"אנחנו רואים שדווקא מתוך החופש בבית הספר- הילדים בוחרים ללמוד ועושים את זה מאהבה"

$(function(){setImageBanner('1e3e8225-2cb4-4f27-ab7f-d986fc07aaf4','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

אחרי שנת פיילוט מוצלחת, המסלול הדמוקרטי בבאר שבע ממשיך להתפתח בעיר עם כיתות נוספות שנפתחות בשנה הבאה. עבור הורים רבים המסגרת הייחודית מאפשרת לילדיהם לצמוח בקצב ובדרך המתאימה להם: "מערכת החינוך הרגילה לא הייתה מותאמת לילד שלי. במסגרת הזו אני רואה ילד מחייך, ילד שרואים אותו"

"אלון התקשה להשתלב במסגרת הרגילה של גני העירייה, כל יום קיבלנו טלפונים מהגננת שאמרה שהילד מציק, לא מקשיב, רוצה להתעסק בדברים אחרים... שהוא ילד נמרץ שלא מוכן לשבת. כשניסיתי להבין למה היא לא נותנת לו לעשות דברים אחרים, היא טענה שזו תכנית הלימוד של גני העירייה", סיפרה ל'באר שבע נט' נוי, אמא לאלון שלומד במסלול הדמוקרטי בעיר, "הגענו למצב שהיא ממש חסמה אותנו מלהכניס אותו לגן ואמרה שבלי טיפול תרופתי הוא לא נכנס לגן. פסיכולוגית העירייה הגיעה לצפות ואמרה שאם אני מכניסה אותו לחינוך רגיל אז תוך שבוע כבר יעיפו אותו... אז לקחנו אותו לנוירולוג שטען שאין לו בעיה שמצריכה ריטלין, אלא מערכת החינוך אינה מותאמת לילד. בשלב הזה הבנתי שאני חייבת להוציא אותו מהחינוך הרגיל".

 קרדיט צילום: צוות המסלול הדמוקרטי

לא פעם אנו שומעים מהורים שמרגישים שמסגרות החינוך הרגילות לא מתאימות לילדיהם. בין אם בגלל כיתות גדולות ומחסור ביחס אישי, תכנית הלימודים שלא תואמת ליכולות הילד, או אולי הדגש ששמים על ההישגים הלימודיים ולאו דווקא על הכישורים החברתיים. בשנה האחרונה נפתח בבאר שבע המסלול הדמוקרטי בבי"ס "אמירים תל"י", עליו כבר סיפרנו לכם בעבר ב'באר שבע נט', כשהוא ממשיך לצמוח גם בשנה הבאה עם עוד גנים וכיתות שייפתחו. ניסינו להבין מה הופך את שיטת החינוך הדמוקרטית לאטרקטיבית כל כך עבור הורים רבים.

אז למי שעדיין לא מכיר, החינוך הדמוקרטי הוא כזה שבו המבוגרים והילדים מכבדים זה את זה, ומעורבות ההורים והקהילה היא חלק בלתי נפרד ממנו. פתרון הקונפליקטים וההכרעות לגבי חיי בית הספר מתנהלים באמצעות הוועדות השונות: כמו פרלמנט הורים וילדים, תכנון אירועים משותף וועדת משמעת, כשהילדים אף בוחרים לעצמם את תכנית הלימודים. "המסלול מתנהל קצת כמו מדינה קטנה עם כל הרשויות שבכולן הילדים פעילים. הילדים משבצים לעצמם את המערכת לאחר תקופת ניסיון והיכרות בתחילת השנה, הם מחוקקים חוקים ומצביעים עליהם וסכסוכים שלא נפתרים בגישור עוברים לועדת משמעת שם תלמידים משמשים כשופטים בתורנות, כמובן הכל בהנחיית מבוגרים", סיפרה לנו חופית קורן, מקבוצת ההורים שהקימה את המסלול בעיר. בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו במסלול הדמוקרטי שני גנים (טרום טרום חובה וטרום חובה וגם גן חובה) ושלוש כיתות, אחת בכל שכבת גיל א'-ג', כשבכל כיתה ישנם עד 25 תלמידים.

 קרדיט צילום: צוות המסלול הדמוקרטי

ספרי על הייחודיות של בית הספר הדמוקרטי כאן בבאר שבע

"המסלול הדמוקרטי בבאר שבע מצטרף לארבעים בתי ספר דמוקרטיים שקיימים ברחבי הארץ. הוא מסלול ייחודי ביחס לשאר הארץ, כי הוא נמצא בתוך בית ספר יסודי ממלכתי רגיל בעיר עם צלצולים והפסקות. עם זאת, אנחנו מקיימים את כל הלמידה הייחודית לחינוך הדמוקרטי- יש פרלמנט בו ילדים מציעים חוקים ומצביעים עליהם, ימי רביעי הם ימי חוץ, יש המון מקום למעורבות הורים- גם בהצעת חוקים וגם ביוזמות חינוכיות. פתרון הסכסוכים מתקיים באמצעות גישור, אם הגישור לא מצליח ניתן לתבוע לוועדת משמעת בה יש מבוגר ושלושה ילדים שמשמשים כשופטים בכל שבוע. המורות לא מענישות אלא נעשה בירור בשיתוף כל הצדדים ומתקבלות החלטות ביחד עם הילדים. מבחינת תכנית הלימודים היא מצד אחד מפוקחת על ידי משרד החינוך, ומהצד השני הילדים יכולים לבחור את מערכת הלימוד שלהם ולשבץ אותה בכל מחצית. תלמידים יכולים לבחור בסוגי השיעורים השונים או במרחב. מרחב זה בעצם אומר כיתה מסוימת שבה הלמידה מתרחשת בצורות אלטרנטיביות, דרך משחק... אנחנו מאמינים ורואים שדווקא מתוך החופש הזה- הילדים בוחרים ללמוד ועושים את זה מתוך אהבה. ילדים שלא אוהבים חוברות- יכולים ללמוד עם המורה דרך משחקים על הלוח. הם יגיעו לכל אבני הדרך של תכנית הלימודים, פשוט במקום לכסות את זה בחוברות הם יצברו את זה כידע משמעותי".

אילו אתגרים ליוו אתכם בתחילת הדרך? בימי קורונה?

"האתגר העיקרי הוא השילוב של שתי גישות מאוד שונות תחת קורת גג אחת- החינוך הדמוקרטי מאוד שונה מהחינוך הרגיל. זו לא דרך שונה ללמוד חשבון ועברית, זו גישה שונה לגמרי לילד. ההבנה שהוא אדם עצמאי ויכול לקבל החלטות ואחריות וצריך לתמוך בו וללוות אותו בדרך הזו- זה לא משהו שקל למערכת החינוך לבלוע. אבל יש פה נכונות של הצוות להבין ולעשות את השינוי ההדרגתי הזה, אנחנו בחרנו את המחנכות ביחד עם מנהלת בית הספר. יש פה מורות שמההתחלה התחברו, יש מורות שלקח להן יותר זמן, ויש מורות שהמנהלת מאפשרת להן לבחור לא ללמד במסלול, וזה בסדר גמור מבחינתנו. העובדה שילד יכול ''לתבוע'' מורה ולהזמין אותה לועדת משמעת אם הוא חושב שקרה משהו לא הוגן- זה לא משהו שכל מורה מוכנה לקבל. בימי הקורונה היו המון יוזמות הורים, כדי לדאוג באמת לתמיכה הרגשית והחברתית לילדים. ידענו שאת הפערים בלמידה הם ישלימו, אז שמנו את הדגש על ליצור להם חוויות טובות ולנסוך בהם ביטחון עצמי".

 קרדיט צילום: צוות המסלול הדמוקרטי

אחרי הפיילוט שהיה בשנה שעברה זיהיתם באמת ביקוש של עוד הורים לסגנון חינוך שכזה? השאיפה היא בסופו של דבר להפעיל את כל כיתות היסודי א'-ו'?

"השאיפה היא בסופו של דבר להפעיל מגן ועד י"ב, כמו בכל הארץ, כמובן שזה יקרה בשלבים הדרגתיים. אנחנו גדלים משנה לשנה בכל שנה בשכבת גיל אחת. המון הורים בבאר שבע מתחילים להבין שהדגש שהילדים צריכים לקבל בבית הספר היסודי הוא על ההתפתחות האישית והרגשית שלהם, על התנהלות חברתית ויכולות לדבר מול קהל ולהציג עמדות, ושבתי ספר יסודיים רגילים פשוט לא יכולים לעמוד בזה. עם תנאים של 35 ילדים בכיתה ולחץ מטורף של תכנית הלימודים ומבחנים- מורות לא באמת מכירות את הילדים, לא יכולות לתת יחס אישי או מענה לצרכים רגשיים. גם מבחינה לימודית הורים רואים שהילדים שלהם שמעל רמת הכיתה, צריכים להישאר בבינוניות כדי להיות ''כמו כולם'', והרבה מאלה שמגיעים אלינו הם ההורים שמחפשים שיקדמו את הילד שלהם בקצב שלו, ולא בקצב של כולם".

חופית גם מדגישה את הלמידה הרב גילאית שעוזרת גם היא לילדים בהתפתחות החברתית שלהם: "עוד סיבה לקסם שאנחנו רואים פה, הוא הלמידה הרב גילאית. יש לנו אישור לשלב את הילדים בשיעורים ביחד משלוש שנים שונות. הקטנים מרוויחים תמיכה רגשית ולימודית, הגדולים מרוויחים את האחריות ותחושת הסיפוק מהסיוע לאחר, ומורות שנכנסות מבחוץ אומרות שהן לא מרגישות בכלל הבדלים משמעותיים".

  קרדיט צילום: צוות המסלול הדמוקרטי

גם נוי, אימו של אלון, מרגישה שבמסלול הדמוקרטי פשוט קשובים לצרכים של בנה ומאפשרים לו מקום לבטא את עצמו. "עוד לפני שהצטרפנו בהתחלה חשבנו אחרת על חינוך דמוקרטי, אבל הבנתי מחברה שיש מסלול חדש של בית ספר דמוקרטי שנפתח באמירים וביום הפתוח החלטתי שזו המסגרת שאלון צריך", היא משתפת, "אני אשקר אם אני אגיד שלא היו קשיים, היו קשיים כמו לכל ילד בן 6 ועם הקורונה והלמידה בזום... אבל עכשיו אני רואה ילד מחייך, ילד שרואים אותו. יש לו מחנכות, שמעדיפות שיקראו להן חונכות, סבלניות עם מלא אהבה לילדים".

מה היה החידוש מבחינתכם עבור אלון? מה הפך את המסגרת לטובה עבורו?

"בין היתר שהילדים בוחרים את מקצועות הלימוד שלהם. אם זה חקלאות שיש יש להם בוסתן בבית הספר, תיאטרון, בישול שגם יש להם מטבח, וגם כמובן המקצועות הרגילים. יש גם כל יום רביעי "יום חוץ", שזה יום של למידה אפילו לפעמים מחוץ לגבולות בית הספר. זה יום שאלון לומד בו גבולות, וגם להישאר עם הקבוצה. פשוט מלמדים אותם לחשוב מחוץ לקופסא, והכי חשוב פותרים בעיות על ידי ועדת משמעת בה הילדים הם השופטים. זו מסגרת אחרת אבל זו מסגרת חשובה לילדים שלא מותאמים למסגרת רגילה או לילדים שרוצים לימוד אחר".

 קרדיט צילום: צוות המסלול הדמוקרטי

 קרדיט צילום: צוות המסלול הדמוקרטי

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('80316dd5-4dd5-4fe2-9c37-a2945da9fed9','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה