חזרה ארצה משנת התנדבות ונלכדה כעריקה

$(function(){setImageBanner('3cf00de2-0462-459f-84b1-12e6bfd421c1','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

ליאת חג'בי (19) תושבת באר שבע, החליטה בסיום לימודי התיכון ורגע לפני השירות הלאומי לצאת לשנת שירות במסגרת משלחת של הסוכנות היהודית. אך מסתבר שלא לכולם היה ברור שחג'בי נמצאת בשנת שירות, וכאשר היא שבה ארצה נעצרה

צילום ארכיון: דוברות המשטרה

ליאת חג'בי תלמידת אולפנה שסיימה את לימודיה בכיתה יג באולפנה בירושלים החליטה לתת מעצמה שנה נוספת למען הקהילה, לאחר שהתמיינה לסוכנות היהודית בהצלחה היא החלה בתהליך העברת מסמכים נדרשים לשם דחיית השירות והתחלת שנה של התנדבות במונטריאול, קנדה. לאורך כל הדרך אשת הקשר של חג'בי דאגה להרגיע ולהסביר שהכל מסוגר והסוכנות מתנהלת מול גורמים בצבא.

חג'בי שבדקה מספר פעמים שאכן הדברים מאושרים עלתה על הטיסה לקנדה בכדי להתחיל את שנת ההתנדבות שלה, אך הצרות מתחילות כאשר אמה מקבלת מכתב שמודיעה כי ביתה עריקה. חג'בי מיד יוצרת קשר עם אשת הקשר שלה בסוכנות וזו מרגיעה אתה שהדברים בטיפול. אך למרבה הצער כאשר ליאת שבה ארצה היא נאלצת לעבור חוויה לא נעימה בנוכחות חבריה כאשר היא נעצרת בשדה התעופה.

באותם רגעים כאשר מסבירים לה נציגי "מיטב" של צה"ל שהיא מוגדרת כעריקה שברחה מהארץ כדי לא לשרת היא מבינה את גודל הבעיה. מאחר ושבה ארצה ביום שישי אושר לה לחזור לחיק משפחתה תוך הבהרה שעליה להגיע ללשכת הגיוס בתחילת השבוע ולהתכונן למעצר בכלא צבאי.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת ליאת: "לא הבנתי מה נפל עליי. אמרתי שאני חוזרת משירות של הסוכנות היהודית". כאשר היא עדיין מבוהלת ומתקשה לעכל את המצב היא שבה לביתה ומתחילה לנסות לטפל בנושא, כאשר אשת הקשר מהסוכנות ממליצה לה שלא לגשת ללשכת הגיוס וודאי שלא להגיש את הצהרת הדת שרצתה בכדי שיתאפשר לה לבצע לשירות לאומי, זאת בטענה שהצבא כבר "חם עליה".

ליאת שעדיין נותרה מבוהלת מכל הסיטואציה מקשיבה להוראותיה של האחראית עליה בסוכנות היהודית ולא ניגשת ללשכת הגיוס, אך בינתיים הולכת לרבנות בבאר שבע כדי להוציא מסמך הצהרת דת לצורך ביצע שירות לאומי. הימים חולפים אף אחד לא יוצר עם ליאת קשר והיא בטוחה שהדברים הסתדרו, אולם כשהיא מגיעה לשדה התעופה כדי לשוב לקנדה היא מגלה שהיא מעוכבת יציאה מהארץ.

באותם רגעים ליאת מתחילה להבין שמעולם לא קיבלה אישור לדחיית שירות מטעם הסוכנות היהודית ושאין מי שיסייע לה כרגע. תוך ניסיונות רבים לפתור את הנושא היא מצליחה להגיע לפגישה עם סגן מפקד "מיטב" סא"ל צחי רביבו, בשיחה עמו היא מספרת את כל שקרה והוא בתגובה מציג בפניה מסמכים שנשלחו מהצבא לסוכנות היהודית, לפיהם מעולם לא אושר לה לצאת מהארץ לשנת השירות.

בסופה של שיחה סוכם שליאת אכן לא ברחה, הרישום על היותה משתמטת נמחק ונמר לה כי היא תתחיל את השירות הצבאי שלה ביולי הקרוב. מרגע שהדברים הסתדרו מיהרה ליאת להגיש את הצהרת הדת שלה אך מספר שבועות לאחר מכן קיבלה דחייה, בטענה שהיא כבר דחתה את השירות שלה בשנתיים (י"ג ושנת השירות) הדבר אומר שכרגע ליאת תאלץ להתגייס לצבא ולא לעשות שירות לאומי כמקובל במגזר הדתי.

ליאת שרק רצתה לתרום לקהילה מצאה עצמה קירחת מכאן ומכאן את שנת השירות היא כבר לא תסיים מאחר ונדרשה לטפל בנושא השירות הצבאי ושבה ארצה וכעת אין מה שיעמוד מאחוריה ויסייע לה באישורים לביצוע שירות לאומי. כאשר לדבריה: "אני מרגישה שנעשה לי עוול. אני רוצה לתרום למדינה. הייתי תמימה שהקשבתי לסוכנות ששלחה אותי".

תגובת הסוכנות היהודית לנושא: "ההתנהלות של מועמדים לשירות צבאי היא מול צה״ל ישירות והאחריות לקביעת קריטריונים לדחייה או לפטור היא בידי צה״ל בלבד".

מדובר צה"ל נמסר: "המלש"בית ליאת חג׳בי קיבלה תחילה דחיית גיוס לטובת לימודי תואר ראשון במדעי המחשב אותם השלימה. לאחר סיום לימודיה, ביקשה שנית לדחות את גיוסה לטובת יציאה לשנת שירות ובקשתה נשללה. בכל זאת, בחרה המלש"בית לנסוע לשנת השירות בחו"ל. כשלא התייצבה למועד גיוסה הוכרזה כמשתמטת".

עוד הוסיפו: "במהלך שנת השירות קיימה המלש"בית שיחה עם גורם במיטב בה הובן כי ההשתמטות לא נעשתה בזדון, והוחלט לבטל אותה לפנים משורת הדין. יש לציין כי האחריות לדחיית גיוס מוטלת על הפרט. למלש"בית נקבע תאריך גיוס חדש אליו צריכה להתייצב".

נציין כי על אף תגובת הסוכנות היהודית, ליאת מציגה מסמך חתום על ידי שליח ההסתדרות הציונית ומנהל היוזמה הישראלית בפדרציה היהודי של מונטריאול, אלון דותן, לפיו ליאת "מילאה את כלל הטפסים בהתאם להנחיית הסוכנות היהודית. הסוכנות היהודית פועלת מול רשויות הצבא בנושא דחיית השירות, ועד לנובמבר 2017 לא יודענו שיש איזושהי בעיה עם דחיית השירות של ליאת".

דותן מסביר כי המערכת כולה הייתה משוכנעת שליאת קיבלה את כל האישורים הנדרשים והופתעו מאוד לגלות על הסיטואציה הלא נעימה לדבריו: "היינו בטוחים שהנושא מטופל על ידי הגורמים האמונים על הנושא. חששנו מאוד שליאת תיפגע על לא עוול בכפה ובשיאה של שנת שירות משמעותית. בתור מחנך מזה קרוב ל-15 שנים אני חייב לציין שליאת בעיני מייצגת את הטוב שיש בחברה הישראלית, את רוח התרומה והעשייה למען הטוב הכללי... כולי תקווה שמקבלי ההחלטות יצליחו לראות את ליאת כמו שהיא ואת הפוטנציאל הגלום בשירותה את החברה בישראל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('663b1282-48ab-4e8f-8ed0-34485bf672d5','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה