מנהלת מקיף ג' בראיון: "חותרים לטיפוח המצוינות של התלמידים"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('55a60d53-8945-4cfa-af61-04225555b6ca','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('55a60d53-8945-4cfa-af61-04225555b6ca','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7]]);})

בית הספר מקיף ג' בבאר שבע נבחר לאחד מבתי הספר המצטיינים לשנת תש"פ על הישגים ערכיים, חברתיים ולימודיים. לרגל הזכייה שוחחנו ב'באר שבע נט' עם מנהלת בית הספר, חוה סטרול, שסיפרה על התחושות בעקבות הזכייה, ההיערכות ללמידה בימי הקורונה וחשיבות הקשר האישי עם התלמידים

"אנחנו עוסקים בחשיבה מתמדת איך לוקחים את הקיים ומציבים רף נוסף גבוה יותר לתלמידים, בין אם מדובר בלמידה בתוך בית הספר ובין אם מדובר בערכים שחשוב לנו לקדם אצל התלמידים כמו ערכי הנתינה, אהבת האדם, הכרת השונה", סיפרה ל'באר שבע נט' חוה סטרול מנהלת מקיף ג' בבאר שבע.

והוסיפה: "תמצית המעשה החינוכי בבית הספר מחובר לחזון והתפיסה החינוכית, ומתייחס לצרכי התלמידים, הן בלימודים והן בשעות הפנאי. לכל תלמיד הזדמנות שווה והדרך למצות יכולות שונה בין תלמיד לתלמיד בהתאם למאפיינים של כל אחד מהם. אנו גאים בתלמידינו ומובילים למיצוי יכולות אישיות באופן המבטא את ההכרה בשונות תוך חתירה למצוינות חינוכית: ערכית, לימודית וחברתית".

בית הספר מקיף ג' בבאר שבע נבחר לאחרונה לאחד מבתי הספר המצטיינים בארץ לשנת הלימודים תש"פ, על הישגים ערכיים, חברתיים ולימודיים. בתי הספר נבחנו על פי מדדים כמו מניעת נשירה, קליטת תלמידי חינוך מיוחד, גיוס לצה"ל, שירות אזרחי, אחוז הזכאות לבגרות, אחוז ההצטיינות במבחני הבגרות, מידת השיפור ועוד. כתוצאה מהזכייה עובדי ההוראה שבחטיבה העליונה בבתי הספר הזוכים תוגמלו בסכום כספי הנע בין 3,119 ₪ לכ-8,318 ₪, זאת בהתאם לסיכום שעוגן בין משרד החינוך לבין ארגון המורים ומשרד האוצר, במסגרת הרפורמה "עוז לתמורה".

לרגל הזכייה, מנהלת מקיף ג', חוה סטרול, סיפרה בראיון ל'באר שבע נט' על העשייה הבית ספרית, תכניות הלימוד והפנאי, על התאמת הלימודים לימי הקורונה, החתירה למצוינות והרצון של הצוות החינוכי להשקיע בכל תלמיד ותלמיד.

מקיף ג' נבחר לאחד מבתי הספר המצטיינים לשנת הלימודים תש"פ, איך התחושות בתור מנהלת בית הספר?

"זו תחושת גאווה וסיפוק. אנחנו עובדים שלא לשם הפרס, העבודה היא חלק מאורח החיים של בית הספר אבל כשרואים במבחן התוצאה גם את הפרס זו בוודאי תחושה טובה ומחזקת לצוות בית הספר, למורים שמקבלים פידבק חיובי על כל העבודה המסורה ועל כל ההשקעה המתוכננת. הפרס הוא למעשה תוצאה ואני רואה חשיבות גדולה יותר בתהליך שעברנו. אנחנו בבית הספר תמיד שואפים קדימה, רוצים לראות את התלמידים שלנו מתקדמים ערכית, חברתית ולימודית, ואם יש גם בסופו של דבר פרס שניתן למי שהגיע למקום הזה, זה רק מוסיף לתחושה הטובה ולגאווה הבית ספרית".

מה לדעתך עשיתם במהלך השנה החולפת שהוביל לזכייה?

"אני לא הייתי מתייחסת רק לשנה שעברה אלא להוויה של בית הספר. כשאנחנו מדברים על אורח החיים של בית הספר, אנחנו חותרים לטיפוח מצוינות במובן הרחב שלה, בהיבטים הערכיים, בהיבטים הלימודיים ובהיבטים האישיים. חשוב לנו לקחת כל ילד כפרט, תוך הצבת רף גבוה לכל אחד מהתלמידים. לפעול לבחינת הצרכים של כל אחד מהתלמידים בכל המעגלים של הצוותים המקצועיים. בין אם מדובר במורים המקצועיים, בין אם מדובר במחנכים, ברכזי שכבות ובחברי הנהלה. חשוב לנו מאוד להכיר את הילדים ולשמור על הקשר האישי איתם. הקשר האישי הזה מאפשר לעבוד עם התלמידים ברזולוציות מאוד גבוהות והתוצאה היא ההתייחסות האישית מחד ומאידך הצבת רף גבוה ברמה הבית ספרית וברמה האישית. אני מאמינה שזה חולל את אותו שינוי שעליו אנחנו מדברים שזיכה אותנו בתואר בית ספר מצטיין. הפרס הוא פרס כספי אישי למורי החטיבה העליונה, אבל חשוב לי להדגיש שכל העשייה היא לא לשם פרס, המחווה היא מאוד יפה וניתנת למורים הרלוונטיים אבל בעיני לא רק מורי החטיבה העליונה אחראים לתוצאה הזו, אלא גם המורים בחטיבת הביניים שזורעים את הזרעים ועושים את העבודה הקשה כדי לכוון את התלמידים ללמידה. אני מאמינה גדולה שמגיעה להם ההוקרה בדיוק כמו למורי החטיבה העליונה, כמו לכל עובדי בית הספר, כולם בעיני שותפים לעשייה החינוכית".

 מקיף ג' בבאר שבע. צילום: יהלי אוזן

משלבים בין לימודים להקניית ערכים

‏בבית הספר מקיף ג' דוגלים בשיוויון הזדמנויות תוך ראיית האדם והתלמיד כפרט, ומתן מענה אישי וקבוצתי לכל אוכלוסיות התלמידים.  בבית הספר דוגלים בהצבת רף גבוה לכל תלמיד, הובלת שיפור מתמיד במובן הרחב, בכל מסלול הלימודים, ומחנכים לכבוד האדם, לסובלנות, למעורבות חברתית ונתינה בקהילה כערכים מרכזיים המהווים את המצפן הבית ספרי בכל תחומי העשייה. "אנו מאמינים בשילוב של הלמידה הפורמאלית עם הפעילות הבלתי פורמלית כחלק שלם בעשייה החינוכית בבית הספר. כדי להוביל את תלמידינו לדמות בוגר משכיל, ערכי, יודע את מורשתו ומוכן לתרום לסביבתו", מוסיפה חוה, "התפיסה הבסיסית "כל אחד יכול להצליח" אינה קלישאה והיא משקפת את אורח החיים בביה"ס, של המחנך, המורה המקצועי והנהלת ביה"ס".

מבין התכניות החדשניות, פלטפורמות הלימוד והמגמות הייחודיות של מקיף ג' תוכלו למצוא למשל את תכנית רימו"ן (רפואה , יעוד, מצויינות ונתינה), עליה סיפרנו לכם בעבר ב'באר שבע נט',  תכנית ייחודית שנבנתה בשיתוף עם פרופ' יניב אלמוג מנהל יחידת טיפול נמרץ פנימי בסורוקה ומייסד בית המדרש לרוח האדם נועם. בכיתת רימו"ן התלמידים לומדים יום בשבוע במרכז חוסידמן לימודי רפואה, היבטים מעשיים בתחום כגון: עזרה ראשונה , והחייאה, המשולבים עם לימודי רוח האדם. במקיף ג' קיימת כיתת מופ"ת בחט"ב, בה במסגרת הלימודים מנותבים התלמידים להעמיק לימודיהם בתחומי מתמטיקה, פיזיקה ומדעים.  פרויקט נאסא המציע לימודי חקר החלל בכיתה ט'. הלימודים מתקיימים הן בביה"ס והן במרכז על שם אילן רמון באוניברסיטת בן גוריון. שיא הלמידה ביציאת משלחת תלמידים מביה"ס למרכז נאסא בארה"ב. במקיף ג' אף מציעים לתלמידים לעסוק בהנדסת תוכנה, התלמידים לומדים פיזיקה ומדעי המחשב ומכינים פרויקטי גמר בהיקף 5 יח"ל בתחום סייבר. במקיף משקיעים גם בקידום הישגים במתמטיקה כאשר מידי שנה בסוף כיתה יא'  ממפים את תלמידי 3 יח' מתמטיקה, ואלה שהישגיהם בינוניים ומעלה לוקחים חלק בקורס בן 500 שעות במהלך כיתה יב' בשעות אחה"צ ומסיימים את ביה"ס עם 4 יח' מתמטיקה.

במקיף ישנן גם כיתות סטארט, תכנית ממוקדת לצמצום פערים לתלמידים שהישגיהם נמוכים מאד עד סיום חטיבת הביניים. בכיתה י' מתגבשים התלמידים לכדי כיתה וניתנת להם ההזדמנות על אף אי הצלחות העבר לסיים את ביה"ס עם בגרות מלאה. בשנה"ל תשע"ט באחת מכיתות סטארט אחוז הזכאות עמד על 100%. ישנה גם השקעה בעולים חדשים תוך מתן דגש לחיבור שלהם למסורת ולמדינת ישראל ולקידום ההישגים הלימודיים, באמצעות קייטנת קיץ למשל. בבית הספר גם פועלת המכללה לחשמל כאשר בוגרי י"ב במגמת החשמל יכולים להמשיך לי"ג-י"ד בשיתוף פעולה עם חיל האוויר ולסיים עם תואר הנדסאי לקראת גיוסם לצבא. במקיף ג' אף פועלת להקת המחול 'דורות', להקת מחול מיקצועית בתחום המחול המודרני, בה משלבים למידה עיונית בתחום עם מעורבות חברתית בפרויקט עם תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד 'דקלים'. שיא העשייה במופע משותף של תלמידי דקלים עם תלמידי מקיף ג'. ישנו גם פרויקט הכדורסל, כאשר בכיתות הכדורסל תכנית האימונים היא חלק אינטגראלי מתכנית הלימודים בביה"ס, ומעודדת מצויינות בספורט כמו גם מצויינות בלימודים. בבית הספר גם פועלת תנועת הנוער השומר הצעיר ומהווה חיבור בין שעות הלמידה לשעות התרבות והפנאי אחר הצהריים.

האם יש תכניות חינוך חדשות שאתם צפויים לקדם בבית הספר בשנה הקרובה?

"יש לנו תוכניות בחשיבה ובהבניה, אך עידן הקורונה זימן לנו חשיבה אחרת על כל תהליכי הלמידה. העיסוק העיקרי שלנו כרגע הוא בהבנה איך אנחנו מנגישים את חומרי הלמידה תוך כך שאנחנו נעזרים בטכנולוגיה המתקדמת, אבל בהחלט יש גם חשיבה על התקדמות בתחומים נוספים. אנחנו מאמינים בחיבור בין החלקים הערכיים של בית הספר אל החלקים הלימודיים. למשל בתחום המחול יש לבית הספר להקה מקצועית בתחום המחול המודרני, והתבלין המאוד מיוחד בתכנית הוא החיבור עם בית הספר "דקלים" לחינוך מיוחד. הם לומדים למידה משותפת ומתאמנים יחד בחטיבה העליונה. חשוב לנו לראות את השונה, להכיר את האחר, להיות בני אדם יותר סובלניים ומכילים. שיא התהליך הוא בהופעה מרגשת שלא מותירה אף עין יבשה בקהל. בתכנית זו התלמידים משני בתי הספר מקיימים שיעורי מחול והופעות יחד וגם בשנה האחרונה תלמידים הגישו עבודות גמר עיוניות שזיכו אותם ב-5 יח"ל".

 חוה סטרול מנהלת מקיף ג' בבאר שבע. צילום: יהלי אוזן

פותחים שנה בצל הקורונה

בשבוע שעבר חזרו תלמידי מקיף ג' לבית הספר עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"א. השנה נפתחה בצל הקורונה עם התאמת מערכת הלימודים להנחיות משרד הבריאות תוך שילוב למידה מרחוק. במקיף בחרו ליישם תכנית לימודים שתאפשר לכלל 1,020 תלמידי בית הספר להגיע ללימודים חמישה ימים בשבוע, במתכונת מעט שונה.

פתחתם בשבוע שעבר את שנת הלימודים במקיף בצל הקורונה, איך התחושות עם החזרה ללימודים וההיערכות ללמידה, אחרי שכזכור בית הספר נסגר בגל הראשון בשל הדבקה?

"אנחנו פותחים את תשפ"א במציאות משתנה שמחייבת אותנו להתבוננות אחרת על תהליכי הלמידה וההוראה, על הארגון בתוך בית הספר. ישבנו כל הקיץ כדי לראות איך אנחנו פותחים את שנת הלימודים ואיך אנחנו מצליחים להביא כמה שיותר תלמידים אל בית הספר כי אנחנו מאמינים שאין תחליף להגעה של תלמיד לבית הספר בהרבה היבטים. גם בהיבטים חברתיים- תלמיד שרואה יום יום את חבריו בבית הספר, בין אם הוא פוגש את מוריו ובין אם הוא יוצא מהבית אל החיים, אל השגרה. אני מאוד שמחה שהצלחנו ליצור פלטפורמת למידה בה כל תלמיד מגיע כל יום לבית הספר לחצי יום במשמרות, כך שכל תלמידי בית הספר מגיעים לבית הספר חמישה ימים בשבוע. כיתות שהן עד 18 תלמידים מגיעות כל יום ללמידה מלאה וביום שישי מתקיימת למידה מרחוק, כיתות שהן גדולות מ-18 תלמידים מפוצלות לשתי תתי קבוצות והן מגיעות לסירוגין במשמרות של חצי יום. זה עונה על הצרכים האישיים של התלמידים גם בהיבטים ערכיים וגם בהיבטים לימודיים".

שמעתם מתלמידים או הורים חששות להגיע?

"יש חשש לא משנה איזה פלטפורמה אנחנו נציע ללמידה. אנשים חוששים מהידבקות בכלל, בעצם היציאה מהבית אל מקומות אחרים ובוודאי גם בהגעה לבית הספר. קיימנו הרבה שיחות הסברה גם בקרב ההורים וגם בקרב התלמידים, גם בהיבט של שמירה על הכללים, אנחנו רוצים לעשות הכל כדי למנוע את אותן שרשראות הדבקה. אנחנו במעקב יומיומי אחר התלמידים, אחר כאלה שנמצאים בבידוד או אם חלילה יהיו חולים מאומתים. ההסברה שלנו עוסקת גם בניסיון להרגיע את החשש והפחד, כי אם ננהל שגרה בטוחה תוך שמירה על הכללים אנחנו נצליח גם לקיים שגרת לימודים וגם לחיות בצל הקורונה".

דיברת על חשיבות הגעתם של התלמידים אל בית הספר, אז מה דעתך לגבי הלמידה מרחוק?

"למידה מרחוק היא מיומנות שחובה לדעת אותה ולהכיר אותה. הצלחנו ליצור פלטפורמה שעדיין בכל יום התלמידים יהיו נוכחים בבית הספר גם אם לפחות שעות, ועדיין חשוב לנו שהתלמידים יחוו את הלמידה מרחוק. בשעות שהם לא בבית הספר הם לומדים למידה אסינכרונית תוך קבלת מטלות ושימוש באותן פלטפורמות דיגיטליות לצורך למידה עצמית. בנוסף ביום בשבוע יש למידה שהיא סינכרונית בזום מרחוק. אם חלילה יהיו בידודים או גם אם נאלץ לסגור חלקים מבית הספר, הלמידה הסינכרונית קיימת וניתן להשתמש בה. בשנה שעברה גם הגשנו לבגרויות בלמידה מרחוק, היו לנו מורים ותלמידים בבידוד... אנחנו לא יכולים להתעלם מהלמידה מרחוק היא קיימת ואנחנו משתמשים בה. אם צריך לראות זווית חיובית ולהסתכל על חצי הכוס המלאה גם נוכח המציאות שנכפתה עלינו, אני חושבת שהקורונה זימנה לנו הזדמנות להתקדמות טכנולוגית בכל נושא הלמידה מרחוק".

מה היית רוצה לאחל לכל התלמידים שחזרו לספסל הלימודים?

"אני רוצה לאחל שנה טובה, קודם כל בריאות לכולם, לכל צוות בית הספר והמשפחות ולכל קהילת בית הספר. אני רוצה לאחל שהלמידה תהיה מספקת, שהמוטיבציה להגיע לבית הספר תישאר. ביום הראשון שאלתי את התלמידים אם הם מעדיפים לבוא יום יום לבית הספר כפי שקבענו או אולי להגיע לסירוגין ואני מוכרחה לציין שמרבית התלמידים אמרו שהם מעדיפים להגיע יום יום לבית הספר. זה מבסס את התחושה שהמסגרת הזאת חסרה להם. אז אני רוצה לאחל לנו שהמסגרת הבית ספרית תמשיך להציב את הרף הגבוה לתלמידים כך שיוכלו למצות את יכולותיהם בכל התחומים ולהוביל אותם להתקדמות והצלחה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d8067af9-99d4-4650-a7f5-ca10a90329d7','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה