האירועים שלא בשליטת האדם: השגחה עליונה או מקריות?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('ed6518d9-71c1-4797-b1fc-dc5c59b1c97a','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('ed6518d9-71c1-4797-b1fc-dc5c59b1c97a','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7]]);})

פרופ' שלום צדיק מהמחלקה למחשבת ישראל עונה על השאלה "האירועים שלא בשליטת האדם, השגחה עליונה הוא מקריות?"

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א'בחוק זכויות היוצרים

חג הסוכות גורם לנו להבין שיש דברים בחיים שלא בשליטתנו. המעבר לדירה ארעית (סוכה), הנתונה לפגעי מזג האוויר המשתנה, מציפה עובדה הידועה לכולנו – פעמים רבות אנו מתכננים את חיינו בצורה טובה, אך המציאות טופחת על פנינו שלא באשמתנו. 

השאלה היא מה מקור אותם אירועים לא צפויים? בפילוסופיה היהודית נתנו שלושה כיוונים כלליים של תשובות.

הראשון והידוע ביותר, הוא שאותם אירועים באים מן ההשגחה העליונה של האל. על האדם להשתדל לנהל את חייו כראוי, אך האל בסופו של דבר מחליט מה יהיה – אפשר לראות את הגישה הזו בספרו של ר' בחיי אבן פקודה: חובת הלבבות. 

לעניות דעתי, לעמדה זו בעיות רבות מכוון שאם כל הדברים באים מן ההשגחה העליונה, אזי האל גם אשם ברוע בעולם (ילדים קטנים שמתים ממחלה בין השאר). 

הדוגלים בגישה זו נתנו לכך תשובות סבירות יותר (האדם לא מבין) וגם הרבה פחות (גלגול נשמות, הסבר למה אסונות הם למעשה לטובת האדם – הכל לטובה). בעיה נוספת היא, שלפעמים גישה זו גורמת לאדם להיות פסיבי ולהשתדל פחות מכוון שגם כך הכל נקבע מלמעלה.

גישה שנייה היא של הרמב"ם. לדעתו, אפשר וצריך לתכנן את החיים, אך לפעמים קוראים מקרים לא צפויים וזו דרכו של הטבע. האל תכנן את הטבע אך הוא לא מנהל כל אירוע ואירוע (מורה נבוכים ב: מח). אם אדם חולה בסרטן זה מכיוון שהתאים שלו מתפקדים לא נכון ולא בגלל סיבה אחרת.

גישה אמצעית היא זו של רבי יהודה הלוי. לדידו, הטבע פועל אך לפעמים האל מתערב (כוזרי מאמר ה סימן יט). אנחנו לא יכולים להבין למה לפעמים האל מתערב ולפעמים לא. הפעולות האלוהיות הם מעבר להבנתו של השכל האנושי. 

חשוב להדגיש שגם לשיטתו של הרמב"ם משמעות דתית רבה. מטרת ההלכה היא לאפשר לאדם חיים טובים ומועילים. משפחה יציבה ומגובשת, זוגיות ארוכת תווך, ילדים ונינים. באחוזים מאוד גבוהים זה אכן מצליח – אך לפעמים לא. זה כמובן לא אומר שהכלל לא נכון. כפי שאדם יכול לחיות אורך חיים בריא: לעשות כושר, לאכול בריא ולמרות זאת למות ממחלה נוראית בגיל צעיר. חריגים אינם מבטלים את הכלל – זו דרכו של הטבע.

על פי עמדה זו, כאשר האדם לקח על עצמו לשנות את דרכיו בראש השנה וביום כיפור, בהחלט יתכן שהוא לא יקבל מיד את הדברים שלמענם הוא עשה את השינוי. חג הסוכות בא כדי להזכיר לנו לעמוד בהחלטות האלו למרות זאת – על פי רוב זה עובד. חג שמח לכולם.

הכתבה לקוחה מדף הפייסבוק דל אוניברסיטת בן גוריון 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c5f1ecf6-34f6-4c6e-b9e3-6b9ad75b51a2','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה