החשש בהקמת מגדלי 'גרנד קניון': פקקים איומים, צפיפות ומחסור של יותר מ-800 מקומות חנייה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('40a50a1a-2001-4a2d-85d5-dab110aa04e0','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('40a50a1a-2001-4a2d-85d5-dab110aa04e0','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

דו"ח מומחה לאיכות הסביבה קובע כי הקמת המגדלים "ייצרו פקקים ומצוקה של למעלה מ-800 מקומות חנייה. הרעש יגבר ואיכות חיי התושבים תפגע". למעלה מ-120 התנגדויות הוגשו לעירייה נגד הפרויקט. מובילי ההתנגדות "לא נוותר על המאבק. אנחנו בפתחה של מחאה חברתית".

המאבק נגד הקמת מגדלי "גרנד קניון" עולה מדרגה. בשבועות האחרונים גייסו המתנגדים חוות דעת מומחים והגישו למעלה מ-120 התנגדויות לעיריית באר שבע נגד הפרויקט שעתיד להיבנות על החניון החיצוני של הגרנד קניון. כזכור, ההתנגדות היא בטענה שהקמת המגדלים תתרחש בהיע מענה של מוסדות חינוך, שירותי בריאות ותשתיות כבישים, ואלו יביאו לדברי התושבים לאסון אורבני.

-

דניאל מורגנשטרן, יועץ ומומחה לאיכות הסביבה, מסר למתנגדים חוות דעת בה נסקרו משתנים רבים. בין היתר נדונו בחוות הדעת הפגיעה האפשרית באיכות חיי התושבים, מצוקת מקומות החנייה, התגברות הצפיפות בכבישים, הרעש וזיהום האוויר וכן השפעת האקלים על תושבי המגדלים.

בחוות הדעת נכתב בין היתר כי "הקמת מגדלי גרנד קניון תהיה הוספת חטא על פשע שתפרום את המערכת העירונית כליל. לבאר שבע, ששטחה המוניציפלי שני בגודלו רק לעיר ירושלים, יש די מגרשים מתאימים להקמת שלושה מגדלי מגורים שלא על חשבון איכות חייהם של תושבי שכונות קיימות".

בהתייחס למצוקת החניה נכתב בחוות הדעת, כי לנוכח הבנייה הרבה על שדרות טוביהו, תיווצר באזור מצוקה של כ-856 מקומות חנייה. בנוסף לכך נכתב "תגדל רמת הצפיפות בכבישים, מהירות הנסיעה המסחרית הממוצעת – תקטן, מפלסי הרעש יהיו גבוהים יותר, ואיכות חיי התושבים תפגע". את התוכנית הגדיר מורגנשטרן ככזו שנחרשה, כפי הנראה, במחשכי בירוקרטיה עירונית.

מורגנשטרן אמר בריאיון ל'באר שבע נט' "באר שבע עיר ענקית, גדולה פי שניים משטח תל אביב ויפו יחד ולא חסר מקום לבנות בה. שדרות טוביהו הם בין העמוסים בעיר ולרכז בנייה בעומס שכזה זה פשוט מטורף".

מורגנשטרן ציין כי הוא בעד בנייה גבוהה כשאין מנוס מכך "לא צריך להצטופף בכל מקום ובכל תנאי. השטחים של מלון 'נאות מדבר' עליו נבנה ה'גרנד קניון' תוכננו כשטחים ירוקים, אז לא רק שגזלו את השטח מהתושבים ונתנו אותו ליזמי נדל"ן, עכשיו גם בונים בצורה מטורפת ומצפים מהתושבים שישענו על תחבורה ציבורית שבכלל לא מתפקדת כמו שצריך".

למורגנטשרן היה חשוב להדגיש כי הוא חף מאינטרסים הקשורים לנדל"ן בעיר, בשל העובדה כי אינו מתגורר בה "כאזרח המדינה, וכאחד שאינו תושב באר שבע ואין לו עניין בנכסים כאן, חשוב לי שהעיר באר שבע תהיה עיר המטרופולין הבאה במדינה ותמשוך אוכלוסייה לנגב. זה יכול לקרות רק על ידי שיפור איכות החיים בבאר שבע שצריכה להיות עיר רצינית". בהתייחס לבנייה הנוכחית על שדרות טוביהו אמר כי "ככה לא בונים עיר רצינית, ככה בונים סמרטוטים".  

"בניית המגדלים משמעותה להכניס את התושבים לכלא עירוני"

המתנגדים נחושים להמשיך במאבק עד שבעירייה יחזרו בהם בהחלטתם. אושרה ספיר, ממובילי המאבק, אמרה ל'באר שבע נט' כי היא מפנה אצבע מאשימה לעבר סגן ר' עיריית באר שבע טל אל-על, הממונה על וועדת התכנון והבנייה "לטל אל-על יש אג'נדה מאוד ברורה והיא להעמיס אנשים על מגדלים. הוא רוצה לצופף את העיר כדי שאנשים יפטרו מהמכוניות הפרטיות שלהם ויעברו ללכת ברגל או באופניים".

לדבריה של אושרה, "החזון של אל על לא רלוונטי לעיר באר שבע מכמה סיבות; הראשונה היא האקלים שיותר דומה לווגאס מאשר לאוסטריה. באר שבע היא מדבר ואי אפשר ללכת כאן 5 דקות ברגל בימים בהם הטמפרטורות עולות על 42 מעלות, ורמות הקרינה מסוכנות. הליכה תורמת רבות לבריאות, אך קרינת השמש מסרטנת. השנייה היא שהתניידות באופניים בחום של באר שבע דורשת מקלחת לאחר נסיעה קצרה. ובנוסף לכל התחבורה הציבורית כאן מתחת לכל ביקורת. על זה רוצים שנסתמך?".

לדבריה של אושרה, הקמת המגדלים תיצור נקודת אל-חזור ותוביל את העיר באר שבע לאסון אורבני. "אסור לעיריית באר שבע לשכוח שהייעוד המקורי של השטח היה לטובת מבני ציבור ומה שעשו זה הפקיעו אותו בטענה שנותנים מענה למשבר הדיור. אתם רוצים לפתור את בעיית הדיור? יש מספיק שטחים פתוחים בבאר שבע".

"אמות הספים רועדות בעיריית באר שבע"

בשבוע שעבר כאמור הגישו המתנגדים למעלה מ-120 התנגדויות לעיריית באר שבע, והשלב הבא לדברי אושרה הוא גיוס חברי מועצה והתארגנות להפגנה. "אנחנו מנסים לשכנע חברי מועצה לחזור בהם מהצבעתם בעד המגדלים, שיביעו את דעתם. אני יודעת שכמה מתנגדים לפרויקט באופן אישי".

-

עו"ד גלי מינדל ממשרד מינדל, אלוש-לוצאטו ושות' המייצג את התושבים מסר כי "מי שיזם את התוכנית הוא יזם פרטי שרצה להרוויח וזה לגיטימי, אך היזם התעלם לחלוטין מהתושבים המתגוררים בסמוך ובהשפעת התוכנית על עתידה של העיר. ההתנגדויות הועברו לעיריית באר שבע ואנו ממתינים לדיון בוועדה המחוזית. שם יצטרכו להסביר מדוע מגרש של 11 דונם שהיה מיועד לטובת מבני ציבור עד גובה של 8 קומות, הופך לשלושה מגדלים איומים. בנוסף יצטרכו להסביר מדוע אין כאן הפקעה של 40% משטח התוכנית לצרכי ציבור, כפי שמקובל בכל תוכנית אחרת. אני מאמין שנציגי הוועדה המחוזית יפעילו את השכל הישר ויהיו קשובים להתנגדויות התושבים כשיוצגו בפניהם הנתונים. נקווה שלא נגיע להליכי ערעור גבוהים יותר".

האם באר שבע בדרך למחאה חברתית?

לדברי אושרה ספיר, ציפופה של העיר יביא את התושבים לראשונה להתקוממות רחבת היקף נגד העירייה, שלדבריה פוגעת במרקם העדין של העיר והורסת את היתרונות של העיר באר שבע, ביניהן יחסי השכנות הקרובים ונוחות התנועה בעיר "אנחנו בפתחה של מחאה חברתית על הזכות שלנו לאיכות חיים מינימלית, לנוף פתוח, לזרימה של אוויר. אנחנו מבינים את המשמעות של קדמה אבל כדי להיות מטרופולין לא צריך לחיות במכלאות עירוניות".

ההתקוממות של תושבי באר שבע נגד בנייה ללא תשתיות אינה מקרית, ומתרחשת במקביל במוקדים נוספים ברחבי הארץ. בדומה למאות שהפגינו השבוע בהרצליה, גם המתנגדים לפרויקט 'מגדלי גרנד קניון' בבאר שבע מתכוננים להפגנה במידה ובעיריית באר שבע לא יענו לדרישותיהם.

אושרה ספיר סיכמה "אני חושבת שבעירייה חוששים שאם המאבק שלנו יצלח אז הוא יוביל לאפקט דומינו ולגל מחאה של התושבים נגד הקמת המגדלים. התושבים כבר התחילו להתעורר, ולא רק בבאר שבע".

טל אל-על, סגן ר' עיריית באר שבע, מחזיק תיק ההנדסה ויו"ר וועדת התכנון והבנייה בעיריית באר שבע, מסר בתגובה ״לא ברורה לי ההתלהמות של חלק מהמתנגדים, שהרי על דעתם, הוסכם כי עיריית באר-שבע תזמין חוות דעת נוספת מגורם מקצועי המקובל עליהם לעניין התעבורתי. לאור חוות דעת זו וככל שתהיה שונה מחוות הדעת שעל בסיסה התקבלה ההחלטה, תתכנס ועדת התכנון והבנייה בראשותי לבחון את עמדתה בשנית, לרבות האפשרות להצטרף להתנגדות התושבים.

על-כן, חוששני כי המשך הקמפיין הציבורי, לרבות קמפיין ההסתה כנגדי באופן אישי, מונע ככל הנראה ממניעים אחרים״

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0428d430-f368-47b8-830e-1316c9a75d3a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה