דחוסים באוטובוס כמו קופסת סרדינים

$(function(){setImageBanner('e7ae05c6-3420-437a-9851-f22932054ede','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

תושבי באר שבע מתוסכלים מהתחבורה הציבורית הלקויה של "מטרודן" והחליטו להתארגן כדי לשים סוף לאיחורים, לעיכובים, ולאוטובוסים שלפעמים בכלל לא מגיעים. תושבת העיר: "אני מחכה 40 דקות לאוטובוס כל בוקר, מאחרת לעבודה וחוטפת צעקות". נהג מטרודן: "אין נהגים, אין תנאים, אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם העומס. המאבק שלנו הוא מול החברה, אנחנו סובלים בדיוק כמו התושבים"

מצב התחבורה העירונית בבאר שבע הוא סוגיה שמשפיעה על כולנו. רבים מאיתנו נשענים על תחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה, למשפחה או לאזורים שונים בעיר ומחוצה לה. בעיר גדולה ומתפתחת כמו באר שבע ראוי שתהיה תחבורה ציבורית תקינה ויעילה.

מזה חודשים רבים תושבי באר שבע סובלים משירותי תחבורה ציבורית לקויים. תושבים רבים דיווחו לבאר שבע נט בחודשים האחרונים על אוטובוסים של 'מטרודן' שמאחרים, מגיעים בזמנים שונים, או לא מגיעים כלל. כתוצאה מכך, תושבים רבים מאחרים לעבודה, ללימודים, ומוצאים עצמם חסרי אונים אל מול מערכת תחבורה ציבורית שאמורה לשרת אותם, אך בפועל אינה מתפקדת כראוי.

מטרודן - לתושבים נמאס מהשירות הגרוע (צילום: ויקימדיה)

הבטחות חוזרות ונשנות של משרד התחבורה לא סייעו בפתרון הבעיה, ותושבי באר שבע החליטו שנמאס להם לשתוק. כעת, החליטו תושבים רבים להתארגן ולשים סוף לאיחורים, לעיכובים, ולאוטובוסים של 'מטרודן' שלפעמים לעולם לא מגיעים, ולקבל את מה שמגיע להם על פי חוק.

מחכים חצי שעה לאוטובוס עמוס ומחניק

בקבוצת הפייסבוק "באר שבע דורשת תחבורה ציבורית טובה יותר" התקבצו עשרות עדויות של תושבים על איחורים, עיכובים, ואוטובוסים שבכלל לא עוצרים, ובכך משבשים לחלוטין את שגרת החיים של תושבי באר שבע.

גליה, תושבת שכונת רמות סיפרה על הקושי הרב: "אני 3 שנים גרה בשכונת רמות והאוטובוסים פה פשוט נהיו גרועים יותר ויותר. כל בוקר אותו סיפור, אוטובוס של 8 בבוקר, קו 24 לא מגיע. התדירות שלו ירדה, אני ממתינה 40 דקות בתחנה ולא יודעת אם האוטובוס יגיע או לא, גם כשהאוטובוס מגיע הנהג מחליט אם בא לו או לא בא לו לנסוע".

האיחורים אף השפיעו על עבודתה: "בגלל שהאוטובוס איחר הגעתי לעבודה באיחור של 45 דקות וחטפתי צעקות. אנחנו תלויים באוטובוסים, מונית עולה 40 שקלים מרמות ואני מרוויחה 26 שקל לשעה, אני לא יכולה לקחת מונית כל בוקר.

תושבת נוספת ציינה בקבוצת הפייסבוק כי "קו-26 כל בוקר אותו דבר- לא מגיע. כל בוקר אנשים מאחרים מה יהיה ומתקשרים לדווח אותו דבר משאירים פרטים ואף גורם לא חוזר אליך!".

תלמידה במקיף אמי"ת בעיר ציינה בקבוצה כי "אנחנו מתבקשים לצאת לאוטובוס שיוצא 40 דקות מוקדם יותר כדי לא לאחר. כל יום אוטובוסים עוקפים אותנו ואין לנו איך להגיע לבית הספר".

עשרות עדויות נוספות מביעות מצוקה רבה מצד התושבים "המכה של האוטובוסים בעיר שלנו בלתי אפשרית! לחכות במשך 45 דקות לקו 24 רק בשביל לגלות שאתה צריך לחכות עוד 45 דקות לקו הבא כי הנהג לא מעוניין להתניע. לחכות לקו 4 ולראות אותו חולף מולך חצי ריק לא מסכים לעלות אף אחד כי המסלול שלו ארוך מידי אז הוא עוצר תחנה כן שתיים לא, ושמתקשרים לקבל תשובות לשאלות האלו הפקידה עונה לך בטון יבש את אותו התשובה " אין לי איך לעזור לך תשלח מכתב". ציינה אחת תושבות העיר בעמוד הפייסבוק.

אחת התושבות אף פנתה לרוביק בעמוד הפייסבוק שלו וציינה: "גם 3.80 זה כסף ומגיע לנו תושבי העיר לקבל תחבורה ציבורית הולמת ונהגים שנכונים לעשות את העבודה שלהם. מגיע לנו להגיע ב-8 לעבודה ולבית הספר ולא חצי שעה אחרי ולהתחיל להסביר למה קו 24 שוב לא הגיע. עד שמגיע אוטובוס נלחמים עליו בשניים ועולים כמעט 80 אנשים עד שהאוטובוס מתפוצץ. ובמצב כזה אין סיכוי שנהג יסגור את הדלת וזאת לא תפגע ביד או ברגל של מישהו. אז אני שואלת אותך רוביק אדם יקר עד מתי נמשיך לסבול את המצב הזה?!".

שכונת רמות ב-8 בבוקר: נאלצים לעמוד למעלה מחצי שעה בתחנה. (צילום: גליה רייף משה)

נהגי "מטרודן" הם גם בני אדם

ב'באר שבע נט' ניסינו להבין את שורש הבעיה והחלטנו לפנות לנהגי מטרודן, כדי להבין איך זה נראה בצד השני של המתרס.

אהרון, נהג מטרודן וחבר ועד העובדים של נהגי "מטרודן" סיפר כי גם מהצד שלהם יש קושי רב: "אין נהגים, כל יומיים שלושה עוד נהגים עוזבים. האוטובוסים הישנים לא סוחבים וחם בהם, הנהגים שנשארים לפעמים בוחרים לא לצאת מהתחנה כי הם לא מסוגלים להתמודד עם כמות הנוסעים".

ומה התוצאות?

"אם אוטובוס פעם היה יוצא אחת ל-7 דקות אז היום האוטובוס מגיע פעם ב-25 דקות, וזה עוד מצב טוב. אוטובוסים בהפרשים גבוהים יותר שהיו מגיעים פעם ברבע שעה, מגיעים אולי אחרי חצי שעה אפילו 40 דקות, וכל זה כי אין נהגים, אין תנאים, ואין לנו דרך להתמודד עם החברה ועם הנוסעים. נוסעים צועקים ולפעמים מרביצים לנהגים, קוראים לנו 'זבלים'. גם לנו יש משפחות, גם אנחנו בני אדם, ואנחנו לא אשמים במצב הזה".

הנהגים והציבור ביחד במאבק הזה?

"המאבק שלנו הוא מול החברה. לא מעריכים אותנו, אין לנו תנאי עבודה, זה מאבק שלנו כמו שזה מאבק של הציבור, אנחנו סובלים בדיוק כמו התושבים. אנחנו רוצים שתהיה תחבורה ציבורית טובה בדיוק כמו התושבים. אנחנו רוצים לתת שירות לציבור, שיוכל להגיע לאן שהוא רוצה בעזרת התחבורה הציבורית".

אז מה הבעיה? למה פני התחבורה הציבורית בבאר שבע כל כך ירודים?

"התחבורה הציבורית פה נשענת על מסלולים של תחבורה ציבורית עוד מלפני מטרודן, אבל האוכלוסייה גדלה ואפילו הכפילה את עצמה. הקימו שכונות חדשות, בתי ספר, מתנ''סים, אבל מסלולי התחבורה הציבורית כמעט ולא השתנו. אנשים רוצים להגיע לנקודה מסוימת כמו ל'גרנד קניון' ואין איך להגיע לשם, המסלולים לא מתאימים, ונוסעים צריכים לחכות למעלה מחצי שעה לאוטובוס. לנו אין דרך להתמודד עם זה".

האם המעבר ל'דן בדרום' יתקן את כל זה?

"בעוד חודשיים החברה אמורה להתחלף והנהגים יעברו לחברת 'דן בדרום'. ניסינו להגיע להבנות עם החברה, עשינו הסכם קיבוצי עם ההסתדרות אבל המאבק עוד בראשיתו. חברת 'דן' לא רוצה לספק לנו תנאים, רק 39 שקל לשעה, שזה אמנם נשמע הרבה אבל ביחס לכמות השעות שמאפשרים לנו המשכורת יוצאת נמוכה ולא מספיקה לקיים משפחה. אין שעות נוספות, אין פרימיות, אנחנו לא יכולים לעבוד, לא לגמור את החודש. אנחנו מקווים להיקלט ב'דן' להקים ועד ולנסות לשפר את התנאים שלנו, לא נסכים לחיות במשכורת רעב".

"נהגי אוטובוס הם גם בני אדם" (צילום: שאטרסטוק)

גם א', נהג אוטובוס בחברת "מטרודן" סיפר כי המצב הנוכחי של התחבורה הציבורית בבאר שבע גורם סבל לשני הצדדים: "מאז היום שהכריזו על המפעילה החדשה שתיכנס לבאר שבע, נהגים החלו לפרוש ממטרודן. נהגים שעובדים 20 שנה הבינו שהם הולכים לאבד את העבודה שלהם, התמרמרו על המצב והחליטו לנצל את החופשים שצברו לפני שתתבצע ההחלפה וכתוצאה מכך אין נהגים. הרבה מהם עוזבים את החברה ועוברים לשוק הנסיעות הפרטי למוניות ולחברות הסעות. אני החלטתי להישאר עד היום האחרון ולהמשיך בעבודה ומשם כבר נסתדר".

איך מתמודדים עם המצב בחברה?

"מטרודן מנסה לתגבר בעזרת נהגים של מטרופולין אבל פשוט אין מספיק נהגים. הגענו למצב שמ-20 אוטובוסים נהיינו 4 אוטובוסים, וכולנו סובלים מזה. התושבים עולים לאוטובוס עצבניים כי הם דחוסים כמו סרדינים, והנהגים מתוסכלים כי הלקוחות צועקים עליהם למרות שזה לא תלוי בהם ובגלל זה הם לא רוצים לעצור".

איך נראה יום בחייו של נהג?

"צעקות אחד על השני, תסכול, יש נהגים שפשוט טורקים ללקוחות דלתות בפנים כי אין מקום באוטובוס או שבגלל שהם צעקו עליהם, משני הצדדים יש קושי, ואנחנו מחכים לפיתרון שלא נראה באופק".

ב'דן בדרום' יהיה יותר טוב?

"חברת דן מנסה לגייס נהגים אבל התנאי עבודה שלה פשוט איומים, משכורת נמוכה יותר ממטרודן, אין מספיק שעות, לא מקבלים דמי פיצול, לא מקבלים תוספת שעות, בסוף החודש יוצאת משכורת של אולי 6-7 אלף שקל שלא מספיקה לנהג לפרנס משפחה."

א' העביר לידינו מכתב אותו שלחה חברת "דן" לועד העובדים של "מטרודן" במטרה לגייס עובדים: "בימים אלו נערכת "דן באר שבע לקראת תחילת פעילותה בעיר, במטרה לעמוד ברף הציפיות של התושבים. הדבר מחייב הכנות רבות הכוללות תהליך מיון קפדני ואיכותי. בימים אלו אנו מסיימים את קליטת המחזור הראשון של הנהגים המצטרפים לשורותינו".

המכתב ששלחה דן לועד העובדים (צילום מתוך הפייסבוק)

בתגובת המשרד הדגישו כי "חברת דן באר שבע רואה חשיבות עליונה בפרנסת תושבי העיר באר שבע. המשימה החשובה ביותר כעת הנה להמשיך לספק לתושבי באר שבע שירותי תחבורה ציבורית שוטפים ללא פגיעה בפעילות המפעיל הקיים".

עוד הוסיפו בחברת דן: "הליך המיון והגיוס של נהגים מקרב המפעיל הקיים בחברת דן באר שבע יחל לקראת סוף חודש ספטמבר. תהליך ההכשרה יאפשר את המשך העבודה הסדירה במפעיל הקיים עד יום החלפת המפעילים".

עו"ד סמדר בונן, המתמחה בסיוע לארגונים חברתיים קיבלה פניות רבות מתושבים מתוסכלים. בונן ציינה כי : "לא הגיוני שעובדים מאחרים לעבודתם ומועמדים לפיטורים ושימועים, יש התארגנויות של עובדים שמחכים כל בוקר שעה שלמה לאוטובוס ויוצאים לעבודה ב6 בבוקר כדי להגיע בשמונה. בנוסף, תלמידים מגיעים לכיתה רק לשעה השנייה וסופגים נזיפות והשעיות, ומבוגרים נאלצים לעמוד ולחכות שעות לאוטובוס ולהידחק בגילם עם עשרות רבות של נוסעים או לוותר על העלייה לאוטובוס." הוסיפה עו"ד בונן.

עוד ציינה בונן כי "העובדה שחברת 'דן' עתידה להיכנס לשירות בעוד כחודשיים אומרת שמצפים מאיתנו לסבול ולסכן את מקום העבודה שלנו, או ללכת ברגל בחום ולסבול עד שתתחלף החברה. רובנו עוד עובדים בתקופת החגים. בנוסף, אף אחד לא מבטיח לנו שכניסת חברת 'דן' תפסיק את הסבל שלנו מתחבורה ציבורית גם לאחר כניסתה לשירות. אמנם משרד התחבורה מפרסם את המכרז ואחראי לאכיפתו אבל העירייה היא זו המספקת את המידע על הצרכים והדרישות של העיר".

נאלצים להידחף כדי לעלות לאוטובוס (צילום: ג'ולי אושר כהן)

בונן מסבירה מה הצעדים שננקטו: "הסיוט של התחבורה הציבורית מתרחש בכל הקווים בעיר ואין לנו כוונה לשתוק. אנחנו מתכוונים לנהל את המאבק בשיתוף העירייה והתושבים כדי שנקבל תחבורה ציבורית תקינה. פנינו לראש העיר רוביק דנילוביץ' במטרה לקבוע פגישה ולפתור את הסוגייה המכבידה על עשרות אלפי תושבי באר שבע מידי יום. רוביק החזיר לי תשובה שהוא יבדוק את הנושא וטרם חזר אליי".

לטענת בונן :"העירייה ומשרד התחבורה מתעלמים, למרות שלמשרד התחבורה יש אפשרות להטיל סנקציה ולקנוס את החברה. כרגע מתארגנת תביעה של אנשים שמחזיקים בכרטיסים של חופשי-חודשי ושל אנשים שעמדו שעות בהמתנה לאוטובוסים של מטרודן שלא הגיעו"

רועי ברודסקי (18), פעיל בארגון "15 דקות" הפועל להבטחת תחבורה ציבורית תקינה למען התושבים, מסר למערכת באר שבע נט כי "קיימות בעיות רבות בתחבורה הציבורית בבאר שבע, המתנות ארוכות לאוטובוסים, אוטובוס עמוס שלא עוצר בתחנות, אי תגבורי קווים בשעות העומס ועוד בעיות רבות נוספות".

מה צריך להיעשות?

"על חברת מטרודן להתחיל לספק לתושבים תחבורה ציבורית תקינה או להעביר את שירות התחבורה הציבורית בבאר שבע לחברת 'דן' מוקדם מהצפוי. במשרד התחבורה שלחו פקחים לפני חודש וחצי אך לא היה שינוי".

אנשים מבוגרים יושבים בדוחק מחניק (צילום: שירלי שגרני)

לטענתם של '15 דקות' ענו מטעם משרד התחבורה: "הנושא הועבר לבדיקת אגף פיקוח, בקרה ורמת שרות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ובהתאם לממצאים תבוצע אכיפה נדרשת".

עוד ציין רועי: "חברת 'דן' אמנם אמורה להיכנס לשירות בעוד כחודשיים, אך עד שזה יקרה לא ניתן ל'מטרודן' לטרטר את התושבים, הגיע הזמן להעיר אותם שיספקו לתושבים את התחבורה הציבורית הראויה שמגיעה להם. אני קורא לכל מי שסובל מהליקויים של חברת מטרודן להצטרף למאבק שלנו ולדאוג להביא לבאר שבע תחבורה ציבורית טובה, איכותית, וזמינה כפי שמגיע לנו. כל המעוניין להצטרף למאבק מעוניין להצטרף לעמוד הפייסבוק 'באר שבע דורשת תחבורה ציבורית טובה יותר' ועמוד הפייסבוק '15 דקות'".

בעקבות תלונות רבות לגבי שירות התחבורה הציבורית הודיע משרד התחבורה בחודש שעבר כי "משרד התחבורה יבצע בקרה מוגברת על הקווים, כולל פעילות אכיפה מנהלית, על מנת לוודא כי אין ירידה בשירות הניתן".

עוד הוסיף משרד התחבורה כי: "בחודש נובמבר 2016 צפויה החלפת מפעיל התחבורה הציבורית בבאר שבע, כאשר חברת 'דן בדרום' תיכנס לפעילות במקום חברת 'מטרודן'. ההפעלה מתוכננת בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון יופעלו הקווים הנוכחיים בתוספת שיפורים בתדירות ובטכנולוגיות, ומספר חודשים לאחר מכן יופעל השלב השני בו תופעל מערכת קווים חדשה ומשודרגת בעיר. עד החלפת המפעיל, נדרשת חברת 'מטרודן' לביצוע מלא של תכנית הנסיעות ובפרט בתקופה רגישה זו של טרם החלפה".

נוסעים ביניהם מבוגרים דחוסים כמו קופסת סרדינים. קו 31 מנווה זאב בשעה 6 בבוקר. (צילום: שירלי שרגני)

תגובה עדכנית ממשרד התחבורה נכון להיום (5.10.16): "עד החלפת המפעיל, נדרשת חברת 'מטרודן' לביצוע מלא של תוכנית הנסיעות ובפרט  בתקופה רגישה זו של טרם החלפה, המאופיינת בהיעדרות נהגים מרובה. משרד התחבורה מבצע בקרה מוגברת על הקווים, כולל פעילות אכיפה מינהלית המלווה בקנסות, על מנת לוודא כי אין ירידה בשירות הניתן. כמו כן, הונחתה חברת האם מטרופולין לתגבר את חברת 'מטרודן' בנהגים, על מנת למנוע פגיעה בשירות הניתן, וכן סוכם עם חברת 'מטרודן' על מתן תמריצים כספיים לנהגים למניעת היעדרות".

מאז שיצאה הודעה זו של משרד התחבורה נראה כי אין תוצאות בשטח, ואלה שמשלמים את המחיר הם תושבי באר שבע, שמחכים לכניסתה של "דן בדרום" בתקווה לשינוי משמעותי. ההחלפה המתוכננת לסוף חודש נובמבר תשפיע בתקווה על איכות השירות ועל התדירות של התחבורה הציבורית בעיר, ותספק לתושבי באר שבע שירות תחבורה ציבורית תקין ואיכותי, לו הם זכאים על פי חוק. עד שתתבצע ההחלפה וניתן יהיה לראות תוצאות בשטח, כל שנותר לנו הוא לקוות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f9cc1871-9934-468c-b606-8e328d3fa586','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה