גאווה מקומית: סטודנט מסמי שמעון פיתח אפליקציה שתציל חיים רבים

$(function(){setImageBanner('5e4cf12a-2492-40d2-8558-69089774f388','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

עבודת גמר של סטודנט במחלקה להנדסת תוכנה במכללת SCE, בה השתתפו מרכז החוסן בשדרות ואגף לשירותים חברתיים בעירייה, פותחה מערכת המאפשרת ריכוז המידע של גורמי הרווחה המטפלים בנפגעי הלם וחרדה, בעקבות אירוע בטחוני

קרדיט - SCE

המצב הביטחוני הרגיש שמלווה את אזרחי מדינת ישראל כולל גם את איום הטילים שהתרחב בשנים האחרונות מעבר ליישובי העוטף, מה שהביא בשנים האחרונות לעלייה חדה במספר נפגעי החרדה בכל רחבי המדינה. לשם טיפול בבעיית החרדה הגוברת הוקמו מרכזי חוסן בערים השונות, כאשר מרכז החוסן בשדרות הוא המוביל שבהם, הנדרש למענה הנרחב ביותר עקב מספר האיומים הגדול וזמן התגובה הקצר. מרכזי החוסן נותנים לרוב טיפול ראשוני חשוב במגוון אירועים, כאשר לפי ההגדרה נפגע חרדה הוא אדם אשר נכח באירוע טראומטי, שכלל איום ממשי לשלמותו הגופנית או הנפשית.

בפרויקט שנולד כחלק מעבודת גמר של אושרי אברהם, סטודנט המחלקה להנדסת תוכנה ב-SCE, המכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון קמפוס באר שבע, אותה ליוותה והנחתה ד"ר הדס חסידים ובו השתתפו גם מרכז החוסן בשדרות והאגף לשירותים חברתיים בעיר, הוצגה אפליקציית דיווח וניהול המידע שנאסף על ידי גורמי הרווחה בעיר בזמן אמת. הקשר הראשוני בין המחלקה לגופים נוצר לאחר שזוהה הצורך בידי גורמי הרווחה בשדרות למערכת שתרכז את נתוני הטיפול הכוללים בתושבי העיר, דבר שאף עלה בדו"ח מבקר המדינה. על פי הדו"ח, התגלה כי קיים צורך דחוף בניהול מאגר נתונים הפועל בזמן אמת לניהול האירועים בשטח, דיווח אירועים בזמן אמת והצגת המידע באופן ויזואלי הממחיש את המידע על גבי מפה וגרפים.

האפליקציה ששמה שח"ר – שותפות חוסן רווחה, מאפשרת למרכז חוסן, אגף הרווחה, צוותי חירום שכונתיים והמוקד העירוני לדווח, להתעדכן בזמן אמת אודות אירועים פעילים בשטח, לעקוב ולכוון גורמי הצלה לאירועים בטיפול, להפיק דוחות שמורים במערכת, לצפות במפת העיר בזמן אמת ולהפיק גרפים קריטיים עבור מקבלי ההחלטות ומנהלי המערכת.

קרדיט - SCE

"את האפליקציה התחלתי לפתח לאחר שנחשפתי לצורך על ידי המכללה במסגרת פרויקט הגמר בשנה ד' ללימודיי", מתאר אושרי, בן ה-26 מבאר שבע ששיתף מניסיונו האישי, "מיד ידעתי שהנושא כל כך חשוב ואני מעוניין להיענות לאתגר. לצערי כבר בשירות הצבאי שלי יצא לי להיתקל במקרה של פיגוע שבוצע על ידי מחבל ולהכיר את ההשלכות של ההלם והחרדה המלווים אירועים ביטחוניים". העבודה על הפרוייקט החלה בפגישת היכרות עם צוות מרכז החוסן והרווחה כדי ללמוד יותר על הנושא והצרכים הנגזרים כפי שהם באים לידי ביטוי בשטח, וכמובן לשמוע מהניסיון של בעלי המקצוע מה הציפיות מהאפליקציה".

"בזמן חירום אין יותר מדי זמן להיערכות, הצוותים לובשים במהירות את האפודים, סימני הזיהוי ויוצאים לשטח", מספרת הילה גונן ברזילי, מנהלת מרכז החוסן בשדרות. היא מתארת, כי במהלך השנים צוותי החוסן שהגיעו לשטח נדרשו לתעד את פרטי הנפגעים בפנקסים כתובים, דבר שסרבל את המשך המעקב. "ניסינו לעבור לתיעוד מקוון באמצעות גיליונות משותפים של גוגל, אבל העובדה שהתיעוד לא היה מרוכז ומשותף לכלל הגורמים הופך את הפעולה למסורבלת יותר". בעיה נוספת לטענת הילה היא דיווח המיקום בו מטפלים הצוותים בנפגעים בסמוך לאיזור הנפילה, שכן קיימים רחובות בעלי שמות מאוד זהים, "שיתוף המיקום באמצעות אפליקציה שמתרכזת לדסק חמ"ל וגלויה לכל הגורמים השותפים יכולה לחסוך המון זמן בתגובת הצוותים בזמן אמת", היא אומרת.

אבנר חי, נציג אגף הרווחה בשדרות שהיה שותף ליצירת האפליקציה מתאר כיצד מצבי החירום והעבודה בצורה לא דיגיטלית מקשים על גורמי הרווחה "בשעת חירום, אנחנו יוצאים כל הצוותים למיקומי האירועים לבצע עבודת שטח בנפגעי החרדה, לפעמים זה מייצר לנו עומס בגלל ריבוי האנשים שאנחנו פוגשים, עומס שעלול לגרום למקרים בהם לא כולם מקבלים את הטיפול המיטבי שאנחנו רוצים להעניק להם. כמובן שהעומס הזה מקשה גם על העברת המידע בין ארגון לארגון ככה שנדרשת עבודה כפולה שמעכבת את הליך הטיפול ואף עלולה לפגוע בו. מתוך הצורך הזה הבנו שחסר לנו גורם שירכז את המידע בצורה נוחה ובאמצעותו נייעל את ההליך".

האפליקציה שנוסתה במסגרת תרגיל חירום שהתקיים בשדרות יחד עם כל סוגי המשתמשים – מנהל חוסן, אגף הרווחה, מטפלים, עובדים סוציאליים ומדווחים. ממסקנות הפיילוט נמצא כי ניהול המידע באופן מרוכז ונגיש בזמן אמת עשוי לעזור בצורה ניכרת בקבלת החלטות חשובות לרווחת התושב ומתן טיפול יעיל ומהיר עבורו. משתמשי המערכת דיווחו כי האפליקציה קלה לשימוש ואופן הדיווח והמענה יהיה מהיר ויעיל יותר. יכולת האפליקציה לדיווח המיקום המדויק הוכיחה כי מייעלת את זמן הטיפול ואפשרה לצוותים להציג חתכי מפה על האזורים בהם נכחו צוותי הרווחה. בשלב ראשון האפליקציה מתוכננת להיות מותאמת עבור מרכז חוסן ואגף הרווחה בשדרות, ובעתיד ניתן יהיה להרחיב את השימוש ולהטמיעו ברשויות נוספות.

"מבחינתנו מדובר בבשורה של ממש", אומרת הילה "זו הפעם הראשונה שאנחנו משתפים פעולה עם המכללה וגילינו צוות קשוב מדהים. הדס ואושרי, השקיעו זמן רב והקפידו לשמוע את כל הערות שלנו וליישמם במהירות בכל שלבי הפיתוח ד"ר הדס חסידים מאמינה שהמתכון של שיתופי פעולה בין האקדמיה לצרכים האמיתיים מובילים לפרויקט יישומי עם משמעות רחבה לסטודנט ולגוף השותף: "האתגר שלנו כעת הוא להשלים את מה שנדרש על מנת שנוכל לעלות לאוויר בהקדם ולשמש את מרכז החוסן והרווחה בשדרות ובמרכזים נוספים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('681eb218-4e97-4f77-b1cd-00b2a94c4b2b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה