"במה הם שונים ממני?"

$(function(){setImageBanner('8ea6fe20-cd65-446f-878b-577e96a932cd','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

מזה 3 שנים שהילה לבנת מנסה להתקבל ללימודי סיעוד באוניברסיטת בן גוריון בנגב אך ללא הצלחה. תכנית לימודים חדשה שמיועדת למגזר הבדואי הצליחה להכעיס אותה ופוסט שהעלתה בפייסבוק זכה למאות לייקים, תגובות ושיתופים. "נגלתה לעיני מודעה שבן גוריון מזמינים את המגזר הבדואי לעשות אצלם מכינה לסיעוד ואחר כך להתקבל ללימודים לתואר ראשון שהתנאי קבלה היחיד הוא בגרות מלאה"

"הדרך שלך למקצוע הסיעוד בישראל" נכתב באותיות קודש כתומות מעל דפי העיתון בסוף השבוע האחרון כחלק מקמפיין קידום תכנית לשילוב האוכלוסיה הבדואית בלימודי הסיעוד באוניברסיטת בן גוריון.
 

במודעה הוסבר: "המחלקה לסיעוד באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף עם מנהל הסיעוד במשרד הבריאות, פותחנת תוכנית ייעודית לאוכלוסייה הבדואית בנגב לקראת לימודי תואר ראשון בסיעוד". 
לכאורה, מדובר בתכנית מבורכת שמטרתה צמצום הפערים באוכלוסייה הבדואית ודרך לשילובם בשוק העבודה. אולם מתברר כי לא כולם שמחו לראות את המודעה המדוברת. בסטטוס שכתבה, הילה לבנת, היא מלינה כי בזמן שהמיעוט נהנה מאפליה מתקנת, אלה אנשים כמוה שנפגעים מכך ישירות.
  
"מזה 3 שנים אני מנסה להתקבל ללימודי סיעוד באוניברסיטת בן גוריון בנגב אך ללא הצלחה", מספרת הילה, "בערב ראש השנה נגלתה לעיני מודעה שבן גוריון מזמינים את המגזר הבדואי לעשות אצלם מכינה לסיעוד ואחר כך להתקבל ללימודים לתואר ראשון שהתנאי קבלה היחיד הוא בגרות מלאה". 
  
הילה הופתעה למצוא את המודעה בעיתון, שלדעתה יוצרת אפליה, אבל לא דווקא למגזר הבדואי, "אחרי כמה בירורים וכמה טלפונים נאמר לי שאיני יכולה להתקבל למסלול הזה אם איני שייכת למגזר הבדואי", היא כתבה, "אני שואלת את עצמי- למה? למה בחורה ששירתה שנתיים בצבא סיימה בגרות מלאה משלמת ביטוח לאומי ועשתה 3 פעמים פסיכומטרי לא מקבלת הזדמנות זהה לאלו שמהמגזר? אז נכון יש אפליה מתקנת אבל זה כבר מוגזם, לתת להם הזדמנות ולי לא.. מה הם שונים ממני? איך זה ייתכן שלסטודנטים מהמגזר מבטלים את מחסום הפסיכומטרי ולי לא?" 
התכנית המדוברת כוללת לימודי הכנה של 4 חודשים ועוד 4 שנים של לימודים לתואר ראשון בסיעוד. תקופת ההכנה מתקיימת באחריות המרכז ללימודים קדם אקדמיים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ואילו הלימודים לתואר מתקיימים באחריות המחלקה לסיעוד בפקולטה למדעי הבריאות. כל הלומדים יקבלו שכר לימוד מלא ממשרד הבריאות כנגד התחייבות לעבודה
  
מבדיקה של באר שבע נט עולה כי בתכנית המדוברת, נדרש הסטודנט על מנת להתקבל לתקופת ההכנה בזכאות לתעודת בגרות עם ממוצע בגרות 85 לפחות, ציון 60 לפחות בבגרות במתמטיקה בהיקף של 3 יח"ל לפחות, ציון 60 לפחות באנגלית בהיקף של 4 יח"ל לפחות, ציון של 420 לפחות בבחינה הפסיכומטרית/נתיב לאקדמיה, ציון 70 לפחות במרכיב האנגלית במבחן הפסיכומטרי/אמיר/אמירם/נתיב לאקדמיה וציון מבחן יע"ל ברמה ה' (ציון 84 לפחות).
  
על מנת לשבת על ספסל הלימודים לתואר, נדרש הסטודנט הבדואי בעמידה בהצלחה בלימודי ההכנה, ציון 60 לפחות בכל הקורסים בתכנית עם ממוצע 85 לפחות, ציון עובר (56) בקורס טרום בסיסי ב' באנגלית ואישור על נוכחות מלאה של 80% לפחות בכל הקורסים במכינה.
 
שאר הסטודנטים, שרוצים להתקבל ללימודי סיעוד, נדרשים בממוצע פסיכומטרי של 540, כ-120 יותר נקודות מסטודנט בדואי. הסטודנט נדרש גם לעבור וועדת קבלה. 
  
מארגני התוכנית מוסרים כי התוכנית נועדה לענות על המחסור באחים ואחיות סיעודיים בחברה הבדואית, כאשר בוגריה נרשמים כאחים ואחיות מוסמכים בישראל. אם עד היום רבים מהם בחרו ללכת ללמוד את המקצוע בירדן, התקווה היא כי בזכות התכנית המספר יצומצם ויותר תלמידים מהמגזר יגיעו לבאר שבע כדי ללמוד את המקצוע.
הילה מוכנה לעבוד קשה על מנת להשיג את חלומה ולהירשם ללימודי סיעוד בבאר שבע, היא מנסה להתקבל ללימודים כבר 3 שנים ללא הצלחה, "חשבתי לעשות 'אפיק מעבר' באוניברסיטה הפתוחה- תכנית בה נדרשים לגשת ל-5 קורסים, ואז אולי אפשר לעבור לבן גוריון, אולי. הבעייה היא שכל קורס עולה כ-2600 שקל. תכפיל את זה ב-5 ותבין כמה כסף אני מוציאה כדי לנסות להתקבל למשהו, שבאוכלוסייה הבדואית מקבלים בחינם".
  
הילה שיתפה את כתב באר שבע נט מדוע מראה המודעה הכעיס אותה עד כדי הבאתה לכתיבת הפוסט: "ראיתי שאוניברסיטת בן גוריון מזמינה את המגזר הבדואי ללמוד בלי שום קבלה, רק עם תעודת בגרות. בכיתת סיעוד יש 90 מקומות. שומרים חלק מהמקומות האלה לבדואים בשביל אפליה מתקנת. למה להם יש את הזכות ללמוד באוניברסיטה ולי לא? במה הם שונים ממני. אני בעד לשלב, בעד שיצאו אל העולם וילמדו ויצליחו. אבל שתהיה להם הזדמנות שווה כמו שלנו יש".
 
בפוסט שכבר קיבל מאות תגובות ושיתופים, נראה כי אנשים רבים בחרו לתמוך בהילה ובבעייה אותה הציפה, אך היו כאלה שבחרו להציג את הצד השני של המטבע "צריך להשאיר אותם בעולם העוני ולא לתת להם אפשרות לצאת ממנו? מכירה עשרות סטודנטים שלא התקבלו לרפואה כי הם לא מספיק טובים. יש סיבה שיש רף קבלה, והיא כנראה לא תשרוד את התואר אם היא לא מסוגלת לעמוד ברף, כך שאין קשר בין השניים".
  
בדיון שהתפתח נכתב "גם המגזר הערבי לא עומד ברף הקבלה, עובדה שהוא צריך אך ורק תעודת בגרות", ועל כך נענה: "הוא לא עומד ברף הקבלה, כי נקודת הפתיחה שלו פחות טובה. אין לו אפשרות כלכלית לעשות 3 פסיכומטרי, ולא תיהיה לו אם לא ניתן לו אפשרות אמיתית כמו לקדם אותו". התגובה לזה לא איחרה לבוא: "אז את טוענת שבגלל שאין להם אפשרות כלכלית לעשות פסיכומטרי צריך להקל עליהם?? מה שונה צעיר מהמגזר מצעיר שסיים צבא ואין לו שקל אבל עובד בשלוש עבודות בכדי לממן את הלימודים ולקבל השכלה?? למה אין הטבות והקלות עבור הצעירים שלנו??".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('de449b00-f976-4b0a-9bad-94a74fcae1f5','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה