכשרה של מהנדס או מהנדסת צעירים באופן שיהיה רלוונטי לתעשייה. כל הערך הגדול הזה הצלחנו לייצר בשנה מאתגרת של קורונה ולאחרונה עם מבצע צבאי ועל כך כל הכבוד למתמחים, לחברות ולצוות התכנית. אנו בוחנים בימים אלו הרחבה של התכנית למסלולים נוספים ובנוסף לתארים מתקדמים יותר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('02901d5e-29e3-45df-b7b2-1769abe8bcbd','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה