הנזקים שנשארים בגוף גם לאחר ההחלמה ממגיפת הקורונה



מרכז המידע והידע הלאומי במאבק בנגיף הקורונה, מפרסם מחקר על הנזקים ארוכי הטווח שמשאיר אחריו הנגיף בגוף המחלימים. תופעות לוואי שנמשכו חודשים, ללא קשר לחומרת מצבו של הנדבק במגיפה

ארכיון קורונה - דוברות קפלן

מאז החלה מגיפת הקורונה, שבו ועלו דיווחים אודות שלל סיבוכים ונכויות מתמשכים המופיעים בקרב חלק מהמחלימים, לרבות אלו שסבלו ממחלה קלה בלבד – כך מפרסמים היום במרכז המידע והידע הלאומי למאבק בקורונה.

על פי המחקר שבוצע, מחלת הקורונה הינה מחלה חדשה , ולפיכך המידע אודות היקפן, חומרתן ומשכן של תופעות אלו עודנו חלקי וראשוני, ומצריך מחקר קליני ייעודי נוסף בנושא.

תסמיני המחלה עלולים להימשך חודשים רבים גם לאחר שהמחלה חלפה - ללא קשר בהכרח למצב הבריאותי הבסיסי ולגיל החולה. כך, על פי הערכות שונות, עד כשליש מכלל המחלימים סובלים מתסמינים מתמשכים כלשהם, אף חודשים לאחר החלמתם.

הנזקים גוף כתוצאה ממחלת הקורונה

מערכת העצבים - עייפות מתמשכת וקשה )גם חודשים לאחר ההחלמה), כאבי ראש, הפרעות שינה, קשיי ריכוז וזיכרון, בעיות בתפקוד היומיומי, וכן פגיעה מתמשכת בחוש הטעם והריח. כמו כן, דווחו פגיעות מאוחרות ונדירות במערכת העצבים ההקפית.

פגיעה בתפקוד הלב - עד כמחצית מהחולים סובלים מבעיות תפקוד לבביות (כגון הפרעות קצב ודלקת בשריר הלב) ברמת חומרה משתנה, אשר חלקן אף סמויות. תופעות אלו עלולות להופיע ללא קשר למחלות הרקע או לחומרת מחלת הקורונה, גם בקרב מטופלים צעירים, ולהימשך על פני חודשים רבים – גם בקרב אלו אשר לא נזקקו לאשפוז. יודגש כי טרם התבהרה משמעותן ארוכת הטווח של התופעות הלבביות הקלות יותר.

מערכת הנשימה - חלק ניכר מהמחלימים סובל מקשיי נשימה ושיעול מתמשכים (אף חודשים), ומירידה בכושר הגופני ובסיבולת. על פי מספר דיווחים חלק מהמחלימים סובלים מהצטלקויות (פיברוזיס) של רקמת הריאה, אשר משמעותן ארוכת הטווח טרם התבהרה.

כמו כן, מוכרות פגיעות מתמשכות רבות נוספות, ביניהן – הפרעות נפשיות כגון דכאון וחרדה, שירת שיער, פריחות, פגיעה בשמיעה וטינטון, כאבי בטן ושלשולים מתמשכים, כאבי שרירים ומפרקים, ואף עליה בסיכון להתפרצות סכרת.

"לאור היקף התחלואה הנרחב בארץ, סיבוכים מתמשכים אלו עלולים לטמון בחובם השלכות ניכרות על בריאות הציבור, ואף השלכות כלכליות כבדות משקל על המשק", נכתב בדוח של מרכז המידע והידע הלאומי למאבק בנגיף הקורונה.

על פי ההמלצה של מחברי הדוח ומבצעי המחקר, יש להקדיש מאמצים לבלימה של היקף התחלואה בקרב כלל שכבות הגיל, לרבות בקרב צעירים ובריאים. במקביל, מומלץ לקדם הסברה ציבורית בנושא, בה יושם דגש על המסר כי מחלת הקורונה עלולה לגרום לנכויות ארוכות טווח גם בקרב צעירים ובריאים , ולפיכך על כולם להתגונן מפני הידבקות בנגיף .

בנוסף, נדרשת היערכות רפואית ייעודית לטיפול ומעקב אחר ציבור המחלימים (הקמת מרפאות שיקום ייעודיות בעבורם, מעקב פסיכולוגי אחריהם, הכשרת רופאי קהילה לטיפול בסיבוכים המתמשכים של המחלה, וכן הגברת מודעות כלל צוותי הרפואה לתופעות אלו).

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה