ד"ר מיה רוזנטל: "כל אישה שמגיעה אלינו עם גוש חשוד בשד אנחנו לא משחררים הביתה עד לקבלת ביופסיה"

$(function(){setImageBanner('1f1bc546-5ac9-4701-83be-705a8d8d3a2f','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

נצבעים בורוד: חודש אוקטובר הוא חודש מודעות לסרטן השד, שבו נשים רבות שחלו, ואלו שלא, לובשות ורוד, חברות גדולות צובעות את הלוגו בוורוד כאות הזדהות ולקרוא לכל הנשים ללכת להיבדק בטענה שגילוי מוקדם מציל חיים (בכל שנה כ5,000 נשים בישראל מאובחנות כחולות בסרטן השד), רובן לבטח עברו בדיקת אולטרסאונד תחת ידיה של ד"ר מיה רוזנטל גלעד (49) רדיולוגית מומחית בתחום השד כבר עשרים שנה, שדואגת לעשות למאות נשים מידי חודש, במרכז השד בבית חולים "סורוקה", בדיקת אולטרסאונד עם החיוך הקבוע שלה כבר 12 שנה , שאחראית להסתכל על תוצאות הממוגרפיה שנשים עושות מידי יום ומחליטה למי לקרוא לבדיקת אולטרסאונד ולערוך ביופסיה במקרה הצורך. היא רואה נשים מפוחדות, לחוצות או כאלה שיוצאות בחיוך רחב של הקלה ומבינה את כולן "בבדיקת ממוגרפיה נשים פוחדות בגלל הכאב" הסבירה "חשוב לעשות כדי לבדוק אם אין ממצא חשוד וממוגרפיה חשובה לאבחון סרטן השד. אני מרגיעה את כולן"

צילום: פרטי

ד"ר רוזנטל, אמרת ממוגרפיה וישר העלית חשש בליבנו

"צריכים להבין שהמכשירים שלנו חדשים וטובים ולא כמו פעם, מדובר בפעולה קצרה ומאוד חשובה כי ניתן לאבחן  ולתפוס גידול סרטני בשלב קטן והתחלתי, שניתן לטפל בו במהרה שלא הורגש כגוש לאחר שפרץ החוצה. כל הקטע של סקריני זה למצוא גושים קטנים, לא גוש גדול ומורגש במישוש השד".

מה ההבדל מבחינת אבחנה בין אישהי שהרגישה גוש בשד לבין זה שמגלים בממוגרפיה?

"יש שתי קבוצות של נשים, אלו שמגיעות לסקר וזה ממוגרפיה סקריני, לנשים מגיל 50 עד גיל 74  שעושות כל שנתיים אם אין סיפור משפחתי, ואם יש סיפור משפחתי, אז כל שנה. ויש צד שני של נשים שמגיעות בעקבות תלונות דיאגנוסטיות לאחר שהרגישו גוש בשד, גילו הפרשה מהפטמה, דימום מפטמה, שינויים בעור בפטמה, בלוטות בבית השחי - כל הסימנים הקליניים שיש ולא סקר.  וכמובן שיש נשים שבאות בגלל גוש בשד ומסתבר שזה כלום בסוף"

כל אישה שמגלה גוש בשד נבהלת בשל החשש שמדובר בסרטן השד

 "חשוב מאוד שנשים יבינו, שאם הן מרגישות משהו לא צריך להילחץ ולבוא לבדיקה, כי ברוב המקרים זו ציסטה, שק של נוזל  או רקמה בולטת. נשים שבאות עם בלוטות בבית השחי ומסתבר שזה מחיסון הקורונה. יכול להיות גם דלקת בשד, במיוחד נשים אחרי הנקה או גוש חלב, יש הרבה סיבות למה זה לא חייב להיות, סרטני חלילה, פשוט לבוא להיבדק"

 למה את מזמינה נשים לאחר צילום ממוגרפיה לבדיקת אולטרסאונד?

 "כל אישה שבאה עם תלונות היא באה לבדיקת אולטרסאונד גם אם הממוגרפיה תקינה. כל אישה מחויבת להיבדק. כל אישה שבאה לסקר ואין כלום, אני לא קוראת לה לאולטרסאונד, אלא משתי סיבות: האחת, שהרקמה צפופה וקשה לראות ולאבחן בממוגרפיה ומאבחנים באולטרסאונד. סיבה שניה, שיש ממצאים. איזה ממצאים יכולים להיות? או גוש או הסתיידות, סיד כמו טרום סרטני ואז עושים אולטרסאונד, שלאחריו אני מדריכה לגביי המשך טיפול. אם יש גוש חשוד  כמובן שאני עושה בדיקת ביופסיה ומקבלת אבחנה. חשוב לציין שלפני חודש, מנהלת מרכז השד בסורוקה, ד"ר רווית אגסי, כירורגית שד, מנתחת נפלאה, הודיעה שאנחנו כמעט מספר אחת בארץ  כבית חולים שבו אישה מגיעה עם גוש חשוד ואנחנו לא משחררים הביתה. אני משתדלת לקבל אותה כדי למהר לעשות ביופסיה. המתנה אלינו מאו קצרה בארץ  ואני רוצה להגיד לך, שאישה נכנסת אליי לחדר ורואה שהגוש חשוד לא מעניין אותי הממוגרפיה, אני ישר מחליטה לעשות ביופסיה, כי לא משחררים הביתה אישה עם גוש חשוד. ברוב המקרים לנשים עם גוש חשוד עושה להן במקום או באותו שבוע.  אין תור המתנה, ואני הרוב לבד במרכז השד."

 למה לבד?

 "יש שתי רופאות שעובדות איתי בבוקר, אבל עובדות גם ברנטגן, אז הרוב עליי. אולטרסאונד   מבצעים בסורוקה רק על ידי רופאים ולא על ידי טכנאים. רוב המקומות עושים טכנאים ואני גאה בסורוקה, שיש שירות לנשים וזכות, מרות שיש שצוחקים עלינו כפריפריה - תראי לי מקום שכל אישה  מקבלת שירות מהיר כמו אצלנו. אני רוצה ברשותך להזכיר את ד"ר שצ'רינסקי סמיון ז"ל, שהיה בתפקיד לפניי, אחראי 20 שנה איזו שכות לעבוד איתו מה שהוא נתן והעניק לדרום והכי שמחה שהכרנו. נשים רבות נבדקו אצלו והיו מאושרות שהוא הרופא הבודק. לצעקי נפטר. לא נשכח אותו".

 ביופסיה כואבת ממה ששמעתי

 "בביופסה מקבלים זריקת הרדמה וזה טיפה שורף כמו רופא שיניים, מרדימים את האזור וזה לא אמור לכאוב. מרדימים את האזור ואני שואלת במהלך הטיפול אם כואב. אני לא ממשיכה עד שנותנת עוד זריקת הרדמה. לפעמים זה לוקח חצי שעה או יותר כי יש נשים שיש להן יותר מגוש אחד". יש נשים שני גושים ובלוטות אז זה יותר ארבע פעולת. יכולה להיות שעה וחצי בפנים. אני יכולה לראות לכיוון אני הולכת, מאוד נדיר שיש כאלה גושים שאני חושבת חד משמעית שזה הולך להיות סרטן ואני לא אומרת שזה חשוד."

ואם את חושדת?

 "קרה שחשבתי שזה כלום והתברר שהיו בהם תאים קטנים, לכן אני לא אומרת אף פעם מה אני חושבת. אני רק מסבירה שיש משהו חשוד, צריך לבדוק ועד שלא מקבלים תשובה לא יודעים סופית.  אם אני לא שקטה אני מבקשת לעשות בדיקה נוספת גם אם הראו תוצאה שהגוש שפיר. אם משהו שנראה חשוד הוא צריך לצאת. עד שבועיים מקבלים שובה והכירורגים נותנים את התשובה"

 נשים רוצות לדעת כאן ועכשיו

 "הן תמיד רוצות לדעת, אבל אני באמת לא יודעת בוודאות. אם הגוש נראה שפיר אני מרגיעה ואומרת לה שהכל יהיה בסדר ורק צריכים לשלוח לביופסיה כדי להוכיח. אני רק נותנת את הכיוון והדעה שלי. נעשה כל מה שצריך ונחשוב טוב".

צריך לקדם חוק שנשים בגיל 40 יעשו ממוגרפיה חינם ולא רק בגיל חמישים לפי הגילאים שבהן נשים חלו מתחת לגיל 50

"חד משמעי. מקווה שיורידו לגיל 40 כמו בארצות הברית, יש הרבה שחלו מתחת לגיל חמישים"

מה השיקול, כסף?

" אולי. לא יודעת. אני מיד אומרת לכל אישה שלא צריך לחכות לגיל חמישים וללכת להיבדק אצל כירורג פעם בשנה או לעשות אולטרסאונד"

מה  לדעתך כן יכול למנוע סרטן שד?

"לאכול יותר בריא, פעילות גופנית ולא להיות בסטרס ולקחת את  חיים בקלות"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f4a2b261-0ce9-4831-9c6c-68dea5e7fa99','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה