תחקיר מיוחד: תכירו את עשרת בתי הכנסת המיוחדים בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('49461035-5c56-4718-8adc-3e3a1a79eacd','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

רגע לפני יום כיפור יצאנו לבדוק אילו בתי כנסת מיוחדים יש בבאר שבע, שמענו סיפורים מרגשים, החכמנו מדברי תורה וראינו עיצובים מקוריים. תכירו את עשרת בתי הכנסת המיוחדים בבאר שבע.

יום הכיפורים כבר כאן, ועשרות אלפים מתושבי באר שבע יבקרו היום בבתי הכנסת ברחבי העיר. רגע לפני שנפתחים שערי שמים ועם ישראל יבקש מחילה וגמר חתימה טובה, יצאנו לסיור מקיף ברחבי העיר בחיפוש אחר עשרת בתי הכנסת המיוחדים בבאר שבע, שהם לא רק מקום לתפילה, אלא בעלי סיפור ייחודי משל עצמם.

תכירו את עשרת בתי הכנסת המיוחדים בבאר שבע:

בית הכנסת הדסה ע"ש חללי הר הצופים

רקע: מדובר בבית הכנסת העתיק ביותר בעיר באר שבע. הוא אומנם איננו מוגדר כראשון באופן רשמי לאור העובדה שבתקופה הראשונית בה אנשים רק הגיעו לעיר לא נעשה כל רישום מסודר, אך אנשי העיר הוותיקים מספרים עליו כי הוא הראשון שהוקם בעיר, בתוך בית החולים הדסה שעבר מן העולם. לאחר פירוק בית החולים והפיכת המבנים הסמוכים לחנויות ובתי מגורים נשמר המבנה של בית הכנסת, אשר שופץ ומתוחזק עד היום על ידי ועד בית הכנסת. הוא נקרא על שם חללי הר הצופים ומשמש בעיקר את ציבור המתפללים האשכנזי. מנהל וראש ועד בית הכנסת הוא הרב קופיקה נתן.

מיקום: גרשון 35 העיר העתיקה

בית הכנסת הדסה ע"ש חללי הר הצופים. (צילום: נועה גבאי)

"הפירמידה"- בית הכנסת המרכזי לעולי בבל

רקע: סיפורו המופלא של בית הכנסת הממוסד הראשון המכונה הפירמידה החל בתחילת שנות ה-70, כאשר נרכש על ידי אחד מנכבדי עולי בבל, חכם משה דאלי ז"ל צריף, שדאג להכניס אליו ספרי תורה לשימוש ציבור המתפללים. ראש העיר דאז מר אליהו נאווי ז"ל, שאף הוא משתייך לעדה העיראקית, נרתם וגייס את איש העסקים דוד חלאסצ'י ז"ל להקמת מבנה קבוע מבטון, על שמו גם נקרא בית הכנסת. את המבנה תכנן האדריכל נחום זולוטוב ז"ל, ההשראה לצורתו היא אוהל מועד המוזכר בתורה וגובהו 18 מטר. חלק מקירות בית הכנסת מעוטרים בלוחות זכוכית היוצרים צורה של מגן דוד, בין ספרי התורה הרבים הנמצאים בארון הקודש נמצא ספר תורה עתיק שהביאו ארצה מעיראק. מנהל בית הכנסת הוא יעקב דגמי, הגבאי הוא אברהם דאלי והסומך אשר דאלי.

מיקום: מונטיפיורי 5, שכונה א'    

"הפירמידה"- בית הכנסת המרכזי לעולי בבל. (צילום: נועה גבאי)

בית כנסת "הכיפה"

רקע: בית כנסת הכיפה הינו בית כנסת על עדתי והוא משמש בעיקר את הציבור הדתי לאומי. בית הכנסת ממוקם בלב שכונה שכולה מבנים ייחודיים בשיטת "שטיח" מבני פאטיו קטנים וטוריים שתוכננו ע"י האדריכל שתכנן גם את בית הכנסת, נחום זולוטוב ז"ל בהשפעת בניית ברוטליזם, סגנון שהגיע מהאדריכלות המודרנית שמטרתה הצגת המבנה כפי שהוא – בטון חשוף ללא ציפוי. שמו של בית הכנסת ניתן לו בשל צורתו המקורית שהייתה ככיפה גדולה, אך לאחר שעבר הרחבה ושיפוץ בשנת 2007 כיום ניתן לראות שרידים מצורתו המקורית רק בחלקו האחורי.  

מיקום: הצבי 22, שכונה ה'         

 בית הכנסת ה"כיפה" בשכונה ה'. (צילום: נועה גבאי)

בית הכנסת רינת מרים              

רקע: זהו אחד מבתי הכנסת המפוארים בעיר באר שבע, שתוכנן ע"י מייסד בית הכנסת ניסים קינן והאדריכל דן דיין ועוצב בדומה למבנים יוונים ורומים, כל זאת בשיתוף עם חבר ועד והגזבר אברהם מלכה. טרם הוקם המבנה לפני 11 שנים, התפללו אנשי בית הכנסת במתחם סמוך במשך כ-15 שנים. בית הכנסת נבנה בשיטת חדשנית של "בניה ירוקה". בחלק מן המתחם ישנו בית מדרש ובחלקו האחר בית תפילה ואולם לקיום אירועים סמליים. יחד עם זאת הדבר שמבדיל ומייחד את בית הכנסת הוא שמו, זהו אחד מבתי הכנסת הבודדים בעיר הנושאים שמה של אישה. מרים ז"ל היא סבתו של אשת שליח הציבור בבית הכנסת ניסים קינן, אשר תרמה את כל כספה למטרת הקמת המבנה החדש. בית הכנסת אינו משתייך לאף זרם, זהו בית כנסת קהילתי שכל אדם מכל עדה יכול להתפלל בו. בצעד יוצא דופן החליטה הנהלת בית הכנסת כי מי שרכש כיסא ביום בו פתחו את בית הכנסת, הכיסא שמור לו לכל חייו.

מיקום: נחמן אביגד 5, שכונת רמות                                     

 בית הכנסת רינת מרים בשכונת רמות. (צילום: נועה גבאי).

בית הכנסת ע"ש רבי עמרם בן דיוואן

רקע: אוהבי הסדרה שנות ה-80 וודאי זוכרים שהדמות הראשית, אב המשפחה פרוספר מזכיר תמיד רב החשוב לעדה המרוקאית – רבי עמרם בן דיוואן זצ"ל, רב ונצר למשפחת רבנים ידועה מירושלים, אשר הגה בתורת הנגלה והנסתר. יש שייחסו לו ולתפילתו תכונות וכוחות מיוחדים, והוא נחשב לרב גדול ומיוחד בדורו. על שמו של רבי עמרם זצ"ל נקרא בית כנסת זה, המשמש בעיקרו את העדה המרוקאית, אשר מכירה וזוכרת את הרב עוד משהותם במרוקו, כאשר הגיע מספר פעמים לגייס תרומות לבניית כולל בארץ ישראל. את משימתו לא הספיק לסיים הרב שנפטר בכפר אסז'ן שבמרוקו, כיום מאמינים רבים וממשיכי דרכו נוהגים לעלות לקברו מדי שנה. גבאי בית הכנסת הוא חזות מישל.  

מיקום: בר גיורא 18, שכונה ד'

בית הכנסת ע"ש רבי עמרם בן דיוואן זצ"ל. (צילום: נועה גבאי).

בית הכנסת "שבת אחים"          

רקע: בית כנסת מרכזי המשמש את רוב תושבי שכונת נווה נוי. הוא מיוחד בשל צורתו ועיצובו הלא שגרתיים, אותם ניתן לראות כמעט מכל זווית, לאור מיקום בית הכנסת על ציר מרכזי בשכונה. על גבי בית הכנסת ישנם אבנים בצבע חום הנישאים מעלה מעל גג בית הכנסת בצורת סמל המדינה -  המנורה בעלת שבעת הקנים. את הרעיון לעיצוב זה הגה הרב ניסן קיסרי. בימים מיוחדים אף מדליקים את הנורות הנמצאות על הקנים. במהלך השנה בית הכנסת מאמץ הוסטל של ילדים אשר מגיעים אליו, מתפללים ואף מקבלים ארוחה חמה. חברי הוועד של בית הכנסת הם: יצחק אמור, שמעון עמר, משה עזריה ומוטי יונה, בראשותו של מיכאל עסיס. הגזבר הוא סויסה והחזן שי זגורי.

מיקום: אטד 56, שכונת נווה נוי

בית הכנסת "שבת אחים" בשכונת נווה נוי. צילום: נועה גבאי

בית הכנסת אליהו הנביא

רקע: מתחם בית הכנסת כולל שני מבנים דומים בצורתם אך שונים בגודלם, המבנה הגדול משמש לתפילות בחגים, מועדים ושבתות והקטן משמש לתפילות המתקיימות במהלך השבוע. בית הכנסת נקרא ע"ש ננה הלה בר יוסף ז"ל, אם המשפחה שתרמה את הכספים לבנייתו. ייחודיות בית הכנסת מתבטאת בעובדה שמיומו הראשון ועד היום הוא נשאר בחזקת אותה משפחה וייתרה מזאת בחזקת אותו אדם המשמש כמנהל, חזן וגבאי המקום ניסים בר יוסף. יחד עם זאת במתחם ישנה מזרקה לביצוע תשליך וסוכה קבועה שבקרוב בחג הסוכות תשמש את המתפללים. עיצובו הפנימי של בית הכנסת אף הוא נעשה ע"י בת המשפחה רימה יערה יפה אשר עיטרה את חלונות בית הכנסת בזכוכיות ועליהם 12 השבטים. בנוסף שינתה את פני עזרת הנשים הממוקמת בקומה העליונה, בה כל המעקות מעוטרים בפסוקים מהתנ"ך.

מיקום: השומר 7, שכונה א'  

בית הכנסת אליהו הנביא בשכונה א'. צילום: נועה גבאי

בית כנסת "האבות"

רקע: בית כנסת "האבות" הוא מבין הראשונים שנבנו בעיר, ונקרא על שם העיר באר שבע, הקרויה גם עיר האבות. מדובר על בית כנסת המשמש את תושבי השכונה הנוהגים להתפלל בנוסח הספרדי. וותיקי העיר מספרים כי ביסודותיו המקוריים בית הכנסת עשוי מאבן בשיטה ישנה שהייתה נהוגה בימי קום המדינה, לימים עבר בית הכנסת שיפוצים ושדרוגים רבים. במסגרת השיפוץ האחרון שנערך במתחם בית הכנסת הקימו מבנה המשמש כבית מדרש לנשים ובנוסף במתחם הוקם אולם קטן לאירועים צנועים כמו: בר מצווה, ברית ושבת חתן. תופעת הקמת אולמות שמחה בסמוך לבתי כנסת נהוג ברחבי הארץ מזה שנים, אך בעיר באר שבע התופעה איננה נפוצה כל כך ולא קיימת בכל בתי הכנסת.

מיקום: סימטת שבזי 5, שכונה א'

בית כנסת האבות בשכונה א'. צילום: נועה גבאי                         

בית הכנסת "אוהל משה"

רקע: זהו בית הכנסת הצעיר ביותר בעיר באר שבע, בנייתו הסתיימה רק בחודשים האחרונים ע"י עמותת בית אל והוא משמש את העדה ההודית. בית הכנסת נבנה באמצעות תרומות הציבור ועל ידי מתנדבים רבים, אשר הגיעו מדי יום ופעלו במלוא המרץ להקמת המבנה החדש, כיוון שקודם לכן התפללו במבנה זמני בתוך בית הספר דוד טוביהו. אישה יקרה שאנשי בית הכנסת רוצים להודות לה היא אביגיל בנימין אשר תרמה תרומה כספית משמעותי ביותר שסייע לקדם את בניית בית הכנסת. על אף שמדובר בבית כנסת וחשיבות השמירה על צוויון מסוים, ניכר כי כאן קיים עיצוב מודרני. בימים אלו ממש, מאבזרים את בית הכנסת בכיסאות חדשים וחיפוי חיצוני. בבית הכנסת שלושה חזנים: ניסים ודוקר, רז ראובן ויניר אשטיבקר,. מנהל בית הכנסת הוא אלקנה ודוקר וגבאי בית הכנסת הוא פנקר מנשה.  

מיקום: שרה אהרונסון 8/1 א שכונת נחל עשן. 

 אלקבית הכנסת אוהל משה בנחל עשן. צילום באדיבות אלקנה ודוקר

בית הכנסת של הקריה החרדית

רקע: הקריה החרדית הוקמה על ידי משפחת בצרי ומנוהלת על ידיה גם כיום. מדובר במתחם ייחודי בעיר, זאת כיוון שהוא כולל המון חדרי תפילה המחוברים זה לזה ויוצרים מתחם בית כנסת אחד גדול. בנוסף לכך אין בבית הכנסת חזן אחד, אלא קיימת שיטה המקובלת ומוכרת מאוד בירושלים שנקראת שטיבלך בה ישנם מספר רב של חזנים זאת לאור הביקוש הרב לתפילות בשעות שונות במהלך היום. בעבר בדקו מנהלי המתחם את כמות האנשים המגיעה מדי יום והיא התגלתה כגבוהה ביותר בכל העיר באר שבע, מדובר על כ-אלף מבקרים מדי יום בתפילות השונות.

בית הכנסת של הקריה החרדית בשכונה ו' החדשה. צילום באדיבות יאיר שושן.

בשנים האחרונות הכריז הרב בנימין זאב בצרי זצוק"ל על רצונו להקים בית כנסת חדש, מפואר ונגיש יותר עבור הקהילה כולה גברים, נשים וילדים, אך לצערנו לא הספיק הרב לצפות בחזונו יוצא לפועל. בימים אלו נבנה המתחם עפ"י חזונו של הרב, אשר נועד להחליף את הקיים כיום.

המתחם החדש יהיה בבעלות בנו וממשיך דרכו של הרב, רבי יוסף חיים בצרי שליט"א. במתחם צפויות להיות 3 קומות, הראשונה תשמר את הקיים כיום ותכלול מספר חדרי תפילה ולימוד, שירותי עזר בכל תחומי המשפחה, מקווה טהרה ומוצרי קדושה. בקומה השנייה יהיה אולם גדול אשר יכיל כ-800 אנשים ויפתח בימי חג ומועדים מיוחדים, ובקומה השלישית תתבצע חלוקה מרבית ממנה תשמש לתפילת נשים כ-350 מקומות. שאר הקומה תכלול אזור משחק לילדים ואף חדרי הנקה לנשים. ללא ספק מדובר במתחם מיוחד במינו וראשון מסוגו בעיר, אשר תכנונו התבצע בקפידה רבה ובחשיבה על כל אחד ואחת מבאי המקום.

מיקום: אגן 1 שכונה ו' החדשה

בית הכנסת העתידי של הקריה החרדית. צילום הדמיה באדיבות יאיר שושן

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6b7e4953-a61f-4d85-869c-e9795f0350a8','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה