הצבת גבולות- הלכה למעשה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e14148dd-ae84-48c6-923d-ed63fba96fb5','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('e14148dd-ae84-48c6-923d-ed63fba96fb5','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7]]);})

בטור הקודם הצגתי את חשיבות הגבולות ואת הפן החיובי במתן גבולות. זהו נושא רחב ולכן אוכל לסקור כאן בתמציתיות המתבקשת לטור.

רצוי לזכור, מטרת הגבולות היא לאפשר לילדינו לגדול לבוגרים אחראיים, עצמאיים, בעלי שיקול דעת ומשתמשים ביכולותיהם על מנת לצמוח ולהצליח.

אז כיצד ליצור גבולות ולהעביר אותם באופן חיובי?

היו החלטיים- היו בטוחים בגבול בו שבחרתם והסבירו לילד את בקשתכם. אי החלטיות מוצגת בצורה נוקשה לילד כגון:" כי ככה אני אמרתי". תגובות אלו יוצרות יחסים לא נעימים.

מקדו מאמצים- בחרו בגבולות החשובים ביותר בהתאם לגיל ומקדו את האנרגיה בהם. על השאר פשוט תוותרו. כך יוכל הילד ללמוד לכבד את הגבולות

שדרו בהירות- בהצגת הגבול לילד ולשאר בני המשפחה כדי להימנע ממלחמות ועימותים מיותרים.

היו עקביים- עקביות מעידה על רצינות ההורה ועל חשיבות הגבול ומאפשרת לילד לבצע תהליך למידה והטמעה טובים יותר מאשר מצב של מסרים סותרים.

הסבירו את הגבול כדי שהילד יבין-  תנו הסבר קצר על חשיבות הגבול והציעו חלופה אחרת לילד. אמרו לילד מה כן, במקום מה לא. לדוגמא: "אל תצעק, אחרת לא אקשיב לך" אפשר לומר: "תדבר בשקט כדי שאוכל להקשיב". אצל הקטנטנים, שלבו הסבר קצר שאתם עדיין אוהבים אותם גם אם אתם כועסים והתייחסו להתנהגות ספציפית של ולא למכלול האישיות.

הגבילו את הסביבה כדי להימנע מעימותים- בגיל צעיר בעיקר, אם אינכם רוצים שילדכם יגעו בחפץ יקר או בשקעי חשמל, לדוגמא, דאגו לפנות את החפץ ולכסות שקעים. בכך תאפשרו לילד מרחב בטוח ללא עומס בהגבלות.

השתמשו בחיזוקים חיוביים יותר מאשר בעונשים- לחיזוק חיובי יש ערך גבוה יותר עבור הילד מאשר מתן העונש. עונש אכן מפסיק התנהגות לא רצויה רק לזמן קצר ובנוסף, יוצר תסכול ומרירות מצד הילד. חיזוקים חיוביים וחברתיים כגון: מילות שבח, עידוד על המאמץ של הילד שלהצליח, על הצלחות קטנות ולא רק על התוצאה הסופית, מומלצים.

להעניש רק לאחר הפעלת שיקול הדעת- כשכל הדרכים הללו מוצו אך ללא הצלחה, במיוחד אצל ילדים בעלי טמפרמנט סוער, שמרו על מספר עקרונות במתן העונש: ידעו את הילד על איזו התנהגות ספציפית הוא נענש, הזהירו אותו לפני מתן העונש על מנת שיוכל להימנע ממנו, קישרו בין העונש למעשה, הענישו על ידי כעס והבעת אי שביעות רצון מהתנהגות הילד או ע"י מניעת שכר (כזה הקשור להתנהגות), השתמשו בפסק זמן או לקיחת הצעצוע אצל ילדים קטנים, בגילאים מאוחרים יותר מניעת שימוש בטלוויזיה או המחשב.

הימנעו לחלוטין מעונש גופני- שלטו בעצמכם, ספרו עד 10 ( את כל הספרות) ומצאו דרך אחרת. עונש גופני משפיל, מעכיר את היחסים ומעביר לילד מסר שמכות הן דרך לגיטימית לפתרון קונפליקטים וטיפול בכעסים.

כבדו את הילד- סיימו את בקשתכם באמירת תודה ובבקשה, זו לא בושה, זו גדולה. הוציאו מהלקסיקון משפטים כגון: "נמאסת עלי", "אתה ילד רע", " אין לי כבר סבלנות אליך" ופנינים נוספות ויצירתיות אחרות. בדרך זו, ילדכם יעשה לכם בכוונה, זה משפיל, מדכא את הילד, פוגע בביטחונו העצמי וכמובן, שלא ירחק היום וילדכם ידבר אליכם באותה צורה.

הוו דוגמא אישית לילדכם- הדרך הטובה ביותר להציב גבולות לילד. במקום להגיד, תעשו.

 

סופ"ש נפלא

 

לתגובות

מיטל בר- מנטורית למימוש עצמי

[email protected]

גם בפייסבוק

052-6603095

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('eb3df9c3-f51c-4a93-a4ed-ce9a361eb02e','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,false,33875,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה