לדף הפייסבוק של בני אבן

שאלות דומות ששואלים אותי בהקשר הזה הם איך מצטיינים? איך בולטים מול מתחרים? איך מרוויחים הרבה כסף? בהיבט האישי נשאלות השאלות: מהי מצוינות אישית? איך אפשר להגשים את החלומות שלנו? ועוד..

אני פוגש הרבה אנשים שחסכו כסף או יצאו לפנסיה מוקדמת והחלום שלהם לפתוח עסק קטן: בית קפה, קונדיטוריה, פלאפל, שיאצו, נטורופתיה, קוסמטיקה... מה הסיכוי של עסק כזה לשרוד בשוק כל כך רווי ותחרותי? למה שהלקוחות יבואו דווקא אליך?

הרבה עסקים נופלים במלכודת ומציעים  לצרכן מחיר נמוך, לכאורה מה שהוא תמיד רוצה. מה שהם לא מבינים הוא שתמיד יגיע עסק חדש וימכור את אותו המוצר במחיר נמוך יותר.

כדי לא ללכת שבי אחר אסטרטגיית המחיר צריך לטעמי להתרכז בלהציע מוצר מצוין ובכלל להיות עסק מצוין. מה עושה את העסק מצוין? מצוינות אישית של כל אחד מהפרטים שמרכיבים את העסק.

מהי מצוינות בכלל? מצוינות היא תהליך של מיצוי. מיצוי אישי או הגשמה עצמית הוא אחד הצרכים שלנו, למעשה זהו הצורך הגבוה ביותר שלנו (מאסלו) ואחוז קטן מהאוכלוסייה מגיע לממש אותו.

התשובות לשאלת ההצלחה והמצוינות אם בהיבט העסקי ואם בהיבט האישי הם דומות.

זהו תהליך! מסע של התפתחות וגדילה והוא לא עוסק בכלל בשאלה מה צריך לעשות?!

השאלות שאני שואל בעלי עסקים ובכלל מתאמנים הם מי אתה? מה מיוחד בך? בעסק שלך? מהו הערך המוסף שאתה מביא אתך לעסק, לסביבה שלך, לעולם?

הבנת מהותו של העסק היא הבסיס להתפתחות ולצמיחה של העסק וחיונית להצלחתו.

פיתוח מודל מדויק של "האני" הפנימי של האדם, התעסקות בעצם הווייתו של האדם, מציאת ייעודו, הם חלק מתהליך שקודם לשאלת העשייה. השאלה מי אני? קודמת לשאלה מה אני צריך לעשות?!

שלב המודעות, שהוא השלב הראשון בדרך למצוינות, הוא שלב שנוח לדלג עליו מפני שהוא דורש תשובות לשאלות שאנו לא רגילים או לא נוח לנו לעסוק בהן. קל לברוח משאלות שנוגעות במהות ומבקשות חקירה פנימית. קל יותר לטפל בדחוף מאשר בחשוב בחיינו.

יחד עם האמור לעיל אדם מודע לעצמו לא יכול לנוח על זרי דפנה. צמיחה כוללת התפתחות ברמות הידע והמיומנויות. בלום, פסיכולוג חינוכי, תיאר במודל שלו את הרמות השונות של הידע שאנו צריכים לשאוף אליהן: ידע, הבנה, יישום, אנליזה, סינתזה ושיפוט. ההבדל בין טבח לשף הוא לא רק ברמת המיומנות אלא ברמות הידע. שף נדרש לפתח, ליצור ולהתאים מחדש את התפריט שלו כל הזמן. טבח חוזר על מה שהוא יודע כבר לעשות. מלבד הידע ההבנה והיישום אנו נדרשים לחקור לעומק ומתוך החקירה הזו לפתח מוצרים חדשים.

"חומוס עושים באהבה או לא עושים בכלל.." מי שלא אוהב את מה שהוא עושה, מי שלא מחובר לעשייה שלו, לא יצליח ללמוד ולהתפתח ולכן לא ייצר ערך מוסף.

מצוינות מבקשת לא רק מודעות, גם למידה! ובכל זאת זה לא מספיק. גם אם פיתחתי מתוך מודעות ולמידה ואני כבר מייצר ערך מוסף במוצרים שאני מוכר או בשירותים שאני מספק, בטווח הארוך יותר זה לא מספק. פגשנו עם השנים מוצרים ושירותים מצוינים, חדשניים, איכותיים שעם הזמן איבדו את הקסם שלהם.

הסיבה לכך היא שמצוינות היא לא נקודה. היא רצף של נקודות. הערך המוסף שאנו מפתחים לא נשמר לתמיד. מצוינות היא מיצוי, היא תהליך שבו המרכיב העיקרי הוא צמיחה מתמדת. עסק חי, גוף חי כל שהוא בהגדרתו הוא צומח!!

"מצוין ורע לו בינוני וטוב לו.."

מצוין הוא מי שבגישתו גוזר על עצמו שיפור מתמיד. שיפור מתמיד מחייב צמיחה שמבקשת שינוי. השינוי הוא קשה מפני שהוא דורש מאתנו לצאת מאזור הנוחות שלנו. לצאת ממקום מוכר וודאי למקום לא מוכר, לא ודאי ובהחלט לא בטוח.

והרשע, אותו הרשע מההגדה של פסח, מה הוא אומר? מה העבודה הזו לכם?!

רשע לפי המקורות שלנו הוא לא מי שחשבנו. הוא לא גנב ולא פושע. הוא אחד שקיבל את המתנה האדירה הזו שנקראת פוטנציאל והוא לא מממש אותו!

מצוינות מחייבת אותנו גם לאמונה, אותה וודאות לא רציונלית, אמונה בעצמנו. אף אחד לא מבטיח לנו שאם נעבור את כל התהליך, בסופו נצליח.

לסיכום, מצוינות מחייבת מודעות, חקירה והתחדשות מתמדת, לצאת מאזור הנוחות שלנו לקראת מסע שאנו לא יודעים את תוצאותיו.

ובכל זאת.. "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". לקראת חג הפסח המתקרב ובא אני מאחל לכולם להבין את מקורות הפחד, לעשות שינוי, לצמוח, לממש ולהצטיין. כל אחד יכול!

 

בני אבן הוא מנחה לצמיחה אישית ומעביר סדנאות, אימונים והרצאות לאנשים פרטיים ולגופים עסקיים וציבוריים. תחומים מרכזיים: הנחיית סדנאות, פיתוח הדרכות, אימון וגישור. בנוסף, בני אבן לוקח חלק פעיל בעבודה עם גופים וקהילות מהמגזר השלישי, בהתנדבות מלאה. 

 

 באר שבע נט