לאחר סימון הנת"צ ברגר: היכן עתידה העירייה לסמן נת"צים נוספים?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('29a28e88-311d-435c-8c19-2f229add3257','/dyncontent/2025/3/2/384ec56a-a8ba-44e5-9fc8-9abde7a9e05a.jpg',19143,'טכנולוגית 0325 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('29a28e88-311d-435c-8c19-2f229add3257','/dyncontent/2025/2/3/eb764ea9-dd50-45cd-a894-1b1353648927.jpg',18994,'עיריה 0225 יהודה לוי אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

לאחר סימון הנת"צ בשדרות רגר, בעירייה כבר נערכים לסימון נת"צים נוספים ברחבי העיר. היכן הם יסומנו?

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

מערך התחבורה הציבורית מבוסס בעיקרו על אוטובוסים ובכדי לשפרו נדרש סימון נת“צים, נתיבים נפרדים לתחבורה הציבורית שיקצרו את זמני ההגעה של האוטובוסים לתחנות הביניים וליעד הסופי. הפיכת התחב"צ בעיר לאטרקטיבית תתמרץ רבים לזנוח את הרכב הפרטי ולעבור לאוטובוס, מה שיסייע להפחית את מספר הרכבים על הכביש ולצמצם את הפקקים וזיהום האוויר.

ולמרות שב"ש מתיימרת להיות מטרופולין הכולל בו שירותי תחבורה יעילים, בפועל לא פעלה העירייה בשנים האחרונות בכדי לתעדף נתיבים ייעודיים לתחב"צ שכה הכרחיים להשגת המטרה. כך למשל במהלך הקדנציה הקודמת של רוביק (2019-2023) לא נסללו כלל נת"צים חדשים, כשלפני כן נסללו בב"ש 1.9 ק"מ של נת"צים בלבד. הנתונים הללו העלו ספקות רבים באשר לנכונותה של העירייה לקדם את הסוגייה החשובה. חשוב לציין כי נת"צים נחשבים לדרך הזולה והזמינה ביותר לשיפור התחב"צ.

אך נדמה כי בקדנציה הנוכחית החליטו בעירייה על שינוי גישה בעודם מקדמים את הנושא במלוא המרץ, ולאחרונה נשא המאמץ פרי עם אישורה של תכנית לסלילת רשת נת"צים בפריסה עירונית בצירי תנועה מרכזיים בעיר (במסגרת תוכנית 'רשת 2025'). כעת, חודשים ספורים לאחר אישור התכנית, הוציאו לפועל בעירייה את הפרוייקט השאפתני עם סימונו של הנת"צ בשדרות רגר, אחד מן השדרות המרכזיים והעמוסים בעיר.

ולמרות שמדובר על שינוי מגמה מבורך, הנת"צים הקימיים כיום הינם בבחינת טיפה בים. עפ"י דו"ח שפירסמו בארגון "15 דקות ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל", אורך הנת"צים הפוטנציאלי בב"ש הינו 42 ק"מ. בנת"צים פוטנציאלים הכוונה לכל הדרכים בהן ישנה הצדקה לסלילת נת"צים בהתחשב בנתונים כמו כמות האוטובוסים שעוברת ברחוב נתון, מהירות הנסיעה הממוצעת בו, צירי תנועה המהווים גישה לתחנות רכבת, רחובות ראשיים וכו'. לאור זאת נדמה כי בעירייה יצטרכו לעבוד קשה בכדי להדביק את הפער.

חשוב לציין כי במסגרת תכנית 'רשת 2025' מלבד שדרות רגר ושדרות טוביהו אמורים להיסלל נת"צים גם ברחוב בן גוריון, נאוי, כביש 25 ודוד חכם, כשבעירייה מציינים בנוסף כי בעתיד תיבחן סלילת נת"צים גם בעיר העתיקה. רק סלילת רשת נת"צים רציפה בפריסה רחבה תהפוך את הנת"צים לאפקטיביים, אחרת האוטובוסים ייאלצו לנסוע במקטעים מסויימים בנתיבים הרגילים והפקוקים והנת"צ לא ישיג את מטרתו.

אך גם אם תיסלל רשת נת"צים כזו, היא תהיה יעילה רק בהנחה שהעירייה תדאג להסברה ואכיפה עקבית בנת"צים באמצעות מצלמות ופקחים, אחרת, הקצאת הנת״צים מתייתרת, שירותי התחבורה הציבורית נפגעים ופורעי חוק נוסעים בהם באין מפריע.

תמונה לא נבחרה

ולמרות שסלילת הנת"צ חשובה והכרחית, נדמה כי המהלך מעורר התנגדות עזה בקרב נהגי הרכב הפרטי בעיר לאור צמצום נתיבים וביטול חניות הכרוכים בסימונו, שעלולים להוביל להתגברות הפקקים בטווח הזמן קצר.

מנגד, סקר שנערך במסגרת דו"ח מטעם ארגון "15 דקות ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל" בסמוך למועד הבחירות המקומיות האחרונות מצא כי באר שבע נמצאת בין עשרת הערים המובילות ברצון הנוסעים לנת"צים, כאשר 73% מתושבי העיר שהשיבו לסקר הביעו רצון לסלילת נת"צים בתחומי העיר, גם אם אלו יבואו על חשבון נתיבים או מקומות חנייה בעבור הרכב הפרטי.

הנתון הנ"ל גבוה מן הממוצע הארצי בסקר שעמד על 60%. היותה של ב"ש מטרופולין איזורי מביאה לכך שרבים משוועים למהלך משמעותי שישפר את שירותי התחבורה בעיר שהינם קריטיים למטרופולין מתפקד ומתפתח.

עד כמה נת"צים הינם בעלי חשיבות מכרעת לשיפור שירותי התחבורה הציבורית? על כך יעיד הנתון הבא: בעוד המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל עומדת על כ- 16 ק"מ לשעה בלבד, בערים המפותחות שבהן אמצעי תחבורה מגוונים וזכות דרך בלעדית (נת“צים ודומיהם) המהירות הממוצעת עומדת על כ- 25 ק"מ לשעה: 9 קמ"ש יותר מהר!.

אם בעירייה יצליחו במשימתם לסלול רשת נת"צים יעילה שתדרבן רבים לוותר על הרכב הפרטי, ירוויחו מכך בטווח הארוך גם נוסעי התחב"צ וגם נהגי הרכבים הפרטיים המתמודדים כיום כולם עם פקקים בלתי נסבלים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c9132d3d-de19-420a-91c2-b147fc3c4103','/dyncontent/2025/2/12/67feb435-f8e5-48eb-9266-746bcbb6e653.jpg',19039,'רכבת 0225 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה