התלמידים שהופכים מילים לגרפיקה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2f7ce50a-c411-4e90-a958-8292067cd422','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2f7ce50a-c411-4e90-a958-8292067cd422','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7]]);})

על הקסם שקורה בשיעורי גאוגרפיה במקיף טוביהו אחראית אושרית פרביאש, היא החליטה שבשיעורים שלה התלמידים יבחרו מה לומדים ולמרות כל הקשיים בלמידה שהתקיימה עד לא מזמן מרחוק, היא עשתה מהלימון לימונדה מוצלחת ביותר! אז מה סוד הקסם שלה? איך היא עושה את זה? ומה התלמידים הספיקו לעשות למרות הקורונה? על הכל היא והתלמידים שלה עונים בכתבה מיוחדת לבאר שבע נט

צילום מסך של שיעור זום עם כיתה ח' 1

אושרית פרביאש, בוגרת תוכנית "שבילים" במכללת קיי, מחנכת כיתה ח1 – נחשון מס"ע ומורה לגאוגרפיה ממקיף דוד טוביהו, החליטה להעביר לתלמידים שלה שיעור עם ערך מוסף, אז היינו חייבים לשמוע ממנה איך היא עושה את זה? "יש לי המון תחומי עניין לבחירה מתוכנית הלימודים שאפשר להעשיר בה את התלמידים והמוטו שלי הוא שאני מלמדת איך ללמוד, מעבירה מיומנויות ולא סתם ללמוד כמו רשימת מכולת. חשוב לי שידעו איך לומדים ואם הם רוצים לדעת משהו שידעו איפה לחפש אותו." מסבירה אושרית.

ואיך זה עובד בפועל? "בשנה שעברה עשיתי פיילוט, במסגרתו התכוונתי להגיש את התלמידים לתחרות מפות עולמית, בה ילדים מעצבים מפה עם מסר, לצערי בגלל הקורונה התחרות לא התקיימה, השנה אפשרתי להם לבחור, להיות יצירתיים, לחקור על איזה נושא שהם רוצים. אני מאמינה שאם תלמיד פועל ממקום של סקרנות, התוצאות ממהרות להגיע ואני שמחה לגלות שצדקתי" אומרת אושרית ומוסיפה לספר על התגובות של התלמידים וההורים "אני מקבלת תגובות מהורים שמספרים שהילדים כל כך נשאבו לעבודה, שהילד עבד שעות על המפה, נורא שמחתי להניע אותם מתוך הסקרנות וחיבור לעולמם".

איך הצלחתם לעשות את כל זה בתקופה מאוד לא פשוטה, עם הקורונה שאילצה ללמוד מרחוק? "היו רגעים מורכבים, אבל אני רואה בתקופה הזאת גם את הטוב וגם את הפחות טוב. השיעורים התנהלו בזום, התלמידים לא תמיד מדליקים את המצלמה כי הם מתביישים אך בתהליך וקשר אישי מצליחים לעבור גם מכשול זה . הזום נותן הזדמנות ללמד כלים טכנולוגיים מורכבים, הכנת שאלונים בגוגל, מצגות שיתופיות ועוד. למידה מרחוק זה מה שיש ועם זה ננצח".

אז החלטת שהזום לא יהווה מכשול ובנוסף אפשרת להם לבחור את הנושא עליו ילמדו, איזה נושאים מעניינים ילדים בכיתה ח' ו-ט'? "הנושאים שעלו היו כל כך מגוונים שזה מדהים, הם עסקו החל מהנופלים במלחמת העולם הראשונה, מספר המתים מסגריות בשנה ועד אלימות נגד נשים, במקרה הזה הכינו מפה דרכה ניתן לראות איפה יש יותר אלימות נגד נשים ברחבי העולם. אחרי שצברו וסיכמו את כל המידע, הם הכינו את המפה בהתאם לחומר הלימודי הנלמד בשיעור ואז מבינים מה זה מפה, מה המשמעות שלה ומה אפשר להעביר באמצעות מפה. זה לקחת מילים ולהפוך אותם לגרפיקה. והם עשו מפות מדהימות". 

אושרית פרביאש | צילום: פרטי

אחרי שאושרית סיפרה לנו שהיא הגיע למערכת החינוך לפני שלוש שנים במטרה לשנות "לא את העולם כולו  אבל מספיק שעולמו של תלמיד אחד השתנה וזה שווה הכל" לדבריה. החלטנו לשמוע ממקור לראשון על העשייה בשיעורים שלה.

מיטל חוסיד, תלמידת ט'1 מבית הספר טוביהו מספרת לבאר שבע נט על המפה שהכינה "בעקבות משימת הערכה שניתנה לנו בחודשים האחרונים במהלך שיעורי גיאוגרפיה, ביצענו עבודה בנושא מפות העולם כאשר כל אחד בחר בנושא משלו לעבודה. באופן אישי, אני בחרתי בנושא סחר בבני אדם, לפי כמה אנשים נסחרים בכל שנה במדינה אחת" למה דווקא הנושא הזה? "בחרתי בנושא הזה, משום שלדעתי סחר בבני אדם הוא תחום כל כך חשוב והחברה הסובבת אותנו לא מדברת עליו או מזכירה אותו מספיק בחיי היום יום שלנו. יש להכיר במציאות הנוראית שבה אנו נמצאים ולהתחיל ולפעול בהתאם ולשנות את המצב הקיים. מעבר לכך, כאשר ביצעתי את העבודה, העשרתי את הידע שלי ולמדתי כל כך הרבה דברים חדשים. בנוסף, למדתי שישראל היא אחת מהמדינות שמייחסת הכי הרבה חשיבות לנושא, היא עושה כל מה שביכולתה על מנת למגר ולהקטין את התופעה, בזמן שכ-27 מיליון בני אדם נסחרים בכל העולם רק בשנה אחת, שכ-75% מהנסחרים הם נשים וילדים ושמטרות הסחר הן בעיקר כוח עבודה זול" אומרת מיטל ומסכמת "עצם העובדה שלא הוגבלנו בבחירות נושא המפה או באופן הצגתה, ניתנה לי האפשרות להביע את עצמי ואת הנושא שלי באופן שבו אני רואה אותו וחושבת לנכון. מאוד נהניתי מהכנת העבודה ואני מודה על ההזדמנות לבצע אותה". 

עבודתה של מיטל חוסיד, תלמידת ט'1 מבית הספר דוד טוביהו

תלמידה נוספת שסיפרה לנו על המפה שהכינה היא פריאל סילבריה מכיתה ט1 "במהלך שיעורי גאוגרפיה הפכנו את הממצאים לקרטוגרפיה. תכננתי, עיצבתי והכנתי מפה בנושא: אינטרקציה של מדינות עם החלל. בעבודה שלי חקרתי על המדינות השונות בעולם בתרומתם ועשייתם בתחום חקר החלל. עברתי במספר מקורות באינטרנט ואספתי מידע על משימות חלל שונות, חלליות, לוויינים, אסטרונאוטים שנשלחו לחלל ועוד פעילויות מהסוג הזה". ומה גילית? "גיליתי שהרבה מדינות אכן פעלו ועמלו למען הגדלת הידע שלנו על החלל החיצון ובניגוד לכך גיליתי שהרבה מדינות לא פעלו כלל. בנוסף לחקר, החלק היצירתי תפס מקום רב, נהניתי ליצור את המפה. ציור המדינות ביחסים נכונים, כתיבת מקרא נכון, ציור דגמים של פרויקטים שונים של כל מדינה והבאת החקר הכתוב לידי ביטוי בצורה גרפית תוך שימוש ביצירתיות ככל הניתן" מסבירה פריאל ומסכמת "הלמידה בשיעורי גאוגרפיה מעשירה ומהנה, ואני מאוד שמחה שלקחתי חלק בפרויקט הזה. העבודה משמעותית מאוד בעיני, הזמן שהשקענו בה, התכנונים, הבאת הרעיונות והיצירתיות שנדרשה, כל המיומנויות החשובות האלו ששיעורי גאוגרפיה עם המורה אושרית העניקו לי ישמשו אותי גם בעתיד".  

עבודתה של פריאל סילבריה מכיתה ט'1

גם מתלמידי שכבה ח' שמענו על התוצרים, נעמה מילר, תלמידה בכיתה ח' נחשון - מס"ע מתיכון דוד טוביהו סיפרה לבאר שבע נט, "במהלך הלמידה מרחוק במסגרת שיעורי הגאוגרפיה אני וחברי הקבוצה שלי: ליאון ניב, מיכל גרימוביץ ויניר אילייצקי חקרנו על כוכב הלכת צדק. המחקר דרש מאיתנו לחקור בצורה מעמיקה על הכוכב ולנסח שאלת מחקר: כיצד התפתחו ירחיו של צדק? במהלך מציאת הסבר אפשרי לשאלה התעמקנו באתרי מידע, מאמרים בעברית ובאנגלית, ולמדנו על חוקים פיזיקליים על מנת להבין את התופעות השונות המתקיימות בהתפתחות הירחים של צדק. במהלך החקר הבנו שלכל נושא מדעי יש כמה הסברים אפשריים ודרכים שונות להבין את הנושא. לאחר סיום כל שלבי החקר היינו צריכים לבנות תוצר שיתאר את כל מה שחקרנו בדרך מהנה, יצירתית, ומיוחדת. קבוצתי החליטה לבנות פילטר שיוצר בתוכנת spark ar המשתמש לתעשיית פילטרים לאינסטגרם ופייסבוק. בפילטר מוצג כוכב הלכת בצורה תלת ממדית והוא יכול להסתובב 360 מעלות, לשם האמינות הוספנו את צלו של הכוכב ואת צבעו האדום. מסביב לכוכב נמצאים ירחיו ומעל לכוכב נמצאת תיבת טקסט בה נמצא מידע על הכוכב".

על הלמידה עם אושרית היא מספרת "הלמידה עם אושרית פבריאש הייתה מאוד מהנה ומשולבת עם מצגות, סרטונים, הדרכה, עזרה והכוונה מקצועית  והכי חשוב שהרגשנו שהיה לה אכפת מאיתנו היא ליוותה אותנו במשך כל העבודה ועזרה מתי שהיינו צריכים אותה. בנוסף, חשוב לנו לציין שאמנם הלמידה מרחוק אכן בעלת חסרונות רבים, אך למידה מרחוק לימדה אותנו מהי מסוגלות, התמדה, התמודדות גם כשקשה ולא הכל ברור להמשיך ללמוד ולא לוותר". 

תלמידה נוספת משכבה ח שסיפרה לנו על העשייה שלה ושל חבריה לקבוצה היא אמילי אודר גם כן מכיתת מס"ע – נחשון. "בשיעורי גאוגרפיה ביחד עם חברי לכיתה: קרין זפרני ,עדי אברהם ואיטל מצניקוב. נתבקשנו לנסח ולענות על שאלת מחקר בנושא כוכבי לכת במערכת השמש. הקבוצה שלי בחרה לערוך את המחקר על כוכב מאדים, מאדים הוא כוכב ייחודי לפי תכונותיו הכי דומה לכדור הארץ. לכן, שאלת המחקר שבחרנו היא: באיזה אופן בני האדם יוכלו להתקיים  על מאדים? בנוסף לשאלה ולתשובה על המחקר התבקשנו לעשות דגם יצירתי אשר מציג בחלקו דוגמאות העונות לשאלת המחקר. יצרנו דגם של אדם על-פי מידע שחקרנו שמציג איך נראה במאדים. למשל: לפי המידע שקראנו, בני האדם אמורים להיות גבוהים יותר והפרצוף מעוות וכך הצגנו בדגם, את הדגם עשינו בתלת-ממד. ומה למדתם מהתהליך? "בתהליך החקר נחשפנו לעולם מרתק שהתעמקנו בו מאוד ולי באופן אישי אני מאמינה שזה פתח דלת למקצוע שארצה להתעסק בו בעתיד".

על חווית הלימוד עם אושרית היא מספרת: "זוהי חוויה לימודית לא שגרתית מרתקת במיוחד. תהליך המחקר נתן לי ולקבוצתי מוטיבציה להמשיך ולחקור על הכוכב הדומה לאדמתנו". 

צילום מסך של שיעור זום עם כיתה ט' 1

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('aeb6243a-2d80-417a-bbff-85b725cba196','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה