ד"ר חפצי זוהר: "אני בעיצומה של שליחות"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('62fadf73-a7d5-4934-84d0-3edb8a15cd86','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('62fadf73-a7d5-4934-84d0-3edb8a15cd86','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

ד"ר חפצי זוהר מסכמת עשור כמחזיקת תיק החינוך בעיריית באר שבע ועונה גם על שאלות מורכבות "ראוי שנושא הגיל הרך יהיה תחת אחריות ופיקוח של גורמי מקצוע". וגם: מתי נוצר לראשונה הקשר בינה לבין רוביק דנילוביץ'? ומדוע החליטה לסרב להצעה לתפקיד מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך?

ד"ר חפצי זוהר היא אחת הדמויות המוכרות בעיר באר שבע, ולא בכדי. בריאיון ל'באר שבע נט', מסכמת חפצי עשור משמעותי בחייה, מספרת על ההחלטות השונות בדרך, ועל השאיפות לעתיד לבוא.

מי את ד"ר חפצי זוהר?

"גדלתי ברחוב קלאוזנר בשכונה ד', ובהמשך הוריי עברו לשכונה ה'. הייתי הבוגרת הראשונה של בית הספר אוריין ולאחר מכן למדתי במקיף ג', במגמה ריאלית, אז החלום שלי היה להיות מדענית ולשנות את העולם" היא נזכרת בילדותה ולאחר מכן בשירות הצבאי "השירות הצבאי היה מעצב, עבודה עם אנשים. עברתי את כל התפקידים ממכ"ית ועד מפקדת פלוגה בקורס קצינות".

לאחר סיום שירותה הצבאי ותקופת קבע, פנתה חפצי להגשים את חלום נעוריה "למדתי תואר ראשון בכימיה באוניברסיטה העברית. לאחר מכן חזרתי לבאר שבע והתקבלתי למסלול משולב לדוקטורט באוניברסיטת בן גוריון, וסיימתי דוקטורט במדעי החיים".

את דרכה החלה חפצי באקדמיה, ב-2017 זכתה באות הבוגר. צילום: מתוך אתר עיריית באר שבע

אז, כשאפשרויות רבות פרושות בפניה, קיבלה חפצי החלטה גורלית "הייתי צריכה להכריע האם להמשיך במחקר או לבחור כיוון אחר, והחלטתי אידיאולוגית, בחרתי בחינוך". משם חפצי התקבלה אל מכון מנדל למנהיגות, ומסלול חייה השתנה לחלוטין.

"כך הכרתי את רוביק"

לאחר שסיימה בהצלחה את מכון מנדל למנהיגות, נבחרה חפצי להקים ולנהל את בית הספר מעו"ף למחוננים "להקים את בית הספר אז היה כמעט בלתי אפשרי. ניהלתי את בית הספר במשך 7 שנים, כשקיבלנו חלק מבית ספר שז"ר. כך פגשתי את רוביק, אז היה מחזיק תיק הצעירים".

כמנהלת לשעבר של מעו"ף, מדוע אין היצע רחב יותר של כיתות למחוננים בעיר באר שבע?

"השנה פתחנו כיתת מחוננים למגזר הדתי בישיבת וולפסון בשיתוף עם האגף למחוננים. פתחנו גם שתי כיתות מחוננים לראשונה במקיף א'. בכל שנה מדובר באחוזים בודדים של תלמידים מחוננים, וגם המורים שלהם עוברים הכשרה מתאימה".  

עוד הסבירה חפצי "האגף למחוננים במשרד החינוך מגדיר מי תלמיד מחונן בכיתה ב' או ג', ושוב בכיתה ו'. בבאר שבע פועל בית הספר מעו"ף, מרכז מחוזי שמשרת 12 מועצות אזוריות ומקומיות וגם מרכז העשרה, שיחד משרתים את כל המטרופולין".

רוביק התקשר אלי והציע לי להצטרף לנבחרת של צעירים מובילים. צילום: פרטי

7 שנים לאחר כניסתה של חפצי לעולם החינוך המוניציפלי, היא מקבלת שיחה שלא תשכח "שימשתי באותה תקופה כמפקחת ארצית, ואז קיבלתי טלפון מרוביק, שאל אותי אם אני רוצה להתגייס לנבחרת של צעירים מבאר שבע שמכירים ואוהבים אותה. מבחינתי זו הייתה התגייסות לשליחות". ב-2008 נבחר דנילוביץ' לראשות העיר לאחר שגבר ברוב של 60.39% על אביו הרוחני יעקב טרנר, ששימש בתפקיד משנת 1998. אל סיעתו של דנילוביץ' חברה חפצי זוהר כמחזיקת תיק החינוך, ויחד יצאו השניים ל"דרך חדשה".  

"כולם יכולים להיות מצוינים"

כפי שמספרת חפצי, מאז כניסתה אל עולם החינוך "התעצבה אצלי תפיסת עולם של מצוינות. מצוינות זה לכולם, כולם יכולים להיות מצוינים, לא בהכרח חייב להיות מצוין במתמטיקה או באנגלית. לכל אחד נקודת החוזק שלו, במנהיגות, בספורט, במוזיקה או באומנות. תפיסת המצוינות שלנו לא מתביישת להציב רף גבוה בכל התחומים ולשאוף לשיפור מתמיד".

חזון המצוינות כפי שמתארת חפצי רואה כי "הילדים של היום הם העתיד של המחר, וחובתנו המוסרית לתת לכל אדם ואדם הזדמנות ללמוד ולהצליח. כגובה השאיפות והחלומות, כך כגובה ההעזה של התלמידים. הגננות, המורים והמנהלות, תפקידם לשמש כשליחים, ולהוביל את התלמידים להצלחה. החינוך יהיה כל כך טוב שלא חשוב מוצאו של הילד והילדה" היא מצטטת את מרתין לות'ר קינג.

"הילדים של היום הם העתיד של המחר". צילום: פרטי

איך היית מסכמת את השינויים שעברה מערכת החינוך בבאר שבע בעשור האחרון?

"אנחנו מובילים מגוון גדול מאוד של תוכניות ומודלים שבאות לתת הזדמנות אמיתית לכל ילד וילדה. הובלנו תוכניות חדשנות, מגמות סייבר, לימודי פרסית ותוכניות כמו 'מגשימים' ו'ניצנים' עם אגפי התקשוב והמודיעין בצה"ל. בבתי הספר נבנים מרחבי חדשנות פדגוגיים בשילוב כלים טכנולוגיים עבור התלמידים. הובלנו מרכזי מצוינות ב-5 תחומים - מדעים, ספורט, מוזיקה, תיאטרון ומנהיגות. מטרת התוכניות שלנו היא לאתר את נקודות החוזקה של התלמידים, ולחזק אותן".

כדוגמה, מזכירה חפצי את תוכנית "מארי-קירי" ללימודי כימיה באוניברסיטה כבר בכיתות י'-יב', בדגש על ההיבט המגדרי "50% הן נשים, יכולות כבר בתיכון להשלים נקודות זכות לתואר, ומי שמצליח לסיים 40 נק"ז ב-3 שנים יכול להמשיך לתואר ואז להתגייס. דוגמה נוספה היא "מדעקידס", גן שלומדים בו מדעים מהגן, ומלמדים את התלמידים גם לשאול את השאלות הנכונות, ולא רק לתת תשובות". 

חפצי ממשיכה ומדגישה "אנחנו מכוונים הכי גבוה, כאן מהעיר באר שבע ייצמחו פורצי הדרך העתידיים שיובילו את העיר והמדינה שלנו".

"מצוינות היא לכולם". ד"ר חפצי זוהר

על אף ההתקדמות הרבה, עדיין קיימים פערים בין באר שבע למרכז הארץ, מדוע לדעתך?

"מה שמאפיין את העיר באר שבע והתפיסה החינוכית, זה ההגדרה הערכית והחברתית של המושג הישגים. לא רק ציונים, אלא גם לא לוותר על אף תלמיד. באר שבע העיר עם שיעורי הנשירה בין הנמוכים בארץ, בעשור האחרון העלינו את שיעור הזכאות לבגרות בכמעט 20%, אין לזה אח ורע. במיצ"ב אמנם יש פער, אבל אנחנו לא שקטים על השמרים. כשעובדים נכון ומשקיעים נכון, אין סיבה שלא יהיו הישגים. חינוך זו ריצה למרחקים ארוכים".

מחזיקת תיק החינוך הדגישה "יש פערים, והם לא בהכרח כמו שחושבים. לפעמים יש פערים דווקא לטובת הדרום, היום בעיר באר שבע תלמידים זוכים למה שאין להרבה רשויות במרכז, הרשויות ה'חזקות' מגיעות ללמוד מאיתנו".

לאחרונה חנכתם תיכון חדש בשכונת רמות המתפתחת. גם ברחבי העיר אנו רואים בנייה רחבה וגם נתקלים בצפיפות בבתי הספר, האם מתכננים לפתוח תיכונים נוספים?

"במסגרת הסכמי הגג והתוכנית הגדולה לפיתוח בבאר שבע עתידים להיבנות מוסדות חינוך רבים, בתי ספר יסודיים ותיכוניים, בשכונות החדשות". מה לגבי מקיף ו'? תושבים מתלוננים על צפיפות קשה "בודקים אפשרות של בינוי תיכון באחת השכונות החדשות כדי לאזן ולווסת את אזורי הרישום גם מהשכונות הקיימות. חשוב לנו שלא יהיה מספר גדול של תלמידים בכיתות, כדי לשמר את היחס האישי בין המחנכים לתלמידים".

לאחרונה פנו אלייך בהצעה להתמודד על תפקיד מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך, מדוע החלטת לדחות את ההצעה?

"הציעו לי להשתתף במכרז והשבתי תודה רבה על הבעת האמון. עניתי שאני בעיצומה של שליחות וזה לא על סדר היום".

היכן לדעתך ניתן להשפיע יותר על החינוך בעיר, מהרשות המקומית או ממשרד החינוך?

"חושבת שאפשר להשפיע מכל מקום, וזה תלוי במידת ההשקעה והנכונות לעבוד קשה, לצלוח אתגרים. גם ברשות וגם במשרד החינוך אלה צמתים של השפעה, ואפשר להשפיע".

פיקוח חיובי במובן של הכשרה והוראה. צילום: עיריית באר שבע

מה את חושבת על החלטת משרד החינוך להפחית את שיעורי הבית?

"אני חושבת שכל מקרה לגופו. שיעורי בית יכולים להיות הרבה מאוד דברים, פעילות מחוץ לכיתות, חידון או חוגי העשרה, לא בהכרח תרגול מאיים, למרות שאני כן רואה חשיבות לשינון ולמידה. תהליך למידה הוא כל החיים והלמידה יכולה להפוך לחלק חוויתי. ההצלחה היא פרי של עבודה קשה".

אנו עדים לעתים לתקריות חריגות בגנים לגיל הרך, את חושבת שניתן וצריך לפקח על הגנים הפרטיים?

"אני חושבת שראוי שכל נושא שהגיל הרך יהיה תחת אחריות ופיקוח של גורמי מקצוע, בדמות של רשות אחודה שתיקח אחריות מגיל לידה ועד גיל 6. פיקוח גם במובן החיובי של הנחיות והוראה, זה משהו חשוב, נכון ומקצועי" מסבירה חפצי ומוסיפה כי בוחנים את העניין גם ברמה המקומית.

אחרי 10 שנים כמחזיקת תיק החינוך, במה שונה חפצי של היום?

"אני כל הזמן משתנה ולומדת דברים חדשים. רואה את השינויים הגדולים בעיר, בעיקר האנושיים. משתדלת תמיד לשמור על העקרונות שלי כאוהבת אדם ולשמור על צניעות. ניתנה לי הזכות לעשות למען העיר בה נולדתי, התחנכתי והתעצבתי. אני בעיצומה של שליחות".

ד"ר חפצי זוהר "בעיצומה של שליחות". צילום: פרטי

מה צופן העתיד לחפצי זוהר?

"יש לי את הזכות להיות חלק מנבחרת מנהיגה שמובילה את באר שבע וגם את הנגב. אני חושבת שבאר שבע בפתחו של חלון הזדמנויות ענק, קורים דברים מאוד גדולים שמשפיעים לטווח הארוך, ומבחינתי זו הזדמנות גדולה. אשמח להמשיך לקחת חלק בשליחות החשובה ולשרת את הציבור".

ד"ר חפצי זוהר עברה עד כה דרך ארוכה ומאתגרת. כפי שסיפרה, בתקופה אחרת בחייה חלמה לשנות את העולם ואין ספק כי צלחה בכך, רק בדרך אחרת מזו שחשבה בהתחלה.

תמונות בכתבה: באדיבות ד"ר חפצי זוהר

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('45c6b974-45fd-4a36-b7dc-25e2c32e7850','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה