אחת מנקודות התורפה המרכזיות בבטיחות בדרכים בישראל

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('4f014c23-9850-45b3-962e-9f445187b352','/dyncontent/2024/10/13/2346d53b-46dd-4de0-950d-b147052409e2.jpg',18575,'מול 7 1024 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('4f014c23-9850-45b3-962e-9f445187b352','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

מדו"ח שהתפרסם לאחרונה על ידי עמותת "אור ירוק" עולה, כי חלה עלייה משמעותית בשנת 2021, בכמות התאונות בהם היו מעורבים כלי רכב כבדים. וגם - נראה שגם בב"ש המספרים גבוהים במיוחד

באדיבות עמותת אור ירוק

בבאר שבע בעשור האחרון: למעלה מ-400 תאונות במעורבות משאיות: מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה, כי בשנת 2021 (בחודשים ינואר-נובמבר) התרחשו בכבישי ישראל 1,447 תאונות דרכים במעורבות של רכב כבד. מתוכן, 90 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). מדובר בעליה משמעותית בהשוואה לשנת 2020 כולה (70 תאונות קטלניות) וכן לשנת 2019 כולה (84 תאונות קטלניות) וזאת כאמור על אף שהספירה של שנת 2021 מתייחסת לעשרה חודשים בלבד.

בתוך כך, בעשור האחרון אירעו בבאר שבע 423 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן שבע תאונות קטלניות (בהן לפחות אדם אחד נהרג). בשנת 2021 כולה, אירעו בעיר 15 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן תאונה אחת קטלנית. מבין התאונות שאירעו עם משאיות וכלי רכב כבדים בעשור האחרון מעל 11 אלף התרחשו בערים ובישובים: למעלה מ-1,300 מהן אירעו בתל אביב, קרוב ל-1,200 אירעו בירושלים, 637 תאונות במעורבות רכב כבד אירעו בעשור החולף בחיפה, 423 בבאר שבע ו-384 בפתח תקווה.

"במקרה של תאונה עם רכב כבד הסיכון לפגיעה קשה וקטלנית גדול", מספר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. עוד הוסיף המנכ"ל: נהגי המשאיות והרכב הכבד שנדרשים לעבוד על הכביש במשך שעות ארוכות בניגוד לחוק הם כפצצה מתקתקת ובכל רגע עלולים לגרום לתאונה רבת נפגעים. שנת 2021 הסתיימה בעליה חדה בהרוגים מתאונות עם רכב כבד".

"למרות זאת במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים עדיין לא הכניסו לשימוש את הטכוגרף הדיגיטאלי שימנע מנהגים להיות על ההגה הרבה מעבר לשעות המותרות בחוק. מדובר באביזר בטיחות מציל חיים מהמעלה הראשונה ולא ברור מדוע עד כה נמנע השימוש בו בישראל אחרי שבאירופה הוא אביזר חובה משנת 2006. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לבצע רפורמה שלמה בכל הקשור להסדרת תחום הרכב הכבד בישראל. יש להכשיר ולגייס נהגים חדשים ואיכותיים, לצמצם את שעות הנהיגה הרבות ולהגדיל את מערך האכיפה לתקינות כלי הרכב הכבדים".

באדיבות עמותת אור ירוקמעורבותם הגבוהה של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות מהווה את אחת מנקודות התורפה המרכזיות בבטיחות בדרכים בישראל. לכלי הרכב הכבדים מאפיינים ייחודיים אשר מעצימים ומגבירים את חומרת הפגיעה במקרה של תאונת דרכים. לכך יש להוסיף את תנאי הנהיגה של הנהגים הנוהגים במשך שעות רבות, בעייפות ובתשישות.

לא מכבר קבע מבקר המדינה כי מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים בישראל - ובפרט בתאונות דרכים שיש בהן פצועים קשה או הרוגים - גבוהה יחסית לסוגים אחרים של כלי רכב, ומצבה של ישראל בתחום זה חמור משל מרבית המדינות המפותחות. האחריות לטיפול בנושא בטיחותם של כלי-רכב כבדים, קבע המבקר, מפוזרת בין משרדי ממשלה שונים בלי שיש גורם שאחראי לתכלל את הטיפול בנושא ולבצע תיאומים בין המשרדים השונים.

ועדות וצוותים שונים עמדו בשנים האחרונות על בעיות בתחום הבטיחות של כלי רכב כבדים והעלו המלצות לפתרונן. עם זאת, הטיפול בחלק מהסוגיות התעכב במשך תקופות ארוכות, והמלצות רבות שהועלו טרם יושמו. תחום הרכב הכבד בישראל אחראי לכ-20% מכלל ההרוגים מתאונות דרכים. זהו נתון קשה המעיד על כשל מערכתי שיש לתת עליו את הדעת ולפעול לתקנו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8465a1a0-180b-42a3-9a72-95186c6c7e48','/dyncontent/2024/10/13/2346d53b-46dd-4de0-950d-b147052409e2.jpg',18575,'מול 7 1024 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה