התשובה שנשות באר שבע מוצאות בעשייה חברתית

$(function(){setImageBanner('1ca7c267-becb-484c-a823-c41a0b0dc42f','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לקראת יום כיפור, הפעילות החברתיות של באר שבע עושות חשבון נפש לעצמן ולכולנו, ומסבירות למה מבחינתן התשובה היא בעשייה חברתית למען האחר

יום כיפור הוא בדיוק הזמן לחשבון נפש. רגע לפני שמסתיימים עשרת ימי התשובה, שמענו מהנשים הפעילות החברתיות של באר שבע על העשייה שלהן למען האחר, חשבון הנפש שלהן ושל כולנו והתשובה שהן מוצאות בעזרת לזולת.

 

ציפורה חלפון, יו"ר סניף 'יחד למען החייל' בבאר שבע

אם היית עושה חשבון נפש לשנה שעברה עלייך, איך היית מסכמת אותה? 

"שוב הגיע אותו יום בשנה, שבו השקט ממלא אותך ומחייב אותך לעשות חשבון נפש עם עצמך. לקחת הפסקה ממירוץ החיים, לשבת לרגע עם עצמך ולהרהר מה עשית השנה, במי פגעת, ממי נפגעת, מה השגת ומה אתה שואף. למען האמת אצלי כל ערב כל יום מוקדש לחשבון נפש אמיתי. אני למדתי השנה כמה דברים: והעיקרי שבהם שאני יכולה לקבל הרבה עצות מאחרים, לשמוע הרבה דעות, אבל בסופו של דבר התשובה נמצאת איפשהו בתוכי בלבד. זו ממש לא הייתה השנה שציפיתי לה... כל כך אינטנסיבית ומלאת ריגושים! הכרתי חברים כל כך מדהימים שם שילוו אותי מעכשיו לכל החיים, הכרתי אנשים, הרבה אנשים, חלקם החזיקו עד היום, וחלקם מוכרים לי כבר רק בפנים. צברתי חוויות שלא הייתי יכולה לעשות אותם בשום מקום אחר! למדתי כל כך הרבה דברים על עצמי מה אני רוצה לעתיד מה אני אוהבת מה אני רוצה שתהיה הסביבה שלי ועוד כל כך הרבה דברים! הבנתי שאני יכולה להנות בכוחות עצמי ואני לא צריכה שאף אחד יגיד לי מה נכון ומה לא! בכיתי המון, צחקתי המון, למדתי מהו כאב, למדתי לקבל את עצמי. שנה שהתבגרתי ברמות הכי גבוהות שיש. שנה של הרבה חשיבה . שנה של התפכחות, של טעויות ולמידה. של התקרבות לעצמי. שנה של הכל ביחד, של בדידות, של חברה, של אהבה, של שנאה, של שיגעון, ושל רוגע מטורף. השנה שהייתה אני לא אדבר עלייך יותר מדי, כי אין לי יותר מדי מה להגיד עלייך, נתת לי הכל ולקחת לי הכל. היו הרבה פעמים שרק חיכיתי שתגמרי כבר. היית שנה של בלבול, אז אני אבקש מזאת שאחרייך שתהיה עדינה ומשוגעת איתי בו זמנית".

מה התחושה הכי טובה בלעשות טוב ולעזור לאחר?

"לעשות טוב להתנדב, תעשו טוב בעולם הזה והיקום יחזיר לכם מכל הטוב הזה כפליים! אתם תתפלאו לגלות כמה עוד אהבה הלב שלכם מסוגל להכיל. צריך להיות אנושיים, כנים, מלאי נתינה ומלאי אהבת חינם ומילים טובות. כשנהיה טובים יותר, יהיה טוב יותר כי רק אהבה תביא אהבה ולא, זו לא קלישאה. זאת תחושה שלא קונים בשום חנות!".

מדוע בעינייך ה"תשובה" היא בעשייה חברתית למען הזולת?

"הנתינה והמעורבות החברתית- שם נמצאת כל הזמן "התשובה" האמיתית שלנו. שם  הערך הכי חשוב בחיי החברה הישראלית כולה, ערך המוקנה בכמה מעגלים חברתיים בחיי הפרט, הקבוצה והקהילה. כדי לקיים חיי חברה תקינים, חייבים להתקיים שני כללים בסיסיים: עלינו לקבל מהחברה את הדרוש לקיומנו, ולתת לחברה את הדרוש לקיומה. בעזרת מעורבות חברתית אנחנו יכולים לתת לחברה את הדרוש לקיומה. המעורבות החברתית מאפשרת לנו לפתור בעיות של אוכלוסייה (חברה) מסויימת או לכל הפחות להקל את מצוקותיה. מעבר לתפיסה שהתנדבות למען הקהילה נחשבת למעשה אצילי ואנושי, חשובה למעורב החברתי הפעילות שלמענה הוא יוצא – וזהו העיקר! אם אתם מחפשים מעשה טוב ונקי...פשוט תתנו למי שצריך".

 ציפורה חלפון. צילום פרטי

דגנית דהן ונלי עייאש, פעילות חברתיות

אם הייתן עושות חשבון נפש לשנה שעברה עלייכן, איך הייתן מסכמת אותה?

"היינו חושבות על כל אותן משפחות שקשה להן ועל כל הילדים שגדלים בקשיים ובמחסור של מזון ובית חם. היינו גם חושבות על כל אותן נשים שלא חיות בביטחון בבתים שלהן ושסובלות מאלימות וממחסור".

מה התחושה הכי טובה בלעשות טוב ולעזור לאחר?

"התחושה היא סיפוק אדיר שמחמם את הלב על כך שהצלחנו לעשות לפחות משהו קטן אבל משמעותי לעזרתו ולטובתו של האחר".

מדוע בעינייכן ה"תשובה" היא בעשייה חברתית למען הזולת?

"התשובה היא בגלל הערבות ההדדית, גם כאשר קשה לאדם מסוים, כאשר הוא מקבל תמיכה וכאשר הוא רואה שהוא לא לבד זה כבר מחזק אותו. מעבר לכך שכפי שנאמר "לא לעולם חוסן" לפעמים החלשים היו קודם חזקים שנחלשו והחזקים בחלקם כאלה שהגיעו מלמטה ומבינים איך ההרגשה ושמחים לעזור לאחרים".

 דגנית דהן ונלי עייאש, צילום פרטי

 

שלי מרגי ועקנין, פעילה חברתית

אם היית עושה חשבון נפש לשנה שעברה עלייך, איך היית מסכמת אותה?

"בפתחו של יום החתימה על גזר דיננו דבר ראשון מודה לבורא עולם על כל הקשיים והאתגרים שבזכותם גילתי על עצמי כמה תעצומות נפש יש לי ולכן כל דבר בא לטובה ולא הייתי מתקנת דבר כי משם הפכנו להיות מחוזקים יותר ושלמים יותר מול האני שלי ומול בחירת הסביבה שלי. ומשם מסכמת שבשנה החדשה המשיך לשפר ולבנות את המידות ולחזק אותם ולהתחזק באמונה שלמה להמשיך ולקחת אחראיות להביט סביב כי אי אפשר להיות אדישים כלפי האנושות. מאחלת לעצמי השנה שכל בוקר נמשיך לקום ולהודות לקב"ה על האין ועל היש ולהמשיך להגשים את עצמי מול העשייה החברתית, להכניס באופן יום יומי שמחה לחיי ולהמשיך להפיצו גם לזולת, להמשיך להנות מהדברים הפשוטים והקטנים ביותר ולהעביר זאת גם לסובבים אותי, לשחרר מחשבות מעכבות ולבחור בדרך חדשה טובה יותר מקודמתה ולחזק גם אחרים לבחור מסלול טוב יותר מקודמתו זה אפשרי רק צריך להאמין  ואנחנו בחצי הדרך לשם, להמשיך להרחיב את מעגל ההתנדבות שלי למען הזולת, לפעמים פשוט לדעת גם לעצור ופשוט לתת תשומת לב לעצמי. לסיכום  שגם בשנה הבאה המשיך בכל הכח לפזר חיוכים להמשיך להקשיב ולסייע לנזקק  ולעשות טוב ביחד עם תושבי העיר באר שבע המוכרים בלבבות של נתינה והמון אהבה".

מה התחושה הכי טובה בלעשות טוב ולעזור לאחר ?

"מאחר והפכנו לעם של גינויים בין אדם לחברו גינויים בינלאומיים במילים ובמעשים זה כלפי זה... נפגע כאן היסוד הכי חשוב של אחדות ואהבת הזולת שממנו אנחנו שואבים את זכות הקיום שלנו, והתחושה שלי שחייבים לחזור ולהפיץ את תחושת התקווה האופטמיות הסולדריות ההקשבה שנעלמה לבחור באהבה ולא בשנאה לבחור בשמחה ולא בעצב, למרות התמודדות החיים המאתגרים של כל אחד ואחד מאיתנו חייבים להמשיך  "לתת זה לקבל" ולהפיץ אהבת חינם למען הזולת. העשייה הזו פשוט חוזרת חזרה ובגדול כמו גלגל מסתובב, העשייה מביאה סיפוק ענק שמרפא את הנפש והנשמה שמתמלאת בשמחה ומעלה חיוך גם לנותן וגם למקבל זו זכות ומצווה גדולה לשמח ולהציל נפש אחד זה עולם ומלואו, גם שזה בפרטים הקטנים".

מדוע בענייך "התשובה" היא בעשייה חברתית למען הזולת ?

"ביום כיפור נשמע את תפילת "כל נדרי" הפותח במילים: "בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה, על דעת הקהל הקדוש הזה אנו מתירין להתפלל...", ומסתיים במילים : "ונסלח לכל עדת בני ישראל ולגר הגר ... כי לכל העם בשגגה...". ברצוני להסב לתשומת ליבכם שמילות הפתיחה והסיום מסכם את הפתגם: ואהבת לרעך כמוך.. כאן נכנס הסולידריות והאחריות לערבות הדדית שלא לשפוט שום אדם. זהו פתחו של יום דין ואדם משמעו לקבל תשובה ולהיות אדם בעל מצפון ואחראיות שימו לב שאותיות הראשונות של המילה אחראיות היא המילה "אחר" שינוי קטן שהאחר הוא האחד ואומרים אותו במשפט: "שמע ישראל ה אלוהיך ה אחד", לגלות אחריות היא קבלת האחר והעזרה לזולת שהיא אינסופית. חייבים לזכור ביום כיפור יש מרכיב סודי וייחודי והוא אמירת המילה סליחה ומחילה. השאלה באוויר במה אנחנו חטאנו זה לזה? קשה לכולנו להודות בטעות אבל דווקא עכשיו העשייה החברתית חשובה מאוד וזה ערך כוחה של החרטה והמילה סליחה. יום הכיפורים, יום החתימה שבו נחתם דינו של האדם ושל העולם למשך השנה הבאה. המדד האמיתי ליום הזה הוא לקחת ולגלות סולידריות ואחראיות לזולת ולהבין שמול החשבון נפש האישי עלינו לתקן ולהבין שהכל לטובה וגם מהמקומות החלשים שבנו ניתן לקום ולהבנות ופשוט להתחיל לעבוד מול אותם המידות ולהתחיל מחדש. העשייה המחודשת במקביל תעשה רק טוב עבור האני ועבור הסובבים אותנו... שתיהיה לכולנו שנה בריאה טובה ומתוקה ושנקבל חזרה את השגרה הרגועה-  זו שלא ידענו להעריך מספיק וכעת כולנו כל כך מתגעגעים אליה. גמר חתימה טובה, ורק ביחד - ננצח את הקורונה".

 שלי מרגי ועקנין, צילום פרטי

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('21c30a57-e4c0-472f-b21e-9811a550a87f','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה