מסלול לימודים חדש - שילוב של אקדמיה וקהילה

$(function(){setImageBanner('b442b081-0b5b-41d4-bd54-70223cee03b6','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

כשהאקדמיה פוגשת את הקהילה יוצא תואר ראשון, מכללת ספיר בשיתוף פעולה יוצא דופן עם "כולנא" ירוחם וחברת 'ICL משיקה מסלול לימודים אקדמי לאמנויות מסורתיות

צילום המחשה: shutterstock

איך נולד הרעיון? בשנים האחרונות פועלים בירוחם פרויקט ייחודיים כמו "חושבים עושים" - הפועל להעצמת קהילות בנות־קיימא ולהנעת תהליכים מרחביים, סדנת "תיקון עולם" - סדנה קהילתית למלאכות יד ואמנות, ו"כולנא" ירוחם - מיזם ייחודי שקם במטרה לייצר שיח חברתי רב־תרבותי. אלה הפכו את ירוחם, המוקפת נופי מדבר מרהיבים, למקום ה"טבעי" להקמת מסלול הלימודים החדש, שישתלב במגמות אלה ויעצים אותן.

המסלול, שיתוף פעולה ייחודי בין חברת ICL (במסגרת פרויקט "חושבים עושים" ו"תיקון עולם"), עם מכללת ספיר ו"כולנא" ירוחם ויציע מסלול לימודים אקדמי תלת־שנתי, שיתמקד באמנות מסורתית ובחיבור למדבר ולנגב, וכן לימודי תעודה שיימשכו שנתיים. המסלול יהיה חלק מהמחלקה לתרבות - יצירה והפקה, של מכללת ספיר.

במסגרת זאת, הסטודנטים יתגוררו בירוחם ובסביבותיה ויהיו מעורבים בחיי הקהילות באזור. עד כה נאלצו צעירי האזור לעזוב את המקום לצורך לימודיהם וכעת יגיעו סטודנטים ללמוד ולגור באיזור כדי לקבל תואר אקדמי. 

לדברי יעל ליבנה, קדרית ומעצבת קרמית שמונתה לראש המסלול, "החיים במדבר, לצד הקהילה המקומית התוססת, יוסיפו נדבך נוסף ומשמעותי לחוויית הלימודים. המסלול יאפשר לסטודנטים להשתלב במערכת החינוך ובפעילויות העשרה לקהילה ובכך יעצים את החיבור". 

מה כולל מסלול הלימוד? 

המסלול ללימודי תואר ראשון כולל יומיים של לימודים מעשיים בסדנאות "תיקון עולם" בירוחם, יום לימודי מסורת וזהות ב"כולנא" ויום של לימודים תיאורטיים במכללת ספיר. החלק המעשי כולל שלוש התמחויות: עץ, חומר (קרמיקה) וחומרים רכים כגון אריגה, רקמה וקליעה.

לדברי ליבנה, המסלול יקנה כישורים יצירתיים ולמידה של אומנויות מסורתיות תוך בחינת התאמתם לאמנות העכשווית ולעולם החדש והמשתנה. "הגישה מבוססת על שימור ידע חומרי ורכישת מיומנויות טכניות, לצד שימת דגש על ביטוי רעיונות מקוריים ומחקר אישי מתמשך. החיבור לאמנות העכשווית יאפשר לאמן לפרוץ את גבולות המסורת, לפתח רעיונות משלו ולהציע פרשנות וביטוי עצמי".

מרצים ומרצות מכל תחומי הידע ינחו את ההכשרה המקצועית ברמה הגבוהה ביותר ויקנו ידע תיאורטי יחד עם כלים מעשיים, וכל זאת תוך ליווי ועזרה בפיתוח שפה אישית וייחודית.

בין היתר, יתקיימו סדנאות ייחודיות, קורסים וימי עיון, במטרה למשוך אמנים ואורחים מרחבי ישראל והעולם וליצור אינטראקציות מעשירות.

האקדמיה פוגשת את הקהילה 

ארז קמה, מנהל קשרי קהילה ICL, מדגיש כי מסלול הלימודים החדש הוא שלב נוסף בהתפתחות פרויקט "חושבים עושים" בנגב: "חיפשנו פרויקט שיענה על צורך להתפתח וליצור באזור משהו ייחודי; שישלב את נופי המדבר ואת יכולות היצירה המקומיות למשהו חדש, שטרם היה כמוהו. שילוב של טכניקות אמנות מסורתיות ועבודת כפיים עם רעיונות חזותיים חדשניים, ראייה קהילתית והשתלבות במרקם האנושי של הנגב".

"אני מאמין כי השילוב של אקדמיה וקהילה מקומית יציע הזדמנויות ליצירה מיוחדת לאומנים ולאמנים מרחבי הארץ והעולם," מוסיף קמה. "הוא יסייע להחייאת האומנויות המסורתיות ולהפיכת ירוחם וסביבותיה למקור השראה ומקום מגורים אטרקטיבי וימתג את הנגב בכלל, ואת ירוחם בפרט, כ'בית' של האומנות המסורתית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a425cd9e-0064-4d4b-b983-c9c61e293f13','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה