מי אמר הסעה לים בשבת ולא קיבל?



שישה סטודנטים נמרצים מאוניברסיטת בן גוריון הם המארגנים של מיזם חדש ומרענן- הסעות שיצאו מבאר שבע לחוף הים באשקלון בימי שבת, בתמורה של 35 שקלים בלבד. "החזון שלנו הוא לפתוח עוד תחום בתרבות הפנאי בבאר שבע, שמביא לידי ביטוי גם ערכים שאנחנו מאמינים בהם" אמר אחד המארגנים.

בשבוע שעבר נפגשתי עם מארגני היוזמה שנקראת "ימבוס"- שירות הסעות לחוף הים באשקלון שייצא בכל יום שבת מבאר שבע. לפגישה הגעתי מלאה בסקרנות, רוצה להכיר את הנפשות הפועלות מאחוריי הרעיון החדשני הזה, שלא ברור כיצד אף אחד לא הגה אותו עוד קודם. חצר גדולה ברחוב אברהם אבינו, כלבה קופצנית, קערות מלאות בצ'יפס ובמבה, אבל הכי חושב- בערב הזה פגשתי שישה סטודנטים שהרצון שלהם לפתח את תרבות הפנאי בבאר שבע הוא לגמרי בנשמת אפם.

לאחר שיחות סמול-טוק קצרות, כל אחד מהסטודנטים הציג את עצמו ואת תפקידו בכוח- רועי כנפו, סטודנט לתואר שני בפוליטיקה וממשל, הוגה הרעיון, הוא אחראי תוכן, הגבלי שימוש, כיסויים משפטיים; מיכל קטושבסקי, סטודנטית ללימודי אפריקה וספרות עברית, מנהלת כללית של הפרויקט; ענבר רוטנברג, סטודנטית לפוליטיקה וממשל וניהול ויישוב סכסוכים, מנהלת צוות הפרסום ושיווק; ערן חלבי, סטודנט לכלכלה ופסיכולוגיה, אחראי על התקציב וניהול הכספים; יעיר אילן, סטודנט למדעי ההתנהגות, אחראי לוגיסטיקה- החל מתשתית מכירה באינטרנט ועד סיפוק פליירים וציוד; דניאל לרנר, סטודנט לפילוסופיה ופסיכולוגיה, סגנה של מיכל, יועץ ראשי בפרויקט.

פרויקט "ימבוס", כשמו כן הוא- הסעות בשבת לים מבאר שבע לאשקלון, כל זאת בעלות של 35 שקלים לאדם בלבד. הפרויקט נולד כמעט במקריות, במסגרת קורס של תנועת "ישראל חופשית" (קורס בתשלום, חוץ-אוניברסיטאי), בו למדו הסטודנטים כיצד לקחת חלק בהליכים פוליטיים ובאיזה אופן יש לפעול כדי להניע הליכים חברתיים. "באחת הסדנאות שהיו לנו חילקו אותנו לקבוצות ואמרו לכל קבוצה לחשוב על רעיון שהיא רוצה לקדם דרך כל מיני קריטריונים. אני אמרתי שצריך תחבורה ציבורית לים מבאר שבע, מאחר והייתה יוזמה כזו בעבר שלא כל כך הצליחה. אני חשבתי שזה רעיון מגניב ושצריך להפוך את זה למשהו קבוע. כל זה היה במסגרת הסדנא, לא חשבתי שזה יתפתח משם", כך סיפר רועי, הוגה הרעיון.

אולי בצירוף מקרים ואולי לא, כמה שבועות לאחר סיום הקורס של "ישראל חופשית", פורסם בדף הפייסבוק של הארגון פרויקט "משתלה", הצעה למלגה כספית ליוזמות חברתיות שתומכות בהפרדת דת ומדינה. "כתבתי בקבוצה של הקורס בפייסבוק 'למה שלא נגיש את הפרויקט של ימבוס לישראל חופשית?', זרקתי את הכפפה, חצי בצחוק חצי ברצינות. הם עפו על זה.." אמר רועי, ומיכל הוסיפה "הוא התקשר אחד אחד ובדק אם כולנו מסכימים, כולנו אמרנו כן. כשפנינו למשתלה הם אמרו לנו שיש לנו אחלה רעיון אבל שחוץ מזה לא ברור איך אנחנו הולכים להוציא את הפרויקט לפועל. הם ביקשו מאיתנו להראות להם לוגיסטיקה, מודל עסקי... בעצם ביקשו מאיתנו להראות כיצד אנחנו מוציאים לפועל את הרעיון".

מסתבר שהפרויקט נמצא בשלבי התכנון הראשונים, אבל תחושות הנמרצות והשאפתנות של המארגנים מילאו את האוויר, ונתנו תחושה כי מדובר בפרויקט מבטיח שעוד צופה לו הצלחה מרובה. על אף שהפרויקט ממומן בחסות ארגון שקורא להפרדת דת ומדינה, למארגני הפרויקט חשוב להבהיר כל העת כי אין זה פרויקט שנועד לעורר אנטגוניזם. "חשוב לזכור שאנחנו עושים משהו חיובי. כלומר, שלילי זה משהו שיוצא נגד, חיובי זה משהו שבא להוסיף ולא לגרוע. הרעיון הוא לתת שירות, שירות שהוא לא פוגע באף אחד, שיש אליו לא מעט ביקוש. המטרה שלנו היא ליצור הרמוניה ולא ליצור תוכנית שתפגע, תכעיס או תעורר פרובוקציה. המטרה היא פשוט להוציא אנשים לים" אמר דניאל. כששאלתי כיצד הרחוב בבאר שבע מגיב ליוזמה, אמרה מיכל כי "זה לא יאומן עד כמה ההיענות גדולה, בניגוד למה שאומרים על באר שבע - שהיא עיר מסורתית ושהיא לא פתוחה לקבל דברים כאלה... היא דווקא כן. התושבים מספרים שפעם הם היו נוסעים עם משאיות לים בימי שבת במשך שנים, ואף אחד לא היה אומר על זה כלום. לתושבים יש ברק בעיניים כשאומרים להם שקיים אוטובוס לים, הלוך-חזור ב-35 שקלים". גם יעיר הוסיף בעניין ואמר כי "משהו שהבנו על הדרך זה שהאוכלוסייה המסורתית דתית בבאר שבע היא לא מאוד קנאית וסגורה, אלא שהיא קהילה מקבלת מאוד ומאמינה שכל אחד יהודי בדרך שלו. אנחנו לא חושבים שאנשים יבואו אלינו בתלונות על כך שזה חילול, כי עדיין קורים פה (בבאר שבע) דברים בשבת. אנשים נוסעים, יוצאים, יש הרבה מקומות פתוחים- ואין פה הפגנות נגד זה". עם זאת, הם גם מודעים לבעיתיות שעלולה להיווצר-"ההתנגדות, אם היא תבוא, היא תגיע בהמשך. מקווים שלא" אמר ערן.

בסביבה הסטודנטיאלית כבר שמעו על הפרויקט לא מעט, ונראה שסטודנטים רבים תומכים בו ואף רוצים לקחת חלק- בין אם בארגון הפרויקט והוצאתו לפועל או בין כחלק ממעגל האנשים שישתמשו בשירות הסעות זה. עם זאת, מדגישים המארגנים שהפרויקט אינו פתוח רק לקהל הסטודנטים, וכי מטרת העל שלהם היא להנגיש את ההסעות לכלל תושבי העיר. "קהל היעד שלנו הוא תושבי העיר כולם, וזה במכוון" אמרה מיכל. "קהל הסטודנטים הוא קהל שקל להביא אותו, ואנחנו לא רוצים ללכת למקום הזה, למרות שאנחנו יודעים שזה אפשרי והכי קל למלא שני אוטובוסים במאה סטודנטים כדי ללכת לים, אבל זה בדיוק העניין- אנחנו לא רוצים שזה יהפוך להיות הסעות לקהל יעד מסוים". "זה צורך שקיים גם אצל הסטודנטים אבל גם אצל תושבי העיר, אפילו בעיקר אצל תושבי העיר" הוסיף דניאל.

גם צוות הפרויקט עוד בונה את עצמו, וככל שהפרסום מתרחב ומגיע לעוד אנשים, כך גם ההיענות לעזור הולכת וגדלה. "כל מי שנכנס לשיח הוא חלק ממי שקובע את הדברים שייצאו לפועל בסופו של דבר" אמרה מיכל. "אנחנו לגמרי רוצים לגייס עוד אנשים, להגדיל את הצוותים, ליצור תשתית מתנדבים. מה שמיוחד פה זה שאנחנו נהנים מזה גם כי זה בסופו של דבר פרויקט חברתי שעוזר לאנשים ועוזר לשנות את המציאות שמסביבנו, שמשם נבעה המוטיבציה שלנו מלכתחילה, אבל יש פה גם עניין עסקי. זה עסק שמכניס כסף, אז בשבילנו זה גם תהליך של למידה על איך דברים מתנהלים, ואנחנו מקבלים מזה המון המון מיומנויות. זה בא ביחד. אותי אישית זה מאוד מרגש" הוסיף יעיר.

קמפיין הפרסום של "ימבוס" עתיד להתחיל כבר החודש, במטרה שיריית הפתיחה תהיה כבר בתחילת חודש יולי. ואיך הם רואים את הפרויקט צועד קדימה? כמעט הכל תלוי בפיילוט הראשון "אחרי שנצליח לעשות את השבת הראשונה, אני בטוחה שישראל חופשית יעזרו לנו עוד יותר בשבתות הבאות, זה מעין הסכם בעל פה" אמרה מיכל.

"אנחנו רוצים לענות על צורך שלדעתנו הוא מאוד מבוקש בבאר שבע, אפשרות להגיע לים בשבתות, מאחר ובילוי בים הוא בילוי מאוד נפוץ בתרבות הישראלית" סיכם יעיר.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה