תיעוד מטריד בבאר שבע: שליחים נוסעים על מדרכה, עוברים באדום ומסכנים הולכי רגל
22.09.25 / 10:51
סרטון שצולם בשדרות רגר מציג שליחים נוסעים על מדרכה מול הולכי רגל מבוהלים. סקרים קובעים כי רוב תושבי הדרום חשים סכנה יומיומית מהתופעה, ובחברת Wolt מבהירים: "כל דיווח נבדק – עברייני תנועה לא ימשיכו לעבוד אצלנו".

בבאר שבע מתרחבת תופעה שמדאיגה יותר ויותר את התושבים: שליחים, בהם גם של חברת וולט אך לא רק, נצפים כשהם מתעלמים לחלוטין מחוקי התנועה, נוסעים על מדרכות, חוצים באור אדום ומסכנים את שלום הציבור. תיעוד שהגיע לידי באר שבע נט מציג שני שליחים דוהרים על המדרכה בשדרות רגר, בעוד הולכי רגל נאלצים לזוז הצידה בבהלה. תושבים מספרים כי מדובר במציאות יומיומית, כזו שקשה לתעד בזמן אמת משום שהשליחים “טסים על המדרכה ובאדום, נעלמים תוך שניות וממשיכים הלאה”.
התיעודים האחרונים מצטרפים לשורת תאונות שאירעו בעיר. רק לאחרונה, בעיר העתיקה, נפגעו שני שליחי וולט בתאונה עם כלי רכב ברחוב קק"ל: אחד מהם, כבן 30, נפצע בינוני והשני, כבן 35, נפצע קל. מקרים דומים נרשמו גם בצירים מרכזיים אחרים בעיר, בהם דוד טוביהו, שם דווח לא פעם על תאונות במעורבות שליחים. תושבי באר שבע מודים כי הם חשים מאוימים ממש, ומזהירים שמדובר בפצצה מתקתקת שעלולה להסתיים באסון כבד.
התחושות האלו מגובות בנתונים מדאיגים. סקר עדכני של עמותת אור ירוק מעלה כי 74% מתושבי באר שבע והדרום דירגו את נהיגת השליחים כ"לא בטוחה", וכי 44% מהם נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או במקרה של כמעט־תאונה במעורבות שליח. עוד עולה מהסקר כי 72% מהציבור מרגישים סכנה בטיחותית כשהם נתקלים בשליח בזמן נהיגה או הליכה רגלית, וכי רוב מוחלט – 83% – מצפים מהחברות להעניק הכשרה מקצועית לנהיגה בטוחה, ו־86% דורשים מהן לקחת אחריות גם על תקינות כלי הרכב. מנכ"ל העמותה, עו"ד יניב יעקב, התריע כי “השליחים הפכו למטרד. הדרך להפחית את הסיכון היא לקיחת אחריות אמיתית מצד החברות שמרוויחות מהשליחויות, כדי שנהגים מסוכנים לא ימשיכו לעלות על הכביש”.
סקר קודם, שנערך כבר ב־2023, הצביע אף הוא על תמונת מצב קשה: 65% מתושבי הדרום הודו כי הם חשים סכנה ממשית כשהם פוגשים שליח בקרבתם, 78% דיווחו כי ראו שליחים נוסעים על מדרכה, 48% ראו חצייה באור אדום, 97% הבחינו בשליחים המשתחלים בין כלי רכב, ו־90% סיפרו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת. 89% מהמשיבים באותו סקר טענו כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים, ו־82% סברו שעליהן להכשיר את השליחים לנהיגה בטוחה.
התמונה הזו אינה ייחודית לבאר שבע. בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים בכנסת הוצגו בעבר (שבת 2022) נתונים על זינוק של 140% במספר התאונות במעורבות שליחים בתוך שנה אחת בלבד. ב־40% מהתאונות היו מעורבים כלי רכב דו־גלגליים ממונעים וב־7% אופניים. ח"כ איתן גינזבורג התריע כי “מבוגרים כבר חוששים ללכת על המדרכה ואנחנו מתקשקשים בהגדרות”, בעוד גורמי מקצוע קראו להאיץ חקיקה שתאפשר לפקחים עירוניים סמכויות אכיפה נרחבות יותר. גם במשרד התחבורה הודו כי חברות שליחויות שאינן מספקות כלי רכב בעצמן – דוגמת וולט – אינן מחויבות למנות קצין בטיחות, מה שמחריף את הבעיה.

במקביל, המשטרה מדווחת על אכיפה מוגברת, אך מגבלות כוח אדם וחוסר בהגדרות חוק ברורות מקשות על טיפול יעיל בתופעה. נציגי רשויות מקומיות התריעו כי ללא אכיפה אלקטרונית, רישוי לכלים והכשרה מסודרת – הבעיה רק תחמיר.
מחברת Wolt נמסר ל"באר שבע נט": "אנו רואים את האירועים בחומרה ופועלים לאתר את המעורבים. כל דיווח כזה נבדק ומטופל ברצינות ובמקצועיות''. בנוסף, בשיחות שביצענו עם עובדי החברה, מתברר כי מבחינת חברת וולט מדובר בתופעה שאין לה מקום בשום אופן. על פי מידע שהגיע למערכת האתר עולה, כי שליחים הנתפסים מבצעים עבירות תנועה – מסיימים את עבודתם בחברה לאלתר.
בינתיים, התחושה בקרב רבים מתושבי באר שבע היא של חוסר אונים. “זה רק עניין של זמן עד שיתרחש כאן אסון גדול יותר”, מזהירים התושבים. “הולכי רגל לא אמורים לחשוש ללכת על מדרכה בעירם. הגיע הזמן שהמדינה, העירייה והחברות יפסיקו להתעלם ויטפלו בתופעה לפני שיהיה מאוחר מדי”.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]
