המאבק הצליח: מצעד גאווה ראשון יתקיים בבאר שבע

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2fac3a0a-8a86-410d-8ce3-d2ea0fdde4a1','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2fac3a0a-8a86-410d-8ce3-d2ea0fdde4a1','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

אחרי מאבק ממושך של הקהילה הגאה בבאר שבע, נענתה העירייה ומשטרת ישראל לבקשת הקהילה לקיים מצעד גאווה ססגוני ברחובות העיר באר שבע.

בשנים האחרונות ניהלה הקהילה הגאה בבאר שבע מאבק ממושך מול העירייה, בדרישה לקיים מצעד גאווה בבירת הסייבר, אך לאורך שנים העירייה המשיכה לסרב לבקשתם בטענה ש"באר שבע היא עיר עם אופי שונה, בבאר שבע אין מצעדים".

הבית הגאה המשיך במאבקו נגד העירייה ופירט את כוונותיו בהפגנת המחאה. בדף הפייסבוק של הקהילה יצרו דף לאירוע ההפגנה בו נכתב: "קהילה אשר נאלצה ונאלצת להתמודד כל יום עם אלימות, קהילה שסובלת מאי שוויון זכויות, קהילה שאין לה מקום ריאלי בחלוקת התקציבים המדינית והעירונית."

פעילים ופעילות מבאר שבע במצעד הגאווה באשדוד. צילום יעל נודלמן

בית גאה בבאר שבע משמש כבית לתושבים רבים המשתייכים לקהילה הגאה. מזה שנתיים הבית מוחזק על ידי הקהילה בעזרת תשלומים של חברות וחברי העמותה. הם יצרו לעצמם תקציב להחזקה מינימלית של הבית, אולם עד סוף החודש יגמר התקציב ועל כך הם מתרעמים: "כאמור, אין לנו תקציב. חוסר תקציב מבחינתנו משמעותו חוסר הכרה ואנחנו דורשות/ים הכרה. חוסר תקצוב משמעותו הפקרת הקהילה הגאה ואנחנו דורשות/ים לקיחת אחריות".

 בהמשך מאשימים בקהילה הגאה את עיריית באר שבע על הפקרתם: "עיריית באר שבע לא מתקצבת את הקהילה הגאה כפי שקורה ברוב המקומות בארץ. עיריית באר שבע מסרבת לקיים מצעד בבאר שבע. בבאר שבע לא היה מצעד מעולם. העיר באר שבע שממתגת את עצמה כעיר מטרופולין ו'סייבר' נמצאת מבחינת הקהילה הגאה 50 שנים אחורה".

השנה, עם חילוף הוועד של הבית הגאה בב"ש, התקיימה פגישה עם עוזר מטעמו של ראש העיר בה המצב הנוכחי של חוסר שוויון ותת תקצוב של הקהילה לא יכול להימשך יותר, וכי הבטחות ברוח טובה של העירייה לקהילה הגאה מסתיימת ללא כל תוצאות. הקהילה הגאה הצהירה בפני העירייה כי השנה החליטו לקיים מצעד על אף התנגדות העירייה.

ב-17 במאי הגיש הבית הגאה בקשה להפגנה מול משטרת באר שבע, וזו הגיבה בשלילה באופן מיידי בטענה כי הבקשה מיותרת. הבית הגאה פנה לעורכת הדין סמדר בונן, אשר סייעה בכתיבת הבקשה ובהגשתה. לאחר 4 שעות של המתנה מייגעת במשטרת באר שבע הסכימה המשטרה לקבל את הבקשה להפגנה.

הסאגה טרם הסתיימה, כאשר שלושה ימים לאחר אישור הבקשה סירבה המשטרה לקיום המצעד בתוואי שהתבקש על ידי הקהילה. עו"ד בונן הודיעה למשטרה כי תפנה לבג"ץ לנוכח התגובה, ובנוסף לכל בוצעה פנייה לאגודה לזכויות האזרח שנרתמה בשמחה לטובת המאבק.

במשך חודש שלם התקיים דיאלוג ממושך בין העירייה לבין האגודה לזכויות האזרח בשיתוף עו"ד בונן, בעקבותיו נאלצה הנהגת הבית הגאה לדחות פעם אחר פעם את התאריך של קיום ההפגנה.

מפעילות הבית הגאה שהוקם לפני שנה וחצי. 

לטענת הבית הגאה, השיקולים לסירוב למתן רישיון להפגנה עפ"י חוק הם משיקולים עניינים בלבד "ודאות קרובה לפגיעה קשה בסדר הציבורי" ולא מכל טיעונים אחרים. ובוודאי שכל התערבות פוליטית מוניציפלית לא אמורה להשפיע באישור או בביטול הרישיון להפגנה.

לאחר חודש של התמהמהות במתן הרישיון משיקולים לא ענייניים, תודות ללחץ משפטי , תמיכה ציבורית מכרעת והתערבות מפקד המרחב, המאבק סוף סוף נשא פירות.

לראשונה, התקבל אישור מטעם המשטרה לקיים מצעד גאווה ססגוני שיתקיים ב14 ליולי בשעה 18:00 מצומת קניון הנגב לאורך שדרות רגר.  (זה מה שהיה כתוב בעמוד שלהם, לא יודע עד איפה ברגר בדיוק הם מתכננים).

לדברי עו"ד סמדר בונן: "המדינה תקצבה ב-11 מיליון₪ את התיירות הגאה (אמנם החלטה שבוטלה לאחר מכן) אך לא את הקהילה עצמה שסובלת מאפליה מעוגנת בחוק ומגילויי הומופוביה ברשתות החברתיות ובשטח".

עוד הוסיפה עו"ד בונן: "השנה אישרו במדינות רבות נישואים גאים והפער בינינו ובין הקהילות הגאות מהקבילות הולך וגדל. הרגשנו ששמים אותנו בארון העירוני והרגשנו שחייבים השנה לקיים מצעד. יש פער מאד גדול בין מצעד גאווה ססגוני לבין היעדר השוויון והיעדר התקציבים הלכה למעשה. כל הפערים האלה בפריפריה מתחדדים עוד יותר ומקבלים ביטוי חזק יותר. כך לדוגמא, בת"א החיים מחוץ לארון קלים יותר לעומת הדרום שבו הקהילה משלמת מחירים כבדים הן מבחינה כלכלית, חברתית, תרבותית ורגשית. על כן נצפה שהתקציבים שאמורים להיות מושקעים בקהילה בדרום יהיו בשיעורים גדולים יותר".

אבישג טביב, חברת הבית הגאה וממארגנות אירועי הגאווה בשנים האחרונות, נמסר: "חיכיתי ליום הזה שנים רבות. אני מאוד מאוד מתרגשת מזה שייערך מצעד גאווה בבאר שבע. באר שבע צריכה כבר למתג עצמה כעיר חופשית וצבעונית גם עבור חברות וחברי הקהילה הגאה. תודה לבית הגאה ולחברות וחברי הוועד שהביאו אותנו לרגע זה, והסבו לי אושר גדול. מזה 12 שנים שיש בבאר שבע בית גאה וקהילה המונה 200,000 איש/ה ועדיין לא זכינו לתקציב מהעירייה."

אבישג טביב הייתה שותפה פעילה בהקמת בר "הביאליק 26" שידוע כ"בר הבית"' של הקהילה ומארח שם ליין לקהילה הגאה, הופעות דראג, ופלטפורמה בה הקהילה הגאה יכולה להרגיש "בבית".


לאחרונה נערך שבוע הגאווה באוניברסיטת בן גוריון, במסגרתו נתלו דגלי גאווה ברחבי האוניברסיטה והתקיים הפנינג חגיגות ברחבי האוניברסיטה. באר שבע נבחרה לאחרונה בין הערים הפתוחות ביותר לקהילה הגאה ברחבי הארץ, וכעת עם אישור המצעד, ניתן לומר כי בחירה זו מקיימת ביטוי בפועל.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ba4dbb0e-a91f-4094-a667-d194e6490480','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה