הדמיית שדה התעופה בנבטים

לאחרונה דיווחנו כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו הורה לראש המל"ל לבחון מחדש את נושא הקמת שדה התעופה בנבטים, כאשר להחלטתו של נתניהו הצטרפו גם המועמד לראשות הממשלה, בני גנץ, יו"ר כחול לבן. במקביל, נפגשו ראשי רשויות מהנגב ומהצפון עם שר התחבורה, כדי לשכנע אותו בעניין.

כעת מסתבר כי הקמה של שדה תעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל תעלה למשק הישראלי כ-18 מיליארד שקלים יותר מאשר הקמתו בנבטים שבנגב, כך עולה מדוח של חברת שטיינמץ עמינח ושות', שהוזמן על ידי הרשות לפיתוח הנגב. על פי המחקר הכלכלי שערכה החברה, עלות הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף ברמת דוד תעמוד על כ-20 מיליארד שקלים לפחות, לעומת פחות מ-2.5 מיליארד שקלים בדרום. הפער העצום נובע, לפי הדו"ח, מהיתרון שיש לאתר נבטים בתשתיות הקיימות באתר הדרומי, מההפרש העצום בזמן ההקמה ומהצורך להעתיק למיקום חדש את בסיס חיל האוויר ברמת דוד.

הדו"ח של שטיינמץ עמינח בחן את העלויות והנזקים הכלכליים בשתי החלופות העומדות כרגע על הפרק להקמת שדה התעופה הבין לאומי הבא של ישראל. כך, לדוגמה, עלות ביסוס הקרקע, שהיא שלב הכרחי בכל פרויקט תשתית, תגיע ברמת דוד למעל 3.7 מיליארד שקלים, לעומת 1.7 מיליארד בלבד בנבטים. בגלל מבנה הקרקע יהיה צורך לבצע עבודות תחזוקה בשדה תעופה בעמק יזרעאל כל שבע שנים, לעומת עבודות כל 15 שנה בנגב.

setImageBanner('9e7a28f5-97bc-4ae1-aa74-db31868d5a8a','/dyncontent/2019/9/29/a94edf61-f363-46e0-8a8b-3de9e33f5c61.jpg',9189,'',510,80);

תחום משמעותי נוסף, שלא נבדק עד היום על ידי גורמי התכנון, הוא זמן ההקמה של כל חלופה. בעוד שבנבטים אפשר להתחיל לבנות מיידית ולהשלים את העבודות בתוך 5 שנים, ברמת דוד הפרויקט יארך לפחות 15 שנים, בשל הצורך להעתיק את בסיס חיל האוויר במקום, לטהר את הקרקע, לבצע עבודות תשתית מורכבות ולהתמודד עם התנגדויות הציבור. ההפרש בזמני ההקמה יעלה למשק הישראלי מעל למיליארד שקלים.

"נתב"ג יגיע בקרוב לקצה הקיבולת שלו מבחינת כמות נוסעים וצרכי התעופה של ישראל", הסביר דן ברוזה, מומחה מטעם העמותה נגד שדות תעופה בעמק יזרעאל. "אנחנו חייבים נמל תעופה בינלאומי משלים כבר בשנים הקרובות. מכיוון שבנבטים אין צורך לפנות ולבנות בסיס צבאי חדשי בהשוואה לרמת דוד, ובנוסף התשתיות העיקריות כמו מסלול נחיתה ארוך, מסילת רכבת ונגישות לכביש 6 כבר קיימות בנבטים, הקמת נמל התעופה בנגב תהיה מהירה יותר, כ-5 שנים, לעומת ההקמה ברמת דוד שתיארך לפחות 15 שנים. כל זאת מבלי להתחשב כלל בסוג הקרקע בעמק יזרעאל והשלכותיה על עבודות הבנייה המורכבות, ובהתנגדויות הרבות הצפויות למהלך זה".

המחקר הדגיש את הנחיצות של הקמת שדה תעופה בדרום, תוך שהוא מונה את השגיאות של הוועדה שבחנה את החלופות האפשריות להקמת נתב"ג 2 והמליצה על רמת דוד. בין היתר, הדוח מצביע על כך ששיעור האבטלה בדרום גבוה בהרבה והאזור משווע למקור תעסוקה בדמות שדה תעופה, בניגוד לעמק יזרעאל, שם תהיה פגיעה קשה בחקלאות ובמשק החלב הענף. מחברי הדוח מאשימים את חברי הוועדה כי לפי ההיגיון שלהם אין טעם להשקיע בפריפריה כלל, אלא רק במרכז, היכן שנמצאת רוב האוכלוסייה.

"מכלול השיקולים מביא למסקנה אחת ברורה – הקמת שדה תעופה משלים באתר המוצע ברמת דוד תעמיק את הגרעון התקציבי של המדינה, תוך פגיעה קשה באוכלוסיית העמק ובחקלאות, תמנע הזדמנות לפיתוח הנגב, ובכך תגדיל את הפערים בין אוכלוסיות שונות במדינה", נקבע עוד בדוח".

הסבת בסיס חיל האוויר ברמת דוד לשדה תעופה אזרחי תגרור הוצאות גבוהות של העתקת מבנים צבאיים ותשתיות מים, מיגון מבני ציבור וחיסול רוב הפעילות החקלאית באזור. בנוסף, הדוח מדגיש כי משרד האוצר כבר השקיע מעל ל-2.8 מיליארד שקלים בפיתוח ושדרוג בסיס חיל האוויר בנבטים, סכום שיתווסף לעלויות ההקמה של נמל תעופה בעמק.

גורמים נוספים המשפיעים על העלויות הם פיצויים לבעלי קרקעות שיופקעו וירידה דרמטית בערך הדירות – הקיימות והעתידיות. בנבטים הבעיה הזו קטנה הרבה יותר, מכיוון שהאתר מרוחק ממקומות יישוב.