גם בב"ש: השירותים בתחנות המרכזיות ברחבי הארץ במצב מחפיר

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('183687fe-3461-455d-bd10-c6f5443f580c','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('183687fe-3461-455d-bd10-c6f5443f580c','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות ברחבי הארץ נמשכת שנים. בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונן ולאספקת ניירות טואלט וסבון על-פי הצורך. שוחחנו עם העיתונאי אלי אלון שהחליט לבדוק את התופעה ברחבי הארץ

שירותים ציבוריים בתחנה המרכזית ב"ש. צילום אלי אלון

עד מתי תימשך חרפת השירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות ברחבי הארץ?. חלק לא קטן מהם מלוכלכים מאוד באופן תדיר ולעיתים קרובות חסר בהם נייר טואלט וסבון, מה שמביא לכך שלא פעם הנוסעים מעדיפים להתאפק מלעשות צרכיהם במקום ולא להיכנס אליהם. בכדי להבין את התופעה יותר לעומק שוחחנו עם העיתונאי אלי אלון, שחקר את התופעה והממצאים שגילה חושפים מציאות עגומה.

אתה חושב שמשרד התחבורה לא מפקח מספיק בנושא ניקיון השירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות ברחבי הארץ?

"שרת התחבורה מירי רגב ערכה בשנה האחרונה שורה של "ביקורים מקצועיים ולימודיים" במקומות שונים בעולם. במאי 2023 טסה למרוקו לביקור בן שבוע שהוגדר "מקצועי", ועם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023 היא שהתה במקסיקו. בפברואר 2024, בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", טסה השרה לביקור מקצועי בן מספר ימים בסרי לנקה. לביקוריה של השרה התלוותה פמליה של עוזרים, אנשי משרד התחבורה ועוד".

"אינני מעוניין להתייחס לשאלה האם יש הצדקה או אין הצדקה לביקוריה ה"מקצועיים והלימודיים" של שרת התחבורה בעולם ומשאיר זאת לשיפוטם של הקוראים האינטליגנטיים, אבל לצד סיוריהם בעולם ראוי ששרת התחבורה ובכירי משרדה יקפצו בין לבין גם לסיורים מקצועיים ולימודיים בתחנות האוטובוסים המרכזיות ברחבי בארץ (רצוי מאוד סיורי פתע בלי הודעה מראש) ויראו במו עיניהם את חרפת השירותים הציבורים בתחנות המרכזיות ברחבי הארץ".

 שירותים ציבוריים בתחנה המרכזית בתל אביב צילום: אלי אלון

מה הביא אותך להתחיל לעסוק בסוגייה?

"התוודעתי לנושא חרפת השירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות לפני כשנתיים, כאשר מכרה שלי המתגוררת באחד מקיבוצי עמק הירדן סיפרה לי שהיא נוסעת מידי בוקר לעבודה דרך התחנה המרכזית בטבריה, תוך שהיא מעידה שהיא נמנעת מלהיכנס לשירותים בתחנה בשל הליכלוך, השתן הפזור על הריצפה והיעדר נייר הטואלט והסבון. 'אתה חייב לבדוק את זה', הפצירה בי אותה מכרה. ואכן בדקתי, ובמהלך השנתיים האחרונות ביקרתי בתחנה המרכזית בטבריה מספר פעמים ומצאתי כי השירותים הציבוריים בתחנה המרכזית מלוכלכים עד מאוד כשלעיתים קרובות אין בהם נייר טואלט וסבון. ואם לא די בכך, משום מה גם חלק מדלתות השירותים במקום לא ננעלות".

"כששוחחתי עם האחראי על השירותים בתחנה שבמקום הוא טען בפניי: 'שמתי הבוקר ניירות טואלט, אך אנשים לוקחים אותם ולכן חסר', ולגבי הדלתות שלא ננעלות טען כי הסיבה לכך היא צעירים שגורמים לונדליזים. האחראי הבטיח שיטפל בנושא ויידאג לניירות טואלט ולסבון. אני כמובן החלטתי לבדוק האם עמד האחראי בהבטחתו זו, ובמהלך השנה ביקרתי מספר פעמים נוספות בתחנה המרכזית בטבריה והתברר לי כי לא חל כל שינוי משמעותי במצב השירותים הציבורים שבתחנה. הדבר המעניין הוא שהשירותים הציבוריים בתחנת טבריה שופצו לפני כ-4 שנים ולא ברור מדוע כיום הם נראים ככה - דלתות שבורות שלא ננעלות, מושבי אסלות שיצאו ממקומם וכד'. לקחתי כמשימה אישית, מעין סוג של שליחות, לבדוק באופן יסודי את מצב השירותים הציבוריים בתחנות אוטובוסים מרכזיות נוספות ברחבי הארץ".

 שירותים ציבוריים בתחנה המרכזית בתל אביב צילום: אלי אלון

מה גיליתה במהלך סיורים שערכתה בשירותים בתחנות מרכזיות ברחבי הארץ?

"הממצאים היו מזעזעים. התחנה המרכזית החדשה בתל אביב שוברת את כל השיאים. השירותים הציבוריים שם (במיוחד בקומה השביעית מול התחנות לצפון) מטונפים במיוחד והלכלוך במקום נוראי: מושבי האסלה הוסרו, שתן פזור על הרצפה, בעוד על נייר טואלט וסבון אין בכלל על מה לדבר-פשוט בושה וחרפה".

"גם מצב השירותים הציבורים בתחנת המרכזית בבאר שבע גרוע ומביש. השירותים מטונפים ומתקני הסבון כאן שבורים ממש כמעט כולם. ביקרתי במקום מספר פעמים במהלך השנה האחרונה ובדקתי זאת, כך שלא מדובר באירוע חריג. גם במסוף האוטובוסים מזרחית לצומת רעננה, שם נמצאים השירותים בביתן בצד המזרחי של המסוף, אין לרוב נייר טואלט וסבון. צריך לציין למען ההגינות שיש תחנות מרכזיות שבהן השירותים הציבוריים הן במצב סביר, אבל כאמור בחלק לא קטן מהן מצב השירותים הציבוריים לא מלבב בלשון המעטה".

מהם לדעתך הגורמים להזנחה הקשה? 

"חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים. בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה היה מהם לדאוג לניקיונן תוך אספקת ניירות טואלט וסבון על-פי הצורך. ניקיון השירותים הציבוריים ואספקה סדירה של נייר טואלט וסבון הינם דבר אלמנטרי ולא בגדר מותרות. בכדי לשמור על ניקיון השירותים הציבורים בתחנות המרכזיות, בהן עוברים אלפים מדי יום, נדרש ניקיון תדיר שלהן תוך הקפדה על אספקה מתמדת של ניירות טואלט וסבון. בעלי התחנות הם כאמור בעלי ממון ויכולים לעמוד בהוצאות האלה".

"ולמרות שחלק מבעלי התחנות אכן דואגים לשירותים ציבוריים נקיים וסבירים פחות או יותר ומספקים ניירות טואלט וסבון באופן קבוע, חלק אחר ולא קטן מהם מגלים "גרידיות", ומעדיפים למקסם רווחים ולחסוך על חשבון הנוסעים שרבים מהם הם אנשים חלשים וקשי יום. הדבר בא לידי ביטוי בכמה היביטים: בעלי התחנות מצמצמים את שעות העסקת עובדי הניקיון וכן מצמצמים את אספקת ניירות הטואלט והסבון באופן סדיר (אם בכלל מספקים). כמו-כן חוסכים בעלי התחנות בתיקון תקלות ובשיפוץ השירותים כנדרש, והתוצאה: שירותים מלוכלכים, מושבי אסלות שבורים/עקורים ממקומם ולעיתים קרובות חוסר בניירות טואלט וסבון".

"לצערי הסיכוי שהנוסעים העוברים בתחנות המרכזיות יתלוננו על השירותים המלוכלכים ועל היעדר נייר טואלט וסבון הינו נמוך מאוד ולרוב הם פשוט משלימים עם המצב ועם הזלזול בהם. חשוב לזכור כי רבים מהנוסעים הם אנשים חלשים וקשי יום ולכן במקרה הזה הייתי מצפה שמשרד התחבורה יתערב".

"מן הראוי היה ששרת התחבורה או עוזריה יערכו באופן שוטף ביקורות פתע בתחנות המרכזיות ובשירותים הציבוריים שבהן. אני מניח ששרת התחבורה ובכירי המשרד לא פוקדים את תחנות האוטובוסים המרכזיות, שכן לרובם רכבים הממומנים מכספי המדינה, אך חשוב לזכור שהם חייבים לדאוג קודם כל לאינטרסים שלנו, הנוסעים, עוד לפני שהם דואגים לבעלי התחנות ולבעלי הממון. אגב עולה גם השאלה: איפה משרד הבריאות בסיפור (היעדר סבון ותנאי ניקיון)?".

"לטעמי על ציבור הנוסעים להפסיק לשתוק על הזלזול בו ולהתחיל לצלם שירותים ציבוריים מלוכלכים וללא נייר טואלט וסבון, להתלונן ולהעלות הצילומים למרשתת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('32730a27-26ff-4780-a8fe-8dc38567b229','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה