נוסטלגיה: רכבת צפון אז והיום

setImageBanner('19e1d24f-d5fc-47ee-8e58-bf2a1c427775','/dyncontent/2020/5/6/b5df0947-70f5-4445-a238-66a24d249916.gif',10622,'',525,78,false,33743);

לרגל יום העצמאות ה-72- מוזיאון רכבת ישראל שיחזר תמונות היסטוריות מימי היישוב היהודי בארץ ישראל ושנותיה המוקדמות של המדינה

תחנת באר שבע צפון - סוף שנות ה-50
חן מלינג מנהל מוזיאון הרכבת מספר: "התחנה הוקמה בשנת 1956 כחלק מפרויקט מסילת הנגב ובה עמד קטר 70414 המפורסם משירו של חיים חפר. קטר מספר 102 בתמונת הארכיון היה אחד משלושת קטרי הדיזל הראשונים שרכשה רכבת ישראל ושמור כיום במוזיאון הרכבת".
בשנת 2005 הוזזה מעט התחנה כך שתהיה סמוכה לאוניברסיטת בן גוריון ונחנכו בניין תחנה חדש ורציפים מודרניים. במיקום התחנה המקורי, הצמוד לתחנה כיום, שוכן כעת מתחם התחזוקה של הרכבת בבאר שבע, הגדול והמתקדם במזה"ת. 

קרדיט מקור- ארכיון המורשת, מוזיאון הרכבת קרדיט שחזור - cloudview שבתאי טל

חיפה מזרח - פבר' 1945
חן מלינג: "התחנה הוקמה בשנת 1903 כחלק משלוחת חיפה של הרכבת החיג'אזית, היא "רכבת העמק" הידועה. התחנה נחשבה לתחנה הראשית בארץ ישראל, והיתה התחנה היחידה בהיסטוריה העולמית שממנה יצאו רכבות ל-3 יבשות שונות. אירופה (איסטנבול), אסיה (דמשק) ואפריקה (קהיר, ממנה הגיעה זה עתה הרכבת בתמונה)."

setImageBanner('16f0f1fa-79fe-4004-9d6f-ae505c7cd1ff','/dyncontent/2020/5/6/b5df0947-70f5-4445-a238-66a24d249916.gif',10622,'',510,80,false,33744);

למרות שרכבות הנוסעים היחידות שמשרתות אותה היום הן אלו המגיעות לאירועים במוזיאון הרכבת, תחנת חיפה מזרח היא עדיין תחנה חשובה ובה מתבצעת פעילות תחזוקה ושילוח של רכבות משא לנמל, ורכבות נוסעים ריקות שיוצאות למגוון יעדים.

מבנה האבן המרובע במרכז התמונה משמאל היה ונותר משרד מנהל המשמרת בתחנה, והבניין מאחוריו היה מוסך הקטרים הראשי של הרכבת החיג'אזית בארץ ישראל. כיום הוא משמש כאולם הראשי של מוזיאון הרכבת.

שתי התמונות צולמו מאותה נקודה, מרפסת הגג של בניין הנהלת הרכבת ההיסטורי, המשמש עד היום משרדים של רכבת ישראל.

קרדיט מקור: אוסף התצלומים הלאומי קרדיט שחזור: cloudview שבתאי טל

תחנת הרכבת בלוד - סוף שנות ה-60

חן מלינג מספר: "התחנה המקורית בלוד הוקמה בשנת 1892 כחלק מקו הרכבת הראשון בארץ ישראל, בין יפו-ירושלים, אבל העיר הפכה למרכז רכבתי חשוב ב-1918, כשהצבא הבריטי הקים לידה תחנה חדשה. בניין התחנה ההיסטורי המופיע במרכז התמונה הוקם בשנת 1920 ומשמש כבניין התחנה כיום, לאחר ששופץ ושוחזר מספר פעמים."
בימים אלה מקימה הרכבת תחנה חדשה ומודרנית, לצד מבני מסחר ומשרדים. לאחרונה עברה הנהלת הרכבת לבניין החדש המופיע בשחזור מצד ימין למעלה, במקום בו מופיעה סככת הדרים בתמונה המקורית.

שתי התמונות צולמו מאותה נקודה, בסמיכות לכביש הגישה לתחנה הקיימת.

קרדיט מקור: אוסף התצלומים הלאומי קרדיט שחזור: cloudview שבתאי טל

הכניסה לתחנת תל אביב מרכז – לאחר חנוכתה בנובמבר 1954
חן מלינג: "בניין התחנה המקורי תוכנן בידי האדריכל יוסף קלארויין כבניין זמני, עד הקמת התחנה הקבועה בתוך אפיק נחל האיילון. בסופו של דבר הועברה המסילה לאפיק האיילון רק ב-1988, לקראת סלילת נתיבי איילון".
בטקס חנוכת התחנה המחודשת נקראה התחנה על שם מנחם סבידור ז"ל, מנכ"ל רכבת ישראל בשנים 1954-1964 ולימים גם יושב ראש כנסת ישראל. בשנות ה-90 פונו הרציפים והמסילות הישנות ובמקומם הוקמו משרדים חדשים להנהלת הרכבת, ששכנה כאן עד למעבר לבניין ההנהלה החדש בלוד בשנת 2017. בניין התחנה המקורי, לצד הטרמינל החדש שנבנה מצפון אליו, ממשיך לשרת עד היום את התחנה, שהפכה לאחת מהשוקקות ביותר, עם כ-50 אלף נוסעים מידי יום.
המקור והשחזור צולמו מאותה נקודה בדיוק.

קרדיט מקור - ארכיון המורשת, מוזיאון הרכבת קרדיט שחזור: cloudview צילומי אויר

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



setImageBanner('6606e208-ae00-4fb2-8e24-aaff6773edfb','/dyncontent/2020/5/6/b5df0947-70f5-4445-a238-66a24d249916.gif',10622,'',525,78,false,33745);
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה