אחד הרופאים הבכירים בסורוקה זכה במענק יוקרתי

$(function(){setImageBanner('0ebc3e9a-85b0-4edd-965f-0331638db9b7','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

ד"ר אורי יואל, רופא בכיר ביחידה לאנדוקרינולוגיה בסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי, כללית, זכה במענק מחקר של האגודה למלחמה בסרטן. המחקר בודק כלי אבחנה מהיר לזיהוי גרורות סרטן בלוטת התריס

ד"ר אורי יואל. קרדיט - דינה פרנקל

האגודה למלחמה בסרטן תומכת במצוינות במחקר בתחומים שונים, ומעמידה מענקי מחקר לצורך ביצוע מחקר קליני, הודות לתרומות הציבור. לאחרונה זכה ד"ר אורי יואל, רופא בכיר ביחידה לאנדוקרינולוגיה בסורוקה במענק במטרה לקדם מחקר רב מרכזי שיכלול מספר רב של חולים בכמה בתי חולים בארץ. מחקר זה נבחר על ידי האגודה למלחמה בסרטן כהצעה מצטיינת והוענק לה מענק מחקר מורחב בהיקף של 150,000 שקלים.

גידול סרטני בבלוטת התריס נפוץ יותר בקרב נשים, ורובן מאובחנות מעל גיל 30. בגברים רוב מקרי סרטן בלוטת התריס מאובחנים מעל גיל 60. גידול סרטני מסוג זה אינו נפוץ בקרב ילדים. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים כ – 950 חולות וחולים חדשים. למרות שככלל לסרטן זה פרוגנוזה טובה, הרי שלפחות רבע מהחולים יעברו הערכה לאיתור גרורות בקשריות לימפה בצוואר. על מנת לזהות הימצאות של גרורות סרטניות מבלוטת התריס בקשריות הלימפה מבצעים בדיקה שתוצאתה מתקבלת כעבור 2-4 שבועות, ובחלק מהמקרים אינה נותנת תשובה חד משמעית.

כיום כאשר עולה חשד להמצאות גרורות שמקורן בסרטן בלוטת התריס בקשריות הלימפה, עוברת קשרית הלימפה הערכה כפולה על ידי ביופסיה, אשר במהלכה מוכנסת מחט דקה אל תוך קשרית הלימפה:
1. בדיקה ציטולוגית של החומר שמכילה קשרית הלימפה תחת מיקרוסקופ במכון הפתולוגי, על מנת לאשש או לשלול קיומו של סרטן בדגימה.
2. שארית החומר שבמחט הניקור נמהלת בנוזל פיזיולוגי ונשלחת למעבדה לבדיקת רמת החלבון תירוגלובולין. מאחר וחלבון תירוגלובולין מיוצר באופן בלעדי על ידי תאי בלוטת התריס, הרי שנוכחותו בקשרית לימפה צווארית מבססת את האבחנה של גרורה, ללא קשר לתשובת הבדיקה הציטולוגית.

בדיקה חדשה ומהירה שפיתח ד"ר אורי יואל בודקת את הימצאותו של החלבון תירוגלובולין בקשריות הלימפה. חלבון זה, המשתתף בתהליך ייצור הורמוני בלוטת התריס ובאופן נורמלי נמצא בדם בריכוז נמוך מאוד, אינו אמור להימצא בקשריות לימפה נורמליות. כך, הימצאות החלבון בקשרית לימפה מעיד כי קשרית זו מהווה גרורה ממקור של סרטן בלוטת התריס.
הבדיקה המהירה, שפיתחה קבוצת המחקר הכוללת את ד"ר אורי יואל מהיחידה לאנדוקרינולוגיה בסורוקה ואת פרופ' רוברט מרקס ושגיא אנג'ל מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יכולה לתת בתוך זמן קצר תשובה מדויקת יותר לשאלה הקלינית החשובה: "האם קשרית לימפה זו מייצגת גרורה ממקור סרטן בלוטת התריס"?

איך מתבצעת הבדיקה המהירה? בדומה לבדיקת קורונה. הרופא דוקר את קשר הלימפה עם מחט עדינה, שואב מעט תמיסה פיזיולוגית אל תוך המזרק ומטפטף שתי טיפות על ערכת הבדיקה. כעבור 10 דקות תתקבל התשובה.

במחקר מקדים הבדיקה החדשה הדגימה דיוק אבחנתי של 95% במרפאת הניקורים. בנוסף, כלי הבדיקה נבחן בחדר הניתוח, שם נמצאה התאמה מושלמת עם בדיקת חתך קפוא (בדיקה פתולוגית מהירה שנמשכת 30-60 דקות), שמשמשת היום להערכת קשרית לימפה חשודה המתגלה בצוואר במהלך ניתוח.

ד"ר אורי יואל, רופא בכיר ביחידה לאנדוקרינולוגיה בסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מסר כי: "אני מודה לאגודה למלחמה בסרטן על התמיכה המשמעותית באמצעות מענק מחקר זה, המאפשר לנו לקדם תהליכים רפואיים חדשניים. המשמעות של מחקר זה היא בשיפור תהליך קבלת ההחלטות וקיצור הזמן עד לטיפול הנדרש, בייחוד במרכזים רבים בהם אין אפשרות לבצע בדיקה מעבדתית. בנוסף לכך, בחדר ניתוח יכולה הבדיקה להביא לקיצור הניתוח ולשפר קבלת החלטות קליניות".

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הוסיף כי: "הודות לתרומות הציבור ולקרנות המיועדות, ועדת המחקר של האגודה למלחמה בסרטן בוחנת ובוחרת עשרות מחקרים מדי שנה, ומעניקה מימון לחוקרים ורופאים ממרכזי המחקר והטיפול בארץ. מתוך מחקרים אלו פותחו שיטות חדשות לאיבחון, לטיפול ולשיקום של חולי סרטן. למחקר אין גבולות טריטוריאלים, כך שכל הישג במחקר כאן בישראל, הוא הישג של העולם כולו. אנו מקווים כי השיטה החדשה שמציע צוות החוקרים תיושם בקרוב בארץ ובעולם לטובת איבחון מדויק לחולים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('98a55951-577d-4a80-8e19-250eca8d3f1d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה